merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 15:03

Helaas dit jaar terug een hengstveulen gekregen van mijn merrie.

Zit nu zwaar in twijfel of ik volgend jaar haar laat uitspoelen of toch haar zelf nog een keer laat dragen.
Het plan was eigenlijk een veulen kopen maar aangezien ik mijn hengstveulen nog niet kwijt ben en dus momenteel geen box vrij heb omdat die laatste nog vol met hooi ligt en ik niet weet waar dat anders te leggen zit dat plan dus even in de koelkast.

Echter bij de veulenadvertenties van merrieveulens waarop ik heb gereageerd voor filmpjes of meer info over de moeder viel een iets toch wel erg op.

Geen enkele van de moeders was getest op WFFS gen. De merries waaruit ik wilde fokken heb ik paar jaar terug laten testen op het gen. (eigenlijk van in het begin van het nieuws er rond) Alleen mijn hele oude fokmerrie niet gedaan omdat ik daar toch niet meer uit wilde fokken. Dus zag ik het nut er niet van in.

bij de ene moeder was de volle broer getest en die was vrij zeiden ze. Alleen is dat volgens mij geen zekerheid dat die merrie het niet kan hebben ook al is haar volle broer getest geweest.

Gelukkig waren mijn getestte merries vrij. Nu vraag ik mij toch echt af waarom doen andere fokkers het niet? Dekhengsten worden verplicht erop getest maar ik vind het toch wel fijner om te weten of de merrie zelf ook vrij is ja of nee.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:35

Ik hen mijn merries niet getest. O.b.v. de afstamming is de kans op dragerschap heel klein en dat ga ik dus niet preventief onderzoeken. Op het moment dat ik een positief geteste hengst overweeg laat ik de merrie uiteraard eerst testen, want dan wil ik wel zeker weten dat er geen risico is.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:52

Aantal redenen die ik kan bedenken:

- Er is genoeg keus met WFFS vrije hengsten
- Een vrije hengst kiezen is makkelijker/goedkoper dan de merrie testen, juist omdat alle hengsten toch getest zijn
- Voor een hobbyfokker met af en toe een veulen is de test te duur
- Een vrije merrie is evenveel waard als een ongeteste merrie, maar een merrie met WFFS zou best eens minder waard kunnen zijn. Zeker als je dan ook nog de veulens van je WFFS dragende merrie moet testen. In combi met punt 1 is niet testen dan financieel voordeliger.
- Misschien een oude garde die liever op boerenverstand vertrouwt dan een of andere test?

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:05

Ik heb mijn merrie getest op WFFS (ze was geen drager), met name omdat ik heb gedekt met een positieve hengst. Vorig jaar was het hengstveulen helaas drager. Maar die wordt geruind, dus geen probleem. Ik heb dit jaar uit dezelfde combi een merrie. Die moet ik nog testen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 18:16

Bowo schreef:
Aantal redenen die ik kan bedenken:

- Er is genoeg keus met WFFS vrije hengsten
- Een vrije hengst kiezen is makkelijker/goedkoper dan de merrie testen, juist omdat alle hengsten toch getest zijn
- Voor een hobbyfokker met af en toe een veulen is de test te duur
- Een vrije merrie is evenveel waard als een ongeteste merrie, maar een merrie met WFFS zou best eens minder waard kunnen zijn. Zeker als je dan ook nog de veulens van je WFFS dragende merrie moet testen. In combi met punt 1 is niet testen dan financieel voordeliger.
- Misschien een oude garde die liever op boerenverstand vertrouwt dan een of andere test?

Goedkoper dan een het dekgeld van een WFFS vrije hengst betwijfel ik sterk want ik heb slechts 50 of 60 euro betaald per paard. Dekgeld van een pas gekeurde hengst is tegenwoordig 1000 euro.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:25

Omdat het niet uitmaakt voor mij, als ik met een WFFS vrije hengst dek. Ik wil ooit een veulen fokken, voor eigen gebruik. Als ik dan een WFFS vrije hengst kies, dan zit ik toch goed? Dat is voor mij de reden om niet te laten testen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:54

petraaken schreef:
Bowo schreef:
Aantal redenen die ik kan bedenken:

- Er is genoeg keus met WFFS vrije hengsten
- Een vrije hengst kiezen is makkelijker/goedkoper dan de merrie testen, juist omdat alle hengsten toch getest zijn
- Voor een hobbyfokker met af en toe een veulen is de test te duur
- Een vrije merrie is evenveel waard als een ongeteste merrie, maar een merrie met WFFS zou best eens minder waard kunnen zijn. Zeker als je dan ook nog de veulens van je WFFS dragende merrie moet testen. In combi met punt 1 is niet testen dan financieel voordeliger.
- Misschien een oude garde die liever op boerenverstand vertrouwt dan een of andere test?

