Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:57

Tweet heeft het een en ander aan primitieve aftekeningen.

Maar niet het hele jaar een duidelijke aalstreep.

Misschien ook nd1 dan.

AnniekSlijk
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:40

Hoi allemaal, ik lees dit topic wel eens mee, aangezien in die kleuren wel interessant vind. Ik heb zelf een "gewoon" bruin veulen. Wel met sabino. En nu krijgt ze op haar vlank allemaal witte haren, stekelharig waarschijnlijk dus, maaaar t gekke vind ik nu dus dat het maar aan 2 kant zit en eigenlijk een soort vlek is, kan dat??

Geen idee of de kleuren kenners hier ook daar verstand van hebben, maar ik dacht ik gooi het toch maar eens in de groep :p

Afbeelding

Dit is dr helemaal:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:54

Komt bij Sabino ook voor hoor :)

AnniekSlijk
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-02-09

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:56

Dat had ik gelezen ja, maar kan t zich ook uiten in maar 1 vlek? En aan maar 1 kant? :+

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:58

Ik heb merrie vos(stekel) harig en die heeft ook op haar rug een witte streep bij elkaar.

Haar dochter heeft overal witte haren.
Weet niet waar dat dan onder valt?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:04

Zoek op google een naar Sabino en Horse en kijk bij afbeeldingen hoeveel verschillen er in bestaan :D

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:04

Haha ja maar kan dat ook bij vos? Omdat je vaak hoort stekelharige vossen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:06

Stekelharig is de Nederlandse vertaling van 'iets met witte haren', maar kan genetisch Sabino, Rabicano en Roan zijn.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:07

Oh haha okee bedankt voor de uitleg :D

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:47

Vraagje:

Als de n bij bijvoorbeeld A/n betekent dat het gen niet aanwezig is.
Wat betekent de g bij G/g dan precies? Dat het gen wel aanwezig is maar niet aan staat?
En hoe zit dat met OLW/O? Daar hebben ze altijd een hoofdletter als Frame niet aanwezig is. Wat houdt dat precies in?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:51

Oke, om het makkelijk te houden dus XD

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:54

Het is jammer dat daar geen standaardisatie in is en dat een kleine letter betekent dat het NIET aanwezig is en een hoofdletter WEL.
Ik gok dat A/n betekent dat er géén Agouti aanwezig is, maar dat G/g betekent dat er één grijs-gen is.
De afkorting OLW/O is helemaal een rare, want LW is gekoppeld aan Frame en een paard kan Overo zijn zonder LW te hebben/Frame te zijn.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:01

Ik was al aan het zoeken naar mijn uitleg over kleine letter/hoofdletter tegenover n/hoofdletter. Maar volgens mij heb je het al gevonden :')

Hoofdletter = dominant
Kleine letter = recessief
Dat is de juiste aanduiding volgens de biologie. Daarbij zijn de meeste (niet alle) 'bijzondere' kleurtjes bij paarden dominant dus wordt er inderdaad vaak onthouden hoofdletter = wel, kleine letter = niet. Maar dat is niet altijd het geval. G is inderdaad het allel voor schimmel, g voor 'niet-schimmel'.
Een geval waarbij het paard positief is voor een bepaald kleurtje maar de aanduiding in kleine letters is, is bijvoorbeeld het recessieve flaxen. Een paard met flaxen is ff en zonder flaxen Ff of FF.

Dan heb je soms ook de notatie van hoofdletter of n (of N). Ik denk dat dat voornamelijk voortkomt uit de testen die meer medisch zijn, waarbij het voornamelijk belangrijk is om te zien of een dier drager is van een bepaalde aandoening of niet. Dan is de N voor negatief lekker duidelijk en ontstaat er geen verwarring of een dier nu wel of niet een aandoening doorgeeft.

De LWO/O notatie ken ik niet en is naar mijn inzien echt super nutteloos en onnodig verwarrend. Is dit niet gewoon onhandig overgenomen door iemand?

Het ligt alleen aan het lab welke notatie wordt gebruikt. Ik zou dat graag overal hetzelfde zien en heb omtrent genetica het liefst de eerste manier van noteren (hoofdletter of kleine letter), maar je kan niet alles hebben wat je wil.

EDIT: even om DD aan te vullen, bij zowel Gg als A/N is het individu heterozygoot voor de eigenschap. Geen agouti in met de n notatie zou zijn: N/N (met daarvoor uiteraard de naam agouti).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:07

Animal Genetics gebruikt LWO/O, maar gooit ook bij 'n' kleine en hoofdletter door elkaar

Breed; American Paint Horse
HYPP n/n
HERDA N/N
GBED N/N
PSSM1 n/n
MH n/n

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:17

Ik heb begrepen dat Animal Genetics een beetje verouderd is wat betreft hun informatie, dit lijkt het wel te bevestigen.

Ik begrijp inderdaad hoe de basisgenetica (kleuren) in elkaar zit en wat welke genen doen, maar ik vind de aanduidingen zo vaag, inderdaad, doe bij niet aanwezig gewoon een n en ga geen g of O doen, dat maakt het alleen maar verwarrend ten opzicht van het extention-gen. Laat staan die O. Het is zo net alsof er twee dominante genen met elkaar lopen te vechten daar.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:07

Animal Genetics en UCL Davis, beide USA, gebruiken 'n' als aanduiding van 'niet aanwezig' zijn van bepaalde gen. Bijvoorbeeld A/n = 1x Agouti en1x niet-agouti.

LWO/O ... heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien ... maar begrijp toch eruit dat er 1x LWO aanwezig is en 1x niet-aanwezig is. Beetje onduidelijk deze beschrijving.
LWO/n of O/n ... beiden duiden op aanwezigheid van 1x O gen (LWO) en een niet-O geen.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:06

DubbelDun schreef:
Animal Genetics gebruikt LWO/O, maar gooit ook bij 'n' kleine en hoofdletter door elkaar

Breed; American Paint Horse
HYPP n/n
HERDA N/N
GBED N/N
PSSM1 n/n
MH n/n



Animal genetics gebruikt toch ook gewoon
LWO n/O ? En idd ik vind dat hoofdletters en kleine N/n door elkaar ook altijd zo raar. Zou daar een reden achter zitten?

Afbeelding

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:13

Volgens mij zijn HERDA en GEBD alleen in homozygote vorm ziekmakend, dus is het een recessief allel. De andere 3 ziekmakers zijn dominante allelen. Daar zal het verschil wel mee te maken hebben.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:30

@coloured: dat klinkt logisch.
@Peterina: een O-gen hóeft geen Frame te zijn. Sabino en Splash zijn ook Overo.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:10

klopt coloured, pssm1 is wel incompleet dominant maar dat zal de reden zijn van de kleine en grote letters

ik vind het lettergebruik ook altijd zo verwarrend, ook in de boeken is het overal anders, waarom het simpel houden als het moeilijk kan ook :+ :+

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:20

En toch heb ik stekelharigen staan zonder Rabicano, Sabino of roan hihi. De hele moederlijn van die shetlanders heeft witte haren over hun rug, kont en flank zitten en het worden steeds meer witte haren met de jaren. Geen skunktail en geen kin/buik vlek en het zijn ook roans. Dus een nog onbekend gen waarschijnlijk, of toch rabicano, maar bestaat dat zonder witte haren in de staart?

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:00

Ja waarschijnlijk zijn er nog veel meer onbekende wit-genen.. ik heb ook een smoky black merrie die in de lente en herfst heel stekelharige liezen krijgt. Zij is getest op alles wat er momenteel te testen valt en is tot hiertoe enkel LWO N/O

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:10

DubbelDun schreef:
@coloured: dat klinkt logisch.
@Peterina: een O-gen hóeft geen Frame te zijn. Sabino en Splash zijn ook Overo.



Maar worden dan met andere 'letters' beschreven niet met een 'O' ... tenminste bij meeste van labo's die met equine genen werken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:20

Fennadev schreef:
En toch heb ik stekelharigen staan zonder Rabicano, Sabino of roan hihi. De hele moederlijn van die shetlanders heeft witte haren over hun rug, kont en flank zitten en het worden steeds meer witte haren met de jaren. Geen skunktail en geen kin/buik vlek en het zijn ook roans. Dus een nog onbekend gen waarschijnlijk, of toch rabicano, maar bestaat dat zonder witte haren in de staart?


Misschien is dan een van de verschillende White genen aanwezig. Bij verschillende van de W-genen zit licht tot zwaar verspreiding van witte haren door het vacht. Bij W-20 zelf vlekken ... zonder 'bont' te zijn.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:14

Wat veroorzaakt dat een bruin veulen tegen het zwart aan word, na veulenverharing?

Afbeelding