Zelf fokken; alle moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:52

Echt maar 60% procent de 3 jaar haalt. Kan haast niet voorstellen want hoe doen de beroep fokkers dan?

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:24

Ik denk dus niet dat er bedoeld wordt dat er maar 60% daadwerkelijk drie wordt, maar die met drie jaar gezond zijn. Als ze op röntgen niet volledig gezond zijn en ze worden bij de 40% gestopt, geloof ik het wel. Echter kan een paard met röntgenologische bemerking nog gemakkelijk de top bereiken. Daarnaast heb je veel ook zelf in de hand.

Veel jonge dieren worden maar gewoon in een groep ergens gezet. Terwijl juist op die leeftijd véél aandacht nodig is voor voer, beweging, etc.

Vooral de grotere fokkers werken zo. Dus ik denk dat je als hobby fokker met een enkel veulentje waar je (veel) aandacht in stopt, dat het percentage dat gezond drie wordt veel hoger ligt. Al kan je altijd pech hebben, maar dat kan net zo goed als je een drie jarige koopt. Hij zal maar van de klep af flikkeren en een been breken met ophalen...

Enige echte voordeel van kopen boven fokken is dat je weet wat je hebt. En vaak is kopen goedkoper dan fokken onder aan de rekening. Officieel moet je onderhoud en alles voor de merrie ook mee rekenen als je een veulen fokt, maar als je een drie jarige koopt heb je die kosten ook of als je niet fokt.

Maar de beleving van een veulentje fokken is gewoon echt heel leuk. Hengsten uit zoeken, het dekken, de dracht, spanning rond de geboorte, het veulen, opgroeien, etc.

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:39

Heb een aantal veulens gefokt en het is echt bijzonder leuk om te doen. Er zitten een heleboel "grijze haar momentjes" bij, zoals dat moment dat het uit de merrie komt (o hemel, arme merrie!) en het moment dat het op dag 1 domweg door alle omheining heen gaat omdat het geen notie heeft van hekwerk (oei, oei, oei). Maar toch, het leuke weegt op tegen het minder leuke. Zolang het goed gaat.

Het verliezen van een veulen omdat het niet goed gaat is totaal niet leuk en een reden om het niet weer te willen ondergaan. Het verliezen van de merrie kort na de bevalling is een regelrechte ramp.

Of het veulen gezond 3 gaat worden, hangt van een heleboel factoren af. De meesten worden het wel en dus zou ik niet zo bang zijn voor het percentage wat de DA uit zijn mouw schudde. Bij mij is de score 100%, ze hebben allemaal de 3-jarige leeftijd bereikt en waren op dat moment ook gezond.

Het rijden op je eigen fokproduct is bijzonder en leuk. Als je het goed gedaan hebt, zal het dier je ook niet al te erg tegenvallen kwa mogelijkheden.

Het hebben en houden van een paard dat je zelf geboren hebt zien worden, heeft meerwaarde. Je houdt er makkelijker van en die band is andersom vaak ook makkelijk. Dat dier kent jou ook door en door. Dat maakt het iets leuker dan wanneer je een volwassen dier kocht.

Of je het wilt gaan doen moet je zelf bepalen. Er zijn weldegelijk risico's. Maar ook vind ik dat je verantwoordelijk bent voor de toekomst van het veulen. Nu zeggen dat je zelf wilt houden, is geen enkele garantie op dat je dat ook werkelijk zult gaan doen. Dingen kunnen veranderen in het leven en wellicht zul je zelfs wel gedwongen kunnen zijn om te verkopen. Zorg dus wel voor een veulen met een papier en een goede opvoeding, zodat het ook zonder jou goede kans zal kunnen maken op een goed tehuis. Fok niet de zoveelste voor de slager, dat wil je niet.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:43

