Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Raszuiver?

 
Profiel   

Ik hoop hiermee een nieuwe fatsoenlijke en respectvolle discussie te krijgen over het volgende:

Ik lees regelmatig dek advertenties over mijn 'Welsh', mijn 'Arabier' etc., staat ter dekking en als je dan gaat lezen blijkt het een ongeregistreerd kruisingsproduct te zijn, waarmee gedekt wordt.

De discussie die ik op wil starten is tweeledig;

1. Moet je dekken met hengsten waar de afstamming NIET van bekend is of maar ten dele?

2. Mag je als hengstenhouder jou hengst wel aanprijzen als zijnde van een bepaald ras, terwijl hij dat niet is?

P.S. Ik dek zelf álleen met geregistreerde Welsh hengsten, ze hoeven van mij niet goedgekeurd te zijn, sommige hengsten staan in het moederstamboek, anderen in het basisboek, maar ze moeten wel in een door het moederstamboek erkend stamboek geregistreerd zijn en dus ook een deklicentie hebben!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 08:53 



 
Profiel   

Leuke discussie die je opent. Ik heb daar een hele duidelijke mening over. Ik vind dat je eigenlijk alleen met geregistreerde hengsten hoort te dekken en goed gekeurde merries. Er loopt al genoeg ongezonde of slechte bagger rond.
Daarnaast ben ik voorstander van in het zelfde ras dekken want er zijn al genoeg kruisingen. Ik schrik soms van de enorm hoge prijzen die voor een niet raszuiver paard of pony gevraagd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 08:58 



 
Profiel   

Voor mij is een hengst een dekhengst als hij erkent is door een stamboek, dus deklicentie heeft. Ik zou niet willen fokken met de hengst van de buurman, omdat dat ook kan.

Een hengst waarvan de afstamming niet bekend is, is voor mij niet waardig om mee te dekken.

Als hengstenhouder mag je een hengst niet aanprijzen als zijnde ras, als deze niet stamboek erkend is zelfs. Een hengst met vol papier maar zonder goedgekeurd te zijn voor de dekdienst, hoort niet aangeprezen te worden als rasdier. Dan wordt de illusie gewekt dat er binnen het stamboek wordt gefokt, ik vind dat lijken op bedrog.

Zelf heb ik Haflingers, dus kan alleen voorbeelden uit dit ras. Er zijn verschillende hengsten die wel aangeboden worden als Haflinger, maar bij de nakomelingen komt NRPS of ander papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 09:08 



 
Profiel   

Interessant topic en ben benieuwd naar meningen mijn mening:
1. Dit ligt aan de combinatie die met zo'n hengst gemaakt word en of hij echt wat toe zou kunnen voegen.
2.hierdoor zijn veel vooroordelen de wereld ingeholpen welke vaak ten onrechte zijn wees eerlijk met wat voor kruising je hebt staan, diegenen die je hengst willen gebruiken gaan voor de hengst, want een kruising zal nooit een ras worden, maar je kan met kruisingen wel naar bepaalde stamboeken uitwijken, en is dus ook niet per defenitie verkeerd, waarom maar de halve waarheid vertellen over een kruising.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 09:14 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Leuke discussie die je opent. Ik heb daar een hele duidelijke mening over. Ik vind dat je eigenlijk alleen met geregistreerde hengsten hoort te dekken en goed gekeurde merries. Er loopt al genoeg ongezonde of slechte bagger rond.
Daarnaast ben ik voorstander van in het zelfde ras dekken want er zijn al genoeg kruisingen. Ik schrik soms van de enorm hoge prijzen die voor een niet raszuiver paard of pony gevraagd worden.



