Jonge hengsten voor HK 2013

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8863
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:14

Ook zonder HK blijft ie gaaf ....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:05

Pletje123 schreef:
Dat is waar :)

Heb de foto's nu wel kunnen zien. Vind em op de standfoto niet direct heel Gelders lijken. Hij heeft veel ras en een vrij hellend kruis. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uit ziet :D Alex geeft toch wel snittige types hoor.

Op die foto's in mijn profiel is nog geen jaar. Hij is nu heel hard aan het veranderen en zoals ik het nu kan zien is het een luxe Gelderse.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:40

Daarom zeg ik ook: ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uit ziet :D En ik zie een paard nog het liefst in het echt. Een foto is leuk, maar kan ook een vertekend beeld geven.

Weet je al of je het KWPN langs laat komen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:45

Pletje123 schreef:
Daarom zeg ik ook: ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uit ziet :D En ik zie een paard nog het liefst in het echt. Een foto is leuk, maar kan ook een vertekend beeld geven.

Weet je al of je het KWPN langs laat komen?

Nou....dan kan ik gerust doen maar ik heb vandaag een telefoontje gehad dat ze hem niet willen vanwege de afstamming. Volgende deurtje dus.

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:56

Jeetje wat jammer...

Zinzi_jewel

Berichten: 8863
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:37

janderegelaa schreef:
Pletje123 schreef:
Daarom zeg ik ook: ik weet natuurlijk niet hoe hij er nu uit ziet :D En ik zie een paard nog het liefst in het echt. Een foto is leuk, maar kan ook een vertekend beeld geven.

Weet je al of je het KWPN langs laat komen?

Nou....dan kan ik gerust doen maar ik heb vandaag een telefoontje gehad dat ze hem niet willen vanwege de afstamming. Volgende deurtje dus.
begrijp niet goed wat ze wel willen ,begreep nl dat de bloedvoering van minder belang was als het type oké is ...

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:38

Jammer! Waar ga je nu heen? Of ben ik dan te nieuwsgierig? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

Ik weet het nog niet, er zijn natuurlijk wel wat opties waar ze hem met zijn afstamming wél willen hebben.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:44


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:41

Heb je een linkje naar de afstamming?

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:28

nee die heb ik nog niet helaas.. wat wil je meer van zn afstamming weten, heb natuurlijk wel gewoon zijn papier hier liggen.. hihi

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:29

@Jody: Hij staat niet op paardenfokken zeker? :) Ben ook wel benieuwd naar de complete afstamming. Heb je hem zelf gefokt?

EDIT: bijvoorbeeld predikaten in de moederlijn (moeder, oma, overgrootoma) en wat voor paarden er uit dit lijntje komen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:18

jody heb je ook foto s van zn draf? zo op de foto s word ik er qua hengst zijn niet heel warm van (niet lu llig bedoeld hoor ;) ) maar de keuring kost klauwen met geld dus zou ik niet zomaar met een paard er heen gaan

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:37

En een Junior x Corland moet echt een paar punten op afstamming compenseren.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:29

ik zal vanmiddag eens even kijken, ga er ook niet heen om hem volledig goed gekeurd thuis te laten komen, 1e bezichting kost niks is alleen een hele ervaring rijker. en tja hij word in juli 2 niet heel gek dat hij er nu nog niet prachtig uitziet. kwa exterieur al een hele hoop complimenten gehad onder andere van dierenartsen en van staleigenaar die zelf ieder jaarweer een veulen fokt.. ben gewoon erg benieuwd hoever hij komt, en ihoeft gelukkig nog niet bij de 1e bezichtiging zoveel geld te kosten... en nee foto's heb ik ook nog niet van zijn draf, heb hem ook net een maand.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 15:33

1e bezichtiging kost niks? Volgens mij moet je je even beter in lezen :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:47

ik denk dat je schrikt van wat het allemaal kost :Y)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:52

3e bezichteging kost niks....maar daar moet je wel zien te komen :D

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:29

nou ja, kost niks.. de bezichtiging an sich kost niks... maar je wilt niet weten wat je kwijt bent als je een hengst daar moeten laten zien, wat voorbereiding etc betreft....

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:49

Nou dan hier de vraag wat kost een 1e bezichtiging? Jullie hebben er blijkbaar meer kijk op als ik(logisch zit totaal niet in de fokkerij) daarbij ga ik hem NIET keuringsklaar laten maken, heb namenlojk stage gelopen op zo'n bedrijf, en tja dat kan ik zelf ook, heb er een hoop daar geleerd maar het stelt niet veel voor in werkelijkheid. En kost het wel zo meega veel als jullie me vertellen dan gaat ie lekker niet, al vind ik trouwens wel dat wanneer iemand een keer dus daar ervaring op wil doen jullie hier (zoals typisch bokt) alleen maar negatief zijn, inplaats van serieus te zijn en lekker diegene zn gang laten gaan. Maar ben erg benieuwd naar de kosten

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:01

Mensen zijn m.b.t. het fokken juist erg serieus hier. De selectie is enorm streng, alleen de besten gaan door. Ze willen je daarom behoeden voor het uitgeven van geld terwijl het bij voorbaat wellicht al te zeggen is of een hengst goed genoeg is :) .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 04:53

Jodyy93 schreef:
Nou dan hier de vraag wat kost een 1e bezichtiging? Jullie hebben er blijkbaar meer kijk op als ik(logisch zit totaal niet in de fokkerij) daarbij ga ik hem NIET keuringsklaar laten maken, heb namenlojk stage gelopen op zo'n bedrijf, en tja dat kan ik zelf ook, heb er een hoop daar geleerd maar het stelt niet veel voor in werkelijkheid. En kost het wel zo meega veel als jullie me vertellen dan gaat ie lekker niet, al vind ik trouwens wel dat wanneer iemand een keer dus daar ervaring op wil doen jullie hier (zoals typisch bokt) alleen maar negatief zijn, inplaats van serieus te zijn en lekker diegene zn gang laten gaan. Maar ben erg benieuwd naar de kosten


Tarievenlijst 2012


Inschrijfgeld stamboek KWPN-geregistreerde hengst (tuigpaard of Gelders paard)
476,00

Inschrijfgeld stamboek KWPN-geregistreerde hengst (spring- of dressuurpaard)
2.285,00

Inschrijfgeld stamboek niet-KWPN-geregistreerde hengst (spring- of dressuurpaard)
2.885,00

1e en 2e bezichtiging tuigpaard of Gelders paard
214,00

1e en 2e bezichtiging spring- of dressuurpaard
230,00


PROK-onderzoek hengst
72,50


Herbeoordeling PROK-onderzoek hengst
184,00

Transcriptie
72,50

Cornage-onderzoek
72,50

DNA-onderzoek per paard
50,50

5-daags verrichtingsonderzoek spring- of dressuurpaard
Per dag
132,50

> 5-daags verrichtingsonderzoek spring- of dressuurpaard
Per dag
68,25

Verrichtingsonderzoek tuigpaard
Per dag
57,50

Verrichtingsonderzoek Gelders paard
Per dag
68,25

Das niet mis dus.

Zelf doen. Ja dat spaart een hoop kosten uit. Maar een keer op stage doen is iets anders dan jarenlange ervaring.
Ik heb nu ook een paar keer een merrie zelf keuringsklaar gemaakt....maar daar ga ik nu niet aan beginnen.

En bedenk dat een hengst ook een hele goede afstamming moet hebben. Een Junior x Corland daar zitten ze niet zo maar op te wachten. Is de moeder hoog in de sport en welke predikaten heeft zij? En de grootmoeder van de hengst? Komen er veel kinderen van de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder uit in de sport?
Hoe heeft de hengst het op de veulenkeuring?

Ik heb een jaarling uit een heel goed lijntje
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=670902 (mocht als veulen naar Ermelo naar de NMK nationale veulenkeuring)
En ik weet nog niet eens zeker of ik daar wel mee moet komen. Die laat ik zometeen eerst beoordelen door een paar kenners alvorens ik het hele traject in ga. Waarschijnlijk krijg ik ook te horen: weet waar je aan begint.

Nogmaals misschien heb jij een geweldige hengst die het prima gaat halen allemaal. (Zo effe van een foto is dat niet makkelijk te beoordelen.) Komt hij uit een fantastische moeder en loopt hij alle gespecialiceerd gefokte hengsten naar huis.... aan jou om die afweging te maken.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 07:27

En Jody, wij bedoelen het helemaal niet negatief! :n Uit je posts maak ik op dat je je nog niet verdiept had in de prijzen, want zoals je ziet is een 1e bezichtiging verre van gratis ;) de keus is aan jou, wij kunnen niet bepalen of je hengst interessant genoeg is zonder hem en zijn moederlijn gezien te hebben :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:55

Rinske schreef:
Mensen zijn m.b.t. het fokken juist erg serieus hier. De selectie is enorm streng, alleen de besten gaan door. Ze willen je daarom behoeden voor het uitgeven van geld terwijl het bij voorbaat wellicht al te zeggen is of een hengst goed genoeg is :) .


Helemaal mee eens, je kan toch ook naar de keuringen gaan om te kijken en daarmee ervaring op te doen?
Wbt zelf klaar maken is idd ook nog niet zo eenvoudig, er komt veel bij kijken niet zomaar rondjes longeren. We proberen elkaar hier alleen te helpen en het lijkt misschien negatief in jou ogen maar her zijn alleen maar tips, wat je er mee doet moet je uiteraard zelf weten.
Idd wat Natasja zegt ik heb nu een hele goede 2 jarige en een super aparte jaarling (met aperte afstammingen) maar dat moet allemaal eerst heeeel goed er uit zien aan de longe, of ze op hun lijf er perfect voor staan etc wil ik gaan met ze, anders hou ik mooi m'n geld in m'n zak ( en die hengsten heb ik samen met een hengsthouder )
Dus allemaal dingen om te leren hier :) in dit topic Zijn niet de penny meisjes die zomaar wat zeggen

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:07

Wij houden ons geld ook in onze zak als blijkt dat onze hengst niet interessant genoeg is :) We laten hem deze zomer bekijken door een ervaren hengstenhouder. Daar laten we het eigenlijk vanaf hangen of hij wel of niet naar de HK gaat :)

Je eigen paard is vaak het mooist, daarom is het zo fijn om iemand met een ervaren oog er naar te laten kijken. En ook wij krijgen veel complimenten over het dier, maar dat maakt het nog geen interessante hengst voor de dekdienst ;)