Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Het verhaal achter de foto die de wereld rondging

 
Profiel   

* http://www.bokt.nl / www.horsecollaborative.com

[ img ]
Foto: Tim Hartson Photography


Jullie kennen vast de foto die bij dit artikel staat. Net als vele andere beelden, filmpjes en memes is de foto viraal gegaan. Ook het verhaal erachter ging een eigen leven leiden. Een onbekend paard, op een onbekend strand, gefotografeerd door een onbekend persoon. Kon dit echt zijn?

De foto is echt, en Horsecollaborative vond de man die de foto maakte. Fotograaf Tim Hartson vertelt hoe hij het beeld dat de wereld rondging maakte, en ook weer kwijtraakte.

'In augustus 2010 ging onze familie, net als elk jaar, op vakantie naar Morro Bay in Californië. Ik neem altijd mijn camera en lenzen mee om leuke familiekiekjes te schieten op het strand. Op een dag reed een groep ruiters over het strand. Ik vroeg aan een van hen of ze vaak met hun paarden op het strand kwamen. Ze vertelde me dat de meeste ruiters pas waren aangekomen uit Colorado, en dat hun paarden voor het eerst de oceaan zagen. Mijn kinderen aaiden een van de paarden, en de groep reed verder.

Vlak daarna zag ik een dame uit de groep proberen om haar paard in het water te krijgen. Ik begon foto's te maken, omdat ik zag dat het paard duidelijk aarzelde om te ver in het water te gaan. Hoe dichter het kwam, hoe meer het paard zich verzette. Het water begon rond het paard te stromen en het dier begon te steigeren, misschien door het geluid van de golven. De vrouw greep de teugels en probeerde het dier te kalmeren, terwijl ze zelf probeerde om een veilige positie in te nemen. Ik weet niet meer wat op dat moment sneller ging: het geklik van mijn camera of mijn hartslag. Het was angstaanjagend, ik dacht dat het paard de vrouw zou kunnen verwonden.

Wat toen gebeurde, verbaasde me echt. Het paard sprong recht omhoog uit het water, en ik werd deel van het cliché, op de juiste plaats op het juiste tijdstip. Klik, klik, klik. Hoe spectaculair het ook was, ik vreesde voor de veiligheid van de vrouw, maar gelukkig ging alles goed.

Toen ik de foto's later bekeek op mijn computer, zag ik dat ik inderdaad een foto had van het paard, waarop het dier boven het water in de lucht zweefde. Die moest ik delen! Op dat moment had ik nog niet veel ervaring met fotografie. Ik wilde mijn logo zo subtiel mogelijk houden, om geen afbreuk te doen aan de foto. Ik plaatste mijn logo dus helemaal links op de foto. Te ver naar links, zo bleek.

Ik postte de foto op mijn bedrijfspagina op Facebook, en onmiddellijk kreeg ik honderden likes en commentaren. Het beeld werd ook onmiddellijk gedeeld. Mijn foto ging viraal, geweldig!
Twee weken later kreeg ik berichten dat mijn foto gestolen was. Dat werd bevestigd toen ik mijn foto zag, met een ander logo erop. Mijn slecht geplaatste logo was weggesneden en vervangen door het logo van een andere fotograaf. Ik was erg kwaad en begon websites aan te schrijven om het geplagieerde beeld te verwijderen. Dat deden ze, maar ik kon het aantal websites waarop de foto verscheen, niet bijhouden.

Het voelde niet meer aan alsof het mijn foto was, hij was gestolen. Ik had mijn lesje over logo's geleerd, nu ik had ervaren wat veel fotografen hebben meegemaakt."

De foto van Tim Hartson is niet de enige paardenfoto die viraal is gegaan. Hieronder staan nog een paar paardenfilmpjes- en foto's op die ook de wereld rond zijn gegaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 11:15 



 
Profiel   

kwestie van op het juiste moment op de juiste plaats! Gave foto!

Balen van het logo en dat de foto is gestolen.... Die foto van dat paard in de modder, idd hartverscheurend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 11:28 



 
Profiel   

Tjonge wat balen zeg dat zijn foto is gestolen. Wijze les dus om nooit je foto's zonder duidelijk logo te plaatsen. Zeker zulke gave foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 11:32 



 
Profiel   

Ik heb die foto vaak voorbij zien komen, wat een lucky shot! Geweldig!
Zo zie je maar hoe belangrijk een logo is... Leuk om eens het verhaal achter de foto te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 12:58 



 
Profiel   

Geweldige foto <3 en die foto tijdens de jacht ook...

Balen dat de foto gestolen is

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 13:01 



 
Profiel   

Ge-wel-dig materiaal van deze fotograaf.
Is toch iets meer dan alleen maar op het juiste moment op de juiste plek zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 13:15 



 
Profiel   

Dat filmpje van die pup met de wolf en de paarden die hem komen redden. Fantastisch. Ik heb al meer geweldige films gezien van deze man met zijn show paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 13:18 



 
Profiel   

Budweiser heeft altijd al geweldige reclame spots gehad.

Die jacht foto is gefotoshopt. Kan je duidelijk zien ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 14:02 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 14:46 



 

[ img ]

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 15:14 



 
Profiel   

Wow... waar je haal je de brutaliteit vandaan om zoiets te doen? Oh die foto is populair, dan doe ik of die van mij is dan word ik populair !!! Bah :r

Ik vind het wel een hele gave en bijzondere foto, maar zou niet twijfelen of het echt is of niet. Maar ik kende 'm nog niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 16:40 



 
Profiel   

Haha, het lijkt net of hij een Capriole doet :')

De foto die zo'n 9 jaar geleden is genomen van de paarden op een kwelder bij Marrum is me ook altijd bij gebleven.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 17:28 



 
Profiel   

Gave foto! Wat jammer dat iemand anders probeert om er met de eer vandoor te gaan :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 18:10 



 
Profiel   

Ja die foto bij Marrum is schitterend.. alhoewel ik wel eens de onbewerkte foto zou willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-15 21:12 



 
Profiel   

Ooh ik hou van de reclamespots van budweiser <3 en the pony dance blijft favoriet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-15 11:54 



 
Profiel   

Mijn paard kan er ook wat van <<)
[ img ]


Heel jammer dat deze foto op deze manier de ronde is gegaan! Ik maak ook nog veel de fout geen copyright te gebruiken := (en zet ze ook altijd in de hoek)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-15 19:39 



 
Profiel   

Die foto heb ik gezien in de vomr van 'something touched my foot' haha. Geweldige foto!

Wel flink balen dat de foto gestolen werd. Zelf heb ik ook al foto's op internet gevonden die ik genomen heb van mijn (toenmalig) paard, maar die ik random ergens op een site terug zie. Normaal plaats ik mijn naam ergens op de foto, maar geloof dat ik dat toen niet gedaan heb... Ach ja, ik lig er niet wakker van. Zolang niemand anders claimt dat het hun foto is, maakt het me weinig uit. Integendeel, leuk om je toenmalig paard op internet tegen te komen. Maar als ik een professioneel fotograaf zou zijn, zou ik het wel erg kl*te vinden!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-15 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen