Onafhankelijk lamoen of uit een stuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Onafhankelijk lamoen of uit een stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:46

Hoi!

Voor mijn menwagen moet ik opzoek naar een nieuw lamoen, het lamoen wat ik erbij gekocht heb is een beetje scheef.
Het lamoen wat er nu op zit is een lamoen uit een stuk en is ook best wel zwaar.

Nu lees ik ook veel over een onafhankelijk beweegbaar lamoen, wat is jullie voorkeur en waarom?

Ik ben benieuwd

Bedankt!

BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Onafhankelijk lamoen of uit een stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:12

Ik heb onafhankelijke lamoenarmen op mijn wagen. Vorige wagen had een vast lamoen en kon ook naar tweespan omgebouwd worden, deze nieuwe wagen kan dat niet. Voordeel van losse armen is dat ze wat meer mee kunnen bewegen met het paard in de bochten. En met inspannen is het ook wel handig. Nadeel is dat mijn pony erg moest wennen aan "lamoen omhoog is niet lopen" want je doet dus 1 arm tegelijk losmaken ook. Vroeger, met vast lamoen, was omhoog ook meteen los natuurlijk.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Onafhankelijk lamoen of uit een stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:20

Ik heb een kelders wagen met onafhankelijk lamoen en een de laat wagen met vast lamoen. Rijd allebei prima.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:31

Voor het beleren of met jonge dieren vind ik een vast lamoen fijner want dan staan ze direct ertussen.
Vaak is een vast lamoen ook zwaarder maar dus vaak ook degelijker mits het kwaliteit is.
In het dagelijks rijden maakt het niet heel veel uit, wel gaat mijn voorkeur uit naar losse lamoenen icm telescopisch.
Dit omdat de afstelling het makkelijkste is (meer speling, ook als je bijv verschillende maten paarden ervoor zet) en in marathon heeft dit het voordeel dat er niet aan je lichtogen getrokken word in bochten doordat mee uitschuift en dat lamoen inschuift in bochten en minder snel de schouder inprikt.

Het heeft dus beide voor en nadelen.