Ik vond het zeker erg leuk! Maar herken wel wat Dees zegt hoor. Die eerste keer naar buiten of dat mams bijna op zijn been stond was nogal stressvol maar ik heb er nu een heerlijk paard aan en ik heb een speciale band met hem.
Of ik het nog een volgende keer zou doen weet ik niet, heb nu geen geschikte merrie en kopen is wel echt makkelijker.
Mijn paard is ook aardig groot geworden, als hij niet bij ons zou zijn geboren zou ik hem om zijn maat ook niet hebben gekocht.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:59

hier een veulen uit een middelmatige merrie gehaald. Dat is blijkbaar de moeite niet maar ik zou het zo weer opnieuw doen. :) Nu is hier wel alles vlekkeloos verlopen. Zowel het drachtig worden als de dracht en de geboorte en nu (even afkloppen) wordt ze in april alweer 3. Hopen dat ze ook even vlekkeloos gezond oud mag worden natuurlijk. :)
Maar heb al heel veel plezier gehad van het monstertje. De voor pret bij de dracht. Nu genieten van mijn meisje dat ik geboren heb zien worden... :+:

Nu kan ik me ook voorstellen al het allemaal anders gelopen was, dat ik er wellicht veel minder positief in stond. :)
De band met haar is wel anders dan met de paarden die ik op oudere leeftijd gekregen heb (ondanks dat ik velen van hen ook alvrij jong onder mijn hoede had.).
Vooral van haar uit dan. Zij lijkt veel meer aan mij gehecht op een andere (intensere) manier.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:06

Ik vond het fokken leuk, maar.. het kon financieel echt niet uit. Ik heb super paarden en pony's gefokt, maar het ideale paard voor mezelf zat er eigenlijk niet bij, hoewel allemaal met nieuwe ruiters wel super match en super in de sport.
Ik ben nu al een tijdje gestopt met fokken. Mijn huidige paard past goed bij mij, deze heb ik zo gekocht.

Caresse07

Berichten: 9427
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:08

HIer ook 2 veulens gefokt en inderdaad ondanks de grijze haar momenten (gaat de bevalling goed en de lompe acties van een jong paard zo hier en daar) zou ik het zo weer doen. Niet omdat het zo lekker goedkoop is maar wel voor de hele ervaring en het zelf kunnen opvoeden van een paard. De ene is nog steeds bij mij en geniet ik nog dagelijks van, de andere is verkocht omdat ze te klein bleef maar daar is iemand anders heel blij mee en loopt lekker in de sport.

Allebei heerlijke paarden geworden en makkelijk in de omgang, ja zou het echt zo weer doen, maar wie weet als je een of meerdere nare ervaringen hebt gehad is die keuze toch anders.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:11

Ik kan je alleen zeggen als je het juiste paard weet te fokken voor jou eigen gebruik ja!
Hier heeft mijn man en zwager een trekpaarden lijn van schoonvader overgenomen en het loont echt de moeite. de volle sokken en zwaar beenwerk zijn luchter gefokt en dat heeft echt voordeel voor het paard!
Ook de inzetbaarheid is verbeterd.Zelf heb ik een pony gefokt een kruising en geen licht type en ook geen sportpony en het dier doet het prima bij de kinderen, en is echt allround en heel gezond.
Maar ook dan kun je beperkingen hebben: te sterk voor jonge kinderen en ondeugend....en de kleur was onverwacht bijzonder ook al is dat al van generaties terug (vermoedelijk) en niet het plan.

het kost wel 3 jaar onderhoud entijd , daar moet je niet over miepen want dat krijg je ruimschoots terug!

Wel kan je eigen leven een wending nemen: kinderen, ziekte beperkte, inkomsten dan weet je niet of je doel gehaald word al valt daar wel tijdig een oplossing voor te bedenken!

GabberGill

Berichten: 5836
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:43

Van de 9 gefokte 2 voor 3 jaar dood. 1 direct na de bevalling. Had een scheve neus en geen verhemelte en nr 2 is doodgetrapt door een ander paard. Verder alles wat thuis bleef en onder toezicht nooit problemen en de paarden die de opfok ingingen heb ik op moeten knappen.

Ik zou het zo weer doen

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:49

Interessant topic! Ik zit met de zelfde gedachte op het moment. Ik heb een merrie van 17 jaar oud die al een aantal nakomelingen op de wereld heeft gezet. Hiervan heb ik er drie gezien en dat waren prachtige maar ook qua karakter super dieren! Zou ik die willen kopen heb ik het geld er niet voor. Een veulen fokken zou nu een goede optie zijn, maar je moet wel 4 jaar wachten tot je aan de slag kan met de dracht meegerekend. En redden ze het tot die tijd. Ik twijfel nog heel erg.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:50

Hebben jullie de merrie's naar een hengstenhouder gebracht voor een bepaalde tijd?

Caresse07

Berichten: 9427
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:00

xEline schreef:
Hebben jullie de merrie's naar een hengstenhouder gebracht voor een bepaalde tijd?


Ik niet. Heb de merrie via de DA laten inseminerenen weer mee naar huis genomen. Ze heeft alleen wel voor de bevalling beide keren bij de DA gestaan maar dat was meer gemakzucht en omdat de DA dit zelf aanbood. Hij had toen een aantal drachtige merries staan en dan hoefde ik niet in een caravan op stal te slapen. En na de bevalling ook lekker met alle merries en veulens in de wei, super leuk gezicht was dat :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:53

Ik heb de merrie wel naar de hnegstenhouder maar na inseminatie en ei weg weer opgehaald.

3 keer een veulen gefokt

1ste was een tweeling die erop 7 maanden afkwam.
2e was een ruin. Voldeed niet aan mijn verwachtingen maar kwam eigenlijk uit een net niet merrie. Op zich een prima paard verder.

3e uit een andere merrie. Veulen voldoet aan mijn verwachtingen. NMK veulen en een super fijn dier. Alleen jammer dat het een ruin is.

2017 of 2018 word de merrie opnieuw gedekt. De spanning, het zoeken naar de juiste hengst en het lange wachten...ja ik vind het leuk.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:14

Kuggur schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat die 60 %. klopt.
Zijn daar harde cijfers van?
Wij hebben drie zelf gefokt, de rest als veulen\ jaarling aangekocht, acht paarden, leven allemaal nog (de twee jongste zijn pas twee jaar dus die zouden nog...).



die cijfers, ik zoek naar de bron, zijn sowieso vanaf het moment dat er een dracht geconstateerd is (vanaf moment van hartslag geloof ik), betekent dus ook dat alle miskramen erin meegenomen zitten. dus niet alleen de emotie van een doodgeboren veulen of stervend veulen, maar ook de eventueel mislukte dracht. vind wel al bijvoorbeeld dit:

Citaat:
The period of greatest embryonic death in subfertile mares occurs in the interval before pregnancy can be easily detected with ultrasound (Day 11), particularly at the time the embryo enters the uterus. Between Days 14 and 40, the rate of embryonic death varies between 10% and 17%.


betekent dus dat de 1e 17 procent van de 40 (of zelfs 60) procent al plaatst vind voor dag 40 van de dracht.


in een ander artikel (iers) las ik een percentage van ongeveer 10% veulens dat de 12 maanden niet redt (exlclusief early embryonic death, maar inclusief doodgeboren).. daarmee heb je dus al een percentage van grofweg 25% dat het eerste jaar niet red..

dan heb je nog de doodsoorzaken 12 mnd - 3 jaar + cijfers van de miskramen tussen de 40e dag en de bevallingsdag (doodgeboren is geen miskraam)...

Dat zijn slechts twee sets cijfers die niet uit een wetenschappelijke of onderzoeksbron komen.. Maar globaal lijkt het er toch op dat die 40% vanaf moment van hartslag tot het derde levensjaar dat komt te overlijden wellicht toch correct kan zijn.

Iemand zou ik kunnen kijken in de bokttopics... hoeveel drachten waren er.. hoeveel veulens zijn niet geboren, hoeveel veulens zijn komen te overlijden.. zijn er toch aardig wat volgens mij.

Dees

Berichten: 18934
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:16

Nog een percentage: 90% van alle drachten ouder dan 6 maanden eindigt in een succesvolle bevalling met een levend veulen en een levende moeder.

Niets zo rekbaar als statistiek. Maar laat je niet gekmaken, in verreweg de meeste gevallen gaat alles gewoon goed.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:14

dat is dan wel 10 procent weer bovenop de 17 + veulens die de 12 maanden niet halen dees. gaat toch weer rap.. maar idd het is statistiek.. en de bronnen zijn zo divers dat het lastig is er echts iets van te zeggen..

ik denk wel dat je kunt stellen dat het uitval vanaf het moment van een geslaagde bevruchting wel tenminste 30 procent is tot de leeftijd dat je ze in kunt rijden.. Maar of dat het wel of niet waard maakt staat daar natuurlijk geheel los van.. zou het je breken dat een merrie een veulen zou verwerpen of verliezen tijdens of net na de dracht, dan zou ik zeggen denk er nog eens goed over, ken je het risico en kun je dat een plekje geven.. dan is het al weer een heel ander verhaal

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:54

risicos bij paarden zijn er altijd. Je kan je best doen ze te vermijden maar ikmdenk dat je afvroeg vragen of je het fokken leuk vind. En of je heel specifieke wensen hebt voor je toekomstige paard.

Een statistiek zegt iets over een groep en weinig over 1 individueel geval. Ben benieuwd wat je gaat doen, succes!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:01

Hier ook zelf een veulen gefokt, en ik geef toe, ze heeft op 1 punt na ( de moeder verbeteren qua gangen) werkelijk aan niets voldaan :+
Ik wilde een mooi zwartbont veulen, voorkeur hengstje, die veel op de moeder zou lijken en haar zou verbeteren. Mooi iets luxer type.

Ik kreeg een effen bruine merrie, mega lomp/sterk en onbenullig, die in werkelijk niets ( ja.. De te grote oren :+) op moeders lijkt. :=
Toch heb ik geen moment spijt van deze keuze, en vond het hele veulen tijdperk, het feit dat het een baby van je paard is en het hele opgroeien echt de moeite waard.

Maar verwacht niet dat je krijgt wat je wil :+

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:17

Ik heb 1x een veulen gefokt bij mijn lieve merrie.
Fantastisch om het hele proces, van dekken tot geboorte en daarna het opgroeien, een keer mee te maken.
Ik weet alleen niet of ik het nog een keer zou doen.

Het veulen moest destijds geopereerd worden aan een navelbreuk. Als 4-jarige bleek ze een OCD te hebben en ook daaraan geopereerd. Die kosten waren nog wel te overzien.
De voornaamste reden dat ik het niet meer zou doen is het karakter van het paard. Ze is niet de makkelijkste gebleken helaas
Desondanks zijn we stapelgek met haar. Ze wordt inmiddels 10 in 2017 en ik geloof niet dat ze ooit weg gaat ook al is gebleken dat de ambities in de sport met haar niet echt realistisch zijn.
En dat is tegelijk het nadeel want ik denk dat als we haar als 3-jarige of zo gekocht hadden dat ze dan inmiddels verkocht was geweest.
Voor ons maakt het toch heel veel verschil dat ze eigen fok is en dat we haar geboren hebben zien worden.
Voordeel vind ik dat ik vanaf dag 1 weet wat er met het paard gebeurd is en dat je inrijden en beleren ed helemaal in eigen hand hebt.

Ik heb er geen spijt van maar ik geloof niet dat ik nog een keer zou doen.
Iemand anders zei al dat ze een volgende keer een 2-3 jarige bij een vertrouwde fokker zou kopen. Daar kan ik me volledig in vinden.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:31

Ik heb afgelopen jaar een veulen gefokt, uit mijn fantastische merrie. Ze heeft geen papier, is erg eigenzinnig, maar voor mij een gouden merrie. En haar veulen, ook een merrie, is net zo geweldig. Ik vond en vind het een prachtige ervaring, ondanks alle stress. Tijdens de dracht heb ik de laatste 3 weken in een caravan op stal geslapen, het was 5 graden s nachts en de ramen konden niet dicht, maar het was het allemaal waard. Na de geboorte heb ik beide niet uit het oog verloren. Veulen is door de draad gerend, gleed vol uit in de wei, is nogmaals door de draad gesprongen, waarna ze bij de buurpaarden liep, die haar helemaal achtervolgden. Vervolgens belande ze in de sloot. Maar ze leeft nog steeds! Al 7,5 maand. Inmiddels is ze iets minder lomp en kan ik haar iets meer loslaten. Voor mij zijn het de 2 beste merries ooit!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:57

Ik heb ruim 50+ veulens gefokt en kom dan aan ongeveer 15% uitval tussen drachtig scannen en zelf opfokken tot 3 jaar.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:44

rina schreef:
zodiacje schreef:
Nu vertelde mijn dierenarts echter dat van alle veulens slechts 60% de 3 haalt. :oo



Ehmm vraag me waar je DA dat getal weghaald. Van alle veulens die ik gefokt heb, of bij mij geboren zijn (11 stuks) is er maar 1 geen 3 jaar oud geworden.
Zou me daar niet gek om laten maken. Fokken is een risico, maar zo groot imo nou ook weer niet.