Goedkoper dan een het dekgeld van een WFFS vrije hengst betwijfel ik sterk want ik heb slechts 50 of 60 euro betaald per paard. Dekgeld van een pas gekeurde hengst is tegenwoordig 1000 euro.


Een dekking van een hengst met WFFS is echter ook niet gratis. Dan moet je duidelijk krijgen of WFFS leidt tot een lagere dekprijs of niet, en die cijfers durf ik zo niet te zeggen

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 19:23

Bowo schreef:
[quote="Bowo schreef:
Aantal redenen die ik kan bedenken:

- Er is genoeg keus met WFFS vrije hengsten
- Een vrije hengst kiezen is makkelijker/goedkoper dan de merrie testen, juist omdat alle hengsten toch getest zijn
- Voor een hobbyfokker met af en toe een veulen is de test te duur
- Een vrije merrie is evenveel waard als een ongeteste merrie, maar een merrie met WFFS zou best eens minder waard zijn. Zeker als je dan ook nog de veulens van je WFFS dragende merrie moet testen. In combi met punt 1 is niet testen dan financieel voordeliger.
- Misschien een oude garde die liever op boerenverstand vertrouwt dan een of andere test?

Goedkoper dan een het dekgeld van een WFFS vrije hengst betwijfel ik sterk want ik heb slechts 50 of 60 euro betaald per paard. Dekgeld van een pas gekeurde hengst is tegenwoordig 1000 euro.


Een dekking van een hengst met WFFS is echter ook niet gratis. Dan moet je duidelijk krijgen of WFFS leidt tot een lagere dekprijs of niet, en die cijfers durf ik zo niet te zeggen[/quote]
Dokgeld van een wffs hengst ligt beduidend lager dan een die wel vrij is heb ik al gemerkt.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:25

Ik heb mijn Groninger niet laten testen omdat alle Groninger hengsten die actief dekten getest zijn en allemaal negatief waren. Het lijkt daar niet zo te spelen en ik dus alleen met negatieve hengsten gedekt hebt.

Als je zelf een veulen koopt uit een niet geteste moeder dan kan je bij de koop bedingen dat het veulen getest wordt en de koop alleen doorgaat als het veulen negatief is. Dan maakt de status van de moeder niet meer uit.
Dit lijkt me handiger dan een veulen dat je verder aanspreekt bij voorbaat af te wijzen. Werkt de merriehouder hier niet aan mee dan is dat een goede reden om verder te zoeken.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:52

Ik zou mijn merries zeker wel testen. Al is het maar om een zo compleet mogelijk beeld te hebben. Ik wilde ze ook altijd röntgenologisch gekeurd hebben.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:13

omdat mijn nieuwe veulen uit een ongeteste apache moeder komt, laat ik haar wel testen. en mijn merrie voor de verkoop is ook getest

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:08

Ik heb niet laten testen omdat ik een vrije hengst gebruik.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:24

Geld en struisvogelpolitiek, dat zijn imo de voornaamste redenen waarom mensen niet testen op erfelijke ziektes bij paarden (en andere dieren).

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:40

Kaitlyn schreef:
Omdat het niet uitmaakt voor mij, als ik met een WFFS vrije hengst dek. Ik wil ooit een veulen fokken, voor eigen gebruik. Als ik dan een WFFS vrije hengst kies, dan zit ik toch goed? Dat is voor mij de reden om niet te laten testen.


Je hebt dan nog kans op een drager, die eventueel later met ook een drager gekruist kan worden wat weer kans geeft op een lijder.
Dus enkel een vrije hengst kiezen geeft 0 kans op een lijder, maar wel kans op een drager.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:33

different1 schreef:
Kaitlyn schreef:
Omdat het niet uitmaakt voor mij, als ik met een WFFS vrije hengst dek. Ik wil ooit een veulen fokken, voor eigen gebruik. Als ik dan een WFFS vrije hengst kies, dan zit ik toch goed? Dat is voor mij de reden om niet te laten testen.


Je hebt dan nog kans op een drager, die eventueel later met ook een drager gekruist kan worden wat weer kans geeft op een lijder.
Dus enkel een vrije hengst kiezen geeft 0 kans op een lijder, maar wel kans op een drager.


