KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:45

Mienez schreef:
Unlimited: Mooi paard. Wat kort in de rug of niet? Kan ook zo lijken doordat hij wat grover gebouwd is. Haast niet te geloven dat die 2 is joh!

Hij had misschien een fractie langer in de rug kunnen zijn maar je kunt beter kijken naar zijn goede punten. Is moeilijk want wij Nederlanders zijn erg geneigd om overal het negatieve in te zien maar ik zie een hoogbenig paard met een lange mooi bespierde hals, lange schuine schouder en een prachtig schuin kruis.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:46

Een hellend kruis is geen voordeel... Daar komen ze ook op terug bij het KWPN. Licht hellend heeft de voorkeur.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:51

Pletje123 schreef:
Een hellend kruis is geen voordeel... Daar komen ze ook op terug bij het KWPN. Licht hellend heeft de voorkeur.

Je moet het in correlatie zien met zijn schouder en dan klopt het.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:58

Want?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:08

Pletje123 schreef:
Want?

Omdat het niet zou kloppen als hij een steile schouder zou hebben en een schuin kruis.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:11

Wat is de theorie erachter? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:14

Pletje123 schreef:
Wat is de theorie erachter? :)

Ik heb er geen theorie achter, ik heb het van de cursus beoordelen. Maar als je het boek "het paard in partjes" leest wordt het duidelijk.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:16

Ik ben onlangs nog bij zo'n avond beoordelen geweest...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:24

Pletje123 schreef:
Ik ben onlangs nog bij zo'n avond beoordelen geweest...

Ik heb de cursus gedaan, erg interessant. Uitgangspunt is dat je kijkt wat je aan een paard mooi/goed vindt en dan kijkt of de andere onderdelen daarbij passen. Daarom is het score formulier ook verkeerd om. En als je dan kijkt naar het paard zijn schouder en zijn kruis dan passen die bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 25-10-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:28

janderegelaa: Als je de berichten had gelezen zie je mijn + punten over het paard;-), sterker nog.. dat ik die uiterlijke kenmerken mooi vind;-)

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:31

janderegelaa schreef:
Pletje123 schreef:
Ik ben onlangs nog bij zo'n avond beoordelen geweest...

Ik heb de cursus gedaan, erg interessant. Uitgangspunt is dat je kijkt wat je aan een paard mooi/goed vindt en dan kijkt of de andere onderdelen daarbij passen. Daarom is het score formulier ook verkeerd om. En als je dan kijkt naar het paard zijn schoft en zijn kruis dan passen die bij elkaar.


Schoft? Je had het zojuist over zijn schouder toch?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:34

Mienez schreef:
janderegelaa: Als je de berichten had gelezen zie je mijn + punten over het paard;-), sterker nog.. dat ik die uiterlijke kenmerken mooi vind;-)

Ik heb gelezen van jou:

Grof paard ( maar dat bedoelde je niet zo zeg je)
Kort in de rug - negatief
Vierkants model - negatief
Mooi paard - positief

Maar wat vind je dan precies mooi aan het paard? Want het negatieve benoem je wel maar het positieve niet. Het is geen aanval, ik probeer een discussie uit te lokken om de mooie dingen van een paard nu eens te benoemen. Ik zie de negatieve dingen aan een paard ook wel maar het is veel leuker om te discusseren over de positieve dingen. En leerzamer trouwens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:35

Veranderd Pletje;-)

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:40

Er blijft altijd discussie over wat wel en niet goed zou zijn. Als je in de literatuur kijkt zie je dat ook terug. Waar ik altijd op let is de motivatie en onderzoek waaruit de uitspraak zou moeten blijken. Als je wil weten hoe dat zit dan zou je denk ik precies moeten weten hoe het bewegingsapparaat eruit ziet en hoe het mechanisme precies werkt. Daarbij de biomechanica, hoe worden krachten overgebracht, welke gevolgen hebben bewegingen op andere gewrichten etc. Ik kan hier bij paarden zelf ook geen theorie over geven maar ben wel benieuwd.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:42

janderegelaa schreef:
Veranderd Pletje;-)


:D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:46

Mienez schreef:
Er blijft altijd discussie over wat wel en niet goed zou zijn. Als je in de literatuur kijkt zie je dat ook terug. Waar ik altijd op let is de motivatie en onderzoek waaruit de uitspraak zou moeten blijken. Als je wil weten hoe dat zit dan zou je denk ik precies moeten weten hoe het bewegingsapparaat eruit ziet en hoe het mechanisme precies werkt. Daarbij de biomechanica, hoe worden krachten overgebracht, welke gevolgen hebben bewegingen op andere gewrichten etc. Ik kan hier bij paarden zelf ook geen theorie over geven maar ben wel benieuwd.

Ten aanzien van het paard gebruikt het KWPN het boek "het paard in partjes" bij de cursus. Althans, in mijn tijd en dat werkt heel verhelderend. Maar het uitgangspunt bij de beoordeling van een paard is altijd: wat is er goed aan het paard. En past de rest van het paard daar ook bij. Een paard met een hele lange hals die verder heel erg in het vierkantsmodel staat klopt niet bijvoorbeeld.

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:46

Janderegelaa: Met grof heb ik uitgelegd dat ik daarmee bedoelde dat hij er naar MIJN mening ouder uitziet gezien zijn ontwikkeling, Kort in de rug maakt vierkantsmodel.. daarover heb ik gezegd dat ik deze paarden vaak sneller imponerend over vind komen en dat er wel echt iets binnenkomt. Verder vond ik ook nog dat hij er al een erg mooie kap op heeft. Ik zie dus zelfs helemaal niks negatiefs. Je kan ook altijd vragen wat ik ermee bedoel;-)

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:50

Essiesilly: Mooi achterbeentje heeft ie zo op de foto's! Ennn... uiteraard glimt hij weer *D

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:53

Janderegelaa: Het is inderdaad mooi om naar de goede dingen te kijken! Het liefste neem ik beide mee omdat ik benieuwd ben hoe anderen ergens over denken. Daarbij zit het ook een beetje in mijn "vak" denk ik. Getrained om te observeren op bemerkingen en eventuele belemmeringen, maar ik ga mijn best doen haha.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:54

Haha goed bezig :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:54

Mienez schreef:
Janderegelaa: Met grof heb ik uitgelegd dat ik daarmee bedoelde dat hij er naar MIJN mening ouder uitziet gezien zijn ontwikkeling, Kort in de rug maakt vierkantsmodel.. daarover heb ik gezegd dat ik deze paarden vaak sneller imponerend over vind komen en dat er wel echt iets binnenkomt. Verder vond ik ook nog dat hij er al een erg mooie kap op heeft. Ik zie dus zelfs helemaal niks negatiefs. Je kan ook altijd vragen wat ik ermee bedoel;-)

Niet helemaal waar van die rug. Dit is het criterium:
Wanneer de lengte van het paard (boeg–zitbeenknobbel) gelijk is aan de schofthoogte is sprake van een vierkantsmodel. Van een rechthoeksmodel is sprake wanneer de lengte groter is dan de hoogte.

Kwestie van meten dus.

Edit: en dat heb ik net even op de foto gedaan en dan staat hij net in het rechthoeksmodel.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 25-10-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN (NRPS) Hengstenkeuring 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:56

Dat model is inderdaad meetbaar. Maar ik heb de juryleden Nog nooit met een meetlintje in de baan zien staan. Bij jureren hoort ook vooral het grijze gebied. Goed kijken is een hele kunst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:58

Pletje123 schreef:
Dat model is inderdaad meetbaar. Maar ik heb de juryleden Nog nooit met een meetlintje in de baan zien staan. Bij jureren hoort ook vooral het grijze gebied. Goed kijken is een hele kunst.

Het grijze gebied is ook het allermoeilijkst daarom moest ik bij dit paard even meten. Want wat is goed en wanneer is het niet meer goed?

Mienez
Berichten: 250
Geregistreerd: 20-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:59

janderegelaa schreef:
Mienez schreef:
Janderegelaa: Met grof heb ik uitgelegd dat ik daarmee bedoelde dat hij er naar MIJN mening ouder uitziet gezien zijn ontwikkeling, Kort in de rug maakt vierkantsmodel.. daarover heb ik gezegd dat ik deze paarden vaak sneller imponerend over vind komen en dat er wel echt iets binnenkomt. Verder vond ik ook nog dat hij er al een erg mooie kap op heeft. Ik zie dus zelfs helemaal niks negatiefs. Je kan ook altijd vragen wat ik ermee bedoel;-)

Niet helemaal waar van die rug. Dit is het criterium:
Wanneer de lengte van het paard (boeg–zitbeenknobbel) gelijk is aan de schofthoogte is sprake van een vierkantsmodel. Van een rechthoeksmodel is sprake wanneer de lengte groter is dan de hoogte.

Kwestie van meten dus.

Edit: en dat heb ik net even op de foto gedaan en dan staat hij net in het rechthoeksmodel.


Denk dat het lastig is dmv een foto maargoed bij de HK zal blijken of hij onder de categorie rechthoek- of vierkantmodel valt. Je weet het maar nooit met een jury

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15939
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:01

Daarom staan ze ook met meer te beoordelen dan kunnen ze erover discusseren. Ik heb nu alleen maar de foto.

Overigens vond ik hem gelijk al meer rechthoek dan vierkant. Ondanks een fractie kort in de rug én in het kruis.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 25-10-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt