Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:36

Luckystory schreef:
Ik denk alle stamboeken waar die andere verdunningen ook zijn toegelaten en ook voorkomen. QH, mini-paarden, Lusitano's etc...


PEARL Rassen lijst: NIET aanwezig ; Via test bevestigt ; niet bevestigt of historisch

Arabian
Akhal-Teke
Appaloosa
American Cream Draft
Andalusian/Lusitano
Bashkir Curly
Belgian (American)
Belgian (Brabant)
Caspian
Clydesdale
Criollo
Cleveland Bay
Dales
Dartmoor
Connemara
Exmoor
Fell
Friesian
Haflinger
Hackney
Highland Pony
Icelandic
Lipizzan
Miniature Horse
Missouri Fox Trotter
Morgan
Mountain Pleasure
Noriker
Norwegian Fjord
Paint
Paso Fino
Percheron
Peruvian Paso
Quarter Horse

Rocky Mountain
Saddlebred
Shagya
Shetland (American)
Shetland (British)
Suffolk
Shire
Standardbred
Tarpan
Tennessee Walker
Thoroughbred
Welsh Mountain Pony
Welsh Pony
Welsh Cob
Australian Pony
Australian Stock Horse
Boulonnais
Breton
Camargue
Campolina
Cold-blooded Trotter
Comtois
Dole
Dutch Harness Horse
Dutch Warmblood
Estonian Native
Felin Pony
Finnish Horse
Frederiksborg
Freiberger
Gelderlander
Gotland (Russ)
Groninger
Gypsy Cob/Tinker
Hanoverian
Hucul
Irish Draft
Jutland
Kathiawari/Marwari
Kladruber
Knabstrup
Lewitzer
Malopolski/Wielkopolski
Nordlands
North Swedish
Orlov
Poitevin Mulassier
Polish Draft
Pottock
Selle Francais
Silesian
Trakehner

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:36

s6801881 schreef:
:)* Handige mannetjes daar bij het AQHA, het wordt met de seconde duidelijker :=


Er is hard gevochten om DAT op papier te krijgen!! :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:28

Peterina schreef:
s6801881 schreef:
Van de AQHA heb ik een PDF met overzicht van de mogelijke kleuren, maar geen pearl :n bij kleurfokkerijen zou het natuurlijk mogen :j


AQHA 'erkend' cream en champagne niet als een kleur beschrijving. Op de pedigree staat meestal bijgeschreven: 'cream gene carrier' of 'champagne gene carrier'.



Palomino, buckskin, cremello en perlino accepteren ze wel, smoky black en smoky cream dan weer niet. Bij mijn merrie heb ik dus ook black aangeduid en er bij vermeld: carries cream gene.

Wel raar dat bij paints geen pearl voorkomt, da's dan toch maar een kwestie van tijd als het bij quarters wel voorkomt..?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:41

Piants staan wel in het lijstje. Ik ben zelf niet heel erg geïnteresseerd in AQHA, maar wat ik meekrijg! Ze maken je het niet echt makkelijk daar := Verder niets tegen het paard, maar de bureaucratie eromheen wel.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:50

Aaahja verkeerd gelezen :o?

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:28

inhakend op de vraag over de koolvos, wordt dit veroorzaakt door het sooty gen? Ik ben als ik ga googlen namelijk alleen maar haffies tegen gekomen en dan voornamelijk deze dekhengst:
Afbeelding

of komt dit door een mutatie in het flaxen gen?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:32

Koolvos kennen ze in het Engels naar mijn weten niet. Ik kom alleen liver chestnut en liver chestnut + sooty tegen. Flaxen heeft invloed op de manen, lijkt me sterk dat het de vacht modificeert hoewel ik niet bekend ben met muaties in flaxen. Voor zover ik weer zijn mutaties met fenotypische uiting dus niet bekend, maar ook hier, correct me if I'm wrong ;)

Ik denk, op basis wat ik heb gelezen over vossen en sooty dat koolvos dan waarschijnlijk (koffie)vos + sooty is. Ik vraag me wel af, is dat wel een Haf of een Schwarzwalder Fuchs is?

