Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:08

Niet getest maar wil niet met dragers ergens van fokken

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:47

Change3x schreef:
Plannen hier zijn wat verandert. Paard die voor 50% verkocht zou worden blijkt bij een herkeuring toch een bemerking te hebben.

Plan is nu om haar voor het perfecte huisje als fokmerrie te verkopen. Mocht ik niks naar mijn zinnen vinden dan blijft ze, laat ik haar ster worden en insemineer ik haar.

Mochten jullie iemand kennen of weten, of alvast een goede hengst weten. ;)

Is een 5 jarige merrie van Marius Claudius, 170cm, erg mooi type, springt met heel veel vermogen, ohz mag ze minder dominant en wat meewerkender zijn (wil graag, maar graag op haar manier), in de hand echt tóp.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 9/kimberly

Ik zag dat de moeder icm tangelo vd zuuthoeve best wel fijne sportpaarden heeft gegeven.

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:02

rensju schreef:
Niet getest maar wil niet met dragers ergens van fokken


Hier precies zo , ik niet getest maar fok ook niet met dragers

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:17

_lautje_ schreef:
Een volle volbloed is voor mij idd ook niet meer echt noodzaak. Maar voor het mooie in de eventing wil je toch wel 70% volbloed hebben eigenlijk.

Met minder Volbloed zijn er ook warmbloeden die het wel redden In de sport, maar ik weet ook hoe die gemanaged moeten worden om het vol te houden. Of het niet volhouden :x

Wilde net zeggen Kwpn kijkt juist heel erg naar de moederlijn toch.


Mijn merrie heeft een broer die eerst AES gekeurd was en nu in Engeland gekeurd is .
Challon Z hij wordt veel gebruikt voor eventing en zit ongeveer op meer dan 50% bloed .
Ik let zelf ook wel iets op bloed percentage.
En België heeft tegenwoordig de hengst Gemini 100% bloed , is wel een kloon.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:37

lexa schreef:
rensju schreef:
Niet getest maar wil niet met dragers ergens van fokken


Hier precies zo , ik niet getest maar fok ook niet met dragers


Jullie fokken niet met hengsten die het dragen bedoel je?
Mocht de merrie het wel hebben kun je alsnog een veulen fokken dat het draagt.

De Ustinov is niet getest, was destijds nog geen issue, maar de Connect gaat wel getest worden voordat ik besluit met haar te dekken.
Ze zal ergens eind deze maand aan huis komen vanuit de opfok, ben echt benieuwd hoe ze is uitgegroeid!

Diertjec

Berichten: 4629
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 00:12

Mijn merrie is niet getest, maar ik wil ook alleen een hengst die vrij is.

Hier ook alleen maar KWPN, komen interessante hengsten voorbij!
Ik ben me op het moment aan het inlezen voor merrie keuring, hopen dat ze iets hoger wordt ingeschreven dan alleen VB :')

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:17

Mijn merrie gaat eind van de maand voor de Ibop, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wat is jullie ervaring daarmee?

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:18

Mijn ervaring met het rij gedeelte en de juryleden van de IBOP is wel goed. Het gaat heel rustig, de paarden krijgen wel de tijd om zich te laten zien. Ik zag op je insta wie jouw merrie rijdt dus daar zit het ook wel goed mee.
De laatste keer dat ik zelf een merrie voor de IBOP had was het nog met vrijspringen en was de kwaliteit van de aanjagers nog al matig. Die was zo voorzichtig en de aanjager deed steeds een stap naar de sprong toe vlak voordat ze bij de hindernis was dus ze stopte twee keer. Jury zag wel wat er gebeurde en vroeg die aanjager om even stil te blijven staan en daarna liet ze zonder problemen zien wat ze kon. Gelukkig hebben ze dat onderdeel inmiddels geschrapt.

Sowieso zo nu en dan een ergernis, ook op merrie keuringen, aanjagers die steeds net op het verkeerde moment de verkeerde kant op bewegen.

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:31

Diertjec schreef:
Mijn merrie is niet getest, maar ik wil ook alleen een hengst die vrij is.

Hier ook alleen maar KWPN, komen interessante hengsten voorbij!
Ik ben me op het moment aan het inlezen voor merrie keuring, hopen dat ze iets hoger wordt ingeschreven dan alleen VB :')


Ik doe met je mee. Ik wil mijn merrie straks bij iemand in training zetten om ster te laten worden als ik geen goed huisje voor haar kan vinden. Het is een hele prima merrie maar wil wel dat ze zo goed mogelijk voorgesteld wordt. Moet alleen nog iemand vinden die dat goed kan, zit niet in dat wereldje. :D

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:33

Ketaki schreef:
Change3x schreef:
Plannen hier zijn wat verandert. Paard die voor 50% verkocht zou worden blijkt bij een herkeuring toch een bemerking te hebben.

Plan is nu om haar voor het perfecte huisje als fokmerrie te verkopen. Mocht ik niks naar mijn zinnen vinden dan blijft ze, laat ik haar ster worden en insemineer ik haar.

Mochten jullie iemand kennen of weten, of alvast een goede hengst weten. ;)

Is een 5 jarige merrie van Marius Claudius, 170cm, erg mooi type, springt met heel veel vermogen, ohz mag ze minder dominant en wat meewerkender zijn (wil graag, maar graag op haar manier), in de hand echt tóp.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 9/kimberly

Ik zag dat de moeder icm tangelo vd zuuthoeve best wel fijne sportpaarden heeft gegeven.


Inderdaad! Zou alleen zelf niet zo snel Tangelo gebruiken, vind het wat oud bloed. Ik wil wel voor een commerciële hengst gaan omdat het veulen in principe voor verkoop zou zijn. Maar even rustig gaan rondkijken!

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:52

Pantykous schreef:
Mijn merrie gaat eind van de maand voor de Ibop, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wat is jullie ervaring daarmee?

Hier ook goede ervaringen. Jury neemt inderdaad de tijd.
Paard een paar keer meenemen naar vreemd terrein is wel handig.
Goeie ruiter is wel belangrijk. Goeie conditie van je paard ook.
Je moet nogal wat rondjes galopperen... Ik zag de laatste keer in Exloo een paar paarden die het niet gehaald hebben omdat ze niet meer vooruit te branden waren op het eind. Ze waren eigenlijk niet meer te beoordelen op de sprong.

@MizzMontana, heb nog nooit IBOP meegemaakt met vrijspringen er bij. Vreemd inderdaad! Wanneer was dat, misschien een keer een experiment?

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:05

Ze is inmiddels al flink wat keren op vreemd terrein geweest, en de ruiter zit ook wel goed. Dus dat moet goed komen dan :j

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:07

ik denk dat je ondanks dat Tangelo wat ouder is, zijn veulens zeker wel goed kwijt kunt.

Zijn nakomelingen zijn gevraagd, hij heeft er veel op hoog niveau, en wat zijn voordeel is tov (veel) van zijn nakomelingen, is dat hij een bewezen vererver is. Persoonlijk zou ik hem zeker niet afschrijven!

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:17

Oehlala schreef:
ik denk dat je ondanks dat Tangelo wat ouder is, zijn veulens zeker wel goed kwijt kunt.

Zijn nakomelingen zijn gevraagd, hij heeft er veel op hoog niveau, en wat zijn voordeel is tov (veel) van zijn nakomelingen, is dat hij een bewezen vererver is. Persoonlijk zou ik hem zeker niet afschrijven!


Dankjewel. Ik vind advies erg fijn! Het is absoluut een ontzettend goede vererver.
Ik ga hem op mijn lijstje zetten.

Wat denk jij van Arezzo?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:20

Change3x schreef:
Inderdaad! Zou alleen zelf niet zo snel Tangelo gebruiken, vind het wat oud bloed. Ik wil wel voor een commerciële hengst gaan omdat het veulen in principe voor verkoop zou zijn. Maar even rustig gaan rondkijken!


Wil je binnen een bepaald stamboek blijven voor haar? En wat voor type hengst zoek je? Ik ben zelf wel gecharmeerd van Dominator Z.
Als je niet voor Tangelo wil gaan en specifiek op zoek bent naar wat jonger bloed, misschien een topic openen op EHK of hier in dit topic standfoto’s posten? Denk dat je met jouw merrie veel kanten op kunt.

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:22

Voor Z bloed sta ik ook open, ben daar toch al lid!

Goeie tip over het een topic openen.
Dan zou ik even een goede standfoto moeten maken, ik heb er wel wat maar een paard er ukkelig op krijgen is makkelijker dan goed. :')

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:36

Dominator z is ook interessant, alleen is hij nu alleen diepvries beschikbaar.
Geen idee of jullie dat tegenhoud. :)

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:46

Kendra ik heb het even nagekeken en dat was nog in 2008. Ik wordt oud :=

Marijkeeee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:53

Daantj__ schreef:
Cioccolato schreef:
Hoezo niet blij met je keuze?


Ik heb een merrie die nogal ouderwets/grof/rond gebouwd is. Er zit wel bloed in maar dat toont ze niet. Ik zou dus het liefst een wat chiquer/moderner/verfijnde nakomeling zien. Nu heb ik mooie nakomelingen gezien van Cohinoor. Maar zelf is hij ook best grof/rond gebouwd. Had hem nooit live gezien. Pas nadat mijn merrie drachtig was. En daar schrok ik toch een beetje van hoe grof die nog was qua bouw. Maar goed we zien het wel wat eruit komt.
We hebben trouwens haar eerst 2 rondes drachtig proberen te krijgen van Etoulon voordat we overgestapt zijn naar Cohinoor. Daar wilde ze helaas niet drachtig van worden. 3 jaar geleden een heel seizoen geprobeerd dus die maar opgegeven.

Maar ik sta altijd open voor leuke hengsten. Die een beetje mooie/moderne type doorgeven. En qua springen een goede techniek (vooral) achterhand) en vermogen heeft/geeft. Dus tips mogen altijd.


Grote kans dat het veulen je enorm gaat meevallen! Cohinoor geeft ze wel bloederig. Voldoende nakomelingen van hem gezien die een mooie bloederige opdruk hebben. Jammer dat het niet is gelukt met Etoulon. Als je graag wat meer bloed wilt in het model is Baltic wel een aanrader, maar hou dan wel rekening ermee dat je merrie niet te veel op de voorhand is gebouwd.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:44


rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:30


Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:54

rensju schreef:
Ketaki schreef:


Ideaal, in belgie :+ Waarom zouden ze geen sperma opsturen?



dat kan verschillende redenen hebben, maar de meest voor de hand liggende is om zoveel mogelijk merries met zo weinig mogelijk sperma/ kosten drachtig te krijgen. Misschien bevrucht de hengst niet goed, misschien zijn ze bang er een soort run op het sperma komt, en er overal heen gestuurd moet worden, de opvolging of de inseminatie niet nauwkeurig genoeg gebeurt of dat er meerdere merries drachtig gemaakt worden met 1 spermabestelling etc. Het is waarschijnlijk een soort reguleren van de markt, veel fokkers haken ook af om met de merrie daarheen te komen, dus houd je waarschijnlijk die over die en graag willen en het betere merriemateriaal hebben.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:40

Ketaki schreef:


Ideaal, in belgie :+ Waarom zouden ze geen sperma opsturen?[/quote]


dat kan verschillende redenen hebben, maar de meest voor de hand liggende is om zoveel mogelijk merries met zo weinig mogelijk sperma/ kosten drachtig te krijgen. Misschien bevrucht de hengst niet goed, misschien zijn ze bang er een soort run op het sperma komt, en er overal heen gestuurd moet worden, de opvolging of de inseminatie niet nauwkeurig genoeg gebeurt of dat er meerdere merries drachtig gemaakt worden met 1 spermabestelling etc. Het is waarschijnlijk een soort reguleren van de markt, veel fokkers haken ook af om met de merrie daarheen te komen, dus houd je waarschijnlijk die over die en graag willen en het betere merriemateriaal hebben.[/quote]

Dat is het voordeel als je maar 30 min met trailer hoeft te rijden naar zangersheide :D
Ik breng merrie weg en ze is altijd netjes drachtig geworden.

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:57

Marijkeeee schreef:
Grote kans dat het veulen je enorm gaat meevallen! Cohinoor geeft ze wel bloederig. Voldoende nakomelingen van hem gezien die een mooie bloederige opdruk hebben. Jammer dat het niet is gelukt met Etoulon. Als je graag wat meer bloed wilt in het model is Baltic wel een aanrader, maar hou dan wel rekening ermee dat je merrie niet te veel op de voorhand is gebouwd.


Top bedankt voor je reactie! Stelt mij toch een beetje gerust.
Ik wist toen ik de keuze maakte dat Cohinoor zelf wat grover was. Maar was wel erg gecharmeerd van zijn nakomelingen, die een stuk moderner waren. Daarom toch voor hem gekozen. Gelukkig bevestig jij dat. En daarnaast fokken blijft gokken dus ik zie vanzelf wel wat eruit komt.

Ik vind het zelf ook jammer dat Etoulon niet lukt. Blijft mijn favoriet voor deze merrie. Vind hem mooie modellen geven zonder in te leveren op het springen. Dat kan die ook nog verbeteren. Maar helaas gaat dat hem niet worden.

De twijfel kwam ook vooral na de hengstenkeuring. Heb vorig jaar erg zitten twijfelen tussen Cohinoor en Inaico. En was op de hengstenkeuring wel erg gecharmeerd van de nakomelingen van Inaico. En ook Inaico zelf in de hengstencompetitie. En ik vond Cohinoor dan weer een beetje tegen vallen qua springen, oogde wat ‘zwaar’. Inaico is toen toch afgevallen omdat de afstammelingenrapportage zei dat hij soms veulens gaf die op de voorhand gebouwd waren. Nu is mijn merrie dat ook. Dan valt Baltic denk ik ook af. Maar waardeer het wel dat je meedenkt! Bedankt.

@ jazzejam. Ben je nog weer van plan om te dekken dit jaar? Ik weet dat bij team Nijhof de hengsten Grandorado en Classico voor mij afvielen omdat die juist merries met bloed nodig hadden. Nu heeft Grandorado zelf niet de meest mooie rug/bovenlijn. Maar volgens mij geeft hij dat niet zo snel door. Ten minste ik heb verschillende nakomelingen gezien die het niet hebben.

@ Change3x ik zou Toulon ook niet gelijk afschrijven omdat hij wat ouder is. Hij geeft geen ouderwetse paarden. Is een vererver. En commercieel dus zeker wel interessant.

Firegirl
Berichten: 954
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:33

Pantykous schreef:
Mijn merrie gaat eind van de maand voor de Ibop, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wat is jullie ervaring daarmee?


Mijn merrie is vorig jaar voor de IBOP geweest. Is mij toen tegen gevallen. Merrie was achteraf gezien misschien nog niet voldoende in conditie. Ze springt erg makkelijk, maar op lagere sprongen is ze erg gewoontjes. Had haar moeder ook, pas vanaf het M begon ze op te vallen en die heeft 1.45 m gelopen.
Ik heb het idee dat vooral paarden die spectaculair springen hoge punten halen.
Jury neemt wel uitgebreid de tijd en geeft indien nodig ook wat aanwijzingen.
Wij gaan nu via de sport proberen om het sport predikaat te halen. Ze loopt M en start komende week een 6 jarige rubriek, als dat lekker gaat start ze binnenkort Z.