Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:44

%) :wow:
Vandaar dat ik op werk altijd briefjes ophang met do not voluitgeschreven :D (dat staat wat expressiever).
*gaat zich diep schamen, ik spreek dagelijks engels*

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:46

_O- gaat goed hier, maar ok terug naar het onderwerp :)

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:46

Marjoow schreef:
HijadelaLuna schreef:


Oh, daar heb ik ook wel last van, gelukkig zijn er vaak stalgenootjes, paard van vriendin, knol van de buurman, enz. enz. :Y) Er zijn nou eenmaal meer paarden dan fotografen in NL.


Ik neem mijn paardje mee als model wanneer ik organiseer (als de locatie dat toe laat), maar ik ben er gewoon de hele dag. Hooinetje en water mee voor mn paard, die vindt het allemaal wel prima, makkelijk dier. Ik zorg dan wel voor een helpende hand voor mn paard :j

Dus ik vind dat een behoorlijk vooroordeel :o


Oh maar van mijn kant is het geen vooroordeel maar een mening doe goed onderbouwd kan worden met meerdere argumenten ;)


Met ervaringen bedoel je. Je mag gerust in mijn meetingtopics gaan vragen of ik gefaald heb als organisatie. Heb tot nu toe bijna uitsluitend positief commentaar gehad. Tuurlijk ook wel eens iemand die zei wat streng of dat zou ik anders doen, maar daar moet je tegen kunnen, je kan het niet iedereen naar de zin maken.

Als ik een meeting organiseer zorg ik dat ik
- van te voren alle telefoonnummers van deelnemers heb
- een actuele deelname lijst heb, compleet met tijdsschema van die dag
- een adres heb met parkeergelegenheid wat ook bij iedereen bekend is
- dat iedereen mijn telefoonnummer heeft en weet hoe ik er die dag uitzie (algemeen signalement oranje jas en in gezelschap van een Tinker)
- dat ik een kwartier voor de aanvangstijd aanwezig ben op de locatie, 's ochtends en 's middags
- dat ik een rechterhand meeneem die spullen meeneemt in de auto én de ins en outs weet rondom mijn paard mocht ze die over moeten nemen
- dat ik tijd bij me heb, meestal telefoonwekker en elke keer doorgeef wanneer er gewisseld moet worden tijdens het fotograferen
- dat alle fotografen en modellen weten wat ze mee moeten nemen (longeerlijnen, eten en drinken enz.) en hoe laat wie waar moet zijn
- dat er iemand is die paaltjes en lint meeneemt, indien nodig

Meer weet ik zo even niet, wie weet schiet me nog meer te binnen.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14498
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:48

Als ik het zo lees HijadelaLuna, zou ik zo meedoen met een fotomeeting van je. Je organiseert het zowat zoals ik het zelf doe. Super geregeld toch :j

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:51

Je moet ook wel het type zijn. Ik merk al gauw genoeg als ik ergens aan kom of het wat gaat worden of niet :+ Je hebt er gewoon wat jongere meiden of verlegen mensen tussen zitten die niet zo goed de leiding durven te nemen. Je moet toch staan brullen wanneer iedereen moet wisselen en soms moet je even hard zijn naar mensen, en dat durven ze dan niet. Dan merk je dat alles al gauw door elkaar gaat lopen.

Ik durfde vroeger ook niks, maar door meetings ben ik een stuk makkelijker geworden :+

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:51

Idd heerlijk zulke organisatie :j

Maar laten we eerlijk wezen niet iedereen is er even goed in. En zeker een 1e keer is best moeilijk en dan moet je veel uitzoeken. Daarin kan nog wel eens wat mis gaan.
Maar hopelijk zal dat nu wat makkelijker zijn voor de mensen die een fotomeeting willen gaan organiseren :)

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:52

Duidelijk verhaal. Eigenlijk zijn het gewoon basisfatsoensregels... Maar soms is het wel eens goed om dat helder te verwoorden.

Ik ken het van beide kanten.
Als model, wat ik erg leuk vind, maar als ik twijfel of ik kan, geef ik dat ook altijd zo snel mogelijk aan. En wanneer ik duidelijkheid heb laat ik dat direct weten.
ALs ik mee ga op shoot (1 a 2 per jaar, omdat ik het zo leuk vind) dan zorg ik natuurlijk dat Tweet tip-top in orde is, en dat ik er op tijd ben.
Ik heb gezien dat er inderdaad altijd last minute nog modellen afzeggen. Echt last minute, 10 minuten voor de afgesproken tijd of zoiets. Erg frustrerend voor de organisatie.

Helaas heb ik ook zelf aan de andere kant gestaan. Een meeting op poten gezet, -erg gave- locatie geregeld, website kant en klaar, fotografen en modellen geregeld. Er hadden al minstens 80 uur aan voorbereiding ingezeten. Op het allerlaatste moment heb ik de boel -zelf- moeten cancellen omdat mijn schoonmoeder -ernstig- in het ziekenhuis terecht kwam, en de locatie bij haar aan huis was. (Fruitboomgaard, tijdens de bloei)
Ik voelde me daar toen erg beroerd over. Zonde van alle tijd die erin zat, maar ook erg vervelend tegenover de modellen en de fotografen die er al op rekenden. (Wel begrip gelukkig)
Ook een keer bij een meeting van een ander hulp voor wat basic-dingen aangeboden, en vanaf dat moment kon ik ineens alles gaan regelen. Daar heb ik toen verder voor bedankt, dat kwam echt niet uit.

Als model ken ik ook de andere kant. Een meeting die daadwerkelijk buitengewoon beroerd geregeld was. Uiteindelijk 3 fotografen, waarvan 1 de accu al leeg had voordat ik ter plaatse was. In totaal 5 modellen, waarvan er 4 rijdend waren, zweetplekken op de paarden, en bovendien per se voor mij moesten, want ze moesten op tijd terug op stal zijn... Daar sta je dan, met je keurig gepoetste en opgedofte paard...
En vervolgens achteraf heb ik slechts de foto's van 1 fotograaf gehad, en die waren -op zijn zachtst gezegd- niet van topkwaliteit.
Tegenwoordig kijk ik in een topic goed of ik een beetje kan inschatten of de organisatie goed loopt of niet.

Als model ben ik ook mee geweest naar meetings die goed georganiseerd waren, en erg leuk. (1 x met hond, 2 x met paard) Als alles op een dag goed geregeld is, en voor elkaar is, dan is het super leuk. (als voorbeeld: de meeting in dit linkje vond ik top: https://docs.google.com/folder/d/0B4dFw ... edit?pli=1 de resultaten van de dag kwamen in dit forum: http://fotomeetingld.forum2go.nl/ ook top) Er is altijd wel wat, een fotograaf die laat is met de foto's, of een planning die o de dag zelf toch iets omgegooid wordt. Maar als de boel goed op poten staat, dan maakt 1 zo'n dingetje niet zo veel uit. Niemand is perfect, en geen enkele meeting verloopt vlekkeloos.

Maar de meetings die goed lopen zijn vreselijk leuk. Dat dan weer wel. En ook de spanning van het wachten op de resultaten. Daar kan ik echt heel erg van genieten.





Ik hoop dat de tekst in deze openingspost - wellicht hier en daar nog aangevuld door anderen- in de wiki komt te staan, en ook als sticky in een forum.
Dan kan iedereen die een meeting organiseert er eventueel naar verwijzen, als mensen zich opgeven.

In de openingspost van een meting bijvoorbeeld de tekst: Ga je voor het eerst mee naar een meeting? Leuk, maar lees dan wel even dit -linkje- topic door.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 03-05-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:53

Het is ook moeilijk! En ik snap ook dat als je bezig bent dat je ineens kan denken 'dit is moeilijker dan ik dacht :+ '
Maar je moet je dan wel realiseren dat je met mensen en vooral met dieren te maken hebt, en dat je verantwoordelijk bent voor een hele groep. Das toch niet niks, maar dat realiseren weinig mensen zich.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:54

Dat is zeker waar. Ik werk in de fastfood en inmiddels ook min of meer leidinggevend, geregeld pubers die je even op hun donder moet geven voor de weten hoe de rolverdeling is, ook wel eens wat minder gemanierde gasten tegenover je. Kan me voorstellen dat als je niet gewend bent leiding te nemen of mensen die onaardig zijn altijd uit de weg wilt gaan het erg spannend kan zijn.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:57

HijadelaLuna schreef:
Marjoow schreef:
Oh maar van mijn kant is het geen vooroordeel maar een mening doe goed onderbouwd kan worden met meerdere argumenten ;)


Met ervaringen bedoel je. Je mag gerust in mijn meetingtopics gaan vragen of ik gefaald heb als organisatie. Heb tot nu toe bijna uitsluitend positief commentaar gehad. Tuurlijk ook wel eens iemand die zei wat streng of dat zou ik anders doen, maar daar moet je tegen kunnen, je kan het niet iedereen naar de zin maken.

Als ik een meeting organiseer zorg ik dat ik
- van te voren alle telefoonnummers van deelnemers heb
- een actuele deelname lijst heb, compleet met tijdsschema van die dag
- een adres heb met parkeergelegenheid wat ook bij iedereen bekend is
- dat iedereen mijn telefoonnummer heeft en weet hoe ik er die dag uitzie (algemeen signalement oranje jas en in gezelschap van een Tinker)
- dat ik een kwartier voor de aanvangstijd aanwezig ben op de locatie, 's ochtends en 's middags
- dat ik een rechterhand meeneem die spullen meeneemt in de auto én de ins en outs weet rondom mijn paard mocht ze die over moeten nemen
- dat ik tijd bij me heb, meestal telefoonwekker en elke keer doorgeef wanneer er gewisseld moet worden tijdens het fotograferen
- dat alle fotografen en modellen weten wat ze mee moeten nemen (longeerlijnen, eten en drinken enz.) en hoe laat wie waar moet zijn
- dat er iemand is die paaltjes en lint meeneemt, indien nodig

Meer weet ik zo even niet, wie weet schiet me nog meer te binnen.


Gaat mij niet enkel om hoe het georganiseerd word. Je bent dan waarschijnlijk uniek als model om een meeting zo te organiseren. Dan nog, kies ik er als fotograaf niet voor om naar een meeting van jou te gaan. Als model is dat een ander verhaal, maar dat terzijde. Dus, vat mijn argumenten ook niet te persoonlijk op ;)

Dat begint al met de motivatie om een meeting te organiseren. In mijn ogen is dat voor modellen puur om gratis foto's te krijgen van fotografen. En er zijn vast fotografen die daar aan mee willen werken, maar ik niet. Het uitkiezen van modellen/fotografen zal vaak of op snelheid gaan, of op selectie. Modellen wordt vaak op gestemd maar hoe selecteer je fotografen? Ik selecteer fotografen altijd op stijl, ervaring en dergelijke. Om zo veel mogelijk variëteit te krijgen in stijl maar ook beginnende fotografen een kans geven vind ik erg belangrijk.
Het feit dat je tijdens een meeting logischerwijs bezig bent met je paard in plaats van met de meeting. Er word geen overzicht gehouden, en vaak word de tijd dus ook niet lekker in de gaten gehouden. Bij 1 modellen groep is dat niet zo'n punt, maar als je 2 dagdelen vol hebt is dat minder fijn.
Ook dat modellen vaak maar 1 dagdeel aanwezig zijn, daardoor is dus vaak de organisatie ook maar 1 dagdeel aanwezig. Je kunt immers niet van alle paarden vragen om even een paar uurtjes op de trailer te blijven staan, en persoonlijk vind ik dit ook niet eerlijk tegenover de paarden.
Daarbij, er worden zó veel meetings georganiseerd tegenwoordig. Ik zou het liefst elke maand wel een paar meetings afgaan, maar ik kies voor mezelf om dit beperkt te houden. Zelf organiseer ik besloten meetings met een bekend groepje of meetings waar iets speciaals is, een thema.

Wat mij vooral tegenstaat (en dat is overigens niet enkel modellen, maar ook vaak zat bij fotografen zo) dat er geen rekening gehouden word met zaken als de boswachter, vergunningen, bereikbaarheid van de locatie, bereikbaarheid van de deelnemers enzo. Dat weerhoud mij al heel gauw om mee te doen met een meeting als het georganiseerd word door een model of een fotograaf die zelf nog nooit bij een meeting is geweest.
Ik heb laatst bij een meeting geholpen met de organisatie, TS wist zelf gewoon nog niet goed hoe alles in elkaar stak en ik vind het dan geen probleem om te helpen.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:01

Femke_Tweety schreef:
Duidelijk verhaal. Eigenlijk zijn het gewoon basisfatsoensregels... Maar soms is het wel eens goed om dat helder te verwoorden.

Ik hoop dat de tekst in deze openingspost - wellicht hier en daar nog aangevuld door anderen- in de wiki komt te staan, en ook als sticky in een forum.
Dan kan iedereen die een meeting organiseert er eventueel naar verwijzen, als mensen zich opgeven.

In de openingspost van een meting bijvoorbeeld de tekst: Ga je voor het eerst mee naar een meeting? Leuk, maar lees dan wel even dit -linkje- topic door.

Dat zou zeker een hoop schelen denk ik voor mensen die dit voor de 1e keer willen gaan doen/proberen.

Ik organiseer er zelf ook 1 nu, en ja daar in zijn ook fouten gemaakt,en moet ik ook mensen teleurstellen. Helaas ook nog eens met mijn eigen verzorgpaarden die afvallen als modellen. Natuurlijk baal ik daarvan en dan ga je brainstormen en samen met Cynthia kom je dan hier op uit :j

Ik hoop echt dat de modjes dit ook positief oppakken en er idd een sticky van maken. Denk dat het een hoop gepruts kan voorkomen :j

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:03

Jemig, Femke_Tweety, ik schrik wel van jouw post, dat er dingen die zo beroerd gaan uitgevoerd worden. Dat is erg jammer, en geeft ook een visitiekaartje af voor het fenomeen "fotomeetings", wat de algehele sfeer en motivatie niet ten goede zal komen, erg jammer...

Is er geen mogelijkheid van iets van een screening van de organisatie voordat er een meeting georganiseerd/ uitgevoerd mag worden? Nu lopen vele dood, zo te lezen ook vele niet goed georganiseerd. En naar mijn idee is er ook een behoorlijke wildgroei. Misschien dat er per gedeelte van het land een of twee mensen de "leiding" kunnen krijgen. Niet dat zij alle meetings moeten organiseren of aanwezig moeten zijn, maar dat ze via bokt.nl de organisatie van een meeting aansturen en het topic in de gaten houden?

@Marjoow. Ik ben het zeker met je eens, met de kern dan, vind je verwoording wel wat vooroordelen bevatten :o

Edit: Het hangt er ook vanaf hoe je dingen organiseert, zoals ik al zei ben ik er de hele dag, al heb ik een model bij me, mijn paard staat niet op de trailer, maar met een hooinetje gewoon op het terrein. Het is een erg makkelijk paard waarmee ik dat soort dingen kan doen, zou het met een ander paard nooit zo organiseren. Ik zorg dat ik iemand meeneem die zorgt voor mijn paard op momenten dat ik me met organisatie bezig hou en in geval van nood mijn paard kan overnemen en naar huis brengen.
Laatst bijgewerkt door Caily op 03-05-13 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102274
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:05

Dat lijkt mij eigenlijk niet haalbaar...
En eerlijk gezegd lees ik geen vooroordelen in Marje haar post...

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:07

HijadelaLuna schreef:
Jemig, Femke_Tweety, ik schrik wel van jouw post, dat er dingen die zo beroerd gaan uitgevoerd worden. Dat is erg jammer, en geeft ook een visitiekaartje af voor het fenomeen "fotomeetings", wat de algehele sfeer en motivatie niet ten goede zal komen, erg jammer...

Is er geen mogelijkheid van iets van een screening van de organisatie voordat er een meeting georganiseerd/ uitgevoerd mag worden? Nu lopen vele dood, zo te lezen ook vele niet goed georganiseerd. En naar mijn idee is er ook een behoorlijke wildgroei. Misschien dat er per gedeelte van het land een of twee mensen de "leiding" kunnen krijgen. Niet dat zij alle meetings moeten organiseren of aanwezig moeten zijn, maar dat ze via bokt.nl de organisatie van een meeting aansturen en het topic in de gaten houden?

@Marjoow. Ik ben het zeker met je eens, met de kern dan, vind je verwoording wel wat vooroordelen bevatten :o
Het hangt er ook vanaf hoe je dingen organiseert, zoals ik al zei ben ik er de hele dag, al heb ik een model bij me, mijn paard staat niet op de trailer, maar met een hooinetje gewoon op het terrein. Het is een erg makkelijk paard waarmee ik dat soort dingen kan doen, zou het met een ander paard nooit zo organiseren. Ik zorg dat ik iemand meeneem die zorgt voor mijn paard op momenten dat ik me met organisatie bezig hou en in geval van nood mijn paard kan overnemen en naar huis brengen.


Precies, jij bent dus een van de weinig (de enige volgens mij zelfs) die het wél serieus aanpakt. Het zijn geen vooroordelen die ik neerzet. Het zijn argumenten afgeleid uit ervaringen en logisch nadenken :)

[edit] Iedereen moet zelf weten of hij/zij een meeting wilt organiseren of niet. Ik vind alleen dat fotografen én modellen kritisch bij zichzelf moeten nagaan "Wil ik hier écht graag heen?"
Ik heb me dit jaar bij veel meetings ingeschreven en uiteindelijk uitgeschreven omdat het me toch te ver weg was. Vind ik erg vervelend, ik had daar in het begin veel beter over na moeten denken.
Het komt gewoon veel vaker voor dat modellen en fotografen denken: Er komt vast nog wel een meeting, deze kan ik me nog wel voor afmelden.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 03-05-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:07

Ik denk ook niet dat screenings haalbaar zijn :n
Fotomeetings organiseren is niet iets waarvoor je een diploma nodig hebt, met andere woorden op basis waarvan sluit je mensen uit...

Laten we eerst eens kijken hoe en wat mensen doen met deze richtlijnen in de OP. Misschien helpt het, misschien niet...

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:09

Dit lijkt me een nutteloze discussie, die als ik die al aanga ik met Marjoow zelf zal aangaan over Pb, en niet met derden via een topic met een hele andere, positieve, insteek.

Ik weet niet of het haalbaar is, dat vraag ik me juist af. Ik dnek dat de frequentie van de meets dan zal moeten afnemen, maar als ik zo hier in het noorden de trend bekijk gebeurt dat sowieso al.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:10

HijadelaLuna schreef:
Dit lijkt me een nutteloze discussie, die als ik die al aanga ik met Marjoow zelf zal aangaan over Pb, en niet met derden via een topic met een hele andere, positieve, insteek.

Ik weet niet of het haalbaar is, dat vraag ik me juist af. Ik dnek dat de frequentie van de meets dan zal moeten afnemen, maar als ik zo hier in het noorden de trend bekijk gebeurt dat sowieso al.


Ik vind het juist níet nutteloos :) Via PB zal ik er verder niet op ingaan :)

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:12

Je hebt geen diploma nodig, maar je moet wel weten waar je aan begint, t is niet eens wat je in een avondje bedenkt en verder de vrije loop laat. Daarbij zijn sommige organisatoren onervaren en weten ze sommige dingen niet op te lossen, bokt gooit ze dan tien meningen en tal van verwijten naar het hoofd waardoor de chaos alleen maar groter wordt, als ze dan terecht kunnen met een ervaring bijvoorbeeld kan dat een heel verschil maken. Deze OP zou daar een goede opstap naar zijn :j

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:13

Anoli, misschien kun je in de OP een verwijzing doen naar Bokkers die als hulpbrigade kunnen helpen??
Ik zou best bereid zijn om organisatoren op weg te helpen als ze vast komen te zitten.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:13

Eerst maar een kijken of het groene team er net zoals als ons over denkt en hier een sticky van gaat maken.
Dan zijn we al een aardig eind in de richting denk ik :)

Maar nu ga ik bankhangen :wave:

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:18

Zoals gezegd, ik heb ook ooit als model eens een meeting willen organiseren, en die stond strak op poten. Niet voor eigen "gratis" foto's, ik heb een paard dat op meetings toch vrij snel gekozen wordt, daar hoef ik het niet voor te doen. Ik kon echter aan een locatie komen, die vrijwel niemand geregeld kan krijgen. Namelijk een appel/perenboomgaard, op het hoogtepunt van de bloei.

Dus ik ben het niet helemaal eens met Marjoow dat een model per definitie niet zou kunnen organiseren.

Nog even extra ter illustratie, voor mijn vorige baan organiseerde ik werkweken van 3 of 5 dagen, voor 30 tot 60 man, incl overnachting, programma, excursies en voeding. Dan is een dag een fotomeeting niet zo heel ingewikkeld. Maar dat zal niet de ervaring zijn die ieder model heeft...




In principe is dat natuurlijk ook niet zozeer de discussie hier.

Het gaat er volgens mij om dat ALS iemand het regelt, dat het dan ook gewoon goed voor elkaar moet zijn.

En dat ALS iemand als model wil komen, dat het ook duidelijk is wat de organisatie aan dat model heeft. Dus onder voorbehoud of zeker. Met uitzondering van echt ernstige en onvoorziene dingen natuurlijk. EN dat het model dan ook voor elkaar is. Schoon, spullen voor elkaar etc.

En dat ALS een fotograaf komt, dat die dan ook zijn spullen voor elkaar heeft. En bij opgave ook duidelijk of die fotograaf zeker komt, of onder voorbehoud.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:20

Hoho, Femke, niet mijn woorden gaan verdraaien ;) Ik zeg nergens dat een model het per definitie niet goed doet. Ik leg uit waarom ik nooit naar meetings ga die georganiseerd worden door modellen.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:29

Marjoow schreef:
Dat begint al met de motivatie om een meeting te organiseren. In mijn ogen is dat voor modellen puur om gratis foto's te krijgen van fotografen.


Inderdaad om foto's te krijgen, maar of ze gratis moeten zijn? Als fotograaf ben je nog altijd afhankelijk van het animo vd modellen. Bij mij is het zo dat de fotografen ook kiezen welke modellen er mee mogen, juist om uit te sluiten dat de fotografen modellen voor de lens krijgen die ze zelf niks waard vinden. Als je dat als fotograaf geen systeem vind, geef je dan gewoon niet op. Zie het anders gewoon als een kans om te laten zien dat je ook van een minder mooi (getoiletteerd) paard een mooi plaatje kan maken.

Marjoow schreef:
En er zijn vast fotografen die daar aan mee willen werken, maar ik niet. Het uitkiezen van modellen/fotografen zal vaak of op snelheid gaan, of op selectie. Modellen wordt vaak op gestemd maar hoe selecteer je fotografen? Ik selecteer fotografen altijd op stijl, ervaring en dergelijke. Om zo veel mogelijk variëteit te krijgen in stijl maar ook beginnende fotografen een kans geven vind ik erg belangrijk.


Daar heb je gelijk in, maar wat als het animo fotografen én modellen beperkt is? Hier heb ik altijd ruimte voor 12 fotografen, ik heb het nog nooit vol gehad, dus iedereen mag mee als fotograaf. Kwaliteit van de foto's wisselt enorm, maar iedereen heeft een kans. Dit is wel iets wat ik nav deze post voortaan ga veranderen; fotografen stemmen op de modellen en, mochten er 12+ fotografen op de lijst staan, stemmen de modellen op de fotografen.

Marjoow schreef:
Het feit dat je tijdens een meeting logischerwijs bezig bent met je paard in plaats van met de meeting. Er word geen overzicht gehouden, en vaak word de tijd dus ook niet lekker in de gaten gehouden. Bij 1 modellen groep is dat niet zo'n punt, maar als je 2 dagdelen vol hebt is dat minder fijn.


Ik denk dat deze inmiddels wel duidelijk is. Snap dat niet met ieder paard en ieder persoon haalbaar is. Ik kan tien dingen tegelijk en ben ervaren in leiding geven, dankzij mn werk in de fastfood, ik heb een paard wat alles prima vind, dus dan kan dat. Denk dat dat ook vrij uniek is. En das helemaal niet arrogant bedoeld, maar gewoon realistisch.

Marjoow schreef:
Ook dat modellen vaak maar 1 dagdeel aanwezig zijn, daardoor is dus vaak de organisatie ook maar 1 dagdeel aanwezig. Je kunt immers niet van alle paarden vragen om even een paar uurtjes op de trailer te blijven staan, en persoonlijk vind ik dit ook niet eerlijk tegenover de paarden.


Dat zou ik ook zeer triest vinden; paard halve dag op de trailer :( En een halve dag maar aanwezig als organisatie zijnde? Dát zou idd gewoon niet mogelijk mogen zijn.

Marjoow schreef:
Daarbij, er worden zó veel meetings georganiseerd tegenwoordig. Ik zou het liefst elke maand wel een paar meetings afgaan, maar ik kies voor mezelf om dit beperkt te houden. Zelf organiseer ik besloten meetings met een bekend groepje of meetings waar iets speciaals is, een thema.


Ik vind de frequentie inderdaad ook vrij hoog, en daardoor is denk ik het animo ook steeds verder aan het dalen "er komt er volgende maand wel weer een". Jammer...

Marjoow schreef:
Wat mij vooral tegenstaat (en dat is overigens niet enkel modellen, maar ook vaak zat bij fotografen zo) dat er geen rekening gehouden word met zaken als de boswachter, vergunningen, bereikbaarheid van de locatie, bereikbaarheid van de deelnemers enzo. Dat weerhoud mij al heel gauw om mee te doen met een meeting als het georganiseerd word door een model of een fotograaf die zelf nog nooit bij een meeting is geweest.


Dit is iets waar je mensen op kan wijzen, sommigen denken daar gewoon niet aan. De eerste keer ben ik ook door iemand erop gewezen en ben daar ook erg dankbaar voor geweest. Misschien een toevoeging voor de OP?

Marjoow schreef:
Ik heb laatst bij een meeting geholpen met de organisatie, TS wist zelf gewoon nog niet goed hoe alles in elkaar stak en ik vind het dan geen probleem om te helpen.


Maar niet iedereen krijgt/vraagt die hulp, en dat is mijn idee al een grote gedeelte van de oorzaak waar het mis gaat; organisatoren die niet weten hoe en motivatie die vervolgens zowel bij hun als bij deelnemers daalt tot onder het vriespunt.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:29

Femke_Tweety schreef:
In principe is dat natuurlijk ook niet zozeer de discussie hier.

Het gaat er volgens mij om dat ALS iemand het regelt, dat het dan ook gewoon goed voor elkaar moet zijn.

En dat ALS iemand als model wil komen, dat het ook duidelijk is wat de organisatie aan dat model heeft. Dus onder voorbehoud of zeker. Met uitzondering van echt ernstige en onvoorziene dingen natuurlijk. EN dat het model dan ook voor elkaar is. Schoon, spullen voor elkaar etc.

En dat ALS een fotograaf komt, dat die dan ook zijn spullen voor elkaar heeft. En bij opgave ook duidelijk of die fotograaf zeker komt, of onder voorbehoud.


Amen :)

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:30

zoz
Laatst bijgewerkt door Caily op 03-05-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt