Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen uit merrie halen die niet op veel gras mag?

 
Profiel   

Hey bokkers,

Ik heb een vraagje. Ik heb nog nooit een veulentje gefokt maar ik heb sinds kort een merrie onder mijn gat die ontzettend goed springt. En daarbij vind ik dus echt alles leuk aan dit paard. Van haar karakter, tot haar bouw, gewoon alles!

Nu zou ik ontzettend graag in de toekomst een veulentje uit haar halen. Maar een probleem, het is een merrie die al dik wordt van gras te zien en ze is al eens hoefbevangen geweest.. en aangezien ze mij altijd geleerd hebben om merries met veulen op een goede graswei te zetten vroeg ik mij af hoe mensen dat doen met merries zoals deze??

Ze heeft nog nooit een veulen gehad. En op het moment is ze 16 jaar en is ze nog onder het zadel. Een veulentje zou er dus eventueel pas komen als ze met pensioen gaat.

Is dit mogelijk met zo een merrie of niet?? De gezondheid van merrie en veulen gaan natuurlijk voor!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 06:22 



 
Profiel   

Sowieso is het niet echt wijs om een veulen te fokken op die leeftijd als ze nog nooit een veulen heeft gehad.
W.b. voer is het wel te overzien, een paddock met voldoende hooi en de juiste brok e.d. kan ook prima voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 06:25 



 
Profiel   

Nee. Om de leeftijd

Wbt het gras, je paard kan altijd een graasmasker om. Of word ze dan nog te dik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 06:37 



 
Profiel   

Oke, niet verstandig dus om er nog een veulen uit te halen met haar leeftijd.. jammer!!

Met een graasmasker zou eventueel kunnen ja. Ze staat nu ook dag en nacht op de wei, maar er staat niet meer veel gras in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 06:56 



 
Profiel   

Het kan wel om er een veulen uit te fokken, maar dan zou ik het nu doen en niet wachten.

En voor de rest heeft de dracht vaak juist een positieve invloed op de hoefbevangenheid. {worden minder snel bevangen}

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 08:06 



 
Profiel   

Ik zou in elk geval niet lang meer wachten en een da check laten doen, je merkt vanzelf wel of ze nog drachtig kan worden. Dit is wel de leeftijd dat dat vaak lastiger wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 08:17 



 
Profiel   

Graasmasker is niet ideaal voor een zogende merrie. Dan gaan ze echt snel in conditie achteruit omdat ze dan niet voor twee kunnen eten.
Ik heb het helaas moeten doen toen mijn oude merrie haar laatste veulen aan de voet had. Deze merrie kreeg steeds koliek van het gras.
Met veel gedoe hebben wij het zo kunnen redden maar als ik dit vooraf kan overzien dan zou ik er nooit aan beginnen.

Dagelijks 3 x een portie krachtvoer en twee maal daags terug naar stal om een paar uur hooi te eten terwijl het veulen bij de andere merries en veulens in de wei bleef.
Toch leverde de merrie veel in. De wei lag een km van de stal en dat deden we aan de fiets, maar op het laatst kreeg ze de ene voet niet meer voor de andere.
De merrie was moe, op...

Twee maanden hebben we het zo gedaan en toen het veulen 5 maanden was al afgespeend. Deze foto is gemaakt op de dag van het afspenen.

[ img ]

Een maand later, na veel tlc op stal en paddock, ging ze in de kliniek op de weegschaal. Ze woog 595 kg, ruim 100 kg minder dan voor dit veulen. Hier een foto met een veulen eerder. In goede doen
[ img ]

Zoek de verschillen... deze merrie was 10 met haar laatste veulen.

Als de merrie niet op een normale manier de wei op kan: niet doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 08:29 



 
Profiel   

Het dekseizoen is al bijna gedaan ... dus drachtig krijgen dit jaar (met 16 jr om te veulenen met 17 jr) zit er hoogst waarschijnlijk niet meer in. Dat gezegd ... voor deze merrie zou het een voordeel kunnen zijn om een late veulen te krijgen ivm niet al te rijke gras in juli zodat zij en het veulen op de wei kunnen. Tijdens periode april-juni, moet je wel oppassen ivm weidegang.

Leeftijd ... op zich als de merrie gezond is en DA controle op de baarmoeder is geweest (cysten enz), is de leeftijd geen bezwaar om een veulen te krijgen. Maar dan zou ik het nog zeker DIT jaar doen. Zelf vindt ik 18 jaar om een eerste veulen te krijgen TE oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 12:35 



 
Profiel   

Zou een zogende merrie ook te dik worden op gras? Dat kost zoveel energie.
En anders maar niet zoveel op gras, maar veel in de paddock met een slowfeeder. Zo heb ik het ook gedaan omdat ik niet veel gras had. Dat is prima gegaan. In zuidelijke warme landen is niet veel gras te vinden en worden ook veulentjes groot gebracht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 07:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen