[VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

[VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:00

ik verzorg nu bijna 1 jaar 3 hele lieve welshjes.
hyperkind en ik kunnen ze niet berijden en daarom doen
we vrijheidsdressuur met ze.
ze hebben al veel geleerd; zoals op blok, spaanse pas, buiging,
en steigeren op commando.
alleen van het steigeren maken ze misbruik, ze vinden het zo lekker
om te stijgeren dat ze het blijven doen als je eventjes niet oplet.
gelukkig zijn het welshjes en zijn ze heel erg aan ons gehecht in 1 jaar
tijd maar we willen het ze toch afleren maar dat gaat niet zo gemakkelijk
weet iemand een goede tip om het ze af te leren? graag.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 30-12-05 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

nan
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:41

je had eigelijk beter moeten nadenken voor dat ze dat leerde ik doe zelf ook vd maar leer ze net steigeren en bokken enzo dat vindt ik te gevaarlijk .en weet niet hij je het moet af leren

shine_miesj
Berichten: 62
Geregistreerd: 19-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:43

ja ik ben het met nan eens, ik heb ook gehoord dat je ze nooit een snoepje enz als beloning moet geven maar gewoon een klopje op de hals anders gaan ze het doen voor een snoepje...!

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:44

we hebben ook met klopjes op de hals gedaan.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:46

denk dat je het zowieso het beste kunt negeren. Je schrijft dat ze het doen als je niet oplet; als je daarna aandacht geeft als hij het wel doet, dan is dat toch een soort beloning zeg maar.
Zou proberen de tijd die je met ze bezig bent zo in te richten dat de aandacht bij jou is en ze druk zijn met andere oefeningen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:11

Tja, lastig is het he, als paarden het geleerde zomaar ongevraagd gaan opvoeren. Ik hoop voor jullie dat er niet alsnog rijpony's van gemaakt worden, anders konden jullie weleens verantwoordelijk zijn voor dat enkeltje slager voor deze paardjes.

Ga er maar van uit dat dit niet meer af te leren is. En als je het echt wilt proberen zul je zo ontzettend hard moeten zijn, ik betwijfel of jullie dat kunnen (en willen)

Iig meteen stoppen met het laten steigeren op commando. En hopen dat het snel genoeg wegzakt.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:21

Cassidy schreef:
Tja, lastig is het he, als paarden het geleerde zomaar ongevraagd gaan opvoeren. Ik hoop voor jullie dat er niet alsnog rijpony's van gemaakt worden, anders konden jullie weleens verantwoordelijk zijn voor dat enkeltje slager voor deze paardjes.

Ga er maar van uit dat dit niet meer af te leren is. En als je het echt wilt proberen zul je zo ontzettend hard moeten zijn, ik betwijfel of jullie dat kunnen (en willen)

Iig meteen stoppen met het laten steigeren op commando. En hopen dat het snel genoeg wegzakt.



heb hier niks meer aan toe te voegen en ben het volledig met cassidy eens.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:27

Slim gedaan... Dit topic zou eigenlijk een sticky bij UZ moeten worden...
Ga het terug om aanleren. Klinkt vaag maar: ga het paard belonen voor braaf stil staan en 4 voeten aan de grond houden. Dus als hij steigert dat negeren, maar op het moment dat hij neerkomt en stil staat, dan belonen. Dan zal hij merken dat braaf stilstaan meer oplevert dan steigeren.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:41

verplaatst naar UZ.

En laat dit een hele harde les zijn. Ik heb het onlangs nog geroepen in een ander topic. Steigeren is alleen en enkel voor VD-mensen met véél ervaring die er al een hele tijd mee bezig zijn. Anders krijg je dit soort situaties.

En dat is nog het meest jammere voor de pony. Die heeft nu in zijn achterhoofd gestampt dat steigeren goed is en dat er een beloning aan vasthangt. En nu moet hij plots de knop omdraaien en is steigeren plots slecht en hangt er straf aan vast. Lekker eerlijk voor hem. Ik denk dat je het beste gebaat bent met eerst de oplossing van amable te proberen, het steigeren negeren en zoveel mogelijk belonen als hij netjes op de grond blijft. En hopen dat hij het afgeleerd krijgt.

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:50

Nou dat hebben jullie goed gedaan hoor, arme paardjes.
Ik denk dat jullie beter niet verder kunnen gaan knoeien, maar er een ervaren persoon bij halen voordat het helemaal uit de hand loopt. (Of is dat dan weer een heel dom idee van mij? )
Inderdaad een wijze les, alleen jammer dat het ten koste van de paarden moet gaan...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:21

hoe hebben jullie het aangeleerd? Misschien dat we van daaruit een advies kunnen geven. Verder ga ik met de rest mee

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:11

Hangt er vanaf wanneer er gesteigerd wordt. Alleen om aandacht te krijgen? Heel normaal binnen het VD leerproces en helemaal niet zon grote zorg. Gewoon negeren, en JUIST het steigeren op commando verder trainen. Maar nooit belonen als het paard zijn kunstje ongevraagd opvoert. Dan zul je dit gedrag gaan beheersen.

Als de ponys dit gedrag ook gaan doen om onder iets uit te komen, of hun zin te krijgen is het een heel ander verhaal dat een heel andere aanpak vraagt.

Misschien kun je hier meer uitleggen?
Wanneer steigert je pony precies? Om onder een moeilijker kunstje uit te komen, in de dagelijkse omgang? (Meenemen, vastzetten enz)
Of wordt hij gewoon zo enthousiast van steigeren op zich dat hij niet meer op wil houden?
Of begint het al als hij een zak brood hoort knisperen?

Best belangrijk voor het advies, net zoals het beschrijven van jullie trainingsmethode.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 17:52

we zijn vandaag weer naar de pony,s gegaan en nu gaat het met
het veulen goed omdat ik hem alleen heb beloont als hij ging steigeren als ik het zei,, en nu gaat het alweer beter, ik zal jullie tips zeker nog gebruiken.

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:05

Als ik jullie was zou ik er niet mee doorgaan, maargoed dat is natuurlijk jullie eigen keuze!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:35

veulen? hoe oud is dat veulen?

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:38

Je hebt t een veulen geleerd? Als het mijn pony's waren geweest, hadden jullie allang kunnen vertrekken. Weet de eigenaar t trouwens wel?

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:40

Amable schreef:
veulen? hoe oud is dat veulen?


Nou je het zegt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:44

Weet de eigenaar hiervan, ik zou er flink de pest in hebben als mensen dat zomaar aanleren.

Sasjuh89
Berichten: 1131
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Noord-Scharwoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:44

VEULEN?

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:44

-
Laatst bijgewerkt door Elanor op 01-02-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:50

Zowieso -veulen of geen veulen- zou ik dit soort oefeningen niet doen zonder begeleiding, ik kan me niet voorstellen dat meisjes van 13 zoiets op een verantwoorde manier kunnen aanleren, maar dat blijkt ook wel weer.
(Er zullen best jongere mensen zijn die dat wél kunnen hoor, maar het lijkt mij niet verstandig. En ik bedoel het verder ook niet beledigend want ik ben zelf ook pas 14. )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:00

en dan krijg ik om mijn oren dat ik dergelijk gedrag (wat hier dus maar weer bevestigd wordt, jonge meiden) afkeur, omdat ik bang ben dat er mensen beter worden dan mij ofzo.....
In het begin wilde ik me eens van mijn goede kant laten zien, en kijken of ik die meiden dan maar kon helpen om het af te leren.
Nu denk ik alleen maar *zucht*, zie je wel....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:17

corlieske schreef:
we zijn vandaag weer naar de pony,s gegaan en nu gaat het met
het veulen goed omdat ik hem alleen heb beloont als hij ging steigeren als ik het zei,, en nu gaat het alweer beter, ik zal jullie tips zeker nog gebruiken.

Als het om een veulen gaat(wat ik gemakshalve even alles onder de 2.5 noem) zou ik zowiezo al stoppen met het hele VD-gedoensel en pas wachten tot minstens 2.5 voor dat je ook maar iets van VD doet. Een veulen moet niet alleen fysiek groeien, maar ook geestelijk.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:07

ja die man weet ervan en hij vind het leuk dat we het doen.
vanaf nu zal ik er dus mee stoppen en er weer mee beginnen als
hij dus 2,5 is.
het veulen is nu bijna 1,5.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:48

PARDON? Je wilt weer beginnen als als hij 2,5 is? Waarmee? Steigeren? Vrijheidsdressuur?