Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:27

* http://www.bokt.nl / http://www.punters.com.au


Afbeelding
Foto: Flickr / Nathan in San Diego

Holy Roller, een Australisch renpaard, was in de jaren '90 de grote (dit mag je gerust letterlijk nemen) favoriet van het Australische publiek. Met een stokmaat van ongeveer 1.84 meter was Holy Roller het grootste renpaard in de historie. De ruin was te groot om op de weegschaal te zetten, maar men schatte dat hij bij benadering 800 kilo moest wegen, bijna 300 kilo zwaarder dan een gemiddeld renpaard. Zijn hoofd was zwaarder dan de meeste jockeys en zijn hoeven moesten zo kort mogelijk bekapt worden, anders was er geen passend ijzer te vinden. Holy Roller was niet alleen bekend om zijn formaat, hij deed het ook goed op de renbaan. Van de 25 starts wist hij er twaalf te winnen.

Op 18 november 1992 werd Holy Roller geboren, de bevalling was zwaar voor zijn moeder Secret Blessing, wat geen wonder was, gezien zijn formaat. De fokkers maakten zich zorgen, het veulen dat ze simpelweg 'Huge' hadden genoemd, had moeite om overeind te komen. Toen hij eenmaal stond, bleek hij al ruim 1.50 hoog te zijn. Hij had het niet makkelijk en kon de spenen niet vinden. Één van de aanwezige veeartsen sprak zijn mening uit: "Er is geen hoop voor dit paard".

Deze veearts had het verkeerd. Ondanks het feit dat het veulen in eerste instantie moeite had met ademhalen en gorgelende geluiden maakte, werd hij als jaarling in training genomen door John Hawkes. In eerste instantie zag men vooral de nadelen van zo'n groot renpaard en werden er veel grapjes over Holy Roller gemaakt. Later ontdekten de trainers dat het paard ook zijn voordelen had: hij had een enorm goede balans.

Als tweejarige liep Holy Roller zijn eerste race. Zonder veel succes overigens, de bookmakers gaven hem een kans van 1 tegen 100 op de winst. Holy Roller bleek moeite te hebben met de krappe bochten en kwam uiteindelijk als een na laatste over de finish. Zijn trainer bleef volhouden en in de vierde race wist Holy Roller in de prijzen te lopen. Dit was het begin van een succesvolle carrière. Na deze koers kreeg hij rust om verder te groeien en toen hij terugkwam won hij direct vier races op een rij. De vijfde race verloor hij dik, waarna hij vervolgens weer won. Dit bleek typerend voor de ruin te zijn, hij won enkele races op een rij, waarna hij ineens een slechte race liep.

Dr. Rod Hoare, een veearts, was erg onder de indruk van Holy Roller. Hij schreef de eigenaren een brief waarin hij aangaf het paard een pensioen te willen geven, als de tijd daar was. Hoare had Holy Roller goed bestudeerd en had ontdekt dat als het paard volledig fit was, hij won. Als er ook maar een klein kwaaltje was dat hem dwars zat, finishte hij steevast als laatste. Als hij last van zijn hoef had, tilde hij de betreffende hoef op en duwde zijn neus er tegenaan, alsof hij aangaf waar het pijn deed. Hoare gaf aan nog nooit zo'n paard te hebben gezien.

Holy Roller kwam als vierjarige terug naar de renbaan en won vijf van zijn acht starts. Hij werd bekend onder de naam 'De kameel' en had veel fans. Op koersdagen verzamelde zich een hele menigte om zijn stal, om dat grote paard eens in het echt te zien. De carrière van Holy Roller werd een steeds groter succes. Als hij eenmaal op stoom was, waren er maar weinig paarden die zijn enorme galopsprongen bij konden houden. Helaas raakte hij geblesseerd, er zat een klein scheurtje in het ligament, en er werd besloten hem een jaar rust te geven. Na dit jaar kwam hij terug en wist hij nog één race te winnen. Na deze race bleek de blessure terug te zijn, ernstiger dan eerst, en ging hij in 1999 met pensioen bij Dr. Rod Hoare. Holy Roller had in totaal 320,865 dollar verdiend en werd twaalf keer eerste en drie keer tweede uit zijn 25 starts.

Dit is beeldmateriaal van één van de mooiste overwinningen van Holy Roller. Hij won hier de "Group Two Waterford Crystal mile" in 1997. Voor de volledigheid: Holy Roller is het grootste paard in het deelnemersveld, zijn jockey is gekleed in het roze.



Nadat Holy Roller was hersteld van zijn blessure, mocht hij dienst doen als rijpaard. Eerst in de dressuurring, waar de jury Hoare vroeg of zijn paard vernoemd was naar het beroemde renpaard, maar later ook als eventingpaard. Hij deed het uitstekend en leek er veel plezier in te hebben. Ook fungeerde hij als oppas voor de veulens en jaarlingen. Volgens Hoare leerde hij hen manieren zonder ooit te trappen of te bijten. Holy Roller is zijn gehele pensioen bij Hoare gebleven. Hij werd enkele jaren geleden ingeslapen omdat hij door een aandoening aan zijn gebit onvoldoende voedingsstoffen binnen kon krijgen.

Voor foto's van Holy Roller, klik hier.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:47

Zo...dat is een best paard vergeleken met die anderen.
Alleen wat ligt die singel vreemd op de foto waarop hij springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:49

Wat leuk!
In dit verhaal schuilt nog een mooie film :Y)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:06

Wat een leuk verhaal! Indrukwekkend, dat zo'n groot paard dan toch kan winnen. Zo zie je maar dat je met een flinke dosis talent een heel eind kan komen :D.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:10

Robin_S schreef:
Wat leuk!
In dit verhaal schuilt nog een mooie film :Y)


Ik ben voor! :D

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:20

Kippenvel!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:36

Wat een buffel...
Leuk verhaal.

Asselruiter

Berichten: 800
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

Wow! Prachtig! Ik zag gisteren toevallig de film 'Secretariat'. Dit doet me er een beetje aan denken, aangezien Secretariat ook vaak langs achter kwam. :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:39

Secretariat was ook behoorlijk groot voor een renpaard(Big Red)

Niet zo groot als deze overigens.

Domi_94

Berichten: 2047
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:49

Wauw wat een machtig paard. Mooi verhaal om te lezen en ook bijzonder hoe hij aangaf dat hij kwaaltjes had.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:55

:wow: :wow: Wowie wat een flink uit de kluiten gewassen racer !
Echt kippenvel, dat filmpje ! Wat een talent ! <3
Doet inderdaad denken aan Secretariat :j Zag van de week ook de film...zooo mooiiii !
Van deze mag voor mij ook best nog een film komen !

Holandesa
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:09

Eergisteren ook Secretariat gezien, mooi! Terwijl ik niet zo'n fan ben van paardenraces. Vooral omdat ze zo vreselijk jong worden ingereden en al gauw versleten zijn door die enorme prestaties.
Soms nog eerder dan 2 jaar ingereden..

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:32

Wauw, beste knol! Mooi levensverhaal, prachtig filmpje

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:46

Holandesa schreef:
Eergisteren ook Secretariat gezien, mooi! Terwijl ik niet zo'n fan ben van paardenraces. Vooral omdat ze zo vreselijk jong worden ingereden en al gauw versleten zijn door die enorme prestaties.
Soms nog eerder dan 2 jaar ingereden..

Verdiep je aub eerst in de rensport voordat je met zulke opmerkingen aankomt.

Prachtig verhaal, hele goede trainer ook :)

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:50

Waikiki schreef:
Holandesa schreef:
Eergisteren ook Secretariat gezien, mooi! Terwijl ik niet zo'n fan ben van paardenraces. Vooral omdat ze zo vreselijk jong worden ingereden en al gauw versleten zijn door die enorme prestaties.
Soms nog eerder dan 2 jaar ingereden..

