Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Bionic Woman: Geen goede galop, wel veel springvermogen

 
Profiel   

* http://www.bokt.nl / http://www.chronofhorse.com


Niet veel professionele springruiters zouden het aandurven om een paard dat niet eens goed kan galopperen te trainen als springpaard. Susie Hutchinson en haar trainer Jimmy Williams deden dit wel in de jaren '70. Ze trainden de uitgekoerste Amerikaanse Draver Bionic Woman en maakten er een springpaard van. Toen Hutchinson 20 jaar oud was, nam ze de teugels over van haar trainer en wist meerdere Grand Prix wedstrijden met de merrie te winnen. Ook nam de combinatie tweemaal deel aan de Nations Cup op Spruce Meadows in Calgary.

Bionic Woman was geen succes op de drafbaan vanwege haar weerbarstige gedrag. Uiteindelijk werd ze door haar trainer aan de hoefsmid gegeven als betaling voor de geleverde diensten. Williams, die erom bekend stond dat hij nog wel eens projecten aannam die niemand aandurfde, kocht haar uiteindelijk van Pete Pinza, die de merrie van de hoefsmid gekregen had.

Hutchinson kan zich de eerste keer dat ze de merrie zag nog goed herinneren. "Jimmy en ik gingen naar de stallen van Pinza. Daar liep ze aan de longeerlijn en de trainers probeerden om haar te laten galopperen. Uiteindelijk viel ze in een heel harde galop en trok ze aan op de sprong. Het was eigenlijk best eng, maar we kochten haar toch."

Zo werd Bionic Woman naar de stallen van Williams gebracht om aan haar springcarrière te beginnen. "Ik weet nog dat hij haar naar de stal bracht en ze hoog over een tuinslang die op de grond lag sprong. Ze kon echt springen, maar het eerste half jaar heeft Jimmy alleen met haar gestapt en gedraafd, ook over balkjes heen. Als ze een balk op de grond zag, sprong ze er overheen of ging ze veel te hard er op af. Ook moest hij haar leren om te galopperen."

Nadat er al vele uren met de merrie getraind was, kocht Hutchinson de merrie van Williams. Ze bracht de merrie toen uit op kleine springwedstrijden onder de naam Bionic Woman. De merrie stond bekend om haar unieke springtechniek, maar Hutchinson herinnert haar zich vooral vanwege haar karakter en grote hart.

Hutchinson vertelt dat Williams Bionic Woman een bijzonder huppeltje leerde om haar te laten galopperen. "Ze galoppeerde normaal, maar als ze voor een hindernis kwam huppelde ze op en neer, waarna ze de sprong nam. In de jaren '70 waren er nog niet zoveel watersprongen en de eerste keer dat we naar Spruce Meadows gingen, had bijna iedereen een fout op het water. We hadden de Nations Cup gewonnen als we die fouten weg hadden mogen strepen. Bionic Woman was zo gewend aan de routine van het galopperen, huppelen en springen dat ze wel over het bosje voor de waterbak sprong, maar vervolgens gewoon door het water galoppeerde. Ze begreep het gewoon niet. "

Nadat de sportcarrière van de merrie afgelopen was, fokte Hutchinson met haar. Een aantal van de veulens werden succesvol in de springsport op laag niveau. Slechts één van de veulens had moeite met de galop. Bionic Woman is altijd op de boerderij van Hutchinson gebleven en blijft één van haar meest memorabele paarden.

Susie Hutchinson en Bionic Woman in actie:

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 10:31 



 
Profiel   

Wat een komisch gezicht! Respect voor een ieder die heeft doorgezet met dit paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 10:59 



 
Profiel   

Aparte gang zo vlak voor de sprong. Het lijkt wel of ze van achter draaft en haar voorbenen allebei tegelijk naar voren gaan in een soort galopsprong. Maar ze kan er wel hoog mee springen, knap hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 11:09 



 
Profiel   

Het is een heel vreemd huppeltje haha ja. En toen hebben ze terecht wat in haar gezien, erg leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 11:37 



 
Profiel   

Soms is alles wat een paard nodig heeft iemand die in hen geloofd... :)
Prachtig. Moest wel een beetje lachen om die hupsjes. :') Het ziet er een beetje knullig uit maar ze doet het er toch maar mee! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 11:47 



 
Profiel   

Zo wat een heet ding zeg! Maar ze kan wel springen! Dat huppelen ziet er inderdaad niet uit maar goed, ze redt zich er wel mee.
Grappig dat ze de watersprongen nooit begrepen heeft, gewoon er recht doorheen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 12:24 



 
Profiel   

Waarom zou je ook springen als je er doorheen kan. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 12:49 



 
Profiel   

Leuk achtergrond verhaal! *\o/*

Die hupseltjes komen mij niet geheel onbekend voor :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 14:03 



 
Profiel   

Erg leuk inderdaad!