Dat dus! :j Volledig mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 09:16 



 
Profiel   

Deze discussie is al zo enorm vaak gevoerd, als je de zoekfunctie gebruikt vind je legio topics. En ik vertel je nu alvast, daar gaat nooit iedereen het over eens worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 09:28 



 
Profiel   

EHK --> F-AM

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 09:30 



 
Profiel   

Ik ben me ervan bewust dat veel mensen hier al over gediscussieerd hebben, maar dit zijn vaak oude topics.
Ik lees tegenwoordig nl. erg vaak over mensen die hun kruisingsproduct aanprijzen als dekhengst. Ik vraag me af waarom, wat zien zij als meerwaarde voor de fokkerij óf gaat het alleen om geldelijk gewin?
Als je dan graag een hengst wil houden én ter dekking wil aanbieden, want dat kan natuurlijk ook een uitdaging zijn, waarom kies je dan niet voor een raszuivere hengst?
Ik vraag het me gewoon af.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:21 



 
Profiel   

Tja, men wil er proberen zoveel mogelijk geld aan verdienen dus worden de hengsten te pas en te onpas aangeboden als "dekhengst".

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:27 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Leuke discussie die je opent. Ik heb daar een hele duidelijke mening over. Ik vind dat je eigenlijk alleen met geregistreerde hengsten hoort te dekken en goed gekeurde merries. Er loopt al genoeg ongezonde of slechte bagger rond.
Daarnaast ben ik voorstander van in het zelfde ras dekken want er zijn al genoeg kruisingen. Ik schrik soms van de enorm hoge prijzen die voor een niet raszuiver paard of pony gevraagd worden.


nu ben ik dat niet helemaal eens, met steeds het zelfde ras en bepaalde lijnen krijg je echt inteelt en alle kwalen die daar bijhoren dat is echt geen kwalitijd!

maar ook kruisingen hebben vaak een ijzersterk gestel en worden vaak wel gezond oud, eigen ervaring

zoveel paarden zoveel kwaliteiten, alsof een raspaard zo veel meer kan presteren dan een mix van wat dan ook.er zijn kruisingen die het ver schoppen deels aanleg maar ook dat heeft met de ambities van zijn ruiter te maken.

zou het een beginnend ruiter uitmaken of hij op een elite merrie rijdt, dressuurgefokt? Als het beestje maar lief betrouwbaar en vooral schoolmeester effect heeft.

voor elk dier dus het individu heb je een liefhebber nodig, waar hopelijk al van te voren de ambities van de aankoper in de koop zijn overwogen.ieder zijn talent en voorkeur!

mijn ras en kruisingen ponys/paarden zijn mij even dierbaar en ze voldoen perfect bij mijn eisen en de ene kan beter dit en de ander beter dat! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:42 



 
Profiel   

Met kruisen vind ik niets mis, maar de merrie moet in een stamboek opgenomen zijn, de hengst moet goed gekeurd zijn en het veulen moet in een stamboek terecht kunnen. Uiteraard moeten merrie en hengst elkaar aanvullen, dus niet wat je op bokt veel leest "ik vond de hengst wel leuk". Waarom? Er loopt al genoeg "troep" rond wat niemand wil hebben.

Het aanbieden van een rashengst die niet raszuiver is is niets minder dan liegen en bedriegen en daar hou ik niet van. De kromme hengsten die je soms als dekhengst aangeboden ziet staan snap ik ook niks van. Dat is alleen nuttig als je van paardenbiefstukjes houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:49 



 
Profiel   

Raszuiver heb ik niets mee. Ik ben meer voor een type fokkerij waarbij je inderdaad zorgt voor een voldoende brede genetische basis en waar je streeft een paard wat zo correct als mogelijk is. En dan niet op schoonheid maar functioneel voor het gebruiksdoel.

En ja ik ben absoluut voor fokken binnen stamboekverband. Daar is een betere registratie en controle van van fokresultaten(of dat nu positief of negatief is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:56 



 
Profiel   

Hoi Kwita,

Ik denk dat niemand betwist dat kruisingsprodukten net zo braaf, lief, makkelijk, goed etc. kunnen zijn als raszuivere paarden/pony's.

Maar ik (en ik fok alleen Welsh Pony's) wil ook alleen maar fokken met een hengst die raszuiver is, waarom?