Maar dan test je die nakomeling toch op het moment dat je die gaat aanparen met een wffs-positieve hengst?
Dragerschap is voor mij, en heel veel fokkers met mij, niet zo'n probleem.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 01:49

Ik snap persoonlijk niet dat een hengst wel wordt goedgekeurd wanneer hij drager is. Een hengst zorgt voor meer nakomelingen en zal dit genetische defect dus in principe meer in stand houden dan een merrie.
(Hier wel alle merries getest trouwens :o)

Enkele jaren terug was het hele WFFS een enorm probleem, was volop in het nieuws, alles moest halsoverkop getest worden en als je het niet deed was je nog net niet een slechte fokker, nu hoor je er nauwelijks nog iemand over.

En inderdaad, mensen dekken bij WFFS vrije hengsten en zien dan niet in waarom de merrie getest moet worden, aangezien de hengst al getest is. Wat ik dan weer op de langere termijn wel een probleem vind, want inderdaad kun je een drager fokken en dus een lijder in de toekomst.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:54

gomir schreef:
different1 schreef:

Je hebt dan nog kans op een drager, die eventueel later met ook een drager gekruist kan worden wat weer kans geeft op een lijder.
Dus enkel een vrije hengst kiezen geeft 0 kans op een lijder, maar wel kans op een drager.


Maar dan test je die nakomeling toch op het moment dat je die gaat aanparen met een wffs-positieve hengst?
Dragerschap is voor mij, en heel veel fokkers met mij, niet zo'n probleem.


Ja,kan, maar als je het dier toch moet verkopen en de volgende eigenaar test ook niet en gelooft het allemaal wel?
Ik vind dit een beetje onder de categorie vallen van "m'n kapotte paard verkocht als weidemaatje en nu loopt hij manegelessen" (en alle variatie daarop, en dan de nieuwe eigenaar daarop aankijken)
Neem als fokker je verantwoordelijkheid en test je merrie, is die vrij heb je gewoon zekerheid en ook voor de eventuele verdere nakomelingen.
En dragerschap lijkt idd geen probleem te zijn, maar het is nog niet heel lang een bekende afwijking dus hoe zeker is dat?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:43

maar dan vind je dat er dus met een heeele goede drager merrie niet gefokt moet worden? ook niet met vrije hengsten?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: merries testen op WFFS gen waarom doen veel fokkers het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 08:21

Voor mij zou het dan echt een uitzonderlijk goede merrie moeten zijn of de enige merrie die ik ter beschikking heb om mee te fokken. Nakomeling zou ik dan zeker testen als het een merrieveulen is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:32

petraaken schreef:
Nakomeling zou ik dan zeker testen als het een merrieveulen is.


dat zou ik ook doen, maar verder zou ik er wel mee dekke.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:23

different1 schreef:
Ja,kan, maar als je het dier toch moet verkopen en de volgende eigenaar test ook niet en gelooft het allemaal wel?
Ik vind dit een beetje onder de categorie vallen van "m'n kapotte paard verkocht als weidemaatje en nu loopt hij manegelessen" (en alle variatie daarop, en dan de nieuwe eigenaar daarop aankijken)
Neem als fokker je verantwoordelijkheid en test je merrie, is die vrij heb je gewoon zekerheid en ook voor de eventuele verdere nakomelingen.
En dragerschap lijkt idd geen probleem te zijn, maar het is nog niet heel lang een bekende afwijking dus hoe zeker is dat?
[/quote]

Als dragerschap een probleem was hadden we deze afwijking al veel eerder gevonden.

Mijn paarden hebben obv afstamming een minimale kans om drager te zijn. Ik ga niet iets testen dat heel onwaarschijnlijk is, zolang ik aanpaar met wffs vrije hengsten. Als ik een sportpaard verkoop en een toekomstige eigenaar wil daar een keer een veulen bij fokken vind ik het ook niet mijn verantwoording dat hij/zij misschien niet gaat testen en wel een wffs-positieve hengst gebruikt. Meeste hengstenhouders staan dat ook niet toe overigens.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:19

Cheytjuh schreef:
Ik snap persoonlijk niet dat een hengst wel wordt goedgekeurd wanneer hij drager is. Een hengst zorgt voor meer nakomelingen en zal dit genetische defect dus in principe meer in stand houden dan een merrie.
(Hier wel alle merries getest trouwens :o)

Enkele jaren terug was het hele WFFS een enorm probleem, was volop in het nieuws, alles moest halsoverkop getest worden en als je het niet deed was je nog net niet een slechte fokker, nu hoor je er nauwelijks nog iemand over.