Of de DA het helemaal goed heeft durf ik geen antwoord op te geven, maar als je mijn doodgeboren veulens neemt snap ik wel hoe je aan zo'n gemiddelde kunt komen.
Ik heb de afgelopen 10 jaar 10 veulens gefokt, waarvan 5 overleden tijdens of kort na de geboorte |(
Allemaal om verschillende redenen, bij verschillende merries en bij elke bevalling aanwezig geweest. Fokken is erg leuk, als het allemaal goed gaat. Jonge dieren zijn kwetsbaar en als ze zich tonen zijn ze al doodziek.
En toch verwachten wij ook dit jaar weer een veulentje *\o/* omdat ik mij niet laat gek maken hierdoor. We gaan voor gezond en weten dat we er alles aan zullen doen!

Daphne__
Berichten: 12481
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:50

Ik vind het de moeite, tijd, geld, risico etc allemaal 100% waard :j Maar ik heb ook nog nooit mee gemaakt dat het fout ging... 10 Jaar lang elk jaar meerdere veulens, maar alles is goed gegaan en ook gewoon gezond groot geworden.
Maar ik weet niet of ik het nog een keer zou aandurven als ik bijv mijn merrie en veulen zou verliezen.

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:53

Of fokken de moeite waard is, is iets wat iedereen voor zichzelf moet beantwoorden. Persoonlijk vind ik het zeker de moeite waard. De zelfgefokte paarden die wij op stal hebben, die hadden we nooit zelf kunnen kopen. Wij hadden al een goede merrielijn om mee te beginnen, dat is wel essentieel! Verder is het net als met een paard dat je koopt; een garantie op geluk krijg je er niet bij.

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:08

Mijn ervaring is persoonlijk dat het niet de moeite waard is. Waren niet mijn eigen paarden, maar een aantal fokmerries achter het huis van een ander persoon waar mijn paard bij stond.

Ik heb vooral veel gejankt.

Jaar 1: Veulen ongeluk in de wei, met heel veel moeite het beest kunnen houden. Was een merrietje met een super leuke moederlijn, maar zal zelf nooit wat gaan presteren. Wel een lief beest, veel doorzettingsvermogen. Maar door dat ongelukje heeft ze een paar maanden in de kliniek gestaan. Doordat ze 1 been niet kon gebruiken anders gaan lopen. Ook toen ze er wel weer op kon staan, is het nooit meer volledig weg getrokken.

Verder dat jaar ook nog een drachtige merrie verloren. (Niet mijn paard, had zelf niet meer met het dier gefokt, al wat ouder.... had haar zelf al met pensioen gedaan) maar er zou nog 1 laatste veulen komen. Uiteindelijk merrie laten inslapen.

Jaar 2: Veulen doodgeboren...

Zelf fokken is geen garantie. Kopen eigenlijk ook niet ;) Heb zelf een ruin en weet niet of (als het had gekund) ik met hem gefokt had. Je kan hopen dat de juiste dingen doorgegeven worden en de hengst zijn kwaliteiten ook doorgeeft. Maar het blijft een gok. De ervaring met de beesten is super. Heb zo veel van de veulens genoten die er stonden. Maar toch... Als je het zelf kunt houden is ook al een ander verhaal dan voor de fun iets fokken..

Met een leuke lijn en verstand er van ;) is het ook weer een ander verhaal. Maar dan zit je weer met het verhaal opfok of niet :S ik blijf het maar lastig vinden!

Er is een bepaald risico, het kan kei goed gaan.. Maar heb het zelf dus van dichtbij fout zien gaan.. Aan de andere kant, als het goed gaat, dan is het echt geweldig... Zo leuk om die beesten te zien opgroeien en alles! Beetje dubbel dus ;)