Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nu nog laten dekken?

 
Profiel   

Hallo,

Ik was benieuwd naar meningen van ervaren fokkers ;)

door omstandigheden zit ik er over te denken om mijn merrie nu nog te laten dekken maar dan heb ik het ook binnen nu en twee weken zeg maar.
Ik ben me ervan bewust dat ik dan best een laat veulen zal krijgen ervan uitgaande dat ze in 1x drachtig is, mocht ze dat al niet worden is het hele plan van de baan natuurlijk.

Nu ben ik benieuwd naar meningen van ervaren foksters, is het erg als er in augustus nog een baby zou komen?
en waarom zou je het niet doen?

Ben super benieuwd naar reacties!

groetjes alja
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 07:52 



 

Hangt af van jou accommodatie en hoe goed jou merrie het kan hebben. Als ze in de winter veel op stal moeten staan, dan moet je er niet aan beginnen. Als jou merrie zich makkelijk weggeeft aan haar veulen en echt wel gras nodig heeft om voldoende melk te kunnen aanbieden, dan moet je er ook niet aan beginnen.

Echter, kunnen ze nog altijd ruimschoots buiten op de weide of een hele ruime paddock, kan jou merrie het hebben op ruwvoer als vervanging van gras, dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 07:56 



 
Profiel   

Mooi is het misschien niet. Maar het kan. Ik vind een iets later veulen wel mooi. Gezien het weer. Al kan je et in nederland nooit van op aan. Nu zit je misschien wel voor t mooie net iets te laat.
Maat net als mijn voorganger ligt het ook aan wat jij kan bieden

De merries die moeilijk drachtig worden, worden nu ook nog gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 07:57 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Mooi is het misschien niet. Maar het kan. Ik vind een iets later veulen wel mooi. Gezien het weer. Al kan je et in nederland nooit van op aan. Nu zit je misschien wel voor t mooie net iets te laat.
Maat net als mijn voorganger ligt het ook aan wat jij kan bieden

De merries die moeilijk drachtig worden, worden nu ook nog gedekt.

Ik zie eigenlijk bij veel fokkers dat die merries nu leeg blijven omdat het te laat in het jaar is.

Als de mogelijkheid er is dat het veulen ook in de winter lang buiten kan in op een plek met ruimte (dus niet 20 bij 20 of kleiner). En je merrie geen gras nodig heeft. Dan valt het te overwegen.

Denk er wel om dat je het veulen langer zelf moet managen want inscharen in de opfok wordt vaak niet gedaan in de winter. Daarnaast zal het altijd het jonkie van de groep zijn, bij een al onderdanig veulen zou dat problemen op kunnen leveren. Dit is natuurlijk alleen een ding als je voor de opfok kiest.

Als het een keuringsveulen moet worden of het moet gaan meelopen in jonge paarden competities zou ik het persoonlijk ook niet doen. Loop je snel ertegenaan dat ze te jong of jeugdig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 08:07 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Hangt af van jou accommodatie en hoe goed jou merrie het kan hebben. Als ze in de winter veel op stal moeten staan, dan moet je er niet aan beginnen. Als jou merrie zich makkelijk weggeeft aan haar veulen en echt wel gras nodig heeft om voldoende melk te kunnen aanbieden, dan moet je er ook niet aan beginnen.

Echter, kunnen ze nog altijd ruimschoots buiten op de weide of een hele ruime paddock, kan jou merrie het hebben op ruwvoer als vervanging van gras, dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.



Ik heb een ijslandse merrie die al eerder veulens heeft gehad maar de laatste jaren bij mij niet meer.
Ze staan dus ook 24/7 buiten. ik heb een ruime paddock en een heel stuk verhard zodat ze nooit in de modder hoeven te staan.
IK heb in de winter geen weidegang en in de zomer beperkt maar ik heb altijd voer voor ze staan en dat is kwalitatief super goed voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 08:09 



 
Profiel   

mooney schreef
Als het een keuringsveulen moet worden of het moet gaan meelopen in jonge paarden competities zou ik het persoonlijk ook niet doen. Loop je snel ertegenaan dat ze te jong of jeugdig is.


Dat is niet van belang, ik wil eenmalig een veulen voor mezelf fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 08:10 



 
Profiel   

Als er in de winter geen weidegang is zou ik er niet zo heel snel aan beginnen denk ik. Ook al heb je een paddock en voldoende ruwvoer.
Als je merrie lang over draagt wordt het echt laat geboren volgend jaar, met kou e.d. ook niet heel ideaal ook al zijn Ijsjes harde paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 08:18 



 
Profiel   

Als je voor de winter genoeg beschutting hebt voor het veulen zodat het niet te koud wordt en bereid bent om evt dekentjes aan te schaffen zou ik gewoon een poging wagen. En anders kan je het vanaf het voorjaar al weer proberen, heb je je veulen een half jaartje later ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 08:22 



 
Profiel   

Wij hebben hier 10 dagen geleden onze laatste merrie gedekt, laatste poging dit jaar anders vind ik het echt te laat worden. We hebben nog 2 merries drachtig en die zijn bijna halfweg, dus er gaat wel een groot leeftijdsverschil tussen zitten..

Maar het hangt er inderdaad van af hoe bij jou de accommodatie enzo is en wat je plannen met het veulen zijn ivm keuringen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:11 



 
Profiel   

Bedenk: een paard heeft 5 maanden de tijd om kraakbeen op te bouwen.
(Dat zou dan augustus - januari worden.)

Uiteraard is het opbouwen verbonden met bewegen.
Heb je niet de ruimte om het veulen in het winterseizoen uren en uren een goede paddock, hooggelegen weide aan te bieden, liefst met wat vriendjes, zodat het veulen kan spelen met andere veulens, doe het dan niet.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-08-17 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:22 



 
Profiel   

Hier een veulen van een kleine maand,zal dus vorig jaar ergens deze tijd gedekt zijn.
Hengst liep in de kudde,dus geen zeggenschap over.

Ik zie hier geen nadeel van.
Tegen dat ze niet meer op de wei kunnen is de kleine ook al 2-3 maanden.
Daarna staan ze in groep niet in het gras,maar merries met veulens van in mei bv,staan er ook,dus wat maakt het verschil dan?

Goed voer doet alles.

Maar idd,je moet wel de mogelijkheid hebben om ze voldoende beweging te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:24 



 
Profiel   

Ruimte is het probleem niet, heb een ruime paddock van 20*40.
Vriendjes heb ik niet, maar ook niet als ik in het voorjaar laat dekken.
Ik wil het veulen zowiezo 4/5 jaar in de opfok gaan doen en niet thuis houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:26 



 
Profiel   

mooney schreef
Ik zie eigenlijk bij veel fokkers dat die merries nu leeg blijven omdat het te laat in het jaar is.


Dit zijn doorgaans merries die al het hele jaar problemen hebben om drachtig te krijgen, later in het jaar wordt wel moeilijker, maar het zijn doorgaans de probleemmerries die overblijven voor heel laat in het seizoen.

Ik lees hier ook weidegang als pre. De veulens die in maart/begin april geboren worden hebben ook geen weidegang als in merries die voedzaam gras tot hun beschikking hebben. Over het algemeen zijn de maanden september/oktober de laatste jaren nog prima maanden, dan heb je nog altijd 3 prima maanden voor merrie en veulen, en juist als het veulen geboren is nog fijn gras. Zie daar meer in als in die maart-veulens waar de merries geen voedzaam gras hebben.
Je hebt beschikking over een droge paddock, je veulen komt meer buiten als in sommige opfokbedrijven waar ze in een loopstal komen. Bovendien heb je een sober ras die goed tegen winter kunnen. Ik zou het gewoon proberen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:32 



 
Profiel   

Ik heb een keer een veulen gehad die pas op 9 september is geboren. Ik had toen wel de beschikking om ze overdag op het land te houden. Tegenwoordig kunnen september en oktober nog wel hele mooie maanden zijn, nachten wel wat kouder. Maar ik zou het nu nog gewoon proberen als ik in jou schoenen stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 09:32 



 
Profiel   

Neon ik reageerde ook juist op de post boven mij waarin stond dat moeilijk drachtig wordende merries nu nog gedekt werden ;) Naar mijn ervaring is dat niet zo. Was niet bedoeld als reden om het met een merrie zonder problemen met vruchtbaarheid/dracht niet te dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:02 



 
Profiel   

Als ik in jouw plaats was zou ik het niet doen, en wachten tot volgend jaar.

Het lukt allemaal wel om nu nog te dekken, met de juiste accommodatie is het allemaal mogelijk.
Maar het is toch comfortabeler om een veulen te krijgen in de lente, minder zorgen met het weer, meer gras voor de merrie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:42 



 
Profiel   

Thea_Ste schreef
Als ik in jouw plaats was zou ik het niet doen, en wachten tot volgend jaar.
Maar het is toch comfortabeler om een veulen te krijgen in de lente, minder zorgen met het weer, ..


Ben ik niet helemaal met je eens, de laatste jaren zijn september en oktober ook prachtige maanden en kun je in het voorjaar ook nog best veel kou en water hebben. Maargoed, het weer is niet te voorspellen natuurlijk :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:44 



 
Profiel   

mooney schreef
Neon ik reageerde ook juist op de post boven mij waarin stond dat moeilijk drachtig wordende merries nu nog gedekt werden ;) Naar mijn ervaring is dat niet zo. Was niet bedoeld als reden om het met een merrie zonder problemen met vruchtbaarheid/dracht niet te dekken.


Haha ik snapte m!
Hier wordt een groot deel van die merries toch nog een laatste keer gedekt :j
Je bent natuurlijk ook al n poosje verder, veulen eraf, pech, pech, toch een onderzoek etc. En dan is het alweer bijna september _O-
Mits de uitslagem etc allemaal wel goed zijn, merrie gezond en blabla.

Heb zelf een 4 jarige die uit juni of juli komt. Dat is dus een heel jeugdig ding. Die ook nog maar net omder het zadel is, geem concour loopt en nu drachtig staat. Dat kan idd een nadeel zijn aan paardjes laat in het jaar. Maar goed. Anderen hebben soms ook een jaartje extra nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:46 



 
Profiel   

Wanneer je het veulen echt zelf wil houden is het niet zo'n probleem, bij verkoop namelijk wel, zo'n dier word op 1 januari 1 en komt het in de handel terecht dan loopt het met krap 2 al onder het zadel. Blijft het bij jou dan kun je daar goed rekening mee houden. Zorgen voor een dubbele stal in de winter zodat het wel kan bewegen. Ijslanders zijn goed bestand tegen koud weer dus dat zal niet echt problemen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:49 



 
Profiel   

Ik zou iig goede afspraken maken met de hengsten houder Normaal kan je natuur lijk een x aantal x proberen Die mogelijkheid heb je nu dan niet meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 10:51 



 
Profiel   

Ijslanders worden zowiezo pas bij 4/5 jaar bereden dus bij krap 2 zal er nooit iemand op gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 11:53 



 

Weet je nooit als het in de handel komt. Maar goed, je wilt het houden dus jij moet doen wat je wilt :) Als de accommodatie er naar is en je denkt dat het prima lukt, houd niemand jou tegen :) Is er een reden waarom je het nu nog wilt en niet wilt wachten tot volgend voorjaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 11:57 



 
Profiel   

Ik zat met hetzelfde dilemma, in augustus nog laten dekken of wachten tot volgend jaar. Ik heb gekozen voor wachten, zodat ik op mijn gemak de juiste hengst kan selecteren. Mocht het dan volgend voorjaar niet meteen pakken dan zit ik nog wat ruimer in de tijd voor volgende hengstigheden.

Heb je al een hengst op het oog? En dekt die in september nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 12:01 



 
Profiel   

Ik zou wachten tot volgend voorjaar. Als je het veulen na de opfok wil doen later is het lastig omdat die dan later in de groep moet komen en moet opboksen tegen de rest, de meesten komen in september/oktober in de opfok en dan is jouw veulen nog maar net 2 maanden dus die loopt steeds 4-5maanden achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 12:07 



 
Profiel   

Dat vind ik een erg goed argument, Olga. Had ik zelf nog niet over nagedacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-17 12:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen