[NH] Join-up geen plaats?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

[NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 09:09

He, tja ik heb dus gisteren geprobeerd (waarvan ik al dacht dat het niet zou werken in de wei maargoed) een join-up geprobeerd met mijn verzorgpony in de wei, maarja zoals al verwacht id hij geheel mislukt. en nou vraag ik me dus af hoe jullie dat doen? zijn er meer mensen die geen bak ofzo hebben en het toch nog kunnen doen? en zo ja hoe dan? want bij Indy is geen bak met zand ofzo alleen maar een wei waar ik in rijd enzo.

Kheb echt hulp nodig daarmee, heeft iemand tips? (mensen met ervaring graag Clown Knipoog )De groentetjes Elvira
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 19-04-05 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:40

Kun je het niet afzetten? Mag ik vragen waarom je een Join-up heb geprobeerd?
Je moet echt een stukje afzetten (liefst zonder hoeken) Dus een ronde cirkel of iets dergelijks

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:48

Ik jaag de paarden soms wel een beetje op gewoon in het weiland, en dan gaat de join-up meestal vanzelf met het paard van mijn zus Haha! . Maarja, ik denk dat je het niet moet doen als je het niet kan. Bij mij is het vanzelf gekomne, en later las ik pas dat het de join-up was. Knipoog

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:23

Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan dat je zegt ''Maarja, ik denk dat je het niet moet doen als je het niet kan.'' Zoiets kun je toch leren??!! Okee, de een heeft er meer aanleg voor dan de ander, maar dat is toch bij alles zo!

Elvira pb me maar als je wilt dat ik je wat tips ofzo geef. Ikzelf doe het al 2,5 jaar. Eerst altidj met mn pony, maar die is zaterdag verkocht.. Gisteren heb ik het voor het eerst met mijn nieuwe paard gedaan. En dat ging best goed voor de eerste keer.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:15

Chestnut schreef:
Ik jaag de paarden soms wel een beetje op gewoon in het weiland, en dan gaat de join-up meestal vanzelf met het paard van mijn zus Haha! . Maarja, ik denk dat je het niet moet doen als je het niet kan. Bij mij is het vanzelf gekomne, en later las ik pas dat het de join-up was. Knipoog


oke Chestnut en Jumpfreak, ik denk dat jullie het even hebben gemist hier; ik doe Join-ups al bijna een jaar lang hoor, maar dan met pony's in een bak zodat ze geen andere afleiding hebben.
Het probleem is dus niet dat ik het niet kan, maar dat zodra ik klaar ben en me omdraai, komt ze een stukje naar me toe en laat dan meteen haar nek vallen en gaat haastig staan grazen.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:16

Luckey schreef:
Kun je het niet afzetten? Mag ik vragen waarom je een Join-up heb geprobeerd?
Je moet echt een stukje afzetten (liefst zonder hoeken) Dus een ronde cirkel of iets dergelijks


Zou dat helpen?! ik bedoel ,tja dan staat er nof steeds gras, of moet ik dan gewoon nog geen join-up doen totdat het gras een beetje weggelopen is van het longeren ofzo?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:18

Jullie doen regelmatig even tussen door een join-up?

En daar wordt ik dus depressief van. Er zijn net een paar topics geweest over een join up. Misschien goed om die even door te lezen.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:43

laurae schreef:
Jullie doen regelmatig even tussen door een join-up?

En daar wordt ik dus depressief van. Er zijn net een paar topics geweest over een join up. Misschien goed om die even door te lezen.


nope dat ia dus niet het geval he ik ben al een hele tijd aan het wachten om het eindelijk een keer te doen metr Indy (wachten op goed weer zodat het eindelijk kon) zodat we een weer wat betere band krijgen.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:12

Nogmaals de vraag... waarom wil je een join-up doen?
Tweede vraag, heb je je ingelezen?
En waarom zou je er volgens jou een betere band krijgen door een join-up?

Ik wil je trouwens niet teleurstellen, maar om een join-up te doen heb je echt geen afgezette ruimte nodig. Het kan bijvoorbeeld ook in de wei als je het goed uitvoert.

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:28

Sorry.. ja dan heb ik inderdaad een stukje gemist.. Maar sorry.. als dit verkeerd overkomt.. Maar als een joni-up écht gelukt is heeft het paard alle aandacht voor jou.. En gaat ie dus NIET staan grazen. Ik heb het ook wel eens met mn pony meegemaakt.. Maar dan is de join-up dus NIET gelukt.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:53

Ik heb met Dennis wel een keer een join-up op een groot weiland gedaan. Ik had ruzie met hem en dat heb ik toen zo opgelost. Daarna ging het super.
Maar dus los op een groot weiland met een hengst terwijl er merries in de aangrenzende stukken land stonden. Het kan dus overal.

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:22

Het kan inderdaad overal. Maar je moet wel duidelijk zijn. Zorg dat je je paard voor bent als ie wil gaan grazen! Hij zal het van tevoren wel al laten merken dat ie er geen zin (meer in) heeft (onrustig schudden met hoofd, steeds de andere kant op kijken, om willen draaien en niet dat willen doen wat jij vraagt) Probeer daar eens op te letten. En als ik jou wa zou ik inderdaad een stukje af gaan zetten. Want ook al kun je eigenlijk overal een join-up doen, bij jou paard werkt het blijkbaar (momenteel) niet als ie EN gras heeft EN veel ruimte. Zo kun je er (lijkt mij) ook niet snel bij zijn als ie wil gaan grazen. Zet een stukje af en laat m dan eens ''werken''..

Maarja.. het is maar een tip he.. Ik wil je alleen maar helpen.. dus als ik iets onzinnigs zeg.. dit is gewoon mijn mening..

Anoniem

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:44

Maar waarom doe je dan die join-up el_vis? Het is absoluut niet bedoelt om een betere band met je paard te krijgen. Ja ok, mss toch wel maar door een join-up dwing je respect af. Je vraagt het niet maar commandeert hem, ik vind het dan ook absoluut geen samenwerking. Zolang hij zich niet overgeeft mag hij niet in de kudde en dat is wat jij dan ook aan het doen bent. Aangezien paarden dit verschrikkelijk vinden hebben ze geen keus dan zichzelf over te geven.
Ik heb geleerd dat je pas een Join-up mag uitvoeren als een paard een grote fout heeft begaan tegenover zijn leider. Zo gaat dat in het wild ook, paard maakt fout leider gooit hem eruit, paard laat zien dat hij weet dat leider de leider is en mag weer terug in de groep. Ik weet dondersgoed hoe ik er een moet doen maar heb het nooit nodig gevonden aangezien mijn vz pony nooit een fout heeft begaan tegenover mij.

Anoniem

Re: Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:52

wendytjeG schreef:
Nogmaals de vraag... waarom wil je een join-up doen?
Tweede vraag, heb je je ingelezen?
En waarom zou je er volgens jou een betere band krijgen door een join-up?

Ik wil je trouwens niet teleurstellen, maar om een join-up te doen heb je echt geen afgezette ruimte nodig. Het kan bijvoorbeeld ook in de wei als je het goed uitvoert.


Ben ik het ook wel met je eens hoor, maar tegen mij is altijd gezegd dat het het gemakkelijkst is in een ronde cirkel.. Ik heb zelf nog nooit een join-up gedaan hoor Knipoog

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:51

Als het goed lukt blijft je paard ook in het land achter je aan lopen. Maar de reden waarom je het doet is niet echt geweldig, en de reden waarom je het niet vaker doet (wachten op goed weer) is imo nog minder geweldig Verward

