Fotograferen tijdens Horse Event

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 05:57

Ik las op de website van Horse Event dat fotograferen is toegestaan mits het voor eigen gebruik is en niet voor commerciële doeleinden. Want Horse Event heeft zijn eigen fotograaf.

Mag ik dan als bedrijf bijvoorbeeld wel foto's maken en deze gratis beschikbaar stellen in een online album? En dit op mijn facebook bedrijfspagina laten zien. Of mag ik dan helemaal geen foto's maken?

Vind het een beetje een vreemde regel. Ik snap wel dat hun eigen fotograaf waarschijnlijk ervoor betaald wordt maar aan de andere kant weet ik niet of ze het wettelijk kunnen verbieden voor andere fotografen?

Weten jullie misschien meer?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:35

Volgens mij zolang je het voor gratis gebruik neerzet mag het.
Ik vroeg het me ook al af maar ik ben geen bedrijf en wil ze gewoon op mijn site zetten. Kleine foto's met logo zijn gewoon gratis maar voor grote bestanden moet betaald worden.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:30

Ik heb het even nagevraagd, omdat ik in het andere topic ook al deze vraag voorbij zag komen. Daarop heb ik onderstaand antwoord gekregen :


Met commercieel gebruik wordt de verkoop van de beelden die zijn gemaakt tijdens Horse Event bedoeld. Uiteraard mag er gefotografeerd worden, en deze foto's mogen worden gebruikt op eigen websites en social media, echter mogen de gemaakte beelden niet worden verkocht aan derden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:36

Ik vraag me echt af of dit juridisch gezien mag. HE is een openbaar toegankelijk evenement en fotograferen an sich is kennelijk niet verboden (wat bv bij concerten een ander verhaal is - dan is fotograferen gewoon niet toegestaan, behalve door de geaccrediteerden). Dan kun je volgens mij (maar de juristen hier weten dat ongetwijfeld wel te weerleggen als het niet zo is) niet verbieden dat er ook foto's door anderen gemaakt verkocht worden.
Zou ook wat banketstaaf zijn voor de deelnemers. De officiële fotograaf is toevallig nét ergens anders mee bezig, heb jij geen professionele foto's van je optreden.

Ik vraag me trouwens ook af hoe het te handhaven is :+

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:06

Ik heb het bij de organisatie nagevraagd. Je mag foto's maken en deze (eventueel met je eigen logo) op je website of facebook zetten. Je mag een foto niet verkopen als iemand je vraagt naar een groot bestand zonder logo...

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:09

Ik respecteer de regels maardat betekend niet dat ik het niet een beetje raar vind inderdaad.
En wat hierboven al wordt gezegd, als er maar 1 fotograaf is die met toestemming die beelden mag verkopen, hoe gaat hij/zij dat doen met al die verschillende clinics en shows die gelijktijdig lopen...
Nja in elk geval vind ik het wel een beetje flauw ook vooral voor de deelnemers.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:27

Hmm wel wat raar ja...nouja, de kleine versies zijn bij mij gewoon te gebruiken, grote bestanden zijn dan gewoon niet te krijgen want gratis weggeven doe ik dus niet.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:35

Bellatrix schreef:
Hmm wel wat raar ja...nouja, de kleine versies zijn bij mij gewoon te gebruiken, grote bestanden zijn dan gewoon niet te krijgen want gratis weggeven doe ik dus niet.


Precies, dat lijkt mij de beste manier en zo ga ik het ook doen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:36

Maar ik moet ook zeggen dat ik nog nooit gevraagd ben om een groot bestand, de kleine versies zijn blijkbaar vaak al genoeg. :+

Anoniem

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:39

Nou dat is wel raar ja. Of zijn er meer professionele fotografen? En wat als een deelnemer nou net een foto tegenkomt van een niet-professionele fotograaf die hij/zij heel mooi vindt en graag wilt hebben zonder logo? Dat kun je toch niet verbieden?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:46

Volgens mij is het geen openbaar evenement omdat je voor de entre moet betalen. Zonder kaart kom je er dus niet in.

Er is dus door de organisatie wel een beperking op te leggen, en dat doen ze schijnbaar ook.

Als ze er via via achter komen dat jij je foto's wel verkoopt zouden ze hier moeilijk over kunnen gaan doen, wat geen garantie is dat ze het ook daadwerkelijk doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:52

Pichu schreef:
Nou dat is wel raar ja. Of zijn er meer professionele fotografen? En wat als een deelnemer nou net een foto tegenkomt van een niet-professionele fotograaf die hij/zij heel mooi vindt en graag wilt hebben zonder logo? Dat kun je toch niet verbieden?


Dan moet je hem dus gratis weggeven. Dat gezeur had ik met Elfia vorig jaar. Ik had foto's gemaakt van iemand en zij wilde het originele bestand...toen ik zei dat het geld kostte kwam ze met het reglement aanzetten...ze had helaas gelijk en ik moest het originele bestand geven anders ging ze er werk van maken.

Anoniem

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:01

Een evenement/plek waar je alleen naar binnen mag als je een kaartje koopt, is niet openbaar.
De organisator mag dan zelf bepalen of er wel of geen foto's gemaakt mogen worden en of fotograferen gemaakte beelden wel of niet openbaar mogen maken.

In dit geval hebben ze zelf een fotograaf om het evenement in beeld te brengen.
En zo kunnen ze ook zelf bepalen welke beelden wel of niet in de media verschijnen.

Houd er ook rekening mee dat shows ook hun eigen auteursrecht hebben.
Zo'n mooie eind show bijvoorbeeld... Maar ook shows zoals die van muziek bands, circus, etc.



@Magica: Er zijn 3 dagen om te fotograferen. Dus er is heel veel tijd om gelijklopende shows toch op een andere dag nog te fotograferen :)

@Bellatrix: Niemand kan jou verplichten om gemaakte foto's in te leveren of aan iemand te geven.
Eenmaal gemaakte foto's zijn gewoon van jou. Ook als je illegaal foto's hebt gemaakt, kan niemand jou verplichten om foto's in te leveren. Ze kunnen je álleen verplichten om ze nooit openbaar te maken (dus niet online plaatsen of aan mensen laten zien).

Het is altijd belangrijk om bij evenementen even goed de regels voor fotografie door te lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:05

Bellatrix schreef:
Pichu schreef:
Nou dat is wel raar ja. Of zijn er meer professionele fotografen? En wat als een deelnemer nou net een foto tegenkomt van een niet-professionele fotograaf die hij/zij heel mooi vindt en graag wilt hebben zonder logo? Dat kun je toch niet verbieden?


Dan moet je hem dus gratis weggeven. Dat gezeur had ik met Elfia vorig jaar. Ik had foto's gemaakt van iemand en zij wilde het originele bestand...toen ik zei dat het geld kostte kwam ze met het reglement aanzetten...ze had helaas gelijk en ik moest het originele bestand geven anders ging ze er werk van maken.


Nou dan had ik haar helemaal niks gegeven :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:11

Wilde ik eigenlijk ook niet maar had geen zin in een nasleep...ze wilde hem alleen privé gebruiken zei ze dus toch maar toe gegeven...

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:22

Van Elfia is dit toch al jaren bekend? :o Dat HE dit ook deed, wist ik dan weer niet, maar ben al jaren niet geweest en toen ik ging, was ik er met standhouders dus maakte ik voornamelijk sfeerfoto's voor iedereen..
Maar zoals Ibbel zegt; dit kunnen ze toch moeilijk controleren? Het wemelt elk jaar van de fotografen, waarvan wss. niet iedereen de regels leest.. -O-

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:41

Op de site staat dat horse event een eigen fotograaf heeft en je daar fotos af kan halen.

Ik zie het niet staan? Jullie?
Hebben jullie alsnog fotos gemaakt?
Ben wel benieuwd..
En dan heel toevallig van ons 8tal op zaterdag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:37

Kabayo schreef:
Op de site staat dat horse event een eigen fotograaf heeft en je daar fotos af kan halen.

Ik zie het niet staan? Jullie?
Hebben jullie alsnog fotos gemaakt?
Ben wel benieuwd..
En dan heel toevallig van ons 8tal op zaterdag :o


Marlies Trap Fotografie (Bellatrix) heeft nog foto's van jullie gemaakt, staan op haar Facebook pagina :D Ik weet niet of je die al gezien had?

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:13

Pichu schreef:
Kabayo schreef:
Op de site staat dat horse event een eigen fotograaf heeft en je daar fotos af kan halen.

Ik zie het niet staan? Jullie?
Hebben jullie alsnog fotos gemaakt?
Ben wel benieuwd..
En dan heel toevallig van ons 8tal op zaterdag :o


Marlies Trap Fotografie (Bellatrix) heeft nog foto's van jullie gemaakt, staan op haar Facebook pagina :D Ik weet niet of je die al gezien had?

Jaa die had ik gevonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:08

Kabayo schreef:
Op de site staat dat horse event een eigen fotograaf heeft en je daar fotos af kan halen.

Ik zie het niet staan? Jullie?
Hebben jullie alsnog fotos gemaakt?
Ben wel benieuwd..
En dan heel toevallig van ons 8tal op zaterdag :o


Drie dagen foto's... Zijn niet binnen een paar seconden uitgezocht. Daar zal de officiële fotograaf nog wel even zoet mee zijn. En daarna moet de webmaster van Horse Event het nog klaar maken om online te zetten.

Dus dat heeft een realistisch aantal dagen tijd nodig, voordat zoiets af is ;-)

Ik weet niet wie de fotograaf is, maar die zal er vast voor zorgen dat het zo snel mogelijk af is.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:47

Femke schreef:
Kabayo schreef:
Op de site staat dat horse event een eigen fotograaf heeft en je daar fotos af kan halen.

Ik zie het niet staan? Jullie?
Hebben jullie alsnog fotos gemaakt?
Ben wel benieuwd..
En dan heel toevallig van ons 8tal op zaterdag :o


Drie dagen foto's... Zijn niet binnen een paar seconden uitgezocht. Daar zal de officiële fotograaf nog wel even zoet mee zijn. En daarna moet de webmaster van Horse Event het nog klaar maken om online te zetten.

Dus dat heeft een realistisch aantal dagen tijd nodig, voordat zoiets af is ;-)

Ik weet niet wie de fotograaf is, maar die zal er vast voor zorgen dat het zo snel mogelijk af is.

Inmiddels week later
Foto impressie en video impressie staan er nu op.

Ik zie ook nergens een kopje 'fotos' staan.
Ik weet niet of jullie dat ergens zien?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Fotograferen tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:09

Dan vraag ik me echter af hoe dat zit met de foto's van de boktreporters? Die zijn namelijk 'op uitnodiging'.. ?