Fokken met konik merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:48

Er zijn binnen het quarter/paint gebeuren verschillende types. Je zou voor een pleasure gefokte met meer volbloed kunnen gaan voor meer hoogte. De bulldog reiner types zou ik laten staan. Die zijn ook meestal de stukje kleiner.

Anoniem

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:59

Ik stuur je een pb

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:28

Als je toch perse western gericht wilt rijden kijk dan idd bij paint quarter of appaloosa, die laatste lijkt mij best een gave combinatie als ik die link die hier is geplaatst bekijk. Belangrijkste is wel dat de hengst gezond is en zeker bij deze rassen 5 panel getest etc.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:32

Misschien een heel stom idee maar zou je er niet een volbloed of zo iets op zetten? Wie weet fok je dan nog wel een leuk paard waar je ook cross mee kunt rijden.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:48

nicky_rilana schreef:
Misschien een heel stom idee maar zou je er niet een volbloed of zo iets op zetten? Wie weet fok je dan nog wel een leuk paard waar je ook cross mee kunt rijden.



Dan ga je wel direct twee ( fysiek) compleet verschillende types kruisen. En de merrie moet het er ook nog uit krijgen bij de bevalling. Het word het eerste veulen voor de merrie. Zo'n radicale "outcross" brengt ook de nodige risico's mee. Je kunt trouwens op amateur / normaal niveau ook met heel veel aan andere rassen/ kruisigen hartstikke leuk cross rijden.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:09

nicky_rilana schreef:
Misschien een heel stom idee maar zou je er niet een volbloed of zo iets op zetten? Wie weet fok je dan nog wel een leuk paard waar je ook cross mee kunt rijden.

Ik zelf zou dat wel durven inderdaad .

StalNollie

Berichten: 9160
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:54

Ik zou het ook wel durven alleen ga je dan wel verder van het konik ras af qua bouw.
Bevalling daar zou ik niet bang voor zijn risicos zijn net zo groot. Wellicht zelfs wat minder omdat heupen smaller uit kunnen vallen dan wanneer je er een stevige erop zet.

Ik vind dan wellicht connemara / new forest ook niet eens zo gek. Maar dan wel goed letten op nakomelingen qua grootte en karakter. ( vind die de laatste tijd teveel op bloed geselecteerd worden)

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 15:06

Ik heb zelf ook een volbloed (en reeds meerdere gehad) en die verschillen toch écht heel hard in karakter, bouw en beweging. Ik zou denk ik bang zijn een volledig ‘uit vorm’ veulen te krijgen :o met bv. het smalle volbloed-hoofdje, lange volbloed-benen, met een breed zwaar konik-lijf erop :=

Voor nu ligt m’n voorkeur vooral bij de paint of quarter, die iets groter en sportiever gefokt is (pleasure?), in plaats van de kleine brede spierbundels.

Ceasar Ter Linden vind ik ook een héle leuke hengst maar dat lijkt me ook niet echt passen _O-

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:08

Noblesse_ schreef:
Ik heb zelf ook een volbloed (en reeds meerdere gehad) en die verschillen toch écht heel hard in karakter, bouw en beweging. Ik zou denk ik bang zijn een volledig ‘uit vorm’ veulen te krijgen :o met bv. het smalle volbloed-hoofdje, lange volbloed-benen, met een breed zwaar konik-lijf erop :=

Voor nu ligt m’n voorkeur vooral bij de paint of quarter, die iets groter en sportiever gefokt is (pleasure?), in plaats van de kleine brede spierbundels.

Ceasar Ter Linden vind ik ook een héle leuke hengst maar dat lijkt me ook niet echt passen _O-


Nee snap ik.
Maar met Caesar krijg je straks ook een bont paard met een “normaal” hoofd, lange benen en een stevig lichaam :+

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:14

Of iets aparts als een knabstrupper, dat lijkt me ook gaaf! Wat zwaarder gebouwd en een wat grotere maat, en ze schijnen erg braaf te zijn.. En een leuk kleurtje, al heb ik totaal geen verstand van kleurvererving.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 15:17

Appeltje_1 schreef:
Noblesse_ schreef:
Ik heb zelf ook een volbloed (en reeds meerdere gehad) en die verschillen toch écht heel hard in karakter, bouw en beweging. Ik zou denk ik bang zijn een volledig ‘uit vorm’ veulen te krijgen :o met bv. het smalle volbloed-hoofdje, lange volbloed-benen, met een breed zwaar konik-lijf erop :=

Voor nu ligt m’n voorkeur vooral bij de paint of quarter, die iets groter en sportiever gefokt is (pleasure?), in plaats van de kleine brede spierbundels.

