Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe weet je hoe warmbloedig een ras is?

 
Profiel   

Oké blonde vraag misschien, maar iemand zei tegen mij: oh heb jij een Westfaler, daar zit vaak veel bloed in, behoorlijk pittig dus.

Ik vind Bolivia niet zo pittig (ja buiten en na een hindernis). Maar dat meisje heeft zelf 3 Westfalers gehad en is wel goed op de hoogte volgens mij.

Wat weten jullie ervan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-01 20:18 



 
Profiel   

Nee ik vind Bolivia ook niet bepaald pittig neej Scheve mond\

Westfaler

Soort: warmbloed
Herkomst: Duitsland


[ img ]


Over de Westfaler

De Westfaler is, net als de meeste Duitse paarden, vernoemd naar het gebied waar hij vandaan komt en nog steeds wordt gefokt. Het paard is nauw verwant aan de Hannoveraan, alleen is het iets groter vanwege zijn voorgeschiedenis als landbouwpaard. De oude Westfaler was een Zwaar Trekpaard en werd als werkpaard in het toenmalige Duitse Rijnland-Westfalen gebruikt. Door de toenemende mechanisatie van de landbouw is het ras voor dit doel overbodig geworden. De eerste fokprogramma's uit de jaren zeventig richten zich er dan ook vooral op een goed rijpaard te ontwikkelen. De fokkers zijn hier goed in geslaagd, want de Westfaler doet het nu uitstekend in de sport.



Lichaamsbouw

De Westfaler is in feite een grotere versie van zijn buurman, de Hannoveraan. Hij heeft een aantrekkelijk hoofd waarvan het profiel ietwat hol is. Zijn lichaam is gespierd, de croupe is plat. Hij heeft een stokmaat van ongeveer 1.65 m en komt voor in de kleuren vos, bruin, zwart en schimmel.



Geschiedenis

De Westfaler is een latere, veredelde versie van de zware trekpaarden die uit zijn geboortestreek zijn voortgekomen. Na de introduktie van Hannoveraans bloed ontstond een paard met een goede lichaamsbouw en de mogelijkheid tot presteren.



En verder...

Het fokken van warmbloed paarden gebeurt in Duitsland anders dan in andere delen van de wereld. Stamboeken zijn georganiseerd in de regio waar een paard is geboren. Dit kan er soms toe leiden dat een paard wordt opgenomen in een stamboek, maar het type heeft van een ander ras.



Invloeden

Engels Volbloed
Hannoveraan
Arabier


Van Equus gehaald..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-01 20:27 



 
Profiel   

Misschien is ze in de war met Trakehners Verward ?
die zijn wel behooorlijk pittig, vraag maar aan Jippie. *LOL*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-01 22:41 



 

Ik heb zelf bij westfalers altijd een beetje zo'n wat lompachtige vos met een heel groot hoofd in gedachten, maar dat komt misschien omdat de enige 2 die ik ken er zo uitzien, en 2 of 3 paarden zijn natuurlijk geen vertegenwoordiging van een heel ras.
Doet het er zoveel toe? Als je wat meer wilt weten over de precieze afstamming van je paard en het ras in het algemeen kun je het beste even contact zoeken met het stamboekbureau. Die mensen kunnen je er het meeste over vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-01 23:26 



 
Profiel   

Hahahahaha...Fitzroy van onze Fitz is ook een Westfaler en bepaald geen lompachtige vos met groot hoofd. Hij is donkerbruin met een HEEL mooi, fijn koppie Party!! Party!! Party!! Party!!

Ik ken nog twee Westfaler pony's, waarvan 1 een bloedjemooie hengst die Internationaal dressuur loopt en een ruin (van Astrid van hier)en die is ook hardstikke mooi en allemaal kunnen ze fijn lopen!

Groetjes Suzanne

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-01 23:40 



 
Profiel   

Zep, ik moet toch even reageren hihi
Ik vind Bolivia namelijk juist een mooi hoofd hebben. [ img ]

Beetje lomp is ze wel in haar gedrag, niet zo zeer in haar bouw.
[ img ]

Het is voor mij helemaal niet belangrijk maar ik vond het gewoon grappig om te horen dat zij dat beweerde terwijl Bolivia gewoon erg rustig is.


_________________
As you always do as you always did, you will always get what you always got!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-07-08 10:59 ]</font>

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-01 09:58 



 

zoals ik al zei, die 2 exemplaren die ik dan ken zijn waarschijnlijk niet zo representatief voor het hele ras *LOL* *LOL* Leuke foto's trouwens!
Is er geen website te vinden van het Westfaler verband??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-01 10:08 



 
Profiel   

je hebt in principe een paar "lijnen" Volbloed, Warmbloed, halfbloed, koudbloed en pony.
Dit wordt gerekend qua ras. Dus een KWPN, Westfaler, Holsteiner, etc. = warmbloed.
Volbloed zijn arabieren en engelsvolbloed enzo, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze altijd fel zijn (hoewel ze er wel om bekend staan)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-01 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen