Zelf fokken; alle moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:12

Ik heb 4 veulens gehad (3 daarvan zelf gefokt) en slechts 1 leeft nog.

2 hebben de 4 jaar niet gehaald en 1 vorig jaar (7 jaar) ingeslapen door erfelijke aandoening.

Mijn merrie is enkele weken na het veulenen gestorven, dat is gruwelijk onhandig en vreselijk duur (pavo melk).

Toch zou ik weer fokken in de toekomst, maar als je precies weet wat je wilt kun je absoluut beter kopen.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:20

Ik heb het uiteindelijk wel gedaan. Uit mijn eerste eigen merrie (Jewel) heb ik een veulen gefokt.
Damn wat was ik blij dat ik het gedaan had. Jewel hadden we namelijk 10 maanden nadat Crystal Diamond geboren werd ingeslapen.
Alles wat ik wilde heb ik gekregen.
Ik kreeg een merrie, zwart, ogen van de moeder, beengebruik van vader en karakter van beide.

We zijn nu 10 jaar verder en ik zou het zo weer gedaan hebben.

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:43

Wij hebben vroeger uit mijn pony een opvolger gefokt, deze word dit jaar 13 lentes jong, helaas is zij klein gebleven waardoor ik later alsnog de overstap naar de paarden heb gemaakt. Ze staat nog steeds bij ons en is gelukkig met alle spelletjes die we met haar doen (kunstjes tot lange lijnen). Dit jaar wil ik uit mijn sportpaard een opvolger fokken. :-)

Tara_13

Berichten: 753
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:16

Ik heb 2 veulens gefokt. Bij de 1e dracht een baarmoeder draaiing en is de merrie geopereerd.
Bij de 2e is het veulen geopereerd en uiteindelijk ingeslapen.
Geen leuke ervaringen en heeft heel veel extra zorgen, verdriet en geld gekost.

Het fokken zelf is fantastisch. Maar voor mij wegen de negatieve ervaringen zwaarder...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:30

Denk bij die 60% ook aan alle klophengstjes die naar de slacht gaan, omdat de kosten van een operatie niet in verhouding zijn tot de waarde van het paard. Daarnaast zijn er ook nog gewone hengstjes die ongewenst zijn, zoals haflingers en shetten. Dan is er niks geks gebeurd en is het paard gewoon gezond, maar haalt toch de 3 jaar niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8835
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:32

Fokken en Opfokken is een risico
En bovendien ook erg kostbaar

Helaas heb ik geen van de zelf gefokte meer in mijn bezit .
Omdat t toch gewoon echt veel geld kost elke maand

De jongste wordt dit jaar 2 en staat bij een bokker
De oudste wordt nu 6 en staat ergens in Groningen

Dan de eerst geborene
Zou nu 7 moeten worden maar werd te vroeg geboren 5 weken te vroeg
Niet overleefd
Een super verdrietige merrie en zelf ruim 1500 euro lichter ...
fokken is een prachtige ervaring
Maar bedenkt goed wat je doet

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:33

Die 40% zijn ook de doodgeboren veulens.
Maar zeker bij de hengsten moet je uitval tussen 1 en 3 jaar zeker niet onderschatten. Wobbler bijvoorbeeld, maar ook blessures door ruw spel en mislukte castraties.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:45

In 2014 heb ik mijn merrie laten dekken, wat resulteerde in een 2ling dracht. Helaas na het wegknijpen van 1 vruchtje de andere uiteindelijk ook weg. Het risico zat erin, daar waren we van op de hoogte.
Maar was toch wel een domper.

In 2015 hebben we haar opnieuw laten dekken. Wederom een kans op 2ling dracht, maar gelukkig was het er deze keer maar één.
Tijdens de dracht wel een paar keer stress gehad. Hadden een virus op stal, en ja mijn merrie kreeg hem ook. Bijna 40 gr koorts en de kans was groot dat ze het veulen af zou stoten.
Maar gelukkig bleef het veulen zitten.
De verdere tijd, de spanning, het waken, de bevalling was echt heel erg mooi om mee te mogen maken.
Alle verdere stapjes tussendoor ook, de band die ze hebben, en die je zelf ook met het veulen krijgt.
Het was de bedoeling dat ze niet zou blijven, maar goed het staat nu in de opfok en is nog steeds van ons.

Waren er een hoop die vroegen of we haar nog een keer lieten dekken. Maar nee dat lag niet in de planning, maar goed zeg nooit nooit.
Maar nu, oeh zag wel een erg gave hengst voorbij komen waarvan ik dacht, ja die! :~

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:38

Ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen! Als ik het hier lees dan komen er nogal wat heftige dingen voorbij. Ik heb zelf niet op de planning staan om te fokken, maar speel zo af en toe met de gedachte mocht het ooit zo zijn dat ik zelf zwanger ben of we weer een lange tijd niet kunnen rijden door blessures o.i.d. Gelukkig allemaal niet aan de orde nu, maar na het lezen van dit topic vraag ik me toch stiekem af of de risico's het waard zijn haha. Daarom heel benieuwd naar nog meer ervaringen!

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:49

Ik ben mijn eigen merrie kwijt geraakt door het fokken op een gruwelijke manier..even in het kort. Merrie had een tweelingdracht wat gemist was ondanks 4x scannen, veulens lagen in stuitligging bij de geboorte en de eerste was al enkele dagen dood} Dierenarts had de situatie verkeerd ingeschat {begon met red bag delivery} waardoor de merrie te lang tevergeefs heeft lopen persen en daarmee haar darmen er uit geperst heeft. Tweede veulen leefde nog maar was prematuur en moest direct ingeslapen worden. De klinieken in de buurt wilden de merrie niet helpen dus midden in de nacht zijn we nog naar de Lingehoeve gereden waar we gelukkig wel welkom waren. Tijdens de lange trailerrit werden we twee keer aangehouden door blaascontroles van de politie waarbij we zelfs met uitleg nog niet door mochten rijden. Ik stond illigaal in de trailer om mijn merrie te ondersteunen de hele rit dus we moesten wel mee werken. Tijdens de lange rit gleed de merrie uit over haar eigen bloed waardoor er nog een stuk darm afscheurde van binnen en bij de Lingehoeve konden ze daarom niks meer voor haar doen en hebben we haar in moeten laten slapen.

Echt een afschuwelijke traumatische ervaring waar mijn merrie echt vreselijk geleden heeft {dat vind ik het allerergste} dus fokken is niet allemaal alleen maar leuk en mooi.

Gelukkig voor mij heb ik het op mijn werkplekken wel heel vaak goed zien gaan en heb ik ervaring met beide kanten van de medaille. Bovenstaande zou me nu {na een heel aantal jaar} niet perse weerhouden om weer te fokken. Maar ik zal er nooit meer onbezonnen in stappen en raad dat anderen dus ook niet aan.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf fokken; alle moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:00

Ik zou het nooit doen als je zelf zwanger bent tenzij je weet dat de zorg van je paard 100% geregeld is.
De combinatie waken voor je paard en zelf hoogzwanger zijn of net een baby hebben lijkt me echt een horror combinatie eerlijk gezegd :+
Stel dat dan ook nog de merrie sterft dan mag je iedere 2 uur naar buiten voor je veulen met je eigen baby aan je tiet _O-

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:24

@Elisa2 dit zou dus mijn aller aller grootste nachtmerrie zijn. Leuk een veulen maar mijn merrie is me heel veel meer waard. Wat naar dat je dat hebt moeten meemaken. Ik kan me voorstellen dat je wel een beetje genezen bent van het fokken.

@Sizzle hahahaha nou ik zou het niet zo strak plannen. Ik dacht eerder aan als ik zelf al wat verder zou zijn. Meer de tijd na een bevalling. Maar los daarvan, ik heb er 0,0 verstand van en ben zo paranoide als maar kan :'). Ik zou haar sowieso 24/7 in het oog van ervaren mensen willen hebben dan haha. Stal waar ik nu sta hebben ze ook lange tijd gefokt vroeger. Maar geen enkel jaar hebben alle veulens het gered dus vanuit daar ook geen super positieve verhalen.

Als ik de keus zou maken zou de zorg voor mijn merrie top zijn, zoals altijd, want ik ga nog liever met 40 graden koorts naar stal dan dat ik haar 'een dagje oversla'. Maar er zijn absoluut nog geen plannen! Ik denk er stiekem wel eens aan. Maar ik lees ook dat een eerste veulen op een latere leeftijd wordt afgeraden. Ze is nu nog jong, maar straks niet meer :'). Ik denk dat het bij dromen blijft ;).

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:50

Ik schrik van de getallen en de ongevallen, ik zelf heb 4 veulens die allemaal gezond groot zijn geworden.
Zo ook de moeders, waarvan er 2 zelfstandig en alleen bevallen zijn...ja die hielden het op tot ieder weg was!

mijn man heeft een stuk of 6 veulens gefokt die allen gezond groot zijn geworden, mijn schoonvader heeft 1x een merrie verloren aan complicatie van de bevalling .Maar het veulen is gezond groot geworden er is mee gemend, gereden, geploegd en boomstammen gesleept dus ook fles veulens zijn net zo groot en sterk als alle andere paarden.

En het fokken kan wel als je zwanger bent en een kind hebt , maar praktisch is het niet.Omdat je kind voorgaat en heel veel tijd opslokt!
Ik zelf heb bewust de pony/ paard niet gedekt en de jaarling in de opfok gezet.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:59

Ik heb vroeger bij een fokker gereden.
Soms ging jarenlang alles goed, maar ineens had je dan weer zo'n rampjaar waarin van alles misgaat zoals merrie blijvend beschadigd, een veulen moeten uitzagen uit de baarmoeder, een veulen met virus infectie in de gewrichten, een dode tweeling, een gebroken been bij een paar weken oud veulen en dus boxrust en stappen aan de hand maanden lang met zo'n stuiterballetje ( := ).

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:19

Bij Tinkers wegen de kosten niet op tegen het veulen. Tot het veulen drie jaar is, zit er al zo veel meer geld in dan wanneer je een driejarige koopt, daar koop je er twee of drie van. Dan nog niet gesproken of het veulen gezond is en gezond opgroeid.

Het is een prachtige ervaring, maar vanwege de risico's en de scheve kostenverhouding zou ik het geloof ik niet weer doen.

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:54

1 veulen zelf gefokt en ze was het waard, maar moet zeggen, was stukken goedkoper geweest om gewoon een 3 of 4 jarige Fjord ergens te gaan kopen.
Jaar 1 dekken (Was toen nog niet mijn paard) dekverwondingen met vuistgrootgat bij de baarmoedermond en beschadigingen op het bekken (altijd zichtbaar gebleven), merrie is na hele rotte zomer toch weer hersteld. (Waren bang dat ze peritonitis zou krijgen, heeft tijd lang met koorts gestaan en op Bergen medicijnen)
Jaar 2 gedekt, niet drachtig
Jaar 3 gedekt, niet drachtig
Jaar 4 niet meer gedekt
Later zelf bedacht toch veulen te willen hebben van deze merrie, dus weer geprobeert.
Gedekt en drachtig, helaas verworpen in September of zo.
Jaar daarna zou ik niet meer fokken, maar aangezien merrie zelf sinds die September met verwerpen ook nog geblesseerd was en uit de sport... toch gebruik gemaakt van de gustreductie, maar dan meer met idee veulen als het er kwam gewoon te gaan verkopen.
(had ondertussen al ander paard gekocht om te rijden)
Die dekking werd het veulen dat vervolgens verkeerd lag bij de geboorte (terug geslagen beentje), had kromme pootjes (gelukkig vanzelf recht getrokken) en heeft gewrichts ontsteking gehad.
Qua kosten met herhaald dekken, en gewrichtsontseking was het toen al kapitaal Fjordje..
Dier was te leuk om te verkopen dus is blijven plakken, kreeg helaas als 3 jarige sarcoiden is daar ook voor behandeld en wordt daar voor behandeld.
Verder voldoet ze qua karakter perfect aan wat ik voor ogen had, werkwillig, blij, vrolijk, brutal dier, exterieur prima (model merrie, hoop haar ooit ster te krijgen) alleen helaas voor mij eigenlijk te klein.
(waarmee problem meer is dat ik te groot ben).

Zou ik weer ooit fokken, ja, denk het wel... En dan met deze merrie, ze wordt dit jaar 6.
Wat ze ondertussen gekost heeft pffftttttttttttt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:04

JoanneE schreef:
Bij Tinkers wegen de kosten niet op tegen het veulen. Tot het veulen drie jaar is, zit er al zo veel meer geld in dan wanneer je een driejarige koopt, daar koop je er twee of drie van. Dan nog niet gesproken of het veulen gezond is en gezond opgroeid.

Het is een prachtige ervaring, maar vanwege de risico's en de scheve kostenverhouding zou ik het geloof ik niet weer doen.


kijk je doet het om een persoonlijke droom te verwezenlijken, paarden zijn er echter al genoeg.

mijn laatste veulen was een bonus veulen en ik moet zeggen, hij is nu 2,5 maar hij is mooier leuker en socialer dan zijn moeder. We wisten niet wat er opgezeten had dus het kon ook een muildier worden!
Toch moet ik zeggen dat er nu al vaststaat dat hij echt blijft en de moeite waard is: de kosten onderhoud, eten, hoofdstel en bit en 3halsters waarvan hij uit 2 is gegroeid, casteratie kosten en een keer de veearts ivm hoesten. maar hij was zeker de moeite waard! *\o/*

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:14

8 ponyveulens gefokt en allemaal gezond geboren (merrie wachtte ook totdat iedereen weg was) en voor zover ik weet hebben ze allemaal een hoge leeftijd behaald.

5 paardenveulens gefokt en ook allen gezond opgegroeid en bevallingen gingen zonder problemen. Op één na zijn ze nog allen in leven. Eentje is helaas vorige zomer ingeslapen op 11-jarige leeftijd door een korte maar hevige ziekte.

Het kan goed gaan maar het kan even goed mis gaan netzoals dat het bij andere dieren of mensen kan goed gaan of slecht gaan.

Dit jaar wordt er weer een merrie gedekt.

smurf26

Berichten: 101
Geregistreerd: 20-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:09

Tja, na al die verhalen hier dan een positief verhaal!
Mijn merrie had al eens een veulen gehad (dat paard is van mijn zus en is inmiddels 20 jaar). En ook al zei ik jaren dat ik niet nog zo'n karakter paard als mijn merrie wilde hebben, heb ik haar toch laten dekken. Waarom? Ze had veel kwaliteit en ik wilde graag de dressuursport in. Ze was keihard op haar benen en haar zoon (van mijn zus ook). En de merrie genoot van het moeder zijn, ze heeft jaren haar best voor mij gedaan dus dit gunde ik haar. Misschien sentimenteel voor sommigen maar ze was erg op mij gericht. De iets meer zekerheid over gezondheid was de voornaamste reden om toch te dekken. Hoe bedoel ik dat? Ik zag verschillende mensen om mij heen een jong paard kopen en ook al waren ze compleet goedgekeurd op foto, benen, hals en rug. Er waren er zoveel die alsnog veel medische problemen kregen. En ik had een gezonde merrie met al een gezonde zoon.
Ik heb me goed laten informeren en heb een hengst gekozen die zo goed mogelijk bij haar past. Tijdens de dracht is ze wel hengstig geworden en heb ik wat slapeloze nachten gehad. Het veulen werd een maand te laat geboren, maar alles was goed. De opfok had ik ook zorgvuldig uitgezocht.
Op dit moment wordt hij dit jaar 10 en ik ga binnenkort Z2 met hem rijden. Hij is net als zijn moeder erg schrikachtig en alles duurt daardoor wat langer. Maar hij is met afstand het meest kwaliteitsvolle paard dat ik ooit heb gehad!! Daar kan ik zo van genieten!! Mijn babypaard doet dingen die ik eerder op een ander eigen paard nooit gevoeld heb!! Ik geniet en leer van hem!! Als hij een merrie was zou ik verder gegaan zijn met fokken. Het was en is een fantastische ervaring en de band met hem is altijd anders dan met paarden die ik gekocht heb. :o