Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:58

Fokken is gokken en stilstand is achteruitgang.

Beetje kort door de bocht misschien maar ik hou wel van jonge hengsten, zeker als het uit een bewezen moederlijn is.
Nou fok ik zelf wel altijd met het idee dat ik het veulen ook zou willen houden dus voor mij hoeft het sowieso niet een (commerciële) oudere hengst te zijn.
Van deze hengsten zijn vaak ook heel veel gewone paarden, maar daar hoor je niemand over. Die hebben nou eenmaal zoveel merries gedekt.

@rensju De Connect die je hebt gefokt, dat is toch ook al weer uit zijn eerste of tweede dek jaar?

Gaan er nog mensen uit het noorden naar hengstenshows dit voorjaar?

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:08

rensju schreef:
Dat is waar, misschien zoek ik teveel zekerheid ofzo. Ik zie ze graag een parcours springen. Maar ik heb nog niet zoveel ervaring


Er zijn veel jonge paarden waarvan je dat wel kan zien!
Ik wil ze idd ook wel even ohz zien op een filmpje.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:12

van for pleasure gesproken. Er was een zoon van hem dat mij wel opviel en komt ook uit internationaal springende moeder.

Petrossian BC For pleasure uit darco. Hij springt met veel gemak. Ik denk dat hij bloederige merries nodig heeft.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:13

eilander schreef:
Dakario schreef:
Hallo

Mag ik meepraten?

Ik heb een fokmerrie met oud bloedlijn. Passende hengsten zoeken voor haar vind ik moeilijk. Ze is lambada v Berkenbroeck uit zamiro. Nuchtere wakkere merrie met veel vermogen maar minder ruggesteun. Gaat door vuur voor haar ruiter.

Eerste veulen was van sir Obolensky z. Mooi veulen uitgekomen maar erg groot. Nu 3 jaar en 175 cm. Veel vermogen en nuchter maar weinig pit doordat hij groot is. Dus half geslaagd.

Tweede veulen was van pegase. Amai wat een verbetering van de gangen maar ook iets meer bloederig. Maat heeft ze genoeg. Ze werd ook 2de op prijskamp van BWP.

Nu is ze drachtig van leandro vg. Ik hoop daarmee een kleiner veulen te krijgen.

Nu ben ik enorm aan het uitkijken voor kleine bloederige hengsten maar die zijn enorm moeilijk te vinden of te duur of diepvries zoals heartbreaker of comme il faut.
Als iemand suggesties weet?

Ik heb vroeger intoctros gereden. Sommige zijn koele en andere zijn wat te bloederig. Maar wel meeste zijn grootramig.

Ik heb om dezelfde reden onze Zirocco merrie dit jaar gedekt met Liamant W in de hoop niet zo'n reus te krijgen. Ik heb 2x Cornet obolensky gebruikt en n Cornet zoon (Comthago) en 3x een reus gefokt. Mag allemaal wel iets kleiner



Wanneer wordt die geboren? Ik ben nieuwsgierig naar de maat!

Kendra

Berichten: 8750
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:21

Ik meld me ook! Dit jaar 2 merries drachtig.
We verwachten een veulen van Kensington uit onze elitemerrie van Padinus x Gervantus x Zeus.
En een Kardesj uit een dochter van haar, ster/IBOP merrie van Baltic.

Na Den Bosch wou ik ook met een jonge Connect (die waar Willem Greve op rijdt) of met de hengst zelf. Maar ik hoor toch wat wisselende verhalen, dus eerst maar eens kijken wat er uit komt dit jaar :-).

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:26

Welke jonge van Connect?

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:41

MizzMontana schreef:
Fokken is gokken en stilstand is achteruitgang.

Beetje kort door de bocht misschien maar ik hou wel van jonge hengsten, zeker als het uit een bewezen moederlijn is.
Nou fok ik zelf wel altijd met het idee dat ik het veulen ook zou willen houden dus voor mij hoeft het sowieso niet een (commerciële) oudere hengst te zijn.
Van deze hengsten zijn vaak ook heel veel gewone paarden, maar daar hoor je niemand over. Die hebben nou eenmaal zoveel merries gedekt.

@rensju De Connect die je hebt gefokt, dat is toch ook al weer uit zijn eerste of tweede dek jaar?

Gaan er nog mensen uit het noorden naar hengstenshows dit voorjaar?


Ik heb 20-3 hengsten show Exloo in de agenda staan

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:51

@Mizzmontana, ik denk uit zijn 2e dekjaar? Toen fokte ik voor mezelf en nu voor verkoop. Ik weet aardig goed wat ik zelf wil, maar niet zo goed wat goed verkoopt.
Maar heb net bedacht dat ik niet iets ga fokken omdat het commercieel is terwijl ik er niks aan vind.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:57

Dat is de show van Reinie en Van Olst toch?
Van Reinie is Quool du bois margot ook wel mooi in combinatie met jouw merrie. En ik vind Jukebox ook heel positief opvallen op concours momenteel! Enorme meewerker!

En jij bedoeld Lingo van de watermolen denk ik Kendra? (Connect x Carambole)
Dat vind ik ook een heel aansprekend paard, maar ik verwacht nu eerst een Connect.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:15

Van Lingo zeiden ze idd dat die eerst vrij lastig was en nu makkelijker. Daarom is die voor mij een no go. Er is nog een goed gekeurde jonge Connect. Kan ze niet op de naam komen.

Mijn connect vind ik tot nu toe zo schattig. Dikke bos manen, ondeugend e kop er op. Maar ja. 1 jaar. Kan nog alle kanten op :+

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:47

Love Connects (Connect x Quality time)

Ik blijf met mijn huidige twee fokmerries ook weg van hengsten die de naam hebben lastig te zijn of te vererven. Up to date merrie heeft zo'n gouden karakter dat ik het daar nog wel een keer mee zou durven.

Klinkt helemaal als een beestje waar ik ook gek mee zou zijn :D

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:55

rensju schreef:
@Mizzmontana, ik denk uit zijn 2e dekjaar? Toen fokte ik voor mezelf en nu voor verkoop. Ik weet aardig goed wat ik zelf wil, maar niet zo goed wat goed verkoopt.
Maar heb net bedacht dat ik niet iets ga fokken omdat het commercieel is terwijl ik er niks aan vind.


Voor de verkoop snap ik wel dat je iets anders kijkt.
Met een commerciële hengst trek je waarschijnlijk wel meer kijkers als veulen. Vanaf 3 a 4 jaar maakt het denk ik minder uit, dan laat het paard zichzelf wel zien.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:13

Dat is helemaal waar mizzmontana. Een 3 of 4 jarige die goed springt verkoop je ook zonder commerciële vader wel,met veulens is dat veel lastiger.

Cioccolato, van love connects stond een leuk filmpje op de Facebook pagina van Bianca schoenmakers equestrian. Daar kun je wel een eventer mee fokken ;)

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:50

Ja zag het filmpje! Hoe ik zo'n naam ook kan vergeten eigelijk he. Met de naam van de vader er zelfs in.
Ziet er wel uit als een gaaf dier, stoere kop er op!
Vind Lingo ook een stoer hoofd hebben.

Hij geeft goeie koppies. Uiterlijk is ook belangrijk. Een beetje :+ _O-

eilander

Berichten: 3238
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 07:54

@Dakario; rond 1 April

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:18


Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:33

Ketaki schreef:
https://stallions.zangersheide.com/nl/p ... -HERO-Z-x-

Heeft er iemand ervaring met nakomelingen van deze vrij jonge hengst al.

Ik vind hem interessant gefokt, zeker ook omdat hij uit de bekende roosakker lijn komt


Mijn merrie is drachtig van hem. Zijn eerste nakomelingen worden dit jaar geboren.

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:54

Mag ik mij ook melden?

Ik heb momenteel een (net) 4 jarige merrie van Bubalu x Numero uno elite x lantano pref pres.
Ze is drachtig van Inaico VDL.
Daarnaast heb ik nog een 2 jarige hengst van Jardonnay x Ovidius x Armstrong in de opfok staan die heel apart lijkt.

Fokken is wel altijd hobby geweest, maar dit keer per ongeluk. Mijn sportpark ging dood en een vriend had deze merrie staan. Maar wel drachtig.
Wel heel gelukkig mee. Bedoeling is dat ze na dit veulen de sport in gaat (internationaal eventing).

Eigenlijk had ze dit najaar ibob moeten lopen, maar ik was zelf ook onverwachts zwanger en twee zwangere dozen tezamen zag ik niet zo zitten als je beetje voor de dag wil komen O:)

Mijn vorige sportpaard was ook eigen fok. Dat was een Kroonjuweel x appolonios x x Pretendent. 100% dressuurpaard.
Maar tegen alle verwachtingen in een wereldeventer en heb er CCI2* mee gereden. Daarnaast liep hij L springen en Z dressuur.
En dat doen met een eigen fok is echt wel extra speciaal.

Dit is mijn merrie. Staat er beetje deuzig op zo maar goed
Afbeelding
Met mijn oudste dochter. Merrie heeft een wereldkarakter
Afbeelding
Mijn jardonnay als veulen
Afbeelding
En mijn oude sportpaard welke we zelf gefokt hebben.
Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:08

Gezellig Lau *\o/*

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:41

PK je zoekt een hengst die ook wat formaat geeft toch? Oké ik heb dan wel een beetje mazzel met een moederlijn die over het algemeen wel maat doorgeeft. Maar Etoulon en Grand Slam heeft voldoende maat gegeven bij ons ;) beide rond de 1.75.

Wij verwachten dit jaar geen veulens. Afgelopen jaar zijn er 2 geboren, beide merries dus die mogen weer blijven. De laatste jaren veel merrieveulens die houden we aan. Maar inmiddels alle stallen vol ;)
Veulens van afgelopen jaar lijken wel goed te groeien. Een Cohinoor x Baltic (elite sport) x Indoctro (pref prest) is wel echt een bloederig ding, maar heb er nog wel vertrouwen in dat ze toch wel groot genoeg word. De andere is een Pommerol de Muze x Etoulon x Indoctro. Die is wel goed aan de maat, maar tot nu toe nog niet aso groot. Vond haar eerst wel wat gewoon in type, maar ze wordt wel steeds leuker. Erg benieuwd hoe deze 2 uitgroeien!

Voor de rest loopt alles onder het zadel uit dit lijntje wat we nu nog hebben, 4 stuks. Stiekem kriebelt het wel om 2 te laten dekken. Maar dan moeten we eerst wat verkopen. Het sporten vind ik ook wel erg leuk. 2 lopen M/Z niveau en de andere 2 maak ik klaar voor het buiten seizoen.

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:45

Wat leuk, mag ik mee kletsen?
Mijn vriend heeft een trainings- en handelstal voor jonge springpaarden. Ieder jaar fokken we 2-3 veulentjes.

Zelf heb ik 4 jaar geleden met mijn Numero Uno x Garant merrie gefokt en wil haar dit jaar weer laten dekken

4 jaar geleden gefokt met Arezzo VDL en daar is deze prachtige stermerrie uitgekomen. Veel bloed maar zeer eerlijk paard. Heerlijk om mee te werken maar wel karakter. Sinds oktober 2019 onder het zadel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gefokt uit mijn, inmidddels 18 jarige, numero uno merrie

Afbeelding

Ik wil haar dit jaar waarschijnlijk dekken met United Touch S (ze heeft maat, vermogen en een sterke bovenlijn nodig)

Dit jaar verwachten we verder nog een veulen van Kallas uit onze Nassau x Ulft keurmerrie
En een veulen van Grandorado uit onze Concorde x Rigoletto merrie

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:49

Leuk een Arezzo!! Heb ik ook 1 van. Wordt 5 jaar en scherp ding!

Ziet er goed uit die van jou Venthe!

Dit is die van mij (Arezzo x Matterhorn): Afbeelding

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:52

Ja scherp zijn ze de Arezzo's! Ben ook echt blij me haar, heerlijk beest om op te zitten maar ik moet niet zitten slapen :+
Leuk die van jou ook een wit koppie.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:55

Ben benieuwd naar jullie Kallas veulen Venthe, wanneer verwacht je die?
Wat voor een merrie is de Nassau en waarom heb je Kallas er bij gekozen?

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:01

De Nassau is een merrie die 1.40 gelopen geeft maar gruwelijk lastig karakter die je echt in haar waarde moet laten. Mag nog wat meer vermogen hebben en ik vind haar een wat zwaar front hebben. Zelf redelijk aan de maat (1.69m) maar voorgaande 2 veulens blijven wat klein (een El Salvador en vorig jaar een di cantero, deze helaas in moeten laten slapen na een ongeluk in de padock). Kallas gekozen voor de maat en het vermogen, en eerlijk is eerlijk omdat we bevriend zijn met de eigenaar ;)
Ze is 10 april uitgerekend maar tot toe poept ze ze er altijd al 2-3 weken van te voren uit :+


Afbeelding