Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sparky16
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-04-20

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:29

@courtjuh super leuk! Ik heb ook besteld maar inseminatie zal hier pas in 2021 plaats vinden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:34

courtjuh schreef:
De afstamming van mijn merrie is Ungaro x Ferro. Het veulen heb ik niet meer, is verkocht.

Haar veulen van For Romance heb ik wel nog ( die is 3 ) en gaat naar de KWPN keuring


[ [url=m/LAaVJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze merrie is eigenlijk al niet opwaarts gebouwd. Gokje is leuk natuurlijk maar je kunt het ook opzoeken.

De hele merrie lijn is bruin. Hele vaderlijn ook. ALS je kans wilt hebben op een palomino dan moet je eerst testen of jouw merrie de vosfactor draagt. Wat theoretisch zou kunnen omdat Ungaro die heeft. Als jouw merrie die niet heeft krijg je dus gewoon een bruine...duikboot.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:45

janderegelaa schreef:
courtjuh schreef:
De afstamming van mijn merrie is Ungaro x Ferro. Het veulen heb ik niet meer, is verkocht.

Haar veulen van For Romance heb ik wel nog ( die is 3 ) en gaat naar de KWPN keuring


[ [url=m/LAaVJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze merrie is eigenlijk al niet opwaarts gebouwd. Gokje is leuk natuurlijk maar je kunt het ook opzoeken.

De hele merrie lijn is bruin. Hele vaderlijn ook. ALS je kans wilt hebben op een palomino dan moet je eerst testen of jouw merrie de vosfactor draagt. Wat theoretisch zou kunnen omdat Ungaro die heeft. Als jouw merrie die niet heeft krijg je dus gewoon een bruine...duikboot.


Ze kan natuurlijk ook gewoon een mooie valk krijgen...

Leuk TS, ik bene erg benieuwd!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:48

Da’s waar. Maar dan zou ik liever voor een cremello kiezen, dan weet je het zeker.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:33

janderegelaa schreef:
courtjuh schreef:
De afstamming van mijn merrie is Ungaro x Ferro. Het veulen heb ik niet meer, is verkocht.

Haar veulen van For Romance heb ik wel nog ( die is 3 ) en gaat naar de KWPN keuring


[ [url=m/LAaVJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze merrie is eigenlijk al niet opwaarts gebouwd. Gokje is leuk natuurlijk maar je kunt het ook opzoeken.

De hele merrie lijn is bruin. Hele vaderlijn ook. ALS je kans wilt hebben op een palomino dan moet je eerst testen of jouw merrie de vosfactor draagt. Wat theoretisch zou kunnen omdat Ungaro die heeft. Als jouw merrie die niet heeft krijg je dus gewoon een bruine...duikboot.

Vanaf welke foto baseer je dat?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:24

Ja want de foto is mijn nakomeling van For Romance die nog net geen 3 is en dus nog overbouwd _O-

En ik hoef geen Palomino, een Valkje heeft mijn voorkeur maar de rest vind ik ook prima.... ik gebruik hem omdat hij de galop van mijn merrie kan verbeteren. En de kans op een leuk kleurtje is aanwezig. Ik geloof gezien de hele lijn van Bosco niet dat ik een duikboot ga fokken. Zowel Benicio als Quaterback zijn zeer goede hengsten in mijn ogen.

Belfast
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:49

Als je Courtjuh haar berichten zoekt op het forum vind je een standfoto van de merrie, die met een perlinohengst dus gewoon een zwarte heeft gegeven. Wel een mooie merrie heb je trouwens. Smokey black klinkt leuk maar ‘t veulen lijkt voor mij gewoon zwart. Dus daar hoef je ‘t ook niet om te doen.

Courtjuh, Benicio en Quaterback zijn inderdaad fijne hengsten maar je moet verder kijken dan dat bij Bosco. Dan zie je namelijk heel goed waar Bosco zijn model (en kleurtje) vandaan komt en ik vraag me echt af of je dat wil toevoegen aan de dressuurfokkerij. Ik niet in elk geval.

Ga dan voor Benicio zelf. Ik ken de hengst en zijn nakomelingen erg goed en hij fokt fantastisch en ik denk dat hij ook mooi op jouw merrie kan passen. Beckman is een fijn station, je hebt een gustregeling en het is gewoon dezelfde dag geleverd (en gewoon vers sperma). Bosco is echt een van zijn minste fokproducten maar ik denk dat, gezien de merrielijn, hij er niet meer van had kunnen maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:58

courtjuh schreef:
Ja want de foto is mijn nakomeling van For Romance die nog net geen 3 is en dus nog overbouwd _O-

En ik hoef geen Palomino, een Valkje heeft mijn voorkeur maar de rest vind ik ook prima.... ik gebruik hem omdat hij de galop van mijn merrie kan verbeteren. En de kans op een leuk kleurtje is aanwezig. Ik geloof gezien de hele lijn van Bosco niet dat ik een duikboot ga fokken. Zowel Benicio als Quaterback zijn zeer goede hengsten in mijn ogen.