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:35

Het is een haf, erkende dekhengst zelfs. Hij heet Steiermark. Ik weet dat het bij de Schwarzwalder Fuchs inderdaad ook voorkomt, maar worden de SF paarden dan ook vos geboren? Want sooty komt toch pas met de jaren?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:42

meestal worden vosveulens in een roodtint geboren. Ze kunnen de eerste veulenvacht verliezen en er als koffievos onderuit komen. Daarna kan sooty heel hard aan het werk gaan, waardoor het dier op tweejarige al erg donker is. Binnen enkele jaren kan hij helemaal zwart zijn. Vaak blijven de flanken en delen van de kaak minder aangetast, maar op de donkere basiskleur zie je dat niet zo duidelijk als bij de palomino die bijvoorbeeld op pagina 1 is genoemd.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:00

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:
Maar dat verkleuren en donkerder worden in de loop der tijd is toch vrij algemeen bij vossen?
Ik heb er ook een staan die altijd gewoon goudvos was en sinds 2 jaar begint ze donkerder te worden, nu ze goed door de wintervacht is valt op hoe donker ze eigenlijk wordt.
Ze is nu 8 jaar.


Heeft ook HEEL VEEL met voeding, klimaat en behuizing te maken.

We zijn verhuisd maar ze krijgt niets anders gevoerd dan altijd.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:01

In welk opzicht staat voeding in verhouding met de kleur?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:07

Eiwitten

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:14

En meer eiwit is donkerder of lichter?

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:37

Is flaxen nou eigenlijk een aangetoond gen of een theorie? Voor zover ik weet heeft t alleen invloed op de manen en staart iig, maar daar kan ik ook naast zitten hoor..

Voor wat betreft die voeding ben ik ook wel benieuwd hoe dat werkt. Want voeding op zich kan lijkt mij geen invloed hebben op de genen. Maar het zou dan ergens invloed moeten hebben op de pigmentproductie en/of afgifte door melanocyten?? En waarom zijn eiwitten daarin belangrijk? Iemand die hier meer over weet, ben er wel nieuwsgierig naar eigenlijk..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:08

Ik heb weinig kaas gegeten van aparte kleurtjes, maar ik heb wel een vraag aan jullie.
heb em ook al eens in een ander topic over roan gesteld, maar er is nooit antwoord op gekomen ;(

Iemand hier enig idee hoe het zit met roanspots. Enkel gekleurde paarden die een plek op hun lichaam hebben die roant.
Voorbeeld, mijn merrie Lena. Ik weet dat het bij haar moeder wegkomt, die heeft em nl altijd in meer of mindere mate aan dr kids doorgegeven. En moeder is Smart Little Lena gefokt, die rabicano geweest moet zijn. Hij heeft erg veel nakomelingen die rabicano zijn.

Afbeelding

Rabicano ken ik, daar heb ik een uiterst goed voorbeeld van, zelf gefokt en ik viel bijna om toen ik die achter de merrie zag liggen :D Zowel vader als moeder zijn minimal rabicano.
Afbeelding

Maar het is me nog steeds niet duidelijk waar de roanspots wegkomen/ontstaan.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:18

Rabicano wordt recessief doorgegeven, dus blijkbaar dragen beide ouders een rabicano gen, en heeft de kleine ze allebei mee gekregen :) Ik neem aan dat roanspots niet door rabicano/roan worden veroorzaakt, maar door sabino.

Flaxen is nog niet aangetoond, maar op basis van observaties uit de fokkerij wordt er aangenomen dat het door middel van een recessief gen wordt doorgegeven. Dat zou relatief logisch zijn als je gaat kijken naar rassen die bekend staan om Flaxen, zoals de Haflinger. Wanneer het dominant zou overerven zou het vele malen moeilijker zijn om alléén paarden met Flaxen te fokken, aangezien het recessieve allel altijd verborgen kan blijven en ergens weer de kop zal opsteken bij een A/a A/a combinatie.

Wat eiwitten betreft: het is helemaal niet zo vreemd dat dit invloed heeft op de kleur van het paard. Pigment is, net als andere eiwitten, opgebouwd uit aminozuren, waarvoor het DNA codeert. Wanneer de voeding meer eiwitrijk wordt heeft het paard meer aminozuren tot zijn beschikking. Dat kan zich uiten in een donkerdere kleur. Dit is wel iets dat ik jaren geleden een keer heb uitgezocht, dus aanvullingen graag :o

Edit Typ:o
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-06-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:22


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:23

Voor een reddun vind ik m erg rood

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:47

s6801881 schreef:
Rabicano wordt recessief doorgegeven, dus blijkbaar dragen beide ouders een rabicano gen, en heeft de kleine ze allebei mee gekregen :) Ik neem aan dat roanspots niet door rabicano/roan worden veroorzaakt, maar door sabino.


De verbleekte vlek op de vos-merrie zou ook veroorzaakt kunnen zijn door een te kort aan pheomelanine (rood pigment) net op die plek tijdens het dracht ... veroorzaakt door trauma (?), voeding te kort (aanmaakt bouwstoffen) of dermatologisch afwijking.

Natuurlijk kan het ook een vorm van Birdcatcher Spots zijn:
dit is een EV merrie met enkel Birdcatcher Spots EN ook Bend d'Or spots:
Afbeelding

Citaat:
Wat eiwitten betreft: het is helemaal niet zo vreemd dat dit invloed heeft op de kleur van het paard. Pigment is, net als andere eiwitten, opgebouwd uit aminozuren, waarvoor het DNA codeert. Wanneer de voeding meer eiwitrijk wordt heeft het paard meer aminozuren tot zijn beschikking. Dat kan zich uiten in een donkerdere kleur. Dit is wel iets dat ik jaren geleden een keer heb uitgezocht, dus aanvullingen graag :o


Heel jong begonnen dan met je onderzoek? :D ;)
Luzerne is bekend als een donker-maker... hier zit je dan met eiwit maar met voeren van betere kwaliteit hooi krijgt je een verbetering van gezondheid dat zich ook in het vacht weergeeft ... erg logisch als je erover nadenkt.
Rode paprika is bekend als een kleur 'intensifier' (diepere tint) ... maar dan het puur poeder van hoge kwaliteit, niet het huis en tuin variant dat je in de winkel koopt! Wil je meer 'rood' bijvoorbeeld in de tint van je palomino dan moet je beginnen met voeren van rode paprika poeder in het najaar tot na de vachtwissel in het voorjaar ... let wel vachtkleur kan nooit donkerdere worden dan wat genetisch is vastgelegt maar kan wel verbetering van tint geven dat anders is aangetest.
Er is een leverancier die hier intensief onderzoek over heeft gedaan en producten op de markt heeft gebracht die als supplementen dienen gebruikt te worden. En het werkt!
Ook is alom bekend dat blootstelling aan de zon in de zomer vachtkleur verbleekt ... dus onder dekens houden of overdag op stal houdt meer 'kleur' aan je paard.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:55

Ik heb dat uitgezocht voor een biologie project op de middelbare school, pakweg 6 jaar geleden :P Maar er is denkt ik een verschil tussen een diepere tint door eiwitten (meer pigment) en een diepere tint door "kleurstoffen". Hetzelfde is als iemand veel tomaten of wortels eet. De kleurstoffen uit de groenten hopen zich op in de huid (in dit geval het haar), waardoor de tint veranderd.

En bij de friezen zien we inderdaad regelmatig dat men tot extremen gaat om hun, vooral hengst, zwart te houden, van eczeemdekens tot s' nachts op de wei :=

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:10

stef schreef:
Voor een reddun vind ik m erg rood

Ik ook wel... maar die donkere manen en koppie deden me een beetje eraan denken. Heb nl wel eens zulke dode red dun's gezien

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:09

s6801881 schreef:
JS: Ik vond dat het hele metallic verhaal niet mocht missen. Het is zeker interessant en behoorlijk zeldzaam dus voldoet aan de criteria :P Wat betreft agouti hebben we het geluk meer te weten dan over de vostinten. Er zijn vier verschillende genen mogelijk op de agouti locus, in volgorde van dominantie aldus Sponenberg: Wild Bay (de meest lichte vorm waarbij het zwart tot in het uiterste is verdreven, soms alleen een zwarte kroonrand en vaalzwarte manen en staart) Bay (de "normale" bruinkleur), Brown/Seal Brown/Seal Bay (het zwart wordt amper terug gedrongen, de vacht is donker van kleur, meestal zijn de neus, flanken, binnenbenen en het gebied rondom de ogen lichter van kleur). Het laatste gen is het recessieve allel, waarbij in homozygote vorm geen agoutikenmerken te zien zijn. Dat is het stukje dat genetisch wordt verklaard. Maar dat is nog niet alles zeggend: er zijn Bays die een hele lichte vachtkleur hebben maar wel de kenmerkende zwarte benen, manen, staat en oorputen. Heb je ook een foto?

De rest lees ik later bij. Wat gaat dit topic hard!

Foto van mijn (in alle gevallen ongewassen, soms ronduit smerige) merrie: Winter; Frosting in de manen goed te zien, foto uit vroeg voorjaar; Laat voorjaar. Vaak verbleekt ze al heel vroeg in de zomer énorm: zie bijvoorbeeld als tweejarige. In de winterfoto is de kleur bij haar flanken de eigenlijke kleur (om aan te geven hoe vies ze daar is). :o
Ouderdieren en vaderdieren van beide ouders. Vader is smoky black (uit een buckskin x black), moeder bay (uit een black x metallic palomino)

Als ik het goed begrijp is mijn merrie dus gewoon een ietwat lichte variant van "normaal" bay(=black+agouti)+cream? (+licht metallic) en speelt daar dus niet een "vervorming" van agouti? Ze heeft trouwens ook een zwart vlekje in haar hals, wat dus zou kunnen duiden op sooty? Ook heeft ze in het voorjaar appeltjes. Even het coat colour testing formulier erbij gepakt: ze is Ee Aa NCr en NN voor pearl. Verder bij die test op geen andere modifier getoetst.

Vind het erg interessant, zeker omdat mijn paard dus zo licht is, zoals sommige gewone bruinen ook veel lichter zijn. Als veulen was ze ook al zo licht, dus ik kan ook niet zeggen dat het dieet enorm van invloed is, aangezien ze ook in Rusland heeft gestaan op een ander dieet dan bij mij.

Aminozuren en de wijze waarop deze opgenomen worden hebben inderdaad een enorme weerslag op de vacht, evenals het inpakken van paarden cq uit zonlicht houden. Houders van Friezen die de paarden alleen onder dek of in het donker laten grazen zijn zeker niet de eersten die dit deden; deze praktijken kunnen zelfs herleid worden tot vele eeuwen ver terug in Perzië en Centraal Azië evenals het voeren van een dieet met een enorm hoog eiwitgehalte. De redeneringen die daarachter steken kom ik hopelijk nog wel eens op terug.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:34


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:24

s6801881 schreef:
Rabicano wordt recessief doorgegeven, dus blijkbaar dragen beide ouders een rabicano gen, en heeft de kleine ze allebei mee gekregen Ik neem aan dat roanspots niet door rabicano/roan worden veroorzaakt, maar door sabino.


Hahaha ja dat werd wel duidelijk met dit veulen :D Zowel vader als moeder waren minimal rabicano. Die kleine is ondertussen al een paar jaar ouder en nog veel uitgesprokener Rabicano geworden :j
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... 006kg2.jpg

Maar spots en sabino??? Zou ze daarvoor niet meer wit moeten hebben (benen ed)?? Moeders was chestnut (en een echte donkere) had alleen maar een kolletje. Vader van Lena was een vos, met bles maar zover ik me kan herinneren geen witte benen. Sabino kan zich toch niet zover verstoppen?? Halfzussie is ook chestnut met een paar stekelharen. En een hele kleine roanspot, bijna niet te zien.

Peterina schreef:
De verbleekte vlek op de vos-merrie zou ook veroorzaakt kunnen zijn door een te kort aan pheomelanine (rood pigment) net op die plek tijdens het dracht ... veroorzaakt door trauma (?), voeding te kort (aanmaakt bouwstoffen) of dermatologisch afwijking.


Trauma kan ik me niet voorstellen, dan zou ze dat bij elke dracht moeten hebben gehad. En hetzelfde geldt voor voeding, 2 veulens zijn hier geboren, en Lena heb ik gekocht samen met mams toen ze 3 was. Alle 3 de veulens hebben een andere vader, en toch hadden alle 3 de veulen meer of minder een roanspot. Die van Lena is wel de grootste.

Peterina schreef:
Natuurlijk kan het ook een vorm van Birdcatcher Spots zijn:

Heb je daar meer voorbeelden van. Het fenomeen Birdcatcher spots ken ik wel (ik heb nog een vosje, andere lijn en die heeft ze :+ ) Wannabee appie zeg ik altijd maar. Maar ik ken die spots alleen maar als zijnde kleine stipjes in de vacht.

Hoi Van. Ik blijf die spot van je Shet geweldig vinden :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:27

Ik had een haf met birdcatcher spots. |Foto's van haar in de bokt wiki :j