    Ik wil fokken volgens de raskenmerken van het ras waar ik in eerste instantie voor gekozen heb
    Ik wil als ik fok, dan ook graag gebruik maken van díe raskenmerken, want anders had ik voor een ander ras gekozen
    Ik wil graag een vol papier bij mijn pony's, ook omdat ze daardoor bij verkoop vaak een betere start krijgen
    Ik wil graag showen op Stamboek keuringen en Shows
    Ik heb een bepaalde verwachting van het 'eind'produkt

Daarnaast is het zo dat hengsten mét een deklicentie, minimaal veterinair gekeurd dienen te zijn. Ook kun je uit de bloedlijnen vaak 'lezen', soms met behulp van fokkers die al langer bezig zijn, wat bepaalde eigenschappen van die bloedlijn zijn en waar een hengst dus op kan verbeteren....

En kruisingen dan? Zijn die dan niets waard? Nee hoor dat denk ik niet, maar..... Daar moet gewoon wijs mee worden omgegaan. Ik heb als eerste pony een kruising Arabier x Fjord gehad en ondanks dat ik daar erg gek mee was, was ze levensgevaarlijk als ze 'ontplofte'..... Die combinatie van volbloed x koudbloed klopte gewoon niet!

En ik kan het ook niet zo goed hebben als mensen hun 'Welsh, Arabier, Fjord of zo' aanbieden als dekhengst en dan blijkt het een kruising Shetlander/Welsh x Fjord/Tinker te zijn, ben dan eerlijk en trots op je 'dekhengst' en maak dan een ander soort reclame voor hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 19:59 



 
Profiel   

Ik zou mijn pony alleen laten dekken door een geregistreerde hengst . maar voor iedereen is dat eigen keus natuurlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:00 



 
Profiel   

Veel rassen zijn ook ontstaan door kruisen van paarden he.
Ik vind het fokken van een correct paard het belangrijkst. Een goed correct gebouwd lijf, en een goed karakter. Ik vind het dan belangrijker dat de fokdieren getest zijn op erfelijke aandoeningen, fysiek in goede conditie zijn en een goed karakter hebben dan dat ze 'rastypisch' zijn. En de combinatie van de ouderdieren moet goed zijn.


Laatst bijgewerkt door xSogno op 15-10-14 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:06 



 
Profiel   

Je eerste stelling: ja/nee (zie uitleg)
Je tweede: nee
Ik ben de gelukkige eigenaar van een kruising, overigens wel uit geregistreerde en geprimeerde dieren.
Of er met een ongeregistreerde hengst gedekt mag worden is compleet afhankelijk van het doel.
Bijv shetjes... Die markt is compleet kapot gefokt, er loopt zoveel papierloze rommel rond...
Gaat het echter om een zeer bewuste keuze, waar dus over nagedacht is, merrie en hengst vullen elkaar aan, etc... Dan geen probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:07 



 
Profiel   

Afstamming moet bekend zijn voor dieren waar je me wil fokken. Enkel al zodat je geen inteelt producten krijgt. Verder heeft een gerichte keuring door de DA of dit dier dusdanig gezond is dat er gezonde nakomelingen verwacht mogen worden ook de voorkeur.

Eerlijk zijn over wat je aanbied is ook een minimale eis. Heb je dus een hengst in dekdienst uit een zeg welsh x nrps kom daar dan gewoon voor uit. Staat die vervolgens als welsh partbred in het stamboek ingeschreven idem. Wat het stamboek zegt over het gewenste plaatje en eventuele predikaten is veel minder relevant. Gezond, goed gebruikspaard qua bouw en karakter juist weer wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:08 



 
Profiel   

Ik vind het trouwens ook wel fijn als de merrie en hengst DNA-getest zijn, zeker met die KI is een foutje zo gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:09 



 
Profiel   

Ik heb een kruising van een fries en kwpner en beide ouders zijn gerigstreerd en opgenomen. De merrie is een fries afstamminng van folkert en de vader is bontfire afstamming van samber. De hengst is een goed gekeurde dekhengst bij het barock pinto. Ik heb dus een barockpinto hengst. In dit geval vind ik het niet erg. Mijn vorige merrie was een papierloze fries. De moeder is een veulenboekmerrie en de vader is niet bekend. Maar zij had een ras eerlijk karakter en daar ging het mij om. Ik ben zelf geen held met paarden (angstig) en zij was gewoon het perfecte paard voor mij. Mijn bphengst is nu bijna 20 maanden en word zeker weten voor zijn derde geruind. In sommige gevallen is een papierloos paard dus ook ideaal zoals in mijn geval en heb ik er geen problemen mee. Zeg je dat je een hengst hebt van een zeker ras en is dit niet zo dan vind ik het bedriegen want je liegt. Het is bij mij dus maar net hoe de situatie is. Kruisingen heb ik geen problemen mee zolang de afstamming maar bekend is zodat je weet waar je mee fokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-14 20:22 



 
Profiel   

ik vind het persoonlijk belangrijker dat je fokt met een paard of pony die goeie kwaliteiten heeft van alle aspecten en vrij is van ziekten, natuurlijk kan je het opbrengstmatig fokken er nooit uitkrijgen.
Ik vind het wel jammer dat bijvoorbeeld in de quarters er heel veel slechte veulens geboren worden die veel kosten, dan maar liever eentje zonder stamboek die wel kwaliteiten heeft en weinig geld kost.
Er moet natuurlijk toch ook voor ieder wat wils zijn.
En die keuringen? amai ging laatst eens naar een mini-keuring kijken, prachtige hengst, mooi bouw, super gangen, maar mijn dochter werd bijna aangevallen en gebeten tijdens het nog maar langsgaan. :=
Hij werd die dag 1e.
Vinden jullie dat dan fokwaardig?Een monster met superbewegingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-14 22:53 



 
Profiel   

abba schreef
Hoi Kwita,

Ik denk dat niemand betwist dat kruisingsprodukten net zo braaf, lief, makkelijk, goed etc. kunnen zijn als raszuivere paarden/pony's.

Maar ik (en ik fok alleen Welsh Pony's) wil ook alleen maar fokken met een hengst die raszuiver is, waarom?

    Ik wil fokken volgens de raskenmerken van het ras waar ik in eerste instantie voor gekozen heb
    Ik wil als ik fok, dan ook graag gebruik maken van díe raskenmerken, want anders had ik voor een ander ras gekozen
    Ik wil graag een vol papier bij mijn pony's, ook omdat ze daardoor bij verkoop vaak een betere start krijgen
    Ik wil graag showen op Stamboek keuringen en Shows
    Ik heb een bepaalde verwachting van het 'eind'produkt

Daarnaast is het zo dat hengsten mét een deklicentie, minimaal veterinair gekeurd dienen te zijn. Ook kun je uit de bloedlijnen vaak 'lezen', soms met behulp van fokkers die al langer bezig zijn, wat bepaalde eigenschappen van die bloedlijn zijn en waar een hengst dus op kan verbeteren....

En kruisingen dan? Zijn die dan niets waard? Nee hoor dat denk ik niet, maar..... Daar moet gewoon wijs mee worden omgegaan. Ik heb als eerste pony een kruising Arabier x Fjord gehad en ondanks dat ik daar erg gek mee was, was ze levensgevaarlijk als ze 'ontplofte'..... Die combinatie van volbloed x koudbloed klopte gewoon niet!

En ik kan het ook niet zo goed hebben als mensen hun 'Welsh, Arabier, Fjord of zo' aanbieden als dekhengst en dan blijkt het een kruising Shetlander/Welsh x Fjord/Tinker te zijn, ben dan eerlijk en trots op je 'dekhengst' en maak dan een ander soort reclame voor hem!


Ik heb soortgelijke ervaringen met zulke kruisingen... instabiele karakters inderdaad, waar absoluut niet "mee te praten valt" op de meest onverwachte momenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-14 23:07 



 
Profiel   

Ik erger mij dood aan mensen die bijvoorbeeld hun bonte onbekende kruising als welsh dekhengst aanbieden.

het is pas een welsh als beide ouders welsh zijn.
en bont wordt in het Nederlands stamboek niet erkend.

