Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:21

Sorry, mijn slimme vriendje heeft het al gevonden! Ik zat op de verkeerde plek te zoeken

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:15

Ik heb met mijn pony precies hetzelfde als wat de pony van Melanie ook heeft. Echt een deuk in de bespiering op de plek van het schoftje. Ik denk dat ik ook aan een ander merk schofttuig moet gaan denken. Als noodoplossing doe ik nu de singel wat losser vast maken zodat die kussens niet zo duwen op zijn spieren.

unofficial79
Berichten: 194
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:39

Ik heb hier hetzelfde probleem. Een van de pony's was gevoeliger op de rug en had een verdikking op de plek van de schoft.

Op dit moment heb ik er voor nood een Gelpad voor onder het zadel onder liggen en in het tweespan de singels van de schoft los vast. Ben er nog niet helemaal uit wat voor schoft ik er op wil hebben. Of een Zilco of terug naar een leren schoft.

Heeft er iemand ook aanpassingen laten doen aan de kussens van deze tuigen zelf? Of is dit net zo duur als een nieuwe schoft stuk te kopen van een ander merk? Dat laatste ga ik zelf een beetje vanuit.

Als dit een bekend probleem is, denk ik dat ze bij iDeal daar dan toch ook op de hoogte van zijn?

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:19

unofficial79 schreef:
Als dit een bekend probleem is, denk ik dat ze bij iDeal daar dan toch ook op de hoogte van zijn?


Precies dit vroeg ik mij ook al af.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:27

Hier geen verdikkingen, maar twee jetsers van witte plekken van het ideal schoftje.
Daar waren meer klachten over op bokt, maar ideal vond dat de uitzonderingen en ging daar dus niks mee doen.
Heel frappant wel dat ze dan altijd op exact dezelfde plek zitten de witte plekken en drukkingen. :roll:

Foto van vorig jaar met de drukkingen:
Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:33

Ik verbaas me toch over het aantal reacties van mensen met dezelfde problemen, toch vreemd dat Ideal dat zou zien als 'uitzondering'.. Mij lijkt dat ze zo wel klanten kwijt raken, zonde.
Ik heb net een Zilco SL Deluxe schofttuig besteld met gel onderlegger. Ben heel benieuwd.

Moet zeggen dat de verdikkingen sinds het openen van dit topic zijn afgenomen! Ben daar erg blij mee, pony reageert er ook amper meer op. Dus hopelijk kan ik over een weekje weer voorzichtig beginnen met een klein ritje :)

Unleash: bij mijn pony zat de singel al (veeeeelste) los en toch deze verdikkingen/ drukplekken.. Kon zo een vuist tussen buik en singel steken, hij hing er gewoon onder. Dus ik denk niet dat dat iets zal oplossen...

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:21

Ik kan me herinneren dat er een jaar of 2 terug ook een dergelijk topic was over de kussens van Ideal tuigen.

Singel losser zal je probleem niet oplossen Unleash. Ik heb ter overbrugging een poosje rondgereden met dubbel gevouwen handdoekjes onder het schofttuig. Daarmee verergerde ik het probleem niet en kon ik toch blijven mennen.

Tinkies7, ik heb een hele poos omnimilk gesmeerd op de vochtophopingen en drukplekken. Wellicht is zoiets nog wel wat voor jouw pony om het herstel te bevorderen.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:37

Het word tijd dat Ideal eens iets aan de pasvorm gaat doen van zijn schofttuigjes.

Ook hier vorig jaar 2 mooie witte plekken op de schoft van mijn fjord.
En toen baalde ik echt dat ik mijn leren tuig van Imperial riding had weggedaan. Dat tuig paste zo mooi.

Drukplekken zijn nu we omdat ik de hele winter niks gedaan heb. Mijn wagen is ook nog stuk en de zin is een beetje ver te zoeken.

Misschien moeten we dit topic eens door sturen naar Ideal.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:44

Lezen is ook een vak Sakvis. Zeg toch ook als NOODoplossing.

Unleash schreef:
Als noodoplossing doe ik nu de singel wat losser vast maken zodat die kussens niet zo duwen op zijn spieren.


Ik denk dat ik ook even iemand laat komen die een zilco schoftje wil komen aanmeten. Geen idee welke maat hij nodig heeft en of het wel mooi matched bij de rest van het tuig. Ik lees wel goede dingen over zilco schoftjes hier.

Ik vind het ook wel opvallend dat er zo veel mensen met klachten zijn trouwens. Maar ben aan de andere kant blij dat ik niet de enige ben met het probleem.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:16

Ook een van mijn pony's krijgt drukplekken van mijn Ideal Eurotech schofttuig helaas. Het schofttuig kwam steeds duidelijker in zijn lichaam te staan. Vanmiddag heb ik bij de Countrymill twee tweedehands Zilco schofttuigjes opgehaald dankzij een tip van Melanie. Als het goed is passen mijn lichtogen, conway gespen (voor tweespan) en singels er gewoon aan. Vanavond even testen, ik ben iig al erg te spreken over de flexibiliteit van de schoftjes en de veel minder hoge en harde kussens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 13:05

Ik heb het Zilco schofttuigje onderhand ook binnen. Het is inderdaad heel flexibel, zoals je laat zien op de foto! Het lijkt ook veel mooier aan te sluiten op mijn pony. Echter durf ik nog niet echt te gaan opbouwen met rijden omdat de drukplekken nog niet helemaal weg zijn. Beperk het nu tot 1 keer per week rustig rijden, met name stap en doe er dan ook een gelonderlegger onder.
Bij mij paste echter mijn Ideal binnensingel van het oude schoftje niet mooi aan het Zilco schoftje. Aan beide kanten zit de singel op het onderste gaatje.. Dus daar moet ik helaas nog wel een nieuwe voor bestellen.
Hoe lang heb jij met het Ideal schofftuig gereden Ayla?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:04

Bijna een jaar, ik kocht mijn Ideal tuig vorig jaar mei. Pony loopt zo'n 1 à 2 keer per week voor mijn HCA sulky (voornamelijk bakwerk), soms een week meer of minder. Sinds kort rijd ik ook tweespan met hetzelfde tuig, om die reden heb ik twee Zilco schoftjes gekocht. Ik men nu bijna twee weken niet meer met de Ideal schoftjes en de drukplekken zijn grotendeels al weg, pony had ze gelukkig (nog!) niet heel erg.

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:33

Tinkies7 schreef:
Ik heb het Zilco schofttuigje onderhand ook binnen. Het is inderdaad heel flexibel, zoals je laat zien op de foto! Het lijkt ook veel mooier aan te sluiten op mijn pony. Echter durf ik nog niet echt te gaan opbouwen met rijden omdat de drukplekken nog niet helemaal weg zijn. Beperk het nu tot 1 keer per week rustig rijden, met name stap en doe er dan ook een gelonderlegger onder.
Bij mij paste echter mijn Ideal binnensingel van het oude schoftje niet mooi aan het Zilco schoftje. Aan beide kanten zit de singel op het onderste gaatje.. Dus daar moet ik helaas nog wel een nieuwe voor bestellen.
Hoe lang heb jij met het Ideal schofftuig gereden Ayla?


@Tinkies: jij hebt nu verder alles van Ideal en alleen het schoftje van Zilco? Alles in shetland-maat?
In welk gat van de binnensingel kwam je eerder uit met alles van Ideal?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 22:35

Ohja, ik heb trouwens Ideal Eurotech schofttuigen maat shet en singels maat mini shet. Zilco schoftjes zijn ook maat shet (oude versie) en daar passen de singels prima aan.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 23:32

@Ayla: Ik heb nu inderdaad een Ideal tuig waarvan alleen het schoftje van Zilco is. Met de rest van het Ideal tuig heb ik geen problemen, alles mooi soepel en past verder goed.
Het Ideal tuig is maat pony, alleen het hoofdstel is maat shetland. Van Zilco heb ik nu het SL schofttuig, die was maar in 1 maat. Er stond alleen een schofthoogte (dacht 1.10 m tot 1.25 m) bij en mijn pony zat daar tussen.
De singel zat aan het Ideal schofttuig op het bovenste (strakste) gaatje en hing dan nog letterlijk te bungelen onder haar buik. Met Zilco is het precies andersom.. Ik heb de singel van Ideal overgezet naar het Zilco schofttuig en nu moet ik moeite doen om hem überhaupt vast te krijgen op het onderste gaatje.. Ik heb even gemeten, maar ga de Zilco binnensingel van 40 cm bij bestellen. Denk dat die van Ideal 20 cm ongeveer is nu.
De singelstoten van Zilco zijn gewoon veel korter.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:55

Ik heb een oudere versie schofttuig van Zilco, misschien waren de singelstoten voorheen langer. De rest van mijn tuig is ook nog Ideal Eurotech en daar ben ik verder heel tevreden over. Hopelijk trekken de drukplekken bij jouw pony ook snel weg :)

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 07:34

Ayla schreef:
Ik heb een oudere versie schofttuig van Zilco, misschien waren de singelstoten voorheen langer. De rest van mijn tuig is ook nog Ideal Eurotech en daar ben ik verder heel tevreden over. Hopelijk trekken de drukplekken bij jouw pony ook snel weg :)


Fijn dat de singel bij jou wel paste!
De drukplekken zijn al heel veel minder geworden en ik rijd nu 1x pw max 30 minuten voor de wagen. Het zijn ook echt opgezette rugspieren, want als ze zich opricht zie je (nu kleinere) verdikkingen, en als ze met haar hoofdje laag loopt zie je ze niet.
Ik doe rustig aan, hopelijk kunnen we over een maandje weer rustig opbouwen :)

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:47

Ik las dat de vroegere schoftjes van Ideal geen problemen gaven. Hoe lang geleden is dat veranderd?

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:42

Tjonge nu ik dit lees herken ik jullie problemen ook bij mijn pony! Ook 2 ideal tuigjes. Denk wel dat bij mij de webtecht grotere boosdoener is dan de marathon luxe, vele hardere kussens. Heb ook een ideal tuig voor mijn haflinger maar ga dan toch ook eens kijken voor een zilco schoftje. Countrymill verkoopt dus ook tweedehands? Ben wel regelmatig in de buurt van nijkerk

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:57

Siesje80 schreef:
Ik las dat de vroegere schoftjes van Ideal geen problemen gaven. Hoe lang geleden is dat veranderd?


Ben ik ook wel benieuwd naar

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:06

Nou ik heb de 2e serie webtech. Ik denk al een jaar of 8/9 en die hebben ook harde stugge kussens bijna nog erger dan die van de eurotech.

Wat ook zo raar is dat de gespen bij ideal nog steeds roesten. Ik heb een zilco van 8 jaar oud en daar is geen roestplekje op te vinden terwijl mijn eurotech al na een half jaar ging roesten. Maar goed dat is weer een ander probleem.

Fijn dat jullie zilco schoftjes zo goed passen!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:29

Het probleem speelt al heel lang bij Ideal. Ik heb voor de grap even de bokt zoekfunctie erbij gepakt. Er zijn ook recentere topics, maar ik heb er wat oude topics uitgekozen. Verder vind ik ook heel wat reacties van mensen die ergens in een topic typen dat hun pony drukplekken heeft gekregen van het Ideal schofttuig.

2006: viktor00 @ [AR] help mijn schofje veroorzaakt drukplekken

2007: diesel_ @ [AR] probleem schoftuig ideal luxe, schuurplekken

viktor00 @ [AR] schoftje geeft drukplekken aan de zijkant

2008:
Divine @ [AR] Ervaring schoftje vermaken

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb heel simpel 'drukplekken' ingetikt bij de zoekfunctie van bokt en daarbij het vinkje aangezet voor enkel de aangespannen topics. search.php?st=0&sk=t&sd=d&keywords=drukplekken&fid%5B%5D=21&ch=600&start=125

Het topic uit 2007 is dus bijna 10 jaar oud. Toen waren de problemen er al. Ik vraag me oprecht af hoe oud je schofttuig dan moet zijn om nog de 'goede' ideal kussens te hebben.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:18

Ik rij al 6 jaar met imperial riding kunststof tuig. Nog steeds witte haren door mijn oude ideal tuig op de schoft. Vond het leer vaak stug en het rvs roestig. Dit tuig oogt nog steeds bijna als nieuw.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:12

Heeft iemand dit topic al naar Ideal gestuurd. Anders wil ik daar wel even voor gaan zitten om dat te doen.
Eens kijken of we daar een reactie op kunnen krijgen en of er iets aan de pasvorm gedaan gaat worden.

Wellicht heeft het toevoegen van wat foto's nog wat meerwaarde.
Bij mijn paard zijn de witte haren nu weg maar dat komt omdat de rug rust heeft gehad en hij inmiddels in zijn zomervacht zit.

Ik ben verder overigens tevreden over het merk.
Ik heb een webtech en ben naast het schoftje tevreden over de rest van het tuig.

moonfish13
Berichten: 18252
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:27

Ik heb ideal vorig jaar al gemaild, maar ze vonden dit uitzonderingen en geen reden om het te wijzigen.
Roesten heb ik trouwens ook last van, doodzonde vind ik het.