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:00

Maroush schreef:
Als het goed lukt blijft je paard ook in het land achter je aan lopen. Maar de reden waarom je het doet is niet echt geweldig, en de reden waarom je het niet vaker doet (wachten op goed weer) is imo nog minder geweldig Verward


uh ja hallo dat laatste slaat nergens op; riskeer jij wel de gezondheid van je pony dan, als ik het met slecht weer zou doen dan heb ik dik kans dat ze uit zou glijden en een been breken

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:16

Ja ik snap ook wel dat je het niet in een nat weiland gaan doen, maar als dat je enige reden is Verward
De belangrijkste reden om een join up te doen is imo omdat je paard even goed op z'n plaats moet worden gezet. En dat je daarna pas kijkt of het ook wel echt kan ivm nat weiland e.d.

winniedekoe

Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:20

Wendy schreef:
Nogmaals de vraag... waarom wil je een join-up doen?
Tweede vraag, heb je je ingelezen?
En waarom zou je er volgens jou een betere band krijgen door een join-up?

Ik wil je trouwens niet teleurstellen, maar om een join-up te doen heb je echt geen afgezette ruimte nodig. Het kan bijvoorbeeld ook in de wei als je het goed uitvoert.



Jullie zeggen wel dat je beter geen join-up kan doen.
maar kijk naar monty! hij heeft de wildste paarden er mee getemt. (shy boy)
een join up is wel om vertrouwen te winnen. je sluit hem eerst af maar wil hem wel weer in je kudde hebben. dat brengt vertrouwen bij je paard want hij mag terug komen.
dat word ook gedaan bij veulens in het wild.
dus ik vind het een beetje belachelijk dat jullie zo over de join ups denken.
kijk maar eens in de wei als er een nieuw paard bij in komt.
die word eerst ook niet toegelaten over het algemeen.
het is dus eigenlijk een soort test voor het paard.
en hpe vaker je het doet hoe sneller hij de aanwijzingen opneemt en zich over geeft dat jij de "kudde leider" bent


btw; lees eens een paar boeken van monty... dat heeft mij heel erg geinspireerd

winniedekoe

Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:23

Miss_Montana schreef:
Maar waarom doe je dan die join-up el_vis? Het is absoluut niet bedoelt om een betere band met je paard te krijgen. Ja ok, mss toch wel maar door een join-up dwing je respect af. Je vraagt het niet maar commandeert hem, ik vind het dan ook absoluut geen samenwerking. Zolang hij zich niet overgeeft mag hij niet in de kudde en dat is wat jij dan ook aan het doen bent. Aangezien paarden dit verschrikkelijk vinden hebben ze geen keus dan zichzelf over te geven.
Ik heb geleerd dat je pas een Join-up mag uitvoeren als een paard een grote fout heeft begaan tegenover zijn leider. Zo gaat dat in het wild ook, paard maakt fout leider gooit hem eruit, paard laat zien dat hij weet dat leider de leider is en mag weer terug in de groep. Ik weet dondersgoed hoe ik er een moet doen maar heb het nooit nodig gevonden aangezien mijn vz pony nooit een fout heeft begaan tegenover mij.




je dwingt geen respect af.
het paard kan er ook voor kiezen om niet terug te komen.
en het helpt trouwens ook om angstige paarden vertrouwen te geven dat er niks aan de hand is.

Zilfstar

Berichten: 7557
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:41

winniedekoe schreef:
Jullie zeggen wel dat je beter geen join-up kan doen.
maar kijk naar monty! hij heeft de wildste paarden er mee getemt. (shy boy)
een join up is wel om vertrouwen te winnen. je sluit hem eerst af maar wil hem wel weer in je kudde hebben. dat brengt vertrouwen bij je paard want hij mag terug komen.
dat word ook gedaan bij veulens in het wild.dus ik vind het een beetje belachelijk dat jullie zo over de join ups denken.
kijk maar eens in de wei als er een nieuw paard bij in komt.
die word eerst ook niet toegelaten over het algemeen.
het is dus eigenlijk een soort test voor het paard.
en hpe vaker je het doet hoe sneller hij de aanwijzingen opneemt en zich over geeft dat jij de "kudde leider" bent