En inderdaad, mensen dekken bij WFFS vrije hengsten en zien dan niet in waarom de merrie getest moet worden, aangezien de hengst al getest is. Wat ik dan weer op de langere termijn wel een probleem vind, want inderdaad kun je een drager fokken en dus een lijder in de toekomst.


Dragers uitsluiten voor de fokkerij is voor de lange termijn zeer onverstandig. Ieder dier is drager van meerdere ‘zieke’ genen alleen op de meesten kunnen we (nog) niet testen. Door dragers uit te sluiten waarvan bekend is wat ze dragen wordt de genenpoel kleiner en is de kans groter dat andere zieke genen, waarop we nog niet kunnen testen, elkaar vinden.

Dragers moeten met beleid ingezet worden en dat wil zeggen dat de andere ouder vrij moet zijn. Maar met het uitsluiten van dragers worden ook heel veel goede genen en een stuk genendiversiteit weggegooid.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:48

Het gaat in dit geval om dragers van het WFFS gen, ik zie gewoon even niet in waarom er wel word gezegd dat een drager merrie minder waard word en zelfs her en der ook wordt aangegeven dat je absoluut niet met een drager merrie mag fokken, terwijl er wel gewoon lukraak met drager hengsten gedekt wordt, want de merrie is vrij.

Dan is de gehele geloofwaardigheid toch weg? Tenminste voor mij wel. :o

Daarbij zit het defect in veel lijnen toch wel die al in overvloed aanwezig zijn binnen het stamboek, correct me if I'm wrong, waarom wordt dan de genenpoel kleiner ? En weegt dat dan zwaarder dan een dier fokken zonder eventueel genetisch defect ?

Allemaal gedachten die er dus bij mij doorheen schieten wanneer we het gaan hebben over het wel of niet testen en wel of niet uitsluiten van dieren die drager zijn :D

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:10

different1 schreef:
gomir schreef:

Maar dan test je die nakomeling toch op het moment dat je die gaat aanparen met een wffs-positieve hengst?
Dragerschap is voor mij, en heel veel fokkers met mij, niet zo'n probleem.


Ja,kan, maar als je het dier toch moet verkopen en de volgende eigenaar test ook niet en gelooft het allemaal wel?
Ik vind dit een beetje onder de categorie vallen van "m'n kapotte paard verkocht als weidemaatje en nu loopt hij manegelessen" (en alle variatie daarop, en dan de nieuwe eigenaar daarop aankijken)
Neem als fokker je verantwoordelijkheid en test je merrie, is die vrij heb je gewoon zekerheid en ook voor de eventuele verdere nakomelingen.
En dragerschap lijkt idd geen probleem te zijn, maar het is nog niet heel lang een bekende afwijking dus hoe zeker is dat?



Nouja zo zie ik het niet. Als ik mijn niet getestte merrie laat dekken met een WFFS vrije hengst, dan kan er inderdaad een drager uitkomen. Prima.
Als ik mijn merrie of haar nakomeling wél met een WFFS dragende hengst wil laten dekken, dan zal ik haar wél laten testen om te voorkomen dat er een WFFS lijder uit komt.
Mocht ze dan toch WFFS drager zijn, dan moet er voor een andere hengst gekozen worden die vrij is.

Een WFFS drager is geen kapot paard, en geeft ook géén risico als je een WFFS vrije hengst gebruikt. Dus de vergelijking die je maakt slaat imo echt kant noch wal.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:26

Persoonlijk vind ik het onverantwoord om te fokken met een merrie die niet getest is.
Zelfs fokken met een zg vrije hengst kan betekenen dat je toch een heterozygoot WFFS veulen krijgt als je merrie drager is.

Mijn merries zijn getest op WFFS en PSSM, en wanneer het mogelijk is worden ze ook getest op ECVM (wat veel erger gevolgen heeft dan wat dan ook).
Fokken wordt met vrije hengst ... er wordt specifiek nagevraagd op WFFS en PSSM, en indien de hengst op de foto is geweest voor ECVM.

En ja, ik geef er niets om dat ik misschien wat duurdere dekgeld moet betalen voor een volledige 'vrije' hengst.
En ja, mijn veulens worden ook duurder verkocht omdat ik enige gezondheids garanties kan geven.