De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:31

M_D_H schreef:
Goed stuk om te lezen!

Echter vond de eerste wereld oorlog of de grote oorlog niet alleen plaats tussen in België, Frankrijk, Duitsland en Engeland.

De aanzet was natuurlijk de aanslag op de keizer van Oostenrijk in Servië.

De eerste wereldoorlog/loopgraven oorlog was In eerste instantie een oorlog tussen Oostenrijk en Hongarije (toen nog onderdeel van Oostenrijk) en Servië, Wit-Rusland en Rusland.
Uiteindelijk gaf Duitsland steun aan Oostenrijk maar verplaatste de oorlog zich dus ook naar Frankrijk, België en Italië.
Als laatste nam Groot-Britannie deel.

De Huzaren waren onderdeel van het Oostenrijkse leger en hebben heel ook heel veel paarden verloren.

De oorlog aan die zijde werd voor een groot gedeelte gewonnen door het gebrek aan modernisering van het Oostenrijkse leger. De paarden konden gewoon niet op tegen de vernieuwing van het Italiaanse en Franse leger.

Maar goed dat zijn natuurlijk details.

Mooi dat er bij stil wordt gestaan.
In Amersfoort is het cavalerie museum, hier wordt ook heel veel aandacht besteed aan de oorlogspaarden (logisch natuurlijk)


Als je dan toch mensen wil verbeteren moet je het natuurlijk zelf wel goed hebben. Zo was er geen aanslag op de keizer van Oostenrijk-Hongarije, maar op de kroonprins. Waar Wit-Rusland vandaan komt weet ik ook niet :P Er is bovendien een duidelijk verschil tussen de loopgravenoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Dit stuk gaat weliswaar alleen over het westelijke front, waar de zogenaamde loopgravenoorlog plaastsvond, maar daarnaast werd er in de rest van de wereld ook gevochten. Paarden speelden bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de campagnes in het Midden-Oosten, die veel minder statisch waren.

Goed dat er ook op bokt aandacht wordt besteed aan de Eerste Wereldoorlog. Mijn enige commentaar betreft de titel. Ik begrijp dat dit is overgenomen van het monument, dus geen punt van kritiek naar de auteur toe, maar dat dieren de enigen zijn zonder keus.. zouden de dienstplichtigen het daarmee eens geweest zijn?

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:21

They shall grow not old, as we that are left grow old:
Age shall not weary them, nor the years condemn.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:40

Narya schreef:
M_D_H schreef:
Goed stuk om te lezen!

Echter vond de eerste wereld oorlog of de grote oorlog niet alleen plaats tussen in België, Frankrijk, Duitsland en Engeland.

De aanzet was natuurlijk de aanslag op de keizer van Oostenrijk in Servië.

De eerste wereldoorlog/loopgraven oorlog was In eerste instantie een oorlog tussen Oostenrijk en Hongarije (toen nog onderdeel van Oostenrijk) en Servië, Wit-Rusland en Rusland.
Uiteindelijk gaf Duitsland steun aan Oostenrijk maar verplaatste de oorlog zich dus ook naar Frankrijk, België en Italië.
Als laatste nam Groot-Britannie deel.

De Huzaren waren onderdeel van het Oostenrijkse leger en hebben heel ook heel veel paarden verloren.

De oorlog aan die zijde werd voor een groot gedeelte gewonnen door het gebrek aan modernisering van het Oostenrijkse leger. De paarden konden gewoon niet op tegen de vernieuwing van het Italiaanse en Franse leger.

Maar goed dat zijn natuurlijk details.

Mooi dat er bij stil wordt gestaan.
In Amersfoort is het cavalerie museum, hier wordt ook heel veel aandacht besteed aan de oorlogspaarden (logisch natuurlijk)


Als je dan toch mensen wil verbeteren moet je het natuurlijk zelf wel goed hebben. Zo was er geen aanslag op de keizer van Oostenrijk-Hongarije, maar op de kroonprins. Waar Wit-Rusland vandaan komt weet ik ook niet :P Er is bovendien een duidelijk verschil tussen de loopgravenoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Dit stuk gaat weliswaar alleen over het westelijke front, waar de zogenaamde loopgravenoorlog plaastsvond, maar daarnaast werd er in de rest van de wereld ook gevochten. Paarden speelden bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de campagnes in het Midden-Oosten, die veel minder statisch waren.

Goed dat er ook op bokt aandacht wordt besteed aan de Eerste Wereldoorlog. Mijn enige commentaar betreft de titel. Ik begrijp dat dit is overgenomen van het monument, dus geen punt van kritiek naar de auteur toe, maar dat dieren de enigen zijn zonder keus.. zouden de dienstplichtigen het daarmee eens geweest zijn?


Daarbij kwam de VS uiteindelijk ook nog in actie, het begin van een nieuw tijdperk in de VS...

Erg interessant stuk. Ik vind het jammer dat er in Nederland sowieso erg weinig tot geen aandacht aan de Eerste Wereldoorlog wordt besteed. Ik vind sowieso beide wereldoorlogen fascinerend. Mooi dat er zo aandacht word besteed aan de paarden.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:24

Mijn complimenten, Sammie! Het is een mooi, ook Wiki-waardig stuk geworden _/-\o_

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:27

Pendrel overleefde de oorlog wel, maar overleed alsnog op de jonge
leeftijd van 31 jaar.

Vind ik niet zo jong :o


Wel een erg mooi stuk :)

Radionx

Berichten: 161
Geregistreerd: 08-08-11

Re: De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:43

Zeker een interessant stuk. Ik ben al lang geïnteresseerd in WO1. Laatst nog een docu gezien over honden in het Russische leger. Daar word je ook naar van.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 11:49

@Azmay, Pendrel is de ruiter. Niet het paard. Die heette Grace en heeft de oorlog niet overleefd. :)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:53

Heb het nu in alle rust kunnen doorlezen, wauw wat een mooi verhaal.

Soms met een brok in mijn keel.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:50

Narya schreef:
M_D_H schreef:
Goed stuk om te lezen!

Echter vond de eerste wereld oorlog of de grote oorlog niet alleen plaats tussen in België, Frankrijk, Duitsland en Engeland.

De aanzet was natuurlijk de aanslag op de keizer van Oostenrijk in Servië.

De eerste wereldoorlog/loopgraven oorlog was In eerste instantie een oorlog tussen Oostenrijk en Hongarije (toen nog onderdeel van Oostenrijk) en Servië, Wit-Rusland en Rusland.
Uiteindelijk gaf Duitsland steun aan Oostenrijk maar verplaatste de oorlog zich dus ook naar Frankrijk, België en Italië.
Als laatste nam Groot-Britannie deel.

De Huzaren waren onderdeel van het Oostenrijkse leger en hebben heel ook heel veel paarden verloren.

De oorlog aan die zijde werd voor een groot gedeelte gewonnen door het gebrek aan modernisering van het Oostenrijkse leger. De paarden konden gewoon niet op tegen de vernieuwing van het Italiaanse en Franse leger.

Maar goed dat zijn natuurlijk details.

Mooi dat er bij stil wordt gestaan.
In Amersfoort is het cavalerie museum, hier wordt ook heel veel aandacht besteed aan de oorlogspaarden (logisch natuurlijk)


Als je dan toch mensen wil verbeteren moet je het natuurlijk zelf wel goed hebben. Zo was er geen aanslag op de keizer van Oostenrijk-Hongarije, maar op de kroonprins. Waar Wit-Rusland vandaan komt weet ik ook niet :P Er is bovendien een duidelijk verschil tussen de loopgravenoorlog en de Eerste Wereldoorlog. Dit stuk gaat weliswaar alleen over het westelijke front, waar de zogenaamde loopgravenoorlog plaastsvond, maar daarnaast werd er in de rest van de wereld ook gevochten. Paarden speelden bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de campagnes in het Midden-Oosten, die veel minder statisch waren.

Goed dat er ook op bokt aandacht wordt besteed aan de Eerste Wereldoorlog. Mijn enige commentaar betreft de titel. Ik begrijp dat dit is overgenomen van het monument, dus geen punt van kritiek naar de auteur toe, maar dat dieren de enigen zijn zonder keus.. zouden de dienstplichtigen het daarmee eens geweest zijn?


Het overgrote deel van de mannen/jongens zagen de oorlog en het leger als een avontuur en een manier om hun land te dienen. Velen gingen vrijwillig, ongeveer evenveel als na de invoering van de diensplicht in 1916.
De keuze was er wel in zekere zin, alhoewel 'conscientious objectors' door de maatschappij niet heel positief werden bekeken. Sociale druk zal dus velen nog hebben overgehaald. Of de gevangenis natuurlijk, als de redenen om niet te vechten als onrechtmatig werden beschouwd.
Interessant punt!

Oh, en een groot deel van de oorlog werd uitgevochten op Wit Russisch grondgebied :). Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... reldoorlog

Edit: overigens gaat dit over GB, over andere landen heb ik te weinig kennis :)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:06

De titel vind ik een beetje raar.
Paarden hadden geen keus,.... tja, wanneer wel?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:57

VN->AG

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:08

Ik las net dat in het Natuurhistorisch Museum Maastricht tot 19 april een mini expositie 'Helden en lastpakken' over dieren in de eerste wereldoorlog. ( zie rechts , de expo is verlengd tot 19-04) Onderaan hun site staat bij 'Nog meer lezen?' een link naar een PDF waar het ook nog over paarden gaat.