Verdiep je aub eerst in de rensport voordat je met zulke opmerkingen aankomt.

Prachtig verhaal, hele goede trainer ook :)

misschien is het handig voor de verduidelijking het een beetje uitlegt, ik denk dat jij er wel wat over weet te vertellen.
ik kan het niet ik ben een dressuurmuts :D :D

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:01

Wat een paard!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:26

Holandesa schreef:
Eergisteren ook Secretariat gezien, mooi! Terwijl ik niet zo'n fan ben van paardenraces. Vooral omdat ze zo vreselijk jong worden ingereden en al gauw versleten zijn door die enorme prestaties.
Soms nog eerder dan 2 jaar ingereden..


Ik rijd af en toe een ex-renpaard die een flink aantal jaren op de renbaan heeft gelopen. Niet alleen "gewone" races, maar ook steeples. En daar zaten een aantal prestigieuze renbanen bij. Paard is nu al een aantal jaar rijpaard en hij is hartstikke gezond, niets kapot gerend. Even meer info opdoen voordat je maar wat roept...

Maar mooi verhaal!

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:15

Wauw, kippenvel!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:08

Robin_S schreef:
Wat leuk!
In dit verhaal schuilt nog een mooie film :Y)



Ja, ik wacht erop hahaha.

Wat een fantastisch groot renpaard zeg en wat een geluk dat er mensen zijn die om hem gaven en wel wat in hem zag.

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:26

wow wat een paard! dat filmpje is ook echt super gaaf, daar zie je echt z'n kracht! hoe hij van een laatste plek op het laatste moment met zo'n groot verschil wint en terugkomt, echt knap!

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:23

Ik ben dol op dit soort race verhalen.
Wat een enórm paard _/-\o_
Die foto van achter de startboxen genomen.......het klopt gewoon niet zo een enorme kont te zien.
Maar inderdaad, de race waar hij van helemaal achteruit het veld zich losmaakt.......koude rillingen hoor......wat een "geweld" ontpopt zich daar _/-\o_
Moet voor een jockey ook een hele ervaring zijn om op zo een kanon te mogen rijden!!

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:41

Holandesa schreef:
Eergisteren ook Secretariat gezien, mooi! Terwijl ik niet zo'n fan ben van paardenraces. Vooral omdat ze zo vreselijk jong worden ingereden en al gauw versleten zijn door die enorme prestaties.
Soms nog eerder dan 2 jaar ingereden..


Ik snap jou reactie wel.
Dat is mijn dilemma ook........als het mis gaat.
En toch hou ook ik van de rensport, waar je zonder gedegen fokker, trainer, verzorger en jockey gewoon kansloos bent.
Bovendien denk ik dat je bij elke tact binnen de paardensport wel je vraagtekens kunt zetten.
Dressuurruiters in de top vragen ook véél van hun paarden, springruiters zijn ook niet altijd heilig.
Ook dáár worden meer dan eens vroegtijdig paarden afgeschreven, om over rodeo's maar te zwijgen.
Een American walkinghorse moet je ook niet willen zijn.
Ongelukken gebeuren.....ook met onze huis tuin en keuken pony's en paarden.
Je wilt niet weten hoe vaak er wat gebeurt door onze eigen stomme schuld, dus schuif jou reactie niet af op één specifieke vorm van paardensport maar kijk ook eens dichter bij je eigen omgeving en interesse.

Diaana

Berichten: 179
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:11

Robin_S schreef:
Wat leuk!
In dit verhaal schuilt nog een mooie film :Y)


+1 :D

Anoniem

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:44

Sodeju wat een groot racepaard!!! Leuk die foto vergelijking van seabisquit en Holy Roller. Zou tof zijn ja als hier ook een mooie film van komt. Zijn al verschillende racepaarden films dus deze zou mooi bij de collectie passen ^_^

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Achtergrond: terugblik op het grootste renpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:56

Wat een geweldig filmpje en wat een groot paard :oo