Ik ben zelf voor raszuiver fokken maar als je dan toch wilt kruisen doe het dan verstandig.
welsh x shet vind ik geen combinatie.

welsh nwr x Duitse rijpony wel want je hebt een duidelijk doel voor ogen wat je van beide rassen wil combineren voor bijvoorbeeld de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-14 23:11 



 
Profiel   

Ik ga min of meer mee met de meerderheid. Merries hoeven voor mijn part niet gedekt worden door een geregistreerde dekhengst, maar ik vind wel dat de hengstenhouder op de hoogte moet zijn van de kwaliteiten en bouw van zijn hengst, alsook het karakter en eventueel erfelijke aandoeningen. En tja om eerlijk te zijn heb je nu eenmaal een beter zicht op die dingen als de afstamming bekend is en hij eventueel is goedgekeurd. Ik zie vaak op verkoopsites mensen die hun vuilnisbakkie papierloze hengst aanbieden als dekhengst. Als omschrijving komen ze niet verder dan 'mooi' en 'lief'... Bij het dekken van een merrie hoort de hengst de minder kwalitatieve eigenschappen te verbeteren. Mijn vingers beginnen te kriebelen bij mensen die hun hengst kiezen op basis van een kleurtje of 'hij kan mooi bewegen' of simpelweg 'hij is chique'.

En ja, dit geldt niet enkel voor dure sportpaarden. Als je ziet hoe de markt ervoor staat... Er is al een overaanbod en ze gooien bij wijze van spreken de paarden gratis naar je hoofd. De 'zwakste schakels' (lees: paarden met nadelige bouw, erfelijke aandoening oid, waarschijnlijk veroorzaakt door onverantwoord fokken) belanden vaak bij de slacht of handelaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-14 23:16 



 
Profiel   

Raszuiver fokken vind ik prima, maar het moet niet zo zijn dat het stamboek zó potdicht zit dat er problemen door inteelt ontstaan, zoals bij het Friese paard.
Wat mij betreft hoort er in een ras dus de mogelijkheid te zijn ander bloed in te kruisen, zoals dat al tijden met Nederlandse en Duitse warmbloeds gebeurt.

Zo passen "Alt Oldenburgers" prima bij Groningse paarden van het klassieke type, door ermee te kruisen kan een te smalle genetische basis binnen 1 ras voorkomen worden.

Daartegenover staat de "wilde fokkerij" zonder papieren waarbij niet altijd serieus wordt gelet op hoe de paarden in elkaar zitten... de vraag is dan of een papierloos veulen niet bij voorbaat al voor de slacht (of als grasmaaier) is gefokt, als je soms ziet hoe de dieren eruit zien...

Gelukkig lopen er ook goede papierloze dieren rond, en ik vermoed dat die dieren profiteren van de genen van hun voorouders, die wel uit zorgvuldige fok zijn voortgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-14 00:12 



 
Profiel   

Tsja... Zeer trotse eigenaresse van een zuiver Egyptische, Al Khamsa eligible, Arabische merrie. Moet ik mijn standpunt nog uitleggen? :D

Arabieren zijn alleen maar opgebouwd uit Arabieren (met links en rechts een 'desert bred' ;) ) en daar zie je toch relatief weinig problemen bij. Dus wat dat betreft sowieso niks tegen op binnen een stamboek fokken.

Ik kan me ook echt groen en geel ergeren aan kruisingen die worden geadverteerd als 'ras'. Zet dan gewoon neer dat het een heel leuk gelukte kruising is..
Ik heb niks tegen op kruisingen. Mits het maar een goed doordachte keuze is.. Fokken doe je met een duidelijk doel. Niet omdat het kleurtje zo leuk is of omdat de merrie zo lief is. En wat dat doel is is verder ieder voor zich.. Arabs worden gefokt op uiterlijk, kwpn-ers op prestatie, ieder zn meug :D maar doe het met verstand...

En het punt is dat juist dat zo lastig wordt als de bloedlijnen van een 'dekhengst' niet bekend zijn. Juist door met verstand te kruisen, een combinatie te vinden die bij een stamboek kan worden geregistreerd, kun je denk ik hele leuke kruisingen krijgen waar je best ook weer een veulen uit kunt fokken. Maar dan weet je tenminste wat voor vlees je in de kuip hebt.

Maar goed... het blijft een eindeloze discussie idd want de mensen die voor zo min mogelijk geld een 'oh wat is ie mooi'-hengst op hun merrie zetten houd je toch.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-14 00:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen