Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verkeerde afstamming om mee te fokken?

 
Profiel   

Ik heb een 6 jarige merrie van Chello 3 X Sidney.
Heel fijn dier alleen al een poos kreupel.
Ik heb haar dit jaar laten dekken in de hoop dat ze na een jaar rust goed zou zijn. Helaas niet..
Weer laten dekken en mooi vlot drachtig.

Nu ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik geen fokker ben en niet blij word van een paard die niks staat te doen.
Daarom besloten om te kijken of er liefhebbers voor mijn merrie zijn (ze hoeft niet weg, ze mag!)
Krijg ik hier op een aantal rare reacties.
Dat t een merrie van niks is, dat het dekgeld voor van de hengst zonde is en dat haar veulens een kort leven tegemoet gaan.

Dit niet van 1 mailer maar van meerdere.

Is t zulks raar bloed? Heb ik iets over t hoofd gezien?
Helaas is ze niet naar de keuring geweest ivm haar blessure
Diverse mensen om me heen zeggen dat het zonde is dat ze niet geweest is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 14:51 



 
Profiel   

Ik heb meer moeite met fokken met een kennelijk langdurig kreupel paard dan met de afstamming/premies/etc. Voor de fok moet een paard nl gezond zijn, zowel in wat ze doorgeeft als de belasting zelf.
Een dier met een chronische blessure verkopen ben ik ook tegen, er wordt teveel gerotzooid met zulke paarden.
Het hele status probleem als in enkel 1e premie mag voor de fok, etc. heeft zelf al veel ellende opgeleverd met gezondheid, inteelt en paarden die niet te rijden zijn. Mensen die over dat soort selectiemethodes beginnen en jouw veroordelen omdat het papier geen stempels genoeg heeft, niks van aantrekken, die durven zelf ook niet/niet zonder hulpmiddelen op hun eigen super papier te stappen. Paardrijden is leuk en paarden houden ook. Als die stelling voor jouw niet (meer) klopt, kies dan een andere hobby, maar laat je lol en beslissingen niet afhangen van andermans keuzes als die enkel gebaseerd zijn op status beslissingen ipv onderbouwde reden om bv wel niet te dekken en al dan niet met welke hengst..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:01 



 
Profiel   

Zelf ken ik de afstamming niet. Volgens mij is de afstamming niet het probleem maar net het feit dat ze kreupel blijft. Ikzelf zou ook nooit met een kreupel paard fokken als ik niet weet waarom ze kreupel is. Ik zou bang zijn dat het om een erfelijk gebrek zou gaan en dat wil je echt niet doorfokken. Ik denk dus dat het hier eerder gaat over de gezondheid. Fokker is bang om een veulen met gebreken te fokken en die kans is natuurlijk groter als de merrie niet gezond blijkt.
Ps: ik fok zelf ook met een kreupele merrie maar hier weet ik wel 100 % dat er geen erfelijk gebrek aanwezig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:05 



 
Profiel   

Ik snap jullie punt.
Ik fok inderdaad met een kreupel paard.
Maar wel in overleg met diverse paardenartsen.
Waar ook zeker naar erfelijkheid is gekeken.

In de reacties werd ze puur op haar afstamming afgewezen.
Vandaar ook de vraag daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:15 



 
Profiel   

Dat hoeft niet, ik ken de bloedlijn niet. Maar dat het onbekend is kan ook door de nodige bloed verversing zorgen en juist een heel goed resultaat hebben.
Zelf heb ik ook een onbekende lijn en een bekende lijn en dat heeft een heel mooi veulen opgeleverd, waar dus eerst op gespuugd werd is echt na 3 jaar keigoed opgedroogd en er is eigenlijk al ongelooflijk vaak op geboden....ook leuke bedragen.

mijn tip is volg je eigen pad en blijf bij dat plan....dat ze het niets vinden is hun probleem, misschien ziet een ander het wel zitten.!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:23 