Mooi dat ze door de waterbak ging :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 15:45 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Die hupseltjes komen mij niet geheel onbekend voor :+


Goh, mij ook al niet...alleen doet die van mij het al voor een hindernisje van 40 cm... :')

En leuk dat een dergelijk achtergrondverhaal geplaatst wordt! Had nog nooit van Bionic Woman gehoord, maar er zijn dus ook volle dravers succesvol geweest in de GP springsport. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 16:05 



 

Het ziet er komisch uit. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 16:20 



 

Net een hertje :') , wat een bijzondere verschijning haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 17:02 



 
Profiel   

Lijkt me echt vreselijk om te rijden. Maar goed,..ze doet wat ze moet doen.
Nooit van dit paard gehoord. Vooral in de verenigde staten gesprongen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 18:47 



 
Profiel   

lijkt een beetje op mijn verhaal.
ik heb jaren geleden een draver gekocht die niet goed was op de baan.
hij was 6 jaar en een hengst, vader manza buitenzorg, maar súper braaf.
ik heb hem meegenomen naar les van onze vereniging, ( van nationaal springruiter pieter kersten).
daar heeft hij gallopperen geleerd en bleek dat hij het leuk vond om te springen en het ook goed kon.

en toen ging het snel. na de eerste parcourtjes was hij helemaal enthousiast over het springen.
in een paar jaar zijn we van de B naar het Z gesprongen met 16 winstpunten. en dat bij de paarden, terwijl hij maar 1.50m groot was.
hij was bijna altijd foutloos. een balkje was zeldzaam.
hij wisselde wel van gallop door een paar drafpasjes te maken.

helaas werd hij van de ene op de andere dag kreupel en kon hij moeilijk bochten draaien. dan viel hij soms bijna.
3 jaar lang alles en iedereen aan en bij gehad, maar zonder resultaat. en toen besloten hem in te laten slapen.

een gouden paardje was het. buiten het springen reed ik menritten met de koets, was hij paard van st maarten, bij kindervakantiewerk was hij erbij, enz.
ik weet zeker dat we ook de ZZ springen zo hadden doorlopen. hij kon zonder al te veel moeite enorme sprongen maken.
dit maak je maar 1 keer in je (paarden) leven mee, zo'n kanjer

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 20:18 



 
Profiel   

Dit paard heeft een heel ander exterieur dan de hedendaagse draver. Galoppeert inderdaad wel een beetje typisch maar kan goed gewicht op de achterhand dragen door de evenwichtige bouw. Je rijdt er volgens mij ook zo een piaffe mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-15 23:50 



 
Profiel   

Bestaat er een standaard bouw voor de 'hedendaagse draver' dan? Ze zijn zo verschillend, ken er meerdere met net zo'n bouw als op het filmpje. Die heb ik ook mee mogen maken als rijpaard, fijne paarden met inderdaad meer aanleg voor dressuurwerk :)

Zijn er ook een hoop die heel anders zijn, vind dit een verschrikkelijk leuk achtergrond verhaal! Leuk om een keer zoiets te lezen over dit ras, complimenten aan de nieuwsredactie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 00:01 



 
Profiel   

Wat ontzettend knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 00:09 



 
Profiel   

Wauw, knap en grappig! Ik heb een tijdje een kinderpony getraind, die was hackney x welsh, en die deed iets wat hier op leek met de achterbenen. In galop hopste hij met beide achterbenen tegelijk, net een varkentje! Ik heb het er nooit uit weten te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 00:13 



 
Profiel   

ruitje schreef
Bestaat er een standaard bouw voor de 'hedendaagse draver' dan? Ze zijn zo verschillend, ken er meerdere met net zo'n bouw als op het filmpje. Die heb ik ook mee mogen maken als rijpaard, fijne paarden met inderdaad meer aanleg voor dressuurwerk :)

Zijn er ook een hoop die heel anders zijn, vind dit een verschrikkelijk leuk achtergrond verhaal! Leuk om een keer zoiets te lezen over dit ras, complimenten aan de nieuwsredactie :)


De dravers die geschikt zijn als draver hebben zeker een typisch hedendaags exterieur. Wat met name opvalt is dat het zwaartepunt veel verder naar voren ligt dan bij de draver in het filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 00:33 



 
Profiel   

Haha dat galopje is best hilarisch om te zien, maar wat springen zeg... _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 00:39 



 
Profiel   

slechte galop is een understatement :P.
Maar springen kan die, haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 01:04 



 
Profiel   

Er kan anders ook heel veel verschil zitten tussen de hedendaagse succesvolle dravers. ...
En deze is uiteraard ook al een aantal jaar er op getraind zijn zwaartepunt meer naar achteren te brengen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 15:36 



 
Profiel   

Gho, dus er is nog hoop voor mijn dravers :)
Kan ik dus toch nog evt op jumping verschijnen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 16:53 



 
Profiel   

Reggledoos schreef
Er kan anders ook heel veel verschil zitten tussen de hedendaagse succesvolle dravers. ...
En deze is uiteraard ook al een aantal jaar er op getraind zijn zwaartepunt meer naar achteren te brengen



Welke onderlinge verschillen zie jij in het exterieur van de hedendaagse succesvolle dravers en wat voor bijdrage leveren die verschillen ieder an sich volgens jou aan het succes van deze dravers?

Waar het zwaartepunt zich van nature bevindt is niet te trainen hoor. Daar kun je wel op fokken.
Wel kun je een paard trainen om meer gewicht op de achterhand te dragen. Maar dat is wezenlijk wat anders.
Als het zwaartepunt zich van nature verder naar achteren bevindt dan bij de meeste dravers het geval is, zal het trainen van het meer gewicht dragen op de achterhand ook meer resultaat opleveren dan wanneer het zwaartepunt zo ongeveer tussen de voorbenen van het paard ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 17:44 



 
Profiel   

Het kan nog gekker met dit paard: ze stamt af van... pacers! Telgangers dus. Vermoedelijk was ze er zelf ook een!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-15 18:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen