[AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

[AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:55

* http://www.bokt.nl
(met dank aan Antoinet Garrits van de KNHS, die me heeft helpen opzoeken)


Afbeelding

Het zal de fanatieke wedstrijdsport-volgers wel eens geduizeld hebben; de afkortingen bij het inzien van het programma van een internationale FEI - wedstrijd. Neem als voorbeeld de men-wedstrijden vorig weekend in Ermelo: CAI2*-H4, CAI2*-H2, CAI2*-H1, CAI2*-P4 en CAI2*-P2. Of de springwedstrijden in datzelfde weekend in het Belgische Lanaken: CSIYH1*, CSI1*, CSI3* en CSIU25.
Wat betekenen al deze afkortingen en die sterren? In dit artikel proberen we meer duidelijkheid te geven.

De Fédération Equestre Internationale oftewel FEI is de overkoepelende organisatie van alle nationale hippische bonden zoals de KNHS van Nederland en is opgericht in 1921 in Parijs. Dit was een initiatief van verschillende nationale organisaties met als doel om een internationale organisatie te vormen voor de paardensport. Thans zijn de disciplines die binnen de FEI vallen: dressuur, springen, eventing, samengesteld mennen, endurance, reining, voltige, aangepaste dressuursport en aangepaste mensport.
Deze organisatie neemt onder andere de verantwoordelijkheid op zich voor de promotie en de administratie van deze wedstrijden. Ook het programma voor de Olympische spelen wordt opgesteld door de FEI.

Omdat de FEI van oudsher Franstalig is, zijn de gebruikte afkortingen voor wedstrijden ook veelal (maar dus niet altijd) van Franse afkomst.
De C betekent "Concours" geeft aan dat het om een wedstrijd gaat, aangevuld met de discipline van oudsher vertaald vanuit het Frans, de N betekent "Nationale" en de I is van "Internationale".

Een overzicht van de meeste afkortingen die je tegen kunt komen, sommigen wijzen zichzelf:

CA = Concours Attelage (= menwedstrijd)
CC = Concours Combine (= eventingwedstrijd)
CD = Concours Dressage
CE = Concours "Endurance"
CR = Concours "Reining"
CS = Concours de Saut (= springwedstrijd)
CV = Concours "Vaulting" (= voltigeerwedstrijd)
CH = Concours Hippique (= een wedstrijd met meerdere disciplines)

CH-EU = Europees kampioenschap
CH-M = "Mondiale" (= wereldkampioenschap)
O = Landenwedstrijd
W = Wereldbeker
WCupQ = kwalificatiewedstrijd voor wereldbeker

PE = Para-Equestrian
Ch = Children
J = Juniors
Y = Young Riders
U = "Under" (bijvoorbeeld U25 = deelnemers onder 25 jaar)
V = Veteranen
P = Pony's
P1, P2, P4 = enkelspan, tweespan, vierspan pony's
H = Horses
H1, H2, H4 = enkelspan, tweespan, vierspan paarden
YH = Young Horses


Wanneer je diverse afkortingen aan elkaar koppelt krijg je dus bijvoorbeeld:
CHIO: Internationaal concours hippique voor meerdere disciplines met landencompetitie
CSI-Y: internationale springwedstrijd voor Young Riders
CDI-U25: internationale dressuurwedstrijd voor deelnemers onder de 25 jaar
CAIO: internationale menwedstrijd met landencompetitie-element
CPEDI: internationale dressuurwedstrijd voor Para-Equestrians, de PE tussen de C-DI
CH-M-A4: Wereldkampioenschappen mennen (de A staat voor Attelage!) voor vierspannen

Daarnaast hebben internationale wedstrijden ook een kwalificatiesysteem dat van één tot vier of vijf sterren (aangegeven als 1* tot 5*) loopt. De met sterren gedoteerde wedstrijden lopen op in niveau, vaak (maar niet altijd) in moeilijkheidsgraad, inschrijfgelden en prijzengeld voor de winnaars.

In de springsport zijn de sterrengradaties ingeschaald op het totaal prijzengeld van het concours. Er is geen vaste hoogte van hindernissen van de hoogste klasse in een bepaalde sterrengradatie, al moet de Grand Prix altijd minimaal op 1.45 m uitgeschreven zijn.

De leeftijdsgrens van de paarden ligt hoger naarmate de wedstrijd meer sterren heeft, er worden meestal hogere eisen gesteld aan de stalling van de paarden (verplichte boxhuur) en het zijn meestal meerdaagse wedstrijden. De deelnemers moeten voldoende punten verzamelen in de lager gedoteerde wedstrijden om in de hogere wedstrijden te mogen starten.
Als voorbeeld: een CSIO5* wedstrijd is dus een met vijf sterren gedoteerde, internationale springwedstrijd met landencompetitie-element.
Laatst bijgewerkt door Gem op 11-04-15 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Toevoegingen, zie reacties Bokkers

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:32

CHIO is na mijn weten geen kampioenschap, maar een concours met officiële landenwedstrijden in verschillende disciplines.

Interessant stuk! Veel mensen hebben inderdaad toch ooit vraagtekens bij de afkortingen van de internationale wedstrijden.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:37

Ik mis de opdeling bij eventing in :
Concours Complet International (CCI)-> meerdaagse wedstrijd met langere cross en springen na de cross en Concours International Combiné (CIC)-> Meestal eendaagse(soms dressuur een dag eerder) cross met springen voor de cross

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:51

Waar staat de I dan voor?

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:53

lucifertje schreef:
Waar staat de I dan voor?


de N betekent "Nationale" en de I is van "Internationale".

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:53

Schoentje schreef:
CHIO is na mijn weten geen kampioenschap, maar een concours met officiële landenwedstrijden in verschillende disciplines.

Trap ik in mijn eigen valkuil..... je hebt gelijk: CH staat voor Concours Hippique :j . Thanx!

Eef_Bam: de lijst is vast niet compleet, maar ik heb een poging gedaan om uitleg te geven van de letters en hoe de afkortingen opgebouwd zijn.

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:40

 De leeftijdsgrens van de paarden ligt hoger naarmate de wedstrijd meer sterren heeft, er worden meestal hogere eisen gesteld aan de stalling van de paarden (verplichte boxhuur) en het zijn meestal meerdaagse wedstrijden



Voor.zover ik weet is het altijd verplicht je paard gedurende het concours op het terrein te laten en zijn Internationale concoursen altijd meerdere dagen..

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:54

Bij de eventing dus niet Dots.

Leuk stuk Gem!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:36

Graag gedaan Gem ;)

Mogen eventingpaarden naar huis op een internationale wedstrijd Mistid? Wat raar, dat verplichte stallen doen ze om de paarden te beschermen tegen ruiters met misselijke trucs. Lijkt me dat ook eventers, zeker voor het afsluitende springen, die bescherming ook nodig hebben.

De sterren gradaties bij het springen is trouwens ingeschaald op het totaal prijzengeld van het concours. Ook op een 3 of 4* kunnen 1.20m of 1.30m parcoursen uitgeschreven worden. Op 3* wedstrijden heb ik eens een GP gereden die op 1.45m uitgeschreven stond, maar ook eens een die op 1.60m uitgeschreven stond.
Er is dus geen vaste hoogte van de hoogste klasse in een bepaalde sterren gradatie, al moet de GP altijd minimaal op 1.45m uitgeschreven zijn.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:05

Ik heb jullie informatie weer zo goed mogelijk (maar ook zo neutraal mogelijk ivm verschillende disciplines) in het artikel verwerkt. Thanx! +:)+

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

Bij het mennen is het inderdaad ook verplicht in de stallen en op het terrein blijven.

De paarden moeten zodra ze de stal uitkomen ook hun nummer om houden die ze van de organisatie hebben gekregen.

En bij het mennen is er op iedere internationale wedstrijd een keuring.
Maar volgens mij hoef je bij de lage sterren wedstrijd ook geen fei paspoort te hebben.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:47

Bij 1 en 2* springen hoef je inderdaad geen FEI paspoort te hebben. De aftekeningen moeten wel door een FEI dierenarts ingetekend worden en de entingen moeten aan de FEI eisen voldoen.

Interessant topic zo!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 02:55

Schoentje schreef:
Bij 1 en 2* springen hoef je inderdaad geen FEI paspoort te hebben. De aftekeningen moeten wel door een FEI dierenarts ingetekend worden en de entingen moeten aan de FEI eisen voldoen.

Interessant topic zo!


Maar dat geldt alleen als je die wedstrijd in eigen land rijdt toch? Als je als Nederlander een ** in België of Duitsland gaat rijden heb je volgens mij wel gewoon het FEI-paspoort nodig.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:20

Klopt, alleen in eigen land van de ruiter en dan moet het paard geloof ik ook nog uit eigen land komen. Had ik inderdaad niet volledig omschreven.

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:16

Zo fijn dat jij op bokt zit Schoentje!! :D :D

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:19

Er zijn internationale eventingwedstrijden die over 1 dag verreden worden, daar is dan geen stallingsverplichting voor zover ik weet. De meerdaagsen is wel met stalling.

Verder heb ik er niet zoveel verstand van want ik zit niet op dat niveau. We gaan van het zomer eens kijken op een CSI 1* of 2**.

Moet je paard de gehele wedstrijd op het terrein blijven of mag je, als je jezelf terug trekt door bijvoorbeeld een blessure wel de spullen opladen en naar huis?

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:17

Jawel dat mag wel want ik reed in de wolden mn laatste proef op zaterdag en kon daarna gewoon naar huis met mn paarden terwijl concours tot zondag was

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:09

Weer wat geleerd :D dankjewel!

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:47

Bij een CIC1* wedstrijd over meerdere dagen is het niet verplicht om daar op het terrein te verblijven. De wedstrijd in Maarsbergen heeft dit jaar zelfs voor het eerst stallingsmogelijkheden en mag je gewoon zelf besluiten wel of niet daar te verblijven. Ik denk dat ik (mede door de whopping 130,- voor 2 nachten stalling!!) daarom heen en weer rijdt.

Wat je nu wel ziet, bijv in Oudkarspel over 2 weken, dat het startgeld en stallingsgeld niet meer losgekoppeld staan in het vraagprogramma, maar dat er 1 'fee' betaald moet worden. Dus ook als je geen stalling neemt moet je toch het hoge bedrag betalen.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:26

interessant topic,

@ Schoentje, waarom houden ze dan "verschillende" hoogtes aan op een 2* of 3*

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:20

Omdat er altijd meerdere tours zijn, zodat je meerdere paarden kunt starten, of een paard de ene dag een klasse hoger of lager te starten dan de andere dag.
Op een 2* is de big tour meestal 1.40m en 1.45m en in een 3* meestal 1.45m en 1.50m. In een 2* wordt daar eigenlijk nooit vanaf geweken, maar in een 3* dus wel.

Daarnaast heb je dus vaak rubrieken die meestal variëren tussen 1.30m en 1.40m, of 1.45m op een 3* en soms dus zelfs rubrieken die op 1.20m uitgeschreven staan.

Dit is dus zodat ruiters hun minder ervaren paarden ook mee kunnen nemen, maar ook voor bijvoorbeeld het zoontje van een sponsor die op een mooie CSI3* wil starten.

Het inschrijfgeld is voor elk paard hetzelfde, ongeacht welke tour je start, maar het prijzengeld in in de lagere rubrieken uiteraard een stuk lager.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:44

Oke duidelijk en mooie uitleg :j
Wat ik dan nog niet helemaal begrijp een wat minder ervaren paard (120) is M daar betaal je dan ook een klap geld voor als die mee is op cc op een 2* of 3*.

Is daar dan ook een reden voor waarom de profies hun paarden in die klasse daarom mee nemen op meerdaagse en niet in bijv NL starten op een wedstrijd in de buurt?

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:48

Bij het mennen is het ook nog eens dat je 2 2* wedstrijden moet hebben gereden om een 3* wedstrijd te mogen rijden en zo verder voor een WK.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:12

Vaak zijn die profies wekelijks internationaal weg en hebben dus weinig tijd om landelijk te rijden. Bovendien leert een paard veel van drie dagen achter elkaar, in dezelfde (vaak toch wat mooiere) entourage lopen.

Daarom is er vaak een CSIYH1* tijdens een meerdere sterren concours. De jonge paarden kunnen dan mee en daarvoor betaal je dan 1* startgeld.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: [AG] Over ingewikkelde afkortingen van FEI - wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:37

Oke ja ik had al zo'n vermoeden idd, paarden hoeven dan idd niet meer echt te 'wennen' als ze die overstap moeten maken. :)