Plan voor shetlander realistisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:05

Even een schets van de situatie: 7 jaar geleden een shetlander gekocht als weidemaatje maar
ik merk dat hij eigenlijk echt graag werkt (wandelen/longeren/balkjes lopen). Ik heb een bareback pad voor hem waar ik mijn dochtertje van 3 af en toe op zet om aan de hand een rondje te stappen in de paddock.
Hij is maar 86 cm dus om hem nu “helemaal” zadelmak te maken lijkt me niet de moeite, daar is mijn dochter zo uitgegroeid. Daarnaast is ze momenteel nog niet erg geïnteresseerd in de pony’s.
Ik ga graag wandelen dus lijkt het me leuk als ik hem aan de hand kan meenemen met een karretje (sulky?) achter zodat dochter (en eventueel een vriendinnetje) mee kan.

Het lijkt me logisch dat ik hem voor de kar laat beleren en hem daarna ook gewoon aan de hand kan meenemen?

Ik ben echter totaal niet thuis is de menwereld, geen idee of er iemand dit doet in Belgisch Limburg?

Als ik die niet kan vinden is het dan realistisch om zelf zover te komen dat ik met hem kan wandelen met sulky achter?

Alvast bedankt voor tips!

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:11

Ik zou zelf nooit wandelen met een pony met een karretje erachter waar een kind op zit.
Als de pony er wel vandoor gaat is er niemand die de pony kan sturen/stoppen terwijl en wel kindjes achter hangen.
Loop er ernaast met je kindje erop kun je je kindje er afpakken/trekken als er wat gebeurd.

Er wordt ten zeerste afgeraden om geen menner op de kar te hebben als er mensen opzitten.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 13:12

Brainless schreef:
Ik zou zelf nooit wandelen met een pony met een karretje erachter waar een kind op zit.
Als de pony er wel vandoor gaat is er niemand die de pony kan sturen/stoppen terwijl en wel kindjes achter hangen.
Loop er ernaast met je kindje erop kun je je kindje er afpakken/trekken als er wat gebeurd.


Was inderdaad ook wat ik me afvroeg..

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:27

Kalea schreef:
Even een schets van de situatie: 7 jaar geleden een shetlander gekocht als weidemaatje maar
ik merk dat hij eigenlijk echt graag werkt (wandelen/longeren/balkjes lopen). Ik heb een bareback pad voor hem waar ik mijn dochtertje van 3 af en toe op zet om aan de hand een rondje te stappen in de paddock.
Hij is maar 86 cm dus om hem nu “helemaal” zadelmak te maken lijkt me niet de moeite, daar is mijn dochter zo uitgegroeid. Daarnaast is ze momenteel nog niet erg geïnteresseerd in de pony’s.
Ik ga graag wandelen dus lijkt het me leuk als ik hem aan de hand kan meenemen met een karretje (sulky?) achter zodat dochter (en eventueel een vriendinnetje) mee kan.

Het lijkt me logisch dat ik hem voor de kar laat beleren en hem daarna ook gewoon aan de hand kan meenemen?

Ik ben echter totaal niet thuis is de menwereld, geen idee of er iemand dit doet in Belgisch Limburg?

Als ik die niet kan vinden is het dan realistisch om zelf zover te komen dat ik met hem kan wandelen met sulky achter?

Alvast bedankt voor tips!


Ik beleer mini ponies in Belgisch Limburg maar ik zou zeker aanraden zelf mee op het karretje gaan zitten en eventueel als je dat nodig vindt een hulppersoon ernaast te laten lopen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:10

Ooit terwijl ik met mijn spam aan het mennen was ingehaald door een huifkarretje met Shetlander ervoor en schreeuwend kind achterin. Doordat ik met mijn spam er naast kon komen, hebben we hem klem kunnen rijden. Span was een provinciale weg en spoorlijn gepasseerd. Opa was oorspronkelijk de menner maar die was even afgestapt. Om maar even een beeld te geven waarom je graag op de kar wil zitten als de boel aan de haal zou gaan.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:17

Waarom ga je er zelf niet bij op zitten? Kunnen ze prima trekken als je geen zwaar karretje hebt of door mul zand gaat :-)

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:06

Dat is dus waar ik over twijfel :D
Heb veel ervaring met paarden maar zeer beperkt qua mennen.. Weet niet of het idee van weinig controle zomaar weg gaat (tov rijden).
Even kijken wat haalbaar is qua beleren, hij zou het denk ik leuk vinden maar zeker weet ik dat natuurlijk niet. Om te laten rijden vind ik die mini’s toch wat klein

Jorex

Berichten: 9994
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:12

Waar twijfel je over? Hier ga ik de 4daagse doen met eentje van 84 cm voor de sulky. Dit is natuurlijk wel met maar 1 persoon erop dan. Maar een ritje langs de weg met jou en kinderen erop en dan een lichte vierwieler moet prima kunnen. Ik reed vroeger altijd enkelspan boerenwagentje van 120 kg achter hem met twee volwassenen erop. Dit trok hij prima over de weg. :D
Ook wel 1 volwassene, 2 kinderen volle galop over een graspad gedaan. En een lol dat we hadden. :P

Ik durf overigens zelf meer met de sulky dan als ik erop zit. Sterker nog, ik zou een groot paard eerder voor een kar knopen dan ermee rijden. Dus ik ben wel licht bevooroordeeld richting mennen.

Ik zou gewoon zelf eens met een ervaren span een lesje mennen doen om te kijken of je het leuk vindt ook.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 16:04

Ben vorig jaar met iemand mee geweest maar heb de teugels toen niet zelf in handen gehad, was wel geen shetlander. Leuke ervaring maar toch anders dan er op zitten :)
Heb het idee kind + kar dan maar uit mijn hoofd gezet ;)
Als ik zou overwegen om zelf te gaan mennen kan ik dan voorbereidend werk doen of best blijven wandelen en de rest uitbesteden?

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 16:05

Napie schreef:
Ooit terwijl ik met mijn spam aan het mennen was ingehaald door een huifkarretje met Shetlander ervoor en schreeuwend kind achterin. Doordat ik met mijn spam er naast kon komen, hebben we hem klem kunnen rijden. Span was een provinciale weg en spoorlijn gepasseerd. Opa was oorspronkelijk de menner maar die was even afgestapt. Om maar even een beeld te geven waarom je graag op de kar wil zitten als de boel aan de haal zou gaan.


Dat is inderdaad te vermijden -O-

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:40

Je kunt best beginnen met lange lijnen. Sturen en erachter lopen. Dingen langs haar benen laten wennen. Evt les hierin nemen.

Zou wel kijken of je in de buurt een paar keer met iemand mee kunt gaan. Mennen is een vrij dure hobby om mee te beginnen, en als je het dan niet leuk vindt is dat ook zonde.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Plan voor shetlander realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 21:56

Daar heb je gelijk in, bedankt voor de tips :)