[M/P/H] Around the World: Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

[M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 12:39

Voor offtopic kletsen graag melden in dit topic: [FM] [M/P/H] Around the World

Afbeelding

Native American, Canada
Er zijn talloze indianenstammen door de jaren heen ontstaan en helaas ook uitgestorven. Tijdens deze meeting in de herfst gaan wij de Canadese stammen bezoeken en fotograferen. Voordat je je aanmeld voor deze meeting, graag even de gehele openingspost doorlezen.

Het Thema
Het thema is Native American. We focussen ons op de stammen die uit Canada komen. Ik heb thuis een boek, de Encyclopedia of Native American Tribes en hier hebben ze de landkaart verdeeld in "Culture Areas". Het grootste gedeelte van Canada word benoemd als de Subarctic area, hier leefde de volgende stammen: Beothuk, Carrier, Chipewyan, Chippewa (Ojibway), Cree, poedersuiker, Montagnais en Naskapi. Andere culture areas die Canada (deels) beslaan zijn Arctic, Northeast en Northwest coast. In de eerste reactie op de OP staat een korte beschrijving van de stammen uit de Subarctic regio.

De Meeting
Voor deze meeting zoek ik in totaal 8 fotografen en 4 modellen. Zo kunnen we in tweetallen fotograferen. Mocht er heel veel animo zijn vanuit de modellen kunnen we eventueel 2 modellenrondes doen, maar hiervoor moeten er wel écht genoeg modellen aanmelden.
Fotografen die zich hebben aangemeld voor der Around the World reeks hebben voorrang :)

De fotografen worden verzocht om tussen de 3 en de 15 foto's af te leveren op klein formaat voorzien van een logo. Grote formaten worden níet weggegeven.

De locatie van de meeting gaat een mooi bos worden wat gekleurd is in herfstkleuren. Welk bos dit is, is nog niet besloten. Ik ben benieuwd naar suggesties en zal ook zelf nog even op zoek gaan naar bossen die mooi verkleuren.
De locatie is uiterlijk 1 Augustus 2016 bekend!

De meeting gaat plaatsvinden op Zaterdag 22 Oktober 2016.

Aanmelden
Wil jij je aanmelden voor de meeting? Vul dan onderstaand formulier even in en stuur dit via een PB naar mij toe. Aanmeldingen in het topic worden níet meegenomen.
Modellen onder de 18 dienen toestemming te hebben van hun ouders/voogd om mee te mogen doen. De foto's zullen op internet gepubliceerd worden!

Fotograaf
Naam/Boktnaam
Website/Facebook

Model
Naam/Boktnaam
Leeftijd (+ eventuele toestemming)
2 à 3 foto's

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Diezelfde avond worden de fotografen bekend gemaakt en kunnen deze gaan stemmen. Uiterlijk 4 September komt de definitieve lijst online met fotografen en modellen.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 21-07-16 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 12:39

Beothuk (BAY-uh-tuk), leefde in de noordoostelijke hoek van Noord Amerika, zij hadden de eerste contacten met ontdekkingsreizigers. In de Beothuk cultuur, was kleinschalige diefstal toegestaan. Hierdoor ontstonden er problemen met de Fransen wiens vis gestolen werd door de Beothuk. De Fransen keerde zich tegen de Beothuk. In de vroege 1700's, waren de Beothuk praktisch uitgestorven. Degene die overleefden, deden dit door zich te verstoppen onder andere stammen, meestal de Naskapi. De laatste Beothuk , Shanawdithit of Nancy April, overleed in 1829.
De Beothuk hadden een gebruik waarbij ze hun lichaam en kleding verfden met rode oker, een mineraal die ze vonden in de bodem. Dit was voor praktische maar ook religieuze redenen, de oker hield insecten op een afstandje. De term "Redskin" voor Native Americans zou hier vandaan komen en niet vanwege de kleur van hun huid. Beothuk zou "Human Body" betekenen.
Afbeelding

Carrier, leefde in de zuidwestelijke hoke van de Subarctic Culture Area. Vanaf 1900 worden zij liever de Takulli genoemd, dit betekent: "People who go upon the water". De leefgebieden van de Carrier bestonden uit de hoofdwateren van de Fraser River maar ook het gebied rond Babine, Stuart en Francois lakes. Dit ligt tussen de Coast Mountain Lakes en de Rocky Mountains in het nu geheten British Columbia. De Carrier vermeden contact met de blanken. Inmiddels zijn er in British Columbia zo'n 100 kleine reservaten waar de Carrier nog leven.

Chipewyan (chip-uh-WHY-an), waren de meeste Athapascan-sprekenden in Canada en Alaska. Ze leefden langs de noordelijke rand van de SubArctic culture area in de noordelijke bossen, taiga of tundra. De Chipewyan waren nomadische jagers-verzamelaars. Ze hadden huid-tenten die gelijk waren aan de tipis van de Plains-Indians. De hond heeft een speciale plek in de Chipewyan mythologie, volgens hen was dit het dier dat de mens geschapen heeft. In Alberta, Saskatchewan en Manitoba zijn nog steeds reservaten met Chipewyan indianen.
Afbeelding Afbeelding

Chippewa (CHIP-uh-wah) zijn ook bekend als Ojibway (oh-JIB-wah). The Chippewa native name Anishinabe (ah-nish-ih-NAH-bey), "First People", zijn een van de grootste en machtigste stammen van Noord Amerika. Ze woonden in de Western Great Lakes, met name rond Lake Superior. Tegenwoordig leven de Anishinabe in reservaten in Minnesota, Wisconsin, Michigan, North Dakota, Montana, Ontario en Manitoba maar ook in steden in het midwesten en centraal Canada.
Afbeelding Afbeelding

Cree leefden wijd verspreid van de Ottawa rivier tot Quebec en de Saskatchewan rivier in het westen. De naam is een afkorting van Kristineaux of Kiristino, een Franse afleiding van Kenistenoag, hun originele naam. Vanwege hun wijde leefgebieden, de Cree indianen zijn historisch een van de meest belangrijke stammen van Canada. Tegenwoordig zijn er, verspreid over Canada, nog steeds reservaten Waar de Cree leven.
Afbeelding
Afbeelding

poedersuiker (kuch-IN), leefden voornamelijk in Alaska, Yukon en Noord-West Territories. poedersuiker bestond uit 9 grote banden: Dihai, poedersuiker, Natsit, Tennuth, Tranjik en Vunta in Alaska en Nakotcho, Takkuth en Tatlit in Canada. De stamnaam poedersuiker betekent "Mensen". De band namen referreren naar de locaties. Honden werden gebruikt bij de poedersuiker tijdens het jagen. De kleding van poedersuiker kwam vaak van Caribou huiden. Er waren veel invloeden van de Inuit, wanten, bovenkleding met kapuchons, en shirts met lange punten waren inuit-achtig. poedersuiker shirts hadden voor mannen en vrouwen franjes met zaden of tandenschelpen, stekelvarkenschachten of kralen versieringen. Ze droegen leggings. Hoofdbanden met veren waren decoratie, net als kettingen en neus hangers gemaakt van schelpen. Vergeleken met andere Athapascans, poedersuiker hadden zeer kleurrijke kleding. Ze verfden ook hun gezicht met rode oker en zwarte lood of hadden tattoos.
Afbeelding

Montagnais (mon-tun-YAY), betekent bergbeklimmers in het Frans. De Montagnais leefden in de Laurentian Mountainsin Quebec en Labrador. De Motagnais hebben jaren, eeuwen overleefd ondanks het barre klimaat. Hun aantallen waren stabiel totdat de Europeanen ziektes meenamen waardoor hun populatie achteruit ging. Vandaag de dag leven er nog steeds Montagnais in Quebec, Canada. Meeste zijn nog altijd jagers die in dezelfde omstandigheden leven als hun voorouders.
Afbeelding Afbeelding

Naskapi (NAS-kuh-pee) leven voornamelijk in Quebec en Labrador en waren soms samen met Montagnais. Ook de Naskapi hadden kleding die op de Inuit leken. Ze droegen vaak kapuchons gemaakt van caribou, bonten broeken en kousen in plaats van leggings of lendendoeken. De Naskapi hadden een speciale genegenheid naar felle kleuren. Ze versierden hun kleding met felle patronen in rood, geel en blauw. Ze hadden ook tattoos over hun lichaam.
Afbeelding Afbeelding

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:07

Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 18:55

Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's
[/quote]

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:35

Super gaaf dak erbij sta!!!