 
Profiel   

Is ze kwpn? Zo ja, dan is chello 3 geen gekke hoor. Niet een heel bekende hengst volgens mij, maar zeker geen verkeerde. Sydney hetzelfde... en wat hierboven is gezegd, fokken met een langdurig kreupel paard zou ik zelf ook niet doen, mits je 100% zeker bent dat ze daar en zelf geen last van heeft, en het niet doorgeeft. Qua premies ect vind ik zelf ook niet belangrijk, al heb je met meer predicaten ect meer kans om een veulen duurder te verkopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:28 



 
Profiel   

Ik ben het niet eens dat een merrie met blessures niet geschikt kan zijn als fokmerrie.
Zelf heb ik destijds een merrie gekocht, had wel premies behaald en was als jong paard wel gezond, maar die was met zadelmak maken gevallen en daardoor een breuk op gelopen.
In de sport niets betekend, maar ze heeft wel vele kampioensveulens gegeven en paarden die nationaal en internationaal de sport hebben gelopen.

Dus afhankelijk van de aard van blessure, is het gewoon zien. De afstamming zegt me niet direct veel. Springen neem ik aan.
Ik ben wel tegen fokken om te vermeerderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:30 



 
Profiel   

http://www.stallionmatch.com/dekhengst.php?hengst=201

http://thestallioncompany.com/stallion-chello-iii.php

Weinig mis mee hoor, ieder zijn voorkeuren. Soms proberen ze misschien de prijs omlaag te krijgen.
Alleen wel de mening dat als ze echt kreupel is, of het dan eerlijk is om haar als fokmerrie te gebruiken ivm zwaardere belasting.

En idd met premies van een keuring misschien makkelijker, vaak wordt er met een medische verklaring rekening gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:33 



 
Profiel   

Waarom rekenen we meteen iemand af terwijl we niet weten waardoor de merrie kreupel is?
Wat er al onderzocht is en wij dus niet weten of het erfelijk is?

Lightninggg schreef
ik fok zelf ook met een kreupele merrie maar hier weet ik wel 100 % dat er geen erfelijk gebrek aanwezig is.

Wat heeft jou merrie dat jij zo zeker weet dat het niet erfelijk is?
En hou je dan ook rekening met de belasting van de dracht?

Ik heb een aantal veulens gefokt bij een merrie met artrose
En dan roept iedereen artrose is erfelijk moet je niet mee fokken
Dat klopt ook zeker
Maar deze merrie had trauma artrose
Zeer plaatselijk door een wond.
Overigens was die merrie toen niet kreupel

Overigens is het niet echt onbekend bloed naar mijn mening
Maar gezien het een springpaard is is het niet zo bekend zijn niet zo gek
Je wordt niet 'dood' gegooid met springhengsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:39 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft haar kootbeen verbrijzeld op 8 jarige leeftijd door een verkeerde landing/beweging tijdens het springen. Ze is overigens als jong paard volledig goedgekeurd en heeft 1m30 gesprongen, kon veel meer aan. Kootbeen is wel vrij goed genezen maar doordat het gewricht vast gezet is met bouten kan ze niet plooien. Ze mankt op de wei niet en ze wordt recreatief nog wel eens gereden maar echte sport is voor haar niet meer mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:50 



 
Profiel   

saden schreef
Ik heb een 6 jarige merrie van Chello 3 X Sidney.
Heel fijn dier alleen al een poos kreupel.
Ik heb haar dit jaar laten dekken in de hoop dat ze na een jaar rust goed zou zijn. Helaas niet..
Weer laten dekken en mooi vlot drachtig.

Nu ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik geen fokker ben en niet blij word van een paard die niks staat te doen.
Daarom besloten om te kijken of er liefhebbers voor mijn merrie zijn (ze hoeft niet weg, ze mag!)
Krijg ik hier op een aantal rare reacties.
Dat t een merrie van niks is, dat het dekgeld voor van de hengst zonde is en dat haar veulens een kort leven tegemoet gaan.

Dit niet van 1 mailer maar van meerdere.

Is t zulks raar bloed? Heb ik iets over t hoofd gezien?
Helaas is ze niet naar de keuring geweest ivm haar blessure
Diverse mensen om me heen zeggen dat het zonde is dat ze niet geweest is.


Waarom is ze kreupel? dat is de belangrijkste vraag denk ik..is ze wel prok oid? ooit op de rontgen geweest?
Als het iets erfelijks is, dan is het niet verstandig om ermee te fokken inderdaad. Komt het door iets van buitenaf dan hoeft het geen probleem te zijn.
Zit er prestatie in de moederlijn? dit zijn allemaal factoren die meespelen om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven.
Met de afstamming an sich is niks mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 15:57 



 
Profiel   

Merrie is inderdaad kwpn.

Ze heeft geen extra last tijdens de dracht.
Gaat lekker door t land maar als je goed kijkt net niet rad.
Ook op t laatst van de dracht.

Merrie is bij aankoop op de foto gekomen.
Ook toen ze kreupel is geworden op de foto, daar is niks op te zien.

In de moederlijn zitten diverse predicaten.
Ster, keur, sport. Wat precies weet ik niet.
Zus loopt goed in de sport in Portugal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:02 



 
Profiel   

Kan ook uit de rug komen dan wellicht..of de weke delen.

Maar goed, als ze rontgen schoon is en er zit veel sport in de moederlijn dan zou ik niet weten waarom je er niet mee zou fokken.

Ik denk dat je de reacties gewoon naast je neer moet leggen, mensen "vinden" altijd wel iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:04 



 
Profiel   

Ik vond t bijzonder dat ik meerdere reacties kreeg dat ze t niet waard was om mee te fokken vandaar de vraag.

Ik leg t ook naast me neer maar moest wel even slikken toen ik de reacties via de mail las.

En ik hoef geen topper te fokken. Maar wel een fijn gebruikspaard voor de amateur. En ik denk dat ik qua karakter heel goed geslaagd ben zoals het nu lijkt!
En hoe het veulen verder uit groeit gaan we zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Kan ook uit de rug komen dan wellicht..of de weke delen.

Maar goed, als ze rontgen schoon is en er zit veel sport in de moederlijn dan zou ik niet weten waarom je er niet mee zou fokken.

Ik denk dat je de reacties gewoon naast je neer moet leggen, mensen "vinden" altijd wel iets.

Dit.. ze gunnen je alles, zolang je het niet hebt. Als jij een dierenarts onder de hand hebt genomen voor je merrie en deze je groen licht geeft... Ik weet ook wel dat ook een dierenarts er eens naast kan zitten, maar die lui hebben niet voor niets 6 jaar studies achter de rug. En die mensen achter hun computerscherm? Welke referenties hebben zij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:10 



 
Profiel   

Om nog wel even duidelijk te zijn.

Het commentaar kwam niet omdat de merrie kreupel is.

maar door dat haar afstamming onzettend verkeerd/slecht zou zijn.
Ik heb nog gevraagd naar de reden maar nog niet gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:14 



 
Profiel   

Vreemd..als je geen fan bent van de afstamming dan houd je toch gewoon je mond?

Contender bloed staat juist goed bekend..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 16:26 



 
Profiel   

Is het deze merrie?
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1785687

Dat vind ik geen rare afstamming hoor. Er lijkt ook wel sport in het lijntje te zitten, en 2 halfzussen die 1.30 m springen.
Moeder ster, MM keur sport. Maar MM heeft haar sportpredikaat gehaald in de dressuur, en niet in het springen. Goodtimes-kinderen lijken zich ook meer in de dressuur dan in het springen geprofileerd te hebben. VV Contender was echt een fijn bewegende Holsteiner, en naast vele springpaarden ook de vader van “onze” dressuurvererver Contango. Dus wellicht ziet men de merrie meer als “dressuurbloed”? Maar dat zegt meer over de mensen die deze reactie plaatsen dan over het paard.

Ik denk dat je, althans op papier, qua fokkerij met deze merrie veel kanten op kan.

Wel jammer inderdaad dat ze niet voor de keuring is geweest. Je zou een thuiskeuring kunnen overwegen, dan krijg je in elk geval een exterieurbeoordeling bij je merrie. Dan weet je ook of je merrie qua exterieur in elk geval ster-waardig is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:04 



 
Profiel   

Ik zou haar gezien de afstamming juist best interessant vinden voor de fokkerij.
Maar dat zij op haar 6de al uitgeschakeld is voor de sport, vind ik bepaald geen teken van een sterke merrie. Of dat nou komt door een röntgenprobleem, de pezen of de rug... maakt niet uit. Een 6 jarige hoort in orde te zijn. (Het wordt anders als de merrie een duidelijk trauma van buitenaf heeft opgelopen, maar daar lees ik niets over in dit topic.)

Ik weet niet of ik veel geld over zou hebben voor een drachtige merrie met een dergelijk bruikbaarheidsprobleem. Ik zou dan denken aan een verkoopprijs van dekgeld + 500 euro voor de merrie zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:10 



 
Profiel   

Vind het helemaal geen gek bloed. Lijkt me een fijn springpaard waar je ook niet mee voor banketstaaf rijdt in de dressuurbaan. Dat vind ik juist wel waardevol. Dat de merrie zelf geen predikaten heeft is een minpunt, maar er worden echt wel gekkere merries als fok merrie gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:11 



 
Profiel   

saden schreef
Dit niet van 1 mailer maar van meerdere.

Weet je dat zeker? Voor je het weet zit één iemand onder meerdere namen te klootviolen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:19 



 
Profiel   

saden schreef
Ik heb een 6 jarige merrie van Chello 3 X Sidney.
Heel fijn dier alleen al een poos kreupel.
Ik heb haar dit jaar laten dekken in de hoop dat ze na een jaar rust goed zou zijn. Helaas niet..
Weer laten dekken en mooi vlot drachtig.

Nu ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik geen fokker ben en niet blij word van een paard die niks staat te doen.
Daarom besloten om te kijken of er liefhebbers voor mijn merrie zijn (ze hoeft niet weg, ze mag!)
Krijg ik hier op een aantal rare reacties.
Dat t een merrie van niks is, dat het dekgeld voor van de hengst zonde is en dat haar veulens een kort leven tegemoet gaan.

Dit niet van 1 mailer maar van meerdere.

Is t zulks raar bloed? Heb ik iets over t hoofd gezien?
Helaas is ze niet naar de keuring geweest ivm haar blessure
Diverse mensen om me heen zeggen dat het zonde is dat ze niet geweest is.

Wat voor blessure heeft je merrie als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:26 



 
Profiel   

Heb je een video van het veulen?? En zoals iemand al vertelde, veelzijdig in de afstamming voor zowel dressuur als springen, misschien eens een dressuurhengst er op??

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:32 



 
Profiel   

Ja dat is inderdaad de merrie.
Dan voor de volledigheid ook nog maar een foto.
Dit is toen ze hier een half jaar ofzo was
[ img ]

En de reden dat ik haar gekocht was inderdaad lekker rijden en geen keuze hoeven maken tussen springen en dressuur.
Helaas is dit niet gelukt.

Mocht er iemand komen die t ziet zitten met haar mag ze weg. Anders blijft ze.

Ze is net niet rad. Vooral met heel kort draaien.
Ze is daarvoor op de foto geweest. Niks te zien.
Met gewone scan ook niet.
Het gene wat ze nu willen is een MRI. Daarnaast moeten we dan nog behandelen wat met elkaar redelijk in de papieren gaat lopen.
inmiddels staat ze 2 jaar stil op het land. Dan gaat t aardig goed. Ga ik haar belasten dan gaat t mis.
dit is de korte versie al veel geprobeerd om haar goed te krijgen.
Bij diverse artsen/klinieken gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 17:35 



 
Profiel   

Wat je beschrijft doet me denken aan peesschade aan de kleine peesjes onder/bij het kogelgewricht. Heb je haar al eens laten scannen daar op?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen