Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:16

Is ze niet silver smoky black en jouw ruin silver buckskin?

Ik ben wel benieuwd maar de broer.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:21

Bij 1 van de shetten van de fokker loopt er nu een zwarte met deze manen rond. Ze is ook geboren met blonde manen en het lijkt een jaarlijks terugkerend patroon te worden. Ze staan het hele jaar buiten, dus ook in de winterzon. Kan dit een uiting zijn van flaxen dat zich verder verstopt? Haar moeder blijft gewoon zwart, maar die heeft wel ook twee zweetvos dochters gegeven.
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:06

@ LDRD, ik weet dat het gen mushroom actief is in IJslanders, dit is een gen waar iedereen zich het hoofd over breekt en waar nog weinig over bekend is. Toen ik de eerste foto zag moest ik daar gelijk aan denken, al twijfel ik omdat ze later toch meer rood pigment is gaan vertonen. Maar omdat er nog zo weinig over bekend is: Who knows. Misschien word je er wat wijzer van.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:10

@ Fennadev, de shetlander is dus niet getest? Het is lastig te zeggen, als ze genotypisch zwart is kan het zilver zijn, als ze genotypisch vos is kan het inderdaad flaxen zijn.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:18

Ga eens kijken bij mushroom.

Edit: gelezen, dat zou zomaar eens zo kunnen zijn. Dank je!
Laatst bijgewerkt door LDRD op 23-09-17 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:28

Zilver kan niet, ze is wel een raszuivere shet. En ze was bij geboorte zwart, alleen de manen waren wel flaxen en lichter dan nu. Verder zijn volgens mij beide ouders ook zwart, want ze wilden een zwarte fokken. Ik vond het wel geinig dat ze echt lichte en donkere banden in haar manen heeft. Staart is ook gewoon zwart, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze net als haar zusters wel homozygoot flaxen draagt, maar dat dit zich alleen bij de geboorte toonde. Van flaxen is de complete werking toch nog niet bekend?

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:29

De broer per pb vind ik ook duidelijk zilver (zwart!)

Van ldrd

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:32

Waar zou ik zilver buckskin overigens aan kunnen herkennen?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:38

Fennadev schreef:
Zilver kan niet, ze is wel een raszuivere shet. En ze was bij geboorte zwart, alleen de manen waren wel flaxen en lichter dan nu. Verder zijn volgens mij beide ouders ook zwart, want ze wilden een zwarte fokken. Ik vond het wel geinig dat ze echt lichte en donkere banden in haar manen heeft. Staart is ook gewoon zwart, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze net als haar zusters wel homozygoot flaxen draagt, maar dat dit zich alleen bij de geboorte toonde. Van flaxen is de complete werking toch nog niet bekend?


Volgens mij komt zilver wel voor in de shetlandpopulatie, ook bij raszuivere (correct me if i'm wrong). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of flaxen steeds minder goed zichtbaar wordt door de jaren heen. Wel zou het heel goed kunnen dat wintervacht de kleur deels kan beïnvloeden :j. Er is inderdaad nog niet zo heel veel bekend over flaxen, vooral omdat de locatie van het gen niet bekend is en er waarschijnlijk meer dan één gen effect heeft op het flaxen fenotype. Maar het is inderdaad recessief en moet dus homozygoot voorkomen wil het zichtbaar zijn.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:43

LDRD schreef:
Waar zou ik zilver buckskin overigens aan kunnen herkennen?


Dat is een lastige, zilver verdunt zwart pigment, in het geval van een bruin paard (of buckskin, dus bruin als basiskleur). De manen, staart en onderbenen worden dan zilverachtig/gelig tot wit van kleur waardoor ze makkelijk zijn te verwarren met een palomino. Vaak wordt het effect van zilver minder sterk door de jaren heen. Er is niet echt een dead giveaway, tenzij je het paard er op laat testen.

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:59

Crème maakt het zilver ook minder sprekend dus een zilver valk heeft vaak geen zilveren manen meer maar soms gewoon donkerbruin. Maar de benen en behang zijn nooit echt zwart (al probeert mijn zilvervalk dat wel :+ )

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:33

Mushroom is het trouwens zeker niet bij de IJslander. Dat toont alleen op vos en een nakomeling van twee vossen kan nooit zwart basis zijn. Moeder heeft dus sowieso zwart basis (eventueel bruin door agouti) en een crème gen, want van de vos vader kunnen die twee niet vandaan komen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:38

Oeps, brainfart, ik moest echt even hard nadenken wat je nou bedoelde. Er moet inderdaad ergens zwart + agouti in de genen zitten. Mushroom is inderdaad geen optie, my bad.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:39

Set_Elkol schreef:
Crème maakt het zilver ook minder sprekend dus een zilver valk heeft vaak geen zilveren manen meer maar soms gewoon donkerbruin. Maar de benen en behang zijn nooit echt zwart (al probeert mijn zilvervalk dat wel :+ )


Dat is nieuw voor mij, ben je toevallig op de hoogte van meer van dit soort feitjes?

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:09

Xyris schreef:
Fennadev schreef:
Zilver kan niet, ze is wel een raszuivere shet. En ze was bij geboorte zwart, alleen de manen waren wel flaxen en lichter dan nu. Verder zijn volgens mij beide ouders ook zwart, want ze wilden een zwarte fokken. Ik vond het wel geinig dat ze echt lichte en donkere banden in haar manen heeft. Staart is ook gewoon zwart, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze net als haar zusters wel homozygoot flaxen draagt, maar dat dit zich alleen bij de geboorte toonde. Van flaxen is de complete werking toch nog niet bekend?


Volgens mij komt zilver wel voor in de shetlandpopulatie, ook bij raszuivere (correct me if i'm wrong). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of flaxen steeds minder goed zichtbaar wordt door de jaren heen. Wel zou het heel goed kunnen dat wintervacht de kleur deels kan beïnvloeden :j. Er is inderdaad nog niet zo heel veel bekend over flaxen, vooral omdat de locatie van het gen niet bekend is en er waarschijnlijk meer dan één gen effect heeft op het flaxen fenotype. Maar het is inderdaad recessief en moet dus homozygoot voorkomen wil het zichtbaar zijn.


Komt niet voor bij raszuivere shetlanders :)

(Was toen bij mijn pony een hele discussie over, en daar kwam het uit)

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:58

Echt een feit is het niet hoor, meer mijn ervaring. De paarden die ik ken met crème en zilver (silver buckskin, silver smoky black) hebben veel minder duidelijk zilverkenmerken. Helaas mijn eigen paard ook.

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:56

Hoi sorry dat ik hier kom binnenvallen, maar het laatste half jaar heb ik me wat meer verdiept in kleurengenetica en begon ik de kleurbeschrijving van het stamboek in twijfel te trekken. Hij staat namelijk beschreven als bruin roan shabrakbont.

Roan betwijfel in ten zeerste, maar wat ik me nog meer afvraag is of hij niet koffievos is ipv bruin shakbrakbont omdat zijn manen niet zwart zijn. Ik wil dat nog laten testen en dan echt alleen vos-gen en agouti, maar kan die bij vhl alleen los vinden of een hele combi met genen die ik niet hoef te weten. Wie heeft daar de gouden tip voor?

Nou goed, de foto's. Hoop dat ze duidelijk genoeg zijn
Afbeelding

Afbeelding

In mijn profiel staan nog meer duidelijke foto's

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:04

Is er geen sprake van sabino bij jouw paard? Bij appaloosa vindt er sowieso een appaloosa-gerelateerd roaning plaats (niet te verwarren met roan) roaning is een verzamelnaam voor witpatronen die op roan lijken maar dit niet zijn.

Daarnaast doe appaloosa hele rare dingen met de kleur, toevallig dat ik net struikelde over dit topic: Welke kleur is mijn appie nu echt?!.
Zelfs een zwart paard kan voskleurig worden met het appaloosa-gen. Het zou mij niet verbazen als een genotypisch bruin paard ook kan kleuren naar (koffie)vos.

Ik denk trouwens sabino omdat de roan-achtige plekken op de buik een vlekkerig witpatroon vertonen. Dit kan wijzen op de aanwezigheid van sabino of misschien marmerbont wat heel sterk lijkt op roan maar weer een appaloosa-patroon is.

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:23

Lijkt me wel gewoon bruin in de basis, maar niet roan. Weet ook niet of shabrak de juiste appaloosa vorm is bij deze.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:43

De zwarte uiteinden van een bruine worden idd beïnvloed door het appaloosa-zijn. De grens tussen panter-en sjabrakbont is vaag, het zijn omschrijvingen voor genetisch nog niet bewezen verschijnselen. Patn-1 kan vanalles veroorzaken tussen totaal wit met stippen, tot enkele witte haren op het kruis. Er zijn paarden met prachtige sjabrakken (in de zin van kruis wit met stippels) die geen patn-1 hebben. Tot daar genetisch iets over te zeggen is die noem je paarden met een donkere voorhand sjabrakbont. Dat roan zal erbij genoemd worden ivm met zijn grotere oppervlak aan wit. Maar echt roan lijkt hij niet.

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:32

Niu de kleurenman bedoelde roan vooral de hals, de witte stekelharen die er tussendoor ziteen. En idd zijn appaloosa patroon valt ook te betwijfelen maar omdat daar zo weinig onderzoek naar gedaan is, maakt dat me ook niet uit.

Maar jullie zeggen allemaal dus wel gewoon bruin als basis?
En Set Elkol kun je dar nog onderbouwen :D ?

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:43

Bruin basis inderdaad. Het nas gebruikt roan soms als aanduiding voor marmerbonte stukken, in het Engels heet dat varnish roan en daar komt de verwarring met 'True roan' dus vandaan.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:11

Kan iemand mij even verder helpen met het volgende?

Levervos en koffievos vallen beiden onder sooty.
Klopt dit?

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:35

In mijn ogen niet per definitie. Lever en koffievos zijn tinten vos, net zoals je donkere en lichte valken, bruine, palomino etc hebt. Donker zijn wordt niet per definitie veroorzaakt door sooty.

Sooty is vaak veranderlijk en niet over het hele lichaam even sterk. Daarom heet het ook sooty, een 'roetlaag' over de kleur heen. Een echte levervos of koffievos is gewoon effen en onveranderlijk.

Als je een vos hebt die donker is door sooty noem ik dit een vos met sooty, geen koffievos. Mijn merrie is door sooty in bepaalde seizoenen bijna levervos te noemen, maar is in de lente bijna oranje. Dus geen levervos. Heb je een koffievos die nog donkerder is door sooty dan heb je een koffievos met sooty.
Het sluit elkaar niet uit en is ook niet hetzelfde in mijn ogen.

Daar moet wel bij gezegd worden dat er nog veel vraagtekens en tegenstrijdigheden zijn omtrent sooty.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:40

Duidelijk omschreven Mooney.

Sooty=roetlaag
Jammer dat die valkjes van mij iets te veel roet hebben meegekregen :')

Afbeelding

Zijn ze eigenlijk ergens aan het zoeken naar het gen dat sooty veroorzaakt? Zou interessant zijn om mijn merrie's daarop te kunnen testen