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 19:55

Dit is nog geen definitieve lijst :) fotografen moeten nog gekozen worden.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 00:02

Oeps sorry

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:23

Jammer dat het op zaterdag is :(

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 10:28

Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 11:20

Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:52

Ik vind dit wel een super gaaf idee..en heb affiniteit met de natives en er zelfs een verre voorouder in. Maar ik kan helaas alleen als model als het in midden NL is...dus kan eigenlijk pas reageren als ik weet waar het is.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 17:18

Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's


Heeft iemand nog ideeën voor een mooi herfstbos?

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:28

misschien het hertenkamp in zeisterbos

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:30

Ik ken er genoeg, in het noorden alleen. Meest zuidelijke die ik ken is het Sterrenbos in Norg, Drenthe.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 17:46

Citaat:
LOCATIES
Graag kom ik jullie voorkeur te weten door middel van stemmen. Zet even een hekje (#) achter de locatie die jouw voorkeur heeft. Heb je meerdere voorkeuren, of maakt het je niet uit zet dan hekjes bij meerdere locaties :)



5 opties. Magda, ik kan geen goede info vinden over het Sterrenbos in Norg. Mijn zoekopdrachten komen uit bij Sterrebos in Groningen :)

Jespri

Berichten: 9634
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:59

Citaat:
LOCATIES
Graag kom ik jullie voorkeur te weten door middel van stemmen. Zet even een hekje (#) achter de locatie die jouw voorkeur heeft. Heb je meerdere voorkeuren, of maakt het je niet uit zet dan hekjes bij meerdere locaties :)



Lage Vuursche?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:02

Komt omdat het in Roden is, woeps. :+ Ik haal die Drentsche plaatsen altijd door elkaar. :')

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:50

[quote="Jespri"][quote]
LOCATIES
Graag kom ik jullie voorkeur te weten door middel van stemmen. Zet even een hekje (#) achter de locatie die jouw voorkeur heeft. Heb je meerdere voorkeuren, of maakt het je niet uit zet dan hekjes bij meerdere locaties :)


Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:28

Marjoow schreef:
Citaat:
LOCATIES
Graag kom ik jullie voorkeur te weten door middel van stemmen. Zet even een hekje (#) achter de locatie die jouw voorkeur heeft. Heb je meerdere voorkeuren, of maakt het je niet uit zet dan hekjes bij meerdere locaties :)

#


5 opties. Magda, ik kan geen goede info vinden over het Sterrenbos in Norg. Mijn zoekopdrachten komen uit bij Sterrebos in Groningen :)


het quoten lukt niet helemaal maar amsterdamse bos of zeisterbos vind ik super

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:52

Hier lukt quoten via mobiel ook ff niet lekker.. Maar deelen en zeist hebben mijn voorkeur :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:19

Marjoow schreef:
Citaat:
Around the World: Canada
Datum: 22.10.2016
Locatie: -

Aanmelden kan tot Donderdag 25 Augustus, 20.00
Dezelfde avond worden de 7 overige fotografen bekend gemaakt en gaat het stemmen voor de modellen beginnen.

Aanmeldingen
Fotografen:
Naam || Boktnaam || Website & Social Media

Modellen:
Naam || Boktnaam || Leeftijd || Foto's


Heeft iemand nog ideeën voor een mooi herfstbos?


Harskamperdennen in Kootwijk

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:49

Het quoten lukt niet, ik zie gewoon niet waar de andere # staan,
Voor mij is het Amsterdamse bos, Landgoed Elshout of Zeisterbos (als dit met OV bereikbaar is, google zegt van niet :+ )

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [M/P/H] Around the World: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:19

Mijn voorkeur is het Zeister- of het Amsterdamse Bos, het is maar net welke makkelijker is te bereiken met het OV. Of misschien dat ik (als ik word gekozen als model :P ) met iemand kan meerijden van een station?

Het quoten lukt bij mij ook niet zo goed, door alle linkjes die in de quote staan is het lastig om te zien waar de # staan.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:34

Citaat:
LOCATIES
Graag kom ik jullie voorkeur te weten door middel van stemmen. Zet even een hekje (#) achter de locatie die jouw voorkeur heeft. Heb je meerdere voorkeuren, of maakt het je niet uit zet dan hekjes bij meerdere locaties :)


hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:51

Ik vind Landgoed Elswout een stuk mooier dan het Amsterdamse bos. Elswout is echt een hele toffe locatie :) (over de rest kan ik niet echt iets uitspreken, want daar ben ik nooit geweest := )

Ook een vrij 'open' bos, waar wel alsnog veel licht is.

Zal even een hekje zetten :D