KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:01

UnlimitedS, maken jullie hem niet zelf klaar? De merries doen jullie toch ook zelf?

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 22:09

Hoop wel dat de diversiteit groot blijft. Ik snap dat er eisen zijn en dat is mbt gezondheid e.a. heel goed, maar ik vind dat verschil in model, type, manier van beweging etc in de waarde gelaten moet worden. Het past bij dat paard. Belangrijk vind ik dat het correct is maar HOE vind ik bijna nooit goed of fout. Hopelijk zien we dat in de beoordeling ook een beetje terug. Hoe denken jullie daarover? Zien jullie liever 1 bepaald type paard of een bepaalde type beweging of zijn jullie voor diversiteit in de fokkerij?

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:11

De rode draad moet er zijn, maar je zult rekening moeten houden met de merriestapel zodat fokkers ook vooruit kunnen fokken. Daar heb je mijns inziens diversiteit voor nodig.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:13

absoluut diversiteit ja

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:16

Wat mij wel is opgevallen bij de laatste 2 lichtingen is dat bij vrijwel alle hengsten stond dat ze het beste lijken te passen bij langgelijnde merries. Als je een beknoptere hebt (en iets zou doen met het advies van het KWPN) dan wordt je keus al gelijk een stuk minder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:22

Mijn zorg is meer de weinige bloedspreiding.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:24

Anoeska27 schreef:
Wat mij wel is opgevallen bij de laatste 2 lichtingen is dat bij vrijwel alle hengsten stond dat ze het beste lijken te passen bij langgelijnde merries. Als je een beknoptere hebt (en iets zou doen met het advies van het KWPN) dan wordt je keus al gelijk een stuk minder.


Gelukkig zijn er de afgelopen jaren ook hengsten ggk :)

Jan: daar wordt wel aan gewerkt geloof ik. Dit voorjaar zag er nog een fijne 'vrije' hengst bij.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:29

Pletje123 schreef:
Anoeska27 schreef:
Wat mij wel is opgevallen bij de laatste 2 lichtingen is dat bij vrijwel alle hengsten stond dat ze het beste lijken te passen bij langgelijnde merries. Als je een beknoptere hebt (en iets zou doen met het advies van het KWPN) dan wordt je keus al gelijk een stuk minder.


Gelukkig zijn er de afgelopen jaren ook hengsten ggk :)

Jan: daar wordt wel aan gewerkt geloof ik. Dit voorjaar zag er nog een fijne 'vrije' hengst bij.

Dat is ook zo, maar ik vond het wel opvallend. Ze sturen daarmee wel naar een bepaalde richting.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:33

janderegelaa schreef:
Mijn zorg is meer de weinige bloedspreiding.


no problemo *D :D :D haha

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:29

Anoeska27 schreef:
Wat mij wel is opgevallen bij de laatste 2 lichtingen is dat bij vrijwel alle hengsten stond dat ze het beste lijken te passen bij langgelijnde merries. Als je een beknoptere hebt (en iets zou doen met het advies van het KWPN) dan wordt je keus al gelijk een stuk minder.


Ben ik met je eens,de ruglengte is echt een aandachtspunt aan het worden in de kwpn fokkerij.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:02

Elisa2 schreef:
Anoeska27 schreef:
Wat mij wel is opgevallen bij de laatste 2 lichtingen is dat bij vrijwel alle hengsten stond dat ze het beste lijken te passen bij langgelijnde merries. Als je een beknoptere hebt (en iets zou doen met het advies van het KWPN) dan wordt je keus al gelijk een stuk minder.


Ben ik met je eens,de ruglengte is echt een aandachtspunt aan het worden in de kwpn fokkerij.


ik vind de voorbeenzwaaiers dus verschil keuringspaard/sportpaard een groter probleem eigenlijk...

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:12

Ik hou juist wel van de kortere ruggetjes. Heb er zelf zo-een, eentje die absoluut niet in het rechthoeksmodel past, maar een bruikbaarder lijf dan deze krijg je niet.
Mocht ik opzoek gaan naar een volgend paard, dan laat ik de lange ruggen het liefst staan.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:18

het is niet perse een lange rug of perse een korte rug wat goed is, de verbindingen moeten kloppen

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:20

Eens. Maar ik denk dat een lang paard eerder een mindere verbinding tussen midden- en achterhand heeft, dan eentje met een wat kortere rug.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:26

nee dat hoeft niet, net als dat een met korte rug niet altijd goede verbinding hoeft te hebben

Elisa2

Berichten: 37712
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:26

Neehoor dat hoeft helemaal niet..Essie heeft gelijk,de verbindingen moeten kloppen.Als het niet klopt bij een paard met een korte rug dan ben je de sjaak in de zijgangen.

En Essie daar heb je gelijk in,dat is ook een groter probleem..en persoonlijk vindt ik ook het lange sterk gehoekte achterbeen {Jazz achterbeen} in combi met korte rug en korte hals niet wenselijk..

Al moet ik wel zeggen dat er dit jaar toch een ander soort hengsten mee loopt in het verrichtingsonderzoek,vindt de nieuwe hk commissie betere paarden heeft geselecteerd dan dat hiervoor gebeurde..

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:09

essiesilly schreef:
janderegelaa schreef:
Mijn zorg is meer de weinige bloedspreiding.


no problemo *D :D :D haha


:D Zou gaaf zijn!

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:42

essiesilly schreef:
nee dat hoeft niet, net als dat een met korte rug niet altijd goede verbinding hoeft te hebben


Dat zeg ik ook niet he? ;) Zo stellig ben ik niet, ik ben van mening dat de kans op een mindere verbinding bij een
lange rug, groter is, dan bij een kortere rug...

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 12:53

essiesilly schreef:
janderegelaa schreef:
Mijn zorg is meer de weinige bloedspreiding.


no problemo *D :D :D haha


Inderdaad. Goed bezig! ;)

Elk model heeft z'n voor- en nadelen denk ik. Met een korte rug zijn lengtebuigingen misschien wat lastiger en kost het iets meer moeite om de boel los en soepel te houden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is. Lengte in de rug maakt het denk ik sneller wat weker en kost het wat meer moeite balans te houden en goed bij elkaar te rijden. Ook dat is niet onmogelijk, maar je moet je training er misschien een beetje op aanpassen.

UnlimitedS

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:01

Anoeska27 schreef:
UnlimitedS, maken jullie hem niet zelf klaar? De merries doen jullie toch ook zelf?

Wij hebben het eerste deel voor onze rekening genomen maar het verdere traject besteden we uit, we vinden dat we dat op dit moment niet kunnen combineren met onze andere bedrijfsactiviteiten op de accommodatie zoals hij nu is.

Anoniem

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:23

Wat een gezeur om een foto. En dan ook nog van een hengst die zeker niet de minste zal zijn op de 1e bez.

Schitterende hengst en hoe hij in het echt is zien we gauw genoeg. En nog belangrijker hoe hij beweegt, lijkt me een functioneel lichaam. Maar zijn uitstraling en ontwikkeling heeft hij al mee.

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 18:31

Dat heet een discussie :+ Het is bedoeld om reacties uit te lokken, te horen hoe anderen er in staan. Niks negatiefs naar mijn mening. Juist leuk om zo'n traject te kunnen delen en te horen wat de meningen van anderen zijn. Gezonde discussie. Daarbij (mocht iemand er toch anders over denken) heeft iedereen een keuze zijn of haar paard hier te plaatsen of mee te praten. Niemand die zegt dat het moet. Nogmaals, ik ervaar het niet als gezeur, gedoe etc.

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 18:37

Unlimited: Het vergt ook wel wat tijd inderdaad en als het moeilijk te combineren is lijkt het mij ook beter het uit te besteden. Is ook zonde als je hem nu even niet alle aandacht kan geven die hij nodig heeft. Vind je het jammer dat je het niet zelf kan doen?

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:18

Pletje123 schreef:
Dat is de enige? :oo



Nu ook een metall x galant x elegant.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:26

Oh thanks FF! :)