Ceasar Ter Linden vind ik ook een héle leuke hengst maar dat lijkt me ook niet echt passen _O-


Nee snap ik.
Maar met Caesar krijg je straks ook een bont paard met een “normaal” hoofd, lange benen en een stevig lichaam :+


Haha ja vandaar ik zeg dat die me ook niet echt lijkt passen :D


De knabstrupper is ook een leuk ras voor zover ik ze ken. Even wat meer info over opzoeken!

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:20


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:22

een mooie sport arabierAfbeelding
Afbeelding

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 15:25

@ 8nnemiek, bedankt! Die lijkt op het eerste zicht ook leuk, lijkt fijn te bewegen en past wel bij een konik. Ik ga me eens verdiepen in het ras!

@keona, ik vind arabieren héle leuke paarden maar vrees dat deze vooral qua bouw veel te veraf staan van de konik, en dus veel risico geven op een ‘uit verhouding’ veulen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:38

Ninx schreef:
Fokken zou verbeteren moeten zijn in plaats van vermeerderen. Ik zou niet goed weten waarom je dit ras zou verbeteren, en nog beter: hoe?

De meeste mensen doen maar wat, met alle kwalijke gevolgen van dien.


Dat is toch maar jouw visie? (deel ze wel moesten ze dat ook onder de mensen moesten toepassen ;-) )
In dit geval is het functioneel fokken, wat ansich ook een verbetering kan impliceren naar het gebruiksdoel. Nu lijkt de pony te klein te blijven, hoewel ze ook nog maar twee is en er nog wel wat bij kan komen.

Als fokken enkel om het verbeteren zou draaien, dan vrees ik dat de fokkerij toch de bal misslaat. Want hoeveel goede paarden worden er nou echt gefokt? Of beter neem de populaire hengsten (of dat nu echt verbeterde versies zijn of quasi misvormde beesten laten we even in het midden), hoeveel goede paarden leveren die? En hoe staat dat in verhouding tot het aantal dekkingen? Want die paar totilassen(om ff wat te noemen), zijn die dan representatief en zijn die dan ook echt verbeterd?

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:40

Welk ras wordt veel gebruikt voor veredeling zowel vroeger als nu de arabier! Ik heb zelf een quarab onder de kont.Arabier x haflinger arabier xfries arabierxquarter(painthorse) enz geven allemaal goede gebruiks paarden.Ik vind arabier geen gek voorstel.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:44


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:45

is er al iemand die op een konik rijdt?? of aangespannen

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:47


bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:49

Ik zou toch ook gaan voor een arabier, als je wenst te veredelen. Maar dan wel wat kijken naar een goede arabier en niet zozeer de kampioenspaarden (half misvormd) die enkel keuringen moeten lopen.
Arabieren geven dat edele door, maar staan ook mooi in een evenwichtsmodel. Staan bekend om hard beenwerk.

Andere leuke combinaties zijn effectief haflingers, fjorden, maar denk ook aan bvb welsh cob.

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:39

In Polen wordt de combinatie Konik met Arabier regelmatig gedaan. Komen hele leuke dieren uit.
Ik wou mijn Konik ook laten dekken door een arab maar uiteindelijk toch besloten haar te verkopen

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:49

Noblesse_ schreef:
@ 8nnemiek, bedankt! Die lijkt op het eerste zicht ook leuk, lijkt fijn te bewegen en past wel bij een konik. Ik ga me eens verdiepen in het ras!

@keona, ik vind arabieren héle leuke paarden maar vrees dat deze vooral qua bouw veel te veraf staan van de konik, en dus veel risico geven op een ‘uit verhouding’ veulen.

Welnee, ik heb een kruising IJslander x Welsh/Arabier gehad. Top paard, ik zou hem zo weer kopen als dat kon <3

Kon alles, heel goed springen, netjes dressuur lopen, Endurance ritten en liep voor de kar :)

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:58

Ik zou op het western deel een oproepje zetten voor pleasure gefokte quarter/ paints. Daar krijg je vast goede tips!

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:16

Of een american appaloosa hengst, maar die zijn in Nederland wel een stuk moeilijker te vinden. Die heb je ook pleasure gefokt. Ik heb ooit op ranch in Amerika een paar maanden vertoeft met pleasure quarters, heerlijke vlakke gangen ook en een fijn karakter om mee te werken, een echte “will to please”.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:41

Noblesse_ schreef:
@ 8nnemiek, bedankt! Die lijkt op het eerste zicht ook leuk, lijkt fijn te bewegen en past wel bij een konik. Ik ga me eens verdiepen in het ras!

@keona, ik vind arabieren héle leuke paarden maar vrees dat deze vooral qua bouw veel te veraf staan van de konik, en dus veel risico geven op een ‘uit verhouding’ veulen.

Als ik praat over een arabier, praat ik wel over een functionele arabier ( die je in het koersen ziet), niet zo een zwanen hals met een deuk in het hoofd. Want die show arabieren vind ik zelf totaal geen toegevoegde waarde hebben.