Twijfel tussen bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Twijfel tussen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 07:19

Hoi!

Donderdag mag ik mijn nieuwe sulky op gaan halen! Ik wil dan gelijk een menbit aanschaffen.

Onder het zadel loopt de op een dubbel gebroken bitje, maar merk dat ze hier soms wel wat op gaat hangen. Voor de kar kan ze zich soms weleens wat sterk maken, als we een meningsverschil hebben. :D

Ik twijfel tussen een myler menbitje of dubbelgebroken Liverpool, maar ben bang dat een dubbelgebroken teveel ruis oplevert.

Ik had haar hiervoor op een Liverpool stang, maar die vonden wij beidde niet fijn.

Groetjes!

Kidde
Berichten: 3481
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Twijfel tussen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:28

Ik zou dan eerst voor een myler gaan. Een dubbelgebroken Liverpool is echt een stuk strenger. Misschien is een ongebroken Liverpool met tongboog nog een idee?

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:35

Kidde schreef:
Ik zou dan eerst voor een myler gaan. Een dubbelgebroken Liverpool is echt een stuk strenger. Misschien is een ongebroken Liverpool met tongboog nog een idee?


Ja dat dacht ik ook, dan ga ik toch maar niet voor een dubbelgebroken Liverpool.

Zit daar veel verschil tussen, tussen een rechte stang en tongboog? Want op de stang vond ik haar namelijk niet heel fijn lopen.

Lukasje
Berichten: 11378
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Twijfel tussen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:48

Voor sommige paarden maakt het een verschil. De lichte tongboog geeft minder druk op de tong en dat vinden sommige paarden wel fijner.
Een dubbelgebroken zou ik niet kiezen. Een B-stang met lichte tongboog is mss ook een optie?

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Twijfel tussen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:54

De myler Liverpool is echt vrij scherp, ik heb meerdere paarden er op zien terugkomen..

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 20:59

Billy schreef:
De myler Liverpool is echt vrij scherp, ik heb meerdere paarden er op zien terugkomen..


Hmm, dat is jammer. ;(
Het bit moet sowieso niet te dik zijn, omdat ze een klein mondje heeft.

Ik ga nog maar even verder Google'n dan.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:41

Ik heb een a pony met een klein mondje. Na een Liverpool ben ik overgestapt naar een licht meegenomen B stang met vaste scharen. En daar loopt hij veel beter op. Let op met gebroken stangen die werken sterk in. Daar loopt nog een recent topic over. Bij een kleine mond kan een hoge tongboog ook slecht passen. Een wat dunner bit, licht gebogen maar verder zonder poespas past vaak beter. Maar uiteindelijk is elk paard anders.... Hoop dat je er wat aan hebt.

Liesje89

Berichten: 9939
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Twijfel tussen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:45

Myler kun je testen, is dat geen optie voor je?