Als dat de nakomeling is van jouw merrie dan weet je zeker dat ze niet verbeterd op een hengst die neerwaarts gebouwd is.

Zowel Benicio als Quarterback zijn prima hengsten. Maar een goede hengst op een slechte moederlijn verbeterd niet. En een slechte hengst op een goede verankerde moederlijn verslechterd niet. En de moederlijn heeft meer invloed dan de hengst.

Die bouw heeft hij niet van Benicio of Quarterback maar van zijn moeder;-)


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:57

courtjuh schreef:
Ja want de foto is mijn nakomeling van For Romance die nog net geen 3 is en dus nog overbouwd _O-

En ik hoef geen Palomino, een Valkje heeft mijn voorkeur maar de rest vind ik ook prima.... ik gebruik hem omdat hij de galop van mijn merrie kan verbeteren. En de kans op een leuk kleurtje is aanwezig. Ik geloof gezien de hele lijn van Bosco niet dat ik een duikboot ga fokken. Zowel Benicio als Quaterback zijn zeer goede hengsten in mijn ogen.

Ter aanvulling, neerwaarts gebouwd heeft niets te maken met overbouwd. Overbouwd is aan de achterkant en neerwaarts gebouwd is aan de voorkant.

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:01

Ben ik met je eens. Maar het kan wel vertekenen ...een overbouwd paard met een opwaartse romp er toch degelijk bij staan dat het neerwaartser lijkt dan het feitelijk is.

Helemaal voor een niet getraind oog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:06

Knert schreef:
Ben ik met je eens. Maar het kan wel vertekenen ...een overbouwd paard met een opwaartse romp er toch degelijk bij staan dat het neerwaartser lijkt dan het feitelijk is.

Helemaal voor een niet getraind oog

Zal ik er dan maar vanuit gaan dat jij en ik een redelijk getraind oog hebben Knert?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 22:54

Ik heb een standfoto ( voor zover het een standfoto is :') ) want een bewegingsfoto vertekend misschien ook...

Ter info.. ze is nog geen 3 jaar. Ik zie vooral een overbouwd paard. Ze is groot! En volgens mij een laatbloeier



Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:00

courtjuh schreef:
Ik heb een standfoto ( voor zover het een standfoto is :') ) want een bewegingsfoto vertekend misschien ook...

Ter info.. ze is nog geen 3 jaar. Ik zie vooral een overbouwd paard. Ze is groot! En volgens mij een laatbloeier



[ [url=m/9Ynnh9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie een mooi paard. Die niet overbouwd is maar wel een neerwaartse romp heeft.
Even voor het gemak, een neerwaartse romp zie je dus niet aan de schoft maar aan de onderkant.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:12

Als ik naar haar bouw kijk zie ik een kopie van haar vader. Maar dat betekend volgens jou dan ook dat deze hengst een neerwaartse romprichting heeft?

Afbeelding

moniek21
Berichten: 4615
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:33

Ik zie een hengst met een langer voorbenen dan de merrie .. dus in mijn ogen ( ik ben een leek ) heeft de hengst geen neerwaartse romprichting.. maar ik hoor het graag als ik het niet goed zie .

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:42

Afbeelding
Afbeelding
Je merrie is inderdaad een neerwaarts gebouwd paard, de vader heeft dat niet verbeterd
Dit bekijk je als je een lijn trekt van de boeg naar de zitbeenderen.

Bosco is inderdaad niet helemaal de keuze wil je dat verbeteren, hij is zelf hol maar ook nog eens neerwaarts gebouwd ben het dus met janderegelaar eens.

Wel interessant om dat ook even bij Bosco zelf te doen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Seven op 12-05-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 08:46

Maar dit paard is nog niet uitgegroeid en aan de achterkant nog aanzienlijk hoger. Dus dat kan nog beter worden lijkt mij dan.. maar misschien zie ik het verkeerd. Dit is een foto van 3 maanden geleden. Uit interesse maak ik vandaag een nieuwe. Thanks voor de uitleg hier boven, zo begrijp ik het! Dit is overigens niet de merrie waar ik Bosco voor ga gebruiken

Nessie

Berichten: 8594
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:47

Je merrie lijkt naar mijn idee vooral op haar moeder qua bouw als ik de eerdere standfoto op het harde recht maak (is wat opwaarts gemaakt). Ik snap de adviezen wel om voor een wat meer opwaarts gebouwde hengst te kiezen, om kans te hebben dit te verbeteren. Kleur is leuk meegenomen, maar de rest van het paard moet ook wel matchen :j . Ik hoop dat je eruit fokt wat je wenst uiteraard :D

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:53

Kwa bouw gaat ze niet meer helemaal recht trekken dat is gewoon d'r bouw. Anders zou ze enkel in het voorbeen ineens nog 10 cm moeten groeien en dat gaat naar drie jaar niet meer gebeuren :D
Geen probleem maar wel iets om rekening mee te houden in de fok en rijerij.

Mijn eigen voorl. keur merrie is ook wat neerwaarts daarnaast kort dus daar let ik extreem op kwa evt hengsten keuze. Niet alleen naar de hengst zelf maar vooral ook de moederlijn want die maakt het paard

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:02

Ik klikte het topic per ongeluk aan en ik weet niet zo goed wat ik van het verloop moet vinden. Ik ben het eens met de mindere punten van de hengst en ik denk ook dat hij op bepaalde punten zeker niet zal verbeteren op de merrie, maar ik weet niet goed of ik zo hard in de 'gebruik deze hengst niet'-modus zou gaan. Hij lijkt een heel meewerkend en nuchter karakter te hebben (voor zover ik dat kan beoordelen) en zeker de doorsnee hobbyist kan daar heel gelukkig van worden. Daarnaast bewijst hij wel dat hij prima meedoet in de sport en met zijn amazone vast nog veel verder kan komen, daarom vind ik het wel een sportpaard. Ik zou namelijk niet weten hoe je sportpaard anders moet definiëren. Gaat het om het ideale exterieur, dan zou ik het eerder over een keuringspaard hebben. Natuurlijk gaat het in zekere zin samen, maar geeft nooit garantie en sluit elkaar ook niet uit. Bij een top exterieur weet je nog niet of 'ie het wel doet in de ring.

Kleurfokkerij is iets waar ik nog niet helemaal over uit ben. De vorige eigenaren hebben met onze merrie ook een keer voor de kleur gefokt, juist omdat ze niets liever wilden dan een veelzijdige nakomeling met een verdund kleurtje, geschikt voor de eventingsport. Ik had veel liever Bosco gebruikt dan de hengst die zij hebben gekozen. Maar goed, als het resultaat is dat je een veelzijdig, braaaf paard hebt voor eigen gebruikt, met het door jou zo gewilde kleurtje, zonder de bedoeling om daar meteen topsport mee te beoefenen, dan zou ik ook niet weten wat ik daar tegenin zou kunnen brengen. Je kunt van alles vinden van kleurfokkerij, maar vergeet dan niet het fokken met onrijdbare merries (in karakter of gezondheid).

Als je heel graag wil dekken met deze hengst, doe dat dan. Neerwaarts betekent niet dat het paard meteen waardeloos is.

De reacties zijn eigenlijk nog wel netjes, maar het voelt een beetje eenzijdig belicht. Stond dit topic vol met lofzangen, dan had ik wellicht een kritische noot toegevoegd, maar in dit geval voel ik dan toch weer de neiging om juist wat positiever te zijn dan de rest. Voor de balans. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:06

Dit is toch een Don Bosco topic? Ik snap niet dat iedereen haar merrie hier wil (laten) beoordelen op een neerwaartse romp die niet eens overweegt om met Bosco te fokken. Open een topic over de bouw van je merrie zou ik zeggen.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:36

Joman schreef:
Dit is toch een Don Bosco topic? Ik snap niet dat iedereen haar merrie hier wil (laten) beoordelen op een neerwaartse romp die niet eens overweegt om met Bosco te fokken. Open een topic over de bouw van je merrie zou ik zeggen.


We zitten op een discussie forum en zitten in een interessante discussie die is ontstaan aan de hand van deze hengst. Zo gek dus niet.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:36

Joman schreef:
Pantykous schreef:

Zeikerd. De discussie over die hengst was allang gevoerd, soms gaat de discussie verder. Maar ik zal wel even temmen, dan kan een mod het topic splitsen als je je daar beter bij voelt.


Mooi. Dan zal ik op jouw kinderachtige reactie en vooral je aanduiding van mij even temmen.


Willen jullie even on-topic blijven? Jullie discussie heeft nog minder te maken met Bosco dan dat de discussie over romprichting dat heeft _O-

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:13

Moderatoropmerking:
Even toch een opsplisting gemaakt in het onderwerp. Over opwaarts en neerwaats gebouwde paarden kunnen jullie verder in het afsgeplitste deel van dit topic. [F-AM] Opwaarts/neerwaarts exterieur Dan kan het hier verder over de hengst zelf gaan. Verder zijn er nog wat berichten verwijderd die offtopic zijn en niets met de beide onderwerpen te maken hadden.

Anoniem

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:03

Ik zag op de instagram van Esmee dat er een veulentje van Bosco geboren is, liggend veulentje dus verder kon ik er niet veel aan zien behalve zijn kleurtje :)