btw; lees eens een paar boeken van monty... dat heeft mij heel erg geinspireerd



De dikgedrukte gedeelten hebben te maken met paarden onderling. WIJ zijn GEEN paarden en kunnen dus NOOIT zo subtiel werken als paarden onderling. Dat is nml geen werken maar communiceren. Wij als tweevoeters en jachtdier kunnen alleen maar proberen dit zo dicht mogelijk te benaderen maar kunnen dat nooit zoals paarden onderling dat doen. Een paard "weet" precies waarom hij doet wat iehij doet. Wij gokken er maar op dat we eht bij het juiste eind hebben.

Een paard in het wild wordt slechts buitengesloten als hij zich niet aan zijn leider onderwerpt en dus ongehoorzaam is. Dan sluit de kddeleider hem buiten om hem weer toe te laten als hij luistert. Waarom een paard dat prima luistert elke keer aan een join up onderwerpen? OOK Monty past slechts een JU toe als het in zijn ogen nodig is.

Hoe vaker je het doet hoe sneller hij de aanwijzingen opneemt? NEE, misschien dat de mens steeds beter leert om de signalen af te geven. Het paard leert slechts hoe het op die onhandige tweevoeter moet reageren om weer geaccepteerd te worden. Dus hoe vaker je het doet hoe beter jouw paard begint in te zien wat je probeert te zeggen (net als met bijv een stemcommando) Een paard hoeft geen JU te leren. Als het om paarden onderling gaat is het namelijk puur paard-eigen lichaamstaal, daar hoeft ie echt niks over te leren. Daar heet het ook geen Join Up, dat is een mensenterm. Daar heet het gewoon communicatie.

En waarom elke keer herhalen? Zodat jij als mens op je borst kunt kloppen dat je paard zo goed de JU heeft geleerd? Nee hij heeft alleen maar geleerd dat ie steeds uitgesloten wordt (wrs zonder dat er een echt conflict aan vooraf ging) en dan weer nadat hij zijn verbazing en misschien wel frustratie doorworstelt heeft, weer bij je terug mag komen.

Nog even over dat zonder conflict: Als ik de meeste filmpjes van een JU zie wordt er een paard los gezet in een bak, paard doet NIKS, er is geen conflict. En dan ineens stuurt de mens het dier weg, ga bij mij vandaan, rot op, je bent stout.... Meeste paarden zie je dan ook snuivend weg lopen, of met het hoofd heel hoog schudden, of juist met de neus laag... Dat is volgens mij puur frustratie omdat ze werkelijk niet snappen wat ze gedaan hebben om door de leider weg gestuurd te worden.

Ga je in een kudde kijken dan zal de leider pas een paard wegjagen als het iets gedaan heeft wat niet mocht/ tegen de leider in gaat zoals niet opzij gaan voor de leider bijv.

Tussen paard en mens moet dat paard leren wat de mens nou eigenlijk bedoeld met al die gebaren, hints en aanwijzingen....

Een join up is niet om vertrouwen te winnen. Het is een correctiemiddel om paarden die de leiding niet accepteren van de mens zo ver te krijgen dat ze het wel doen. En he is een manier om wilde paarden te temmen zonder ze fysiek en mentaal te hoeven breken (wat de oude manier was).

winniedekoe

Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:06

Zilfstar schreef:
winniedekoe schreef:
Jullie zeggen wel dat je beter geen join-up kan doen.
maar kijk naar monty! hij heeft de wildste paarden er mee getemt. (shy boy)
een join up is wel om vertrouwen te winnen. je sluit hem eerst af maar wil hem wel weer in je kudde hebben. dat brengt vertrouwen bij je paard want hij mag terug komen.
dat word ook gedaan bij veulens in het wild.dus ik vind het een beetje belachelijk dat jullie zo over de join ups denken.
kijk maar eens in de wei als er een nieuw paard bij in komt.
die word eerst ook niet toegelaten over het algemeen.
het is dus eigenlijk een soort test voor het paard.
en hpe vaker je het doet hoe sneller hij de aanwijzingen opneemt en zich over geeft dat jij de "kudde leider" bent


btw; lees eens een paar boeken van monty... dat heeft mij heel erg geinspireerd



De dikgedrukte gedeelten hebben te maken met paarden onderling. WIJ zijn GEEN paarden en kunnen dus NOOIT zo subtiel werken als paarden onderling. Dat is nml geen werken maar communiceren. Wij als tweevoeters en jachtdier kunnen alleen maar proberen dit zo dicht mogelijk te benaderen maar kunnen dat nooit zoals paarden onderling dat doen. Een paard "weet" precies waarom hij doet wat iehij doet. Wij gokken er maar op dat we eht bij het juiste eind hebben.

Een paard in het wild wordt slechts buitengesloten als hij zich niet aan zijn leider onderwerpt en dus ongehoorzaam is. Dan sluit de kddeleider hem buiten om hem weer toe te laten als hij luistert. Waarom een paard dat prima luistert elke keer aan een join up onderwerpen? OOK Monty past slechts een JU toe als het in zijn ogen nodig is.

Hoe vaker je het doet hoe sneller hij de aanwijzingen opneemt? NEE, misschien dat de mens steeds beter leert om de signalen af te geven. Het paard leert slechts hoe het op die onhandige tweevoeter moet reageren om weer geaccepteerd te worden. Dus hoe vaker je het doet hoe beter jouw paard begint in te zien wat je probeert te zeggen (net als met bijv een stemcommando) Een paard hoeft geen JU te leren. Als het om paarden onderling gaat is het namelijk puur paard-eigen lichaamstaal, daar hoeft ie echt niks over te leren. Daar heet het ook geen Join Up, dat is een mensenterm. Daar heet het gewoon communicatie.

En waarom elke keer herhalen? Zodat jij als mens op je borst kunt kloppen dat je paard zo goed de JU heeft geleerd? Nee hij heeft alleen maar geleerd dat ie steeds uitgesloten wordt (wrs zonder dat er een echt conflict aan vooraf ging) en dan weer nadat hij zijn verbazing en misschien wel frustratie doorworstelt heeft, weer bij je terug mag komen.

Nog even over dat zonder conflict: Als ik de meeste filmpjes van een JU zie wordt er een paard los gezet in een bak, paard doet NIKS, er is geen conflict. En dan ineens stuurt de mens het dier weg, ga bij mij vandaan, rot op, je bent stout.... Meeste paarden zie je dan ook snuivend weg lopen, of met het hoofd heel hoog schudden, of juist met de neus laag... Dat is volgens mij puur frustratie omdat ze werkelijk niet snappen wat ze gedaan hebben om door de leider weg gestuurd te worden.

Ga je in een kudde kijken dan zal de leider pas een paard wegjagen als het iets gedaan heeft wat niet mocht/ tegen de leider in gaat zoals niet opzij gaan voor de leider bijv.

Tussen paard en mens moet dat paard leren wat de mens nou eigenlijk bedoeld met al die gebaren, hints en aanwijzingen....

Een join up is niet om vertrouwen te winnen. Het is een correctiemiddel om paarden die de leiding niet accepteren van de mens zo ver te krijgen dat ze het wel doen. En he is een manier om wilde paarden te temmen zonder ze fysiek en mentaal te hoeven breken (wat de oude manier was).


dat is misschien zo. maar een ju is de cominucatie van het paard. waarom zou je het dan niet beter willen begrijpen?
ik bedoel alleen maar dat er nog meer cominucatie moet komen tussen mens en paard.
er moet veel meer naar het paard geluisterd worden!

poetser

Berichten: 4328
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: [NH] Join-up geen plaats?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:54

Bij een join-up breek je een paard mentaal. Als een join-up te vaak/verkeerd word uitgevoerd kan het goed zijn dat je je paard kan wegbrengen.

Ik heb iemand gekent die dit ook op regelmatige basis deed met als gevolg dat het dier uiteindelijk volledig in de war was en haar niet meer durfde vertrouwen. Paard is naar een prof geweest die beetje bij beetje het vertrouwen terug kon winnen. Paard kwam terug bij het baasje en die begon opnieuw. Zij zag het als een spelletje (hetgeen jullie ook zo zien) en het paard snapte gewoon waarom hij zonder reden werd uit gestoten en zich opieuw moest overgeven. Het kleinste kind kon er zo mee wegrijden vroeger. Vorig is hij bij de slager beland omdat hij staats gevaarlijk was geworden door jawel TE VEEL JOIN-UPS waardoor hij compleet gebroken is.

Qimm

Berichten: 15204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:00

winniedekoe schreef:
je dwingt geen respect af.
het paard kan er ook voor kiezen om niet terug te komen.
en het helpt trouwens ook om angstige paarden vertrouwen te geven dat er niks aan de hand is.


en als ze niet terugkomen? Dan banjer je ze weer achterna om verder te joinuppen tot ze wel terug komen. Want zoals ik het begrijp is de join up mislukt als het paard geen aandacht (meer) heeft voor jou. Een paard net zo lang aan z'n kop zeuren dat hij naar je toe moet komen vind ik wel respect afdwingen.
waar is het respect voor het paard gebleven?

ashley1

Berichten: 2620
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:02

Geeft verder niet hoor, maar is het iemand al opgevallen dat dit een topic van ruim 6 jaar oud is??
;)

winniedekoe

Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:13

Qimm schreef:
winniedekoe schreef:
je dwingt geen respect af.
het paard kan er ook voor kiezen om niet terug te komen.
en het helpt trouwens ook om angstige paarden vertrouwen te geven dat er niks aan de hand is.


en als ze niet terugkomen? Dan banjer je ze weer achterna om verder te joinuppen tot ze wel terug komen. Want zoals ik het begrijp is de join up mislukt als het paard geen aandacht (meer) heeft voor jou. Een paard net zo lang aan z'n kop zeuren dat hij naar je toe moet komen vind ik wel respect afdwingen.
waar is het respect voor het paard gebleven?



Nee.. kijk ik zou geen join up doen.
maar als ik het ooit zou doen zou ik het ook maar 1 x doen. en als hij niet achter me aan zou komen.. jammer dan dan maar join up mislukt... er zijn 10000den andere manieren om zijn verterouwen te winnen


maar ik heb genoeg vertrouwen in mijn paard... en hij vertrouwt mij ook als hij slaapt terwijl ik hem scheer. aan zijn manen kan trekken als ik wil (wat ik niet doe want dat is sneu) en hij volgt mij zonder dat ik er om vraag... ik laat hem altijd los staan tijdens het poetsen.. en dan loop ik weg om het hoofdstel te halen, komt hij me achterna :P


ik vind zelf ook dat er meer naar de paarden GELUISTERD moet worden hoor. ze moeten maar de top lopen en alles goed doen. maar mensen vergeten dat paarden ook fouten kunnen maken en ze vergeten dat het dier eigenlijk niet eens gemaakt is voor dit.
een paard moet je gewoon in de natuur laten. een band er mee opbouwen enzo best. maar waarom moet hij zich in het zweet werken, persee aan de teugel lopen of over hoge hindernissen springen. hij is er voor om je beste vriend te zijn! niet om je slaafje te zijn.
daarom doe ik ook recreatie. lekker lange touwen aan zijn halster, zonder zadel en maar lekker op buitenrit.
geen haast. rennen als HIJ dat wil en niet als IK dat wil.