eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14783
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:03

Hoe heeft 317 het gedaan?
Die bonte

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 21:05

Die heb ik niet gezien.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:10

Earth schreef:
323 Dante Weldino X Chinook. Jeugdige hengst, mag echt nog wat groeien. Waardeert zich wel op in beweging.


351 First Lewis X San Dior. Langgelijnde jeugdige hengst. Iets kort voorbeen en neerwaartse romprichting, mist denk ik nog wat maat.

323 Heb ik wel een rot gevoel bij de beslissing en ik niet alleen. Ja, de druiven zijn een beetje zuur. :(:) Uiteraard geldt voor iedere hengst dat het in 5 minuten moet gebeuren waar bijna 3 jaar opfok en training in is gestoken. En dan denk ik dat het nog niet zo'n slecht idee is om voortaan maar via de sport hengsten aan te wijzen en te keuren.
Als je dan het stel hengsten voorbij ziet komen van het afgelopen najaarsonderzoek, met uitzondering van de 2 hoogst geplaatsten, dan denk , is dat alles wat 6 dagen eerste bez. en 2 dagen DB en weken verrichtingsonderzoek heeft opgeleverd? Hengsten die een 6.5 of een 7 voor de stap scoren, en daarnaast vrijwel nergens in uitblonken of konden compenseren, hadden die dan wel een zodanige stap dat zowel na de eerste en de 2e bez en zelfs 3x voorrijden dat niet is gezien? Of niet werd getoond? Of nog erger, door de vingers werd gezien?

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:20

Jee, jij hebt er werk van gemaakt! +:)+

Ik vond de Ferguson x First Promise en For Romance x Oscar ook best tweede bezichtiging waardig :o
Maar het is lastig om een compleet paard te vinden, die echt in alle gangen goed is, genoeg lossigheid heeft, lang gelijnd, goede verbindingen, goed fundament, bergopwaarts...Ik denk dat er echt hengsten 'blijven staan' die veel potentie hebben. Zelf denk ik dat een sterke hengst met goede verbindingen en bouw en een sterk achterbeen prima later tot dragen kan komen. Dat was met Totilas en Ferro ook zo :D

Voor degenen die het niet weten: Totilas is niet door de hengstenkeuring gekomen destijds. Pas nadat hij prijzen won met Edward Gal hebben ze hem erkend.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:23

misterA schreef:
Earth schreef:
323 Dante Weldino X Chinook. Jeugdige hengst, mag echt nog wat groeien. Waardeert zich wel op in beweging.


351 First Lewis X San Dior. Langgelijnde jeugdige hengst. Iets kort voorbeen en neerwaartse romprichting, mist denk ik nog wat maat.

323 Heb ik wel een rot gevoel bij de beslissing en ik niet alleen. Ja, de druiven zijn een beetje zuur. :(:) Uiteraard geldt voor iedere hengst dat het in 5 minuten moet gebeuren waar bijna 3 jaar opfok en training in is gestoken. En dan denk ik dat het nog niet zo'n slecht idee is om voortaan maar via de sport hengsten aan te wijzen en te keuren.
Als je dan het stel hengsten voorbij ziet komen van het afgelopen najaarsonderzoek, met uitzondering van de 2 hoogst geplaatsten, dan denk , is dat alles wat 6 dagen eerste bez. en 2 dagen DB en weken verrichtingsonderzoek heeft opgeleverd? Hengsten die een 6.5 of een 7 voor de stap scoren, en daarnaast vrijwel nergens in uitblonken of konden compenseren, hadden die dan wel een zodanige stap dat zowel na de eerste en de 2e bez en zelfs 3x voorrijden dat niet is gezien? Of niet werd getoond? Of nog erger, door de vingers werd gezien?


Nou, had precies hetzelfde...zijn deze hengsten uit een groep van 300 (?) gekomen? Moet je dan niet eens je selectiemethode onder de loep nemen? Is 323 van jou?

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:28

Silly1972 schreef:
Hoe heeft 317 het gedaan?
Die bonte


Heb de Ceasar x Ultimo ook gemist, dus kan je er ook niks van zeggen. Is in ieder geval niet door.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:37

Manubres, Totilas is nóóit bij het kwpn aangeboden. De eigenaar vond hem toen niet goed genoeg.
323 heb ik samen met Joop v. Uytert in eigendom.

En uit de groep van 300 eerste bez. hengsten zijn er in het voorjaarsonderzoek ook al een 6-tal goedgekeurd. Overigens, ook imo zonder een echte topper

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:17

Jammer MisterA!

Ik heb vandaag niks gezien, het is sowieso lastig dat het in die 5 min moet gebeuren inderdaad. Denk dat sommige hengsten ook beter tot hun recht komen door/ in de sport. (Totilas, mooi voorbeeld)

Ben wel weg van Dante Weltino zelf.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:21

misterA schreef:
Manubres, Totilas is nóóit bij het kwpn aangeboden. De eigenaar vond hem toen niet goed genoeg.
323 heb ik samen met Joop v. Uytert in eigendom.

En uit de groep van 300 eerste bez. hengsten zijn er in het voorjaarsonderzoek ook al een 6-tal goedgekeurd. Overigens, ook imo zonder een echte topper


Weet je het zeker? Ik weet bijna zeker dat Totilas wel aangeboden is geweest.
Wat is, denk jij, de reden dat er zo weinig echte toppers uiteindelijk eruit komen? Zijn ze er niet of vanwege de selectie?

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:40

MisterA heb je blijkbaar toch gelijk. Prachtig artikel van Totilas en zijn fokkers en waarom hij niet naar de keuring is geweest. Super diervriendelijke fokkers, zo zouden alle fokkers moeten zijn!! Wat ontzettend triest dat je het dan zo zorgvuldig aanpakt en het dan nog zo mis kan gaan 8)7

https://www.trakehnercontact.nl/?page_i ... %20contact.

Toch raar waar die verhalen dan vandaan komen dat Totilas aangeboden is geweest en niet doorging.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:16

Echte toppers zijn zeer, zeer dun gezaaid. Veel kampioenen hebben een circusact geleerd. Dat kunnen en willen leren zit wel in hun genen, echter niet de aanleg tot, de kracht, de souplesse, bewegingsaanleg enz.. Al die eigenschappen heeft alleen een echte vererver. Dat weten we als fokkers pas na minimaal 10 jaar.
Dressuurpaarden zijn heel "maakbaar". Voor een fokker is het heel moeilijk om onderscheid te zien tussen het gemaakte en de genetische component. En dan moet het ook nog eens matchen met de merrie.
Om die redenen ligt het niet voor de hand om hengsten op veel oudere leeftijd te keuren want dan zijn de milieuinvloeden nog veel en veel groter van het getoonde. En wat hij vererft zien we eveneens weer pas jaren later. En dan hebben we een grote en betrouwbare database bij nodig. De zgn. Fokwaarden, waarover zoveel ophef is ontstaan helaas.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:21

Ja eens, vind het ook fijn daarom om ze te zien als 2.5 jarige om de natuurlijke aanleg te zien. Al vind ik maakbaar niet per definitie slecht.

Donnerhall bloed is ook "maakbaar", zijn niet de keuringstoppers maar geeft wel de meeste GP paarden.

Juist die extra en grote bewegers zijn niet altijd degene die de talenten voor de GP doorgeven, maar extra bewegende paarden leveren commercieel gezien wel meer op. Vind dat soms wel een lastig grijs gebied.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:18

misterA schreef:
Echte toppers zijn zeer, zeer dun gezaaid. Veel kampioenen hebben een circusact geleerd. Dat kunnen en willen leren zit wel in hun genen, echter niet de aanleg tot, de kracht, de souplesse, bewegingsaanleg enz.. Al die eigenschappen heeft alleen een echte vererver. Dat weten we als fokkers pas na minimaal 10 jaar.
Dressuurpaarden zijn heel "maakbaar". Voor een fokker is het heel moeilijk om onderscheid te zien tussen het gemaakte en de genetische component. En dan moet het ook nog eens matchen met de merrie.
Om die redenen ligt het niet voor de hand om hengsten op veel oudere leeftijd te keuren want dan zijn de milieuinvloeden nog veel en veel groter van het getoonde. En wat hij vererft zien we eveneens weer pas jaren later. En dan hebben we een grote en betrouwbare database bij nodig. De zgn. Fokwaarden, waarover zoveel ophef is ontstaan helaas.


Duidelijk verhaal. Wat vind jij van de huidige selectiemethode?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:40

Vooral blijven selecteren op de meest betrouwbare en natuurlijke aanleg. Op jonge leeftijd beginnen als er nog niet veel aan de paarden is geknutseld (of verpest) En doorgaan met het huidige verrichtingsonderzoek en zeker niet korter. Dat is nog het meest objectief. Wel stoppen met het voorjaarsonderzoek van 3 jarige hengsten.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:15

Zo ik haak weer aan. WE beginnen met...

404 Jameson x Easy game. Mooi jeugdige hengst met een opwaartse bovenlijn. Wel net zoals zijn vader wat beknopt maar ik houd daar wel van. Wel een wat onderstandig voorbeen.

389 Glamourdale X Gouvenor. Langgelijnde hengst, nog wel jeugdig. Oogt wat onbeholpen in zn lijf. Neerwaartse romprichting. Lijkt zich op te waarderen in beweging.

440 Koning X Desperado. Paard emt veel uitstraling, oogt heel braaf. Paard met veel front, wel neerwaartse romprichting.

baudyh

Berichten: 4290
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:17

Jammer misterA

Er komen nu op het straatje wel knappe exemplaren langs benieuwd hoe ze het straks in de kooi doen.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:21

408 Jameson x Toto JR. Grote zwarte hengst. Hoge halsaanzet. Heel wakker. Lang achterbeen.

383 Glamourdale X Jazz. Donkergrijze schimmel, erg onder de indruk van alles. Wat kort voorbeen en lang achterbeen. Neerwaarste romprichting.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:27

386 Glamourdale x Johnson. Ook lang achterbeen kort voorbeen. Hengst met veel body. Kruis lijkt wat kort?

366 Furst Dior X Johnson. Hengst met veel uitstraling en veel front. Het is ineens rumoerig op de achtergrond dus lijkt wel of men onder de indruk van hem is haha.
Hengst met een opwaartse bovenlijn.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:33

409 Hengst met luxe uitstraling. Heeft veel maat en front.

414 Jameson X Vivaldi. Hengst met maat en formaat zoals Bert zou zeggen. Iets kort voorbeen en achterbeen oogt wat achter de massa. Iets overbouwd ook nog een een wat mindere bovenlijn, iets gezonken rug.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:38

*411 Jameson X Dante Weltino. Paard met veel front, maat en formaat. Echt een hele royale complete hengst met veel uitstraling. Leuk ook dat wit op de buik, vind ik persoonlijk altijd leuk. Ik ben onder de indruk van deze hengst.

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:39

ik kijk met een half oog mee op mijn werk. Hebben jullie de eerste ook gezien die om 13:15 binnenkwam?
Meende dat dat 410 was. Ben benieuwd hoe die in de kooi is. Op het straatje leek het in elk geval alsof hij elke pas in stap over een laag kruisje heen moest stappen :P

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:40

Nee helaas ben ik schandalig laat aangehaakt vandaag :')

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:54

Vanochtend viel het tegen, weinig echt interessants gezien.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:10

ik vond die Hermes x Charmeur echt heel fijn draven

edit. maar kwa papier verre van interessant
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 15-12-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:12

shadow33 schreef:
ik kijk met een half oog mee op mijn werk. Hebben jullie de eerste ook gezien die om 13:15 binnenkwam?
Meende dat dat 410 was. Ben benieuwd hoe die in de kooi is. Op het straatje leek het in elk geval alsof hij elke pas in stap over een laag kruisje heen moest stappen :P


Welke afstamming?

De groep van vanmiddag komt nu pas in de kooi.