Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Twenter blijft klein.. Wat te verwachten?

 
Profiel   

Toch.. Voer ik Moos een stuk meer en die zit met 15maanden op 1,36 ruim. En zeker niet te dik.. Net graatmager maar wel goed zo..
En afentoe vitamine shot erin :D Ik geef ook op aanraden van de fokkers merrie brok en hij doet 't er echt super op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:08 



 
Profiel   

Mijn pony is heel lang klein gebleven, tussen haar 3-4 jaar bleef ze maar 1.50 m terwijl papa 1.57 m is en mama 1.68 m >;). Nu is ze net zes geworden, en ze heeft juist weer een groeispurt gemaakt waardoor ze bijna de 1.60 m zal aantikken :D. Dus op twee jaar tijd een 10 cm erbij... Dus het kan wel nog degelijk, al was mijn vorige pony, kruising fjord-haf na zijn 2,5 jaar amper nog gegroeid en dus altijd klein gebleven (1.40 m). Dus het is afwachten... Al denk ik persoonlijk wel dat pony's sneller stoppen met groeien dan paarden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:12 



 

Ik wilde dit paard voor de basissport gebruiken en daarbij lekker het bos in/strand op.

Ik vatte dit op als dit was mijn doel en dat kan niet meer.
Kan ik verkeerd opgevat hebben natuurlijk.

Die 6 maanden staat hij sowieso nog stil dus je nu al druk maken over wat straks wel en niet kan heeft geen zin, die tijd ben je sowieso nog 'kwijt' dus ik zou even stoppen met meten en stressen er over, daar groeit hij toch niet sneller door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:14 



 
Profiel   

Ik zou je niet te druk maken, waarschijnlijk gaat hij straks opeens groeien. Is hij nu mollig of wat schraal? Soms helpt merriebrok voeren idd, maar dan moet hij niet al aan de dikke kant zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:22 



 
Profiel   

hipkippie schreef
Mizora schreef
Ik zou absoluut een vitaminekorrel bij gaan voeren. Hij heeft mineralen (en vitaminen, maar die krijgt hij zolang hij op het gras staat op zich voldoende) nodig voor een goede ontwikkeling. Een handje brok doet niets voor een paard.


En als er een mineralen liksteen aanwezig is ook? Mijn pony staat 24/7 op de wei dmv strookbegrazing en hooi (waar ze niet altijd van eten) omdat ze aardig rond is. Zij krijgt nog geen kwart schep dieetmix per dag, meer voor t idee eigenlijk omdat ze al zo rond is. En ze hebben zo'n grote vierkante liksteen hangen waar zij veel gebruik van maakt.


Absoluut.
Mineralenlikstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit zout over het algemeen (als ze voor 100% uit zout bestaan is het natriumgehalte 39%, dat zijn de witte stenen, rode likstenen hebben vaak een natriumgehalte van 36-38%, dan blijft er nog maar heel weinig ruimte over voor mineralen, zo'n 3-8%, en dat wordt grotendeels door magnesium opgevuld) en ze moeten er in ieder geval veel meer van innemen dan dat de paarden gemiddeld gesproken doen.

Wat noem je veel gebruik? Een paard van 500kg moet zo'n 100-120g per dag oplikken. Dat betekent dat ze met een steen van 10 kg 3 maanden doen (per paard). Maar het kan ook zijn dat je een kleine steen van 2kg hebt, die moet dan in 18 dagen op zijn. Staan er 3 paarden op de weide van 500kg, dan moet het dus zelfs binnen een week (bij 2kg) of eens per maand (bij 10kg) vervangen worden. De exacte hoeveelheden wisselen wel per liksteen, maar ik heb de rockies horse nu genomen, verschillen zijn over het algemeen niet zo groot.

Bij volwassen dieren die niet hard getraind worden moet je bij pavo vitalcomplete of marstall force rekenen met 30g/100kg paard (per dag). Bij opgroeiende paarden hangt het van de leeftijd af en is het niet zo één twee drie te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:31 



 
Profiel   

Hij hoeft nu echt niet dikker te worden :n Dus merriebrok enz. zijn eigenlijk geen optie. Zal morgen even een foto maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:32 



 
Profiel   

Een fjordjaarling die uit moet groeien tot 500kg (hangt dus af van de grofheid van het paardje en de verwachte schofthoogte) moet inderdaad al 150g force krijgen zolang hij op het gras staat. Ik heb het nog even nagekeken en liever zou ik toch kieze voor pavo vitalcomplete in dit geval omdat de vit. A en vit. D verhouding dan beter is, je moet er alleen iets meer van geven, namelijk 180g. Dit mag je tot in zijn volwassen leven blijven geven, hoewel je vanaf 3 jaar ook over kan op 150g. Meer geef je hem iets ruimer zijn vitaminen en mineralen, maar kost uiteraard wel iets meer (met 2.5-3€/kg is het geen wereldbedrag, maar toch).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:44 



 
Profiel   

Ik kocht mijn 6 jarige in november met krap aan 1.60m en nu is hij 1.67
Zou me nog niet heel druk maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 22:46 



 
Profiel   

xApple schreef
Hij staat 24/7 buiten het hele jaar rond met 2 Shetjes van net 4 jaar en de 'moeder' Paint van 13. Met de Shetten kan hij rennen en gek doen dus beweging genoeg.


Ik zou er liever een 2 jarige bij hebben. 2 jarige ruinen spelen anders.

Let op dat hij niet te dik wordt. Dat maakt dat ze minder de lucht in gaan.

Vitamine korrel is zeker een goed idee. Wel afgestemd op jonge paarden. Geen metazoa oid dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 06:13 



 
Profiel   

Haha ja ik zou er ook wel een 2 jarige bij willen lijkt me hartstikke leuk voor hem maar ik vind 4 paarden echt genoeg thuis heb ook geen ruimte voor meer.

Die vitaminekorrel ga ik halen in ieder geval!

@mizora; hij is al bijna 2,5 hé.. Geen jaarling meer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:02 



 
Profiel   

Pardon, dan heb ik even twee dingen door elkaar gehaald. Advies blijft hetzelfde. In ieder geval tot 3 jaar 180g, na 3 jaar bij voorkeur 180g maar mag ook terug naar 150g.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:05 



 
Profiel   

Toppie bedankt voor advies +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:08 



 
Profiel   

Mijn ruin was met 3 jaar maar 1.45 hij is nu 8 en 1.52 ongeveer. Hij is echt nog veel gegroeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:12 



 
Profiel   

Mijn paard was 162 met zijn 2 en is toen en hij 5 werd in dat jaar nig 10 cm gegroeid dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:22 



 
Profiel   

Heb het zelfde gehad met 3,5 jaar 1.54. Nu 2jaar verder en mevrouw is 1.65 en is nog steeds niet uitgegroeid. Papa en mama zijn beide over de 1.70. Mijn advies goed voeren en laat hem nog even wat langer staan op de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:33 



 
Profiel   

Mijn ruin is gecastreerd met 2,5 jaar.
Helaas een flinke ontsteking naderhand en problemen met nieren.
Hierdoor is hij 1,5 jaar niet gegroeid. Hij was 1.58 toen. Nu is hij 8 en is hij 1.63

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:36 



 
Profiel   

Even een vraagje tussendoor; de paarden die opeens toch een groeispurt kregen, hebben zij ook zo lang (bij Lars nu dus bijna een jaar) stilgestaan qua groei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:40 



 
Profiel   

Ik ben ook gaan neuzen! Gio was al wel snel op "hoogte" maar heeft ook bijna jaar stil gestaan!

Januari 2012 (1.5 jaar)
[ img ]

Oktober 2012 (2.5jaar)
[ img ]

Hij is wel groot daar al hoor, maar zoals je ziet weinig verschil in zoveel maanden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 08:40 



 
Profiel   

die van mij is een merrie 2jaar en 2 maand ongeveer zit nu al op 1meter40 toen we bij haar gingen kijken was ze 1meter 37 dit was eind februarie nu groeit ze ook even niet in de hoogte maar ze is wel breder aan het worden daarna verwacht ik dat ze terug de hoogte in gaat bij ons op de wei hebben ze onbeperkt
hooi er is wel een beetje gras maar niet veel geef haar daarom ook van eggersman oesteomin en een handje meusli voor de lekker ze is niet te mager maar ook niet te dik een opgroeid paard heeft veel bouwstoffen nodig om goed groot te worden ze blijft ook zeker staan tot ze 4 is een fjord is later rijp dan warmbloedpaarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 09:22 



 
Profiel   

Geen paniek, soms hebben ze gewoon meer tijd nodig. Ik kocht mijn fjord x fries van toen anderhalf in januari 2014 [ img ]

Begin juni die zomer [ img ]

Winter 2,5 oud
[ img ]

Einde van de zomer 3 jaar oud
[ img ] ik vond haar nog te puppy om zadelmak te laten maken dus heb nog een jaartje gewacht.

Vorige zomer, 4 jaar, ons eerste buitenritje
[ img ]

Dit voorjaar met schriktraining
[ img ]

En nu met zomervetjes hahahaha
[ img ]

Je ziet bij haar steeds zo'n verschil tussen winter en zomer dat ik me ook echt geen zorgen zou maken als ik jou was. Misschien als je wat foto's onder elkaar zet dat je die ontwikkeling beter ziet. Misschien is hij wel wat breder geworden? Mijn pony kreeg in de wintermaanden als ze 's nachts op stal stond een kilo biks en kuil, in de zomermaanden 24/7 buiten en dan kreeg ze een zomerkoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 10:16 



 
Profiel   

Mizora schreef
Absoluut.
Mineralenlikstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit zout over het algemeen (als ze voor 100% uit zout bestaan is het natriumgehalte 39%, dat zijn de witte stenen, rode likstenen hebben vaak een natriumgehalte van 36-38%, dan blijft er nog maar heel weinig ruimte over voor mineralen, zo'n 3-8%, en dat wordt grotendeels door magnesium opgevuld) en ze moeten er in ieder geval veel meer van innemen dan dat de paarden gemiddeld gesproken doen.

Wat noem je veel gebruik? Een paard van 500kg moet zo'n 100-120g per dag oplikken. Dat betekent dat ze met een steen van 10 kg 3 maanden doen (per paard). Maar het kan ook zijn dat je een kleine steen van 2kg hebt, die moet dan in 18 dagen op zijn. Staan er 3 paarden op de weide van 500kg, dan moet het dus zelfs binnen een week (bij 2kg) of eens per maand (bij 10kg) vervangen worden. De exacte hoeveelheden wisselen wel per liksteen, maar ik heb de rockies horse nu genomen, verschillen zijn over het algemeen niet zo groot.

Bij volwassen dieren die niet hard getraind worden moet je bij pavo vitalcomplete of marstall force rekenen met 30g/100kg paard (per dag). Bij opgroeiende paarden hangt het van de leeftijd af en is het niet zo één twee drie te zeggen.


Ze staan met zn 2en met zo'n grote rode. Ik denk niet dat ze er 100 kg per dag aan likt haha, heb net meteen maar een vitamine korrel besteld. Bedankt voor je advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 10:31 



 
Profiel   

Misschien heb ik erover heen gelezen in het topic, maar hoe staat het met de wormcontrole/ ontwormen? Wormen kunnen veel energie wegnemen van een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 10:53 



 
Profiel   

Had ik er nog niet bij gezet inderdaad maar we hebben hem vanaf aankoop op een strak schema wat betreft ontwormen gehad :j Tussendoor 1x toch 'mis' gegaan toen hij een jaar was en direct ingegrepen, was een onschuldige kleine besmetting toen en na 1extra kuurtje weer over. Dit in overleg met de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 10:57 



 

Mijn merrie is met 4,5 nog ruim 5 cm gegroeid vanaf het moment dat wij echt aan werk gingen, dus ik zou je zeker nog niet zo veel zorgen maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 11:00 



 
Profiel   

Hier heeft de hummel rond haar 2e levensjaar ook een flinke tijd stil gestaan kwa groei. Toen ze richting de drie ging schoot ze ineens weer de hoogte in. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-17 11:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen