Welke maat tuig voor IJslander !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiebram

Berichten: 322
Geregistreerd: 06-09-09

Welke maat tuig voor IJslander !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 17:13

Ik zou graag een kunststof tuig willen aanschaffen voor m’n IJslander . Nou is hij vrij smal en schofthoogte ongeveer 1.35. Welk tuig vinden jullie fijn( ook kwa pasvorm) in gebruik!?
Alvast bedankt!

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Welke maat tuig voor IJslander !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:04

Voor de pony's hier gebruik ik Zilco tuigen. Bij de menner kan je een tuig op maat laten samenstellen (dus per onderdeel kijken welke maat je nodig hebt), fijne kwaliteit en heel makkelijk in onderhoud.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:56

Mijn ideal leather tech tuig maat pony is ruim verstelbaar, past goed op mijn Welsh A van 1.18m en heeft, puur voor de gein en wat sleepwerk, ook wel eens gelegen op een, destijds redelijk breed gebouwde Ijslander (weet even niet stokmaat).
Edit: even nagekeken, Ijslander was 1.38m.
Schoftje had iets groter gemogen, dat wel.

Voordeel van merken als Ideal en Zilco is dat alle tuigonderdelen makkelijk los te verkrijgen zijn. En zoals Nimmy zegt; bij demenner.nl kun je alles geheel naar wens laten aanmeten.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 04:02

Een vriendin van mij ment haar IJslanders met kunststof ideal tuigen in de maat cob. Zowel enkel als dubbelspan. De ene is wat langer dan de ander dus als ze tuigen op ponys wil wisselen is het ff een kwestie van op maat maken van de riempjes. Maar cob past prima :)

janouk
Blogger

Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:31

Is de pony al beleerd voor de koets?.
Ik zou je aanraden de pony eerst professioneel te laten beleren.
En dan een tuigen leverancier langs laten komen en een tuig op maat te passen. Een goed passend tuig passend bij de pony en de koets is belangrijk.