Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:33

Peterina schreef:
Natuurlijk kan het ook een vorm van Birdcatcher Spots zijn:
dit is een EV merrie met enkel Birdcatcher Spots EN ook Bend d'Or spots:
[ Afbeelding ]

Mijn merrie is nu bijna zo donker als deze vos en ze heeft ook de donkere vlekjes op d'r billen.
Voorgaande jaren was ze zo rood als die met de roanspot erboven, dit voorjaar kreeg ze allemaal witte haren in haar liezen en op de buik, leek wat roan te zijn maar nu ze volledig verhaart is is dat weg en is ze dus een stuk donkerder.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:34

Moragh schreef:
stef schreef:
Voor een reddun vind ik m erg rood

Ik ook wel... maar die donkere manen en koppie deden me een beetje eraan denken. Heb nl wel eens zulke dode red dun's gezien

?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:37

Ik probeer nog een foto te vinden van het veulen waarover de artikel gaat maar deze is wit (niet creme) geboren met blauwe ogen (en behoudt die). Volgens de onderzoekers heeft hij een 'novo mutatie' wat kleur betreft, dus in andere woorden een geheel nieuwe 'wit' gen.

Artikel: "Rare white horse prancing around in his own special genes"
http://phys.org/news/2012-06-rare-white ... ecial.html

Stukje eruit ...
"There's no indication the white foal is deaf. The mutation he carries is probably located in a gene called KIT, said Cornell University veterinarian Samantha Brooks. There are 18 known spelling errors in this gene that lead to white horses, she said. Like other horses with KIT mutations, the foal has some spots of brown along the spine -- the product of cells that were waiting for a signal to migrate.
Some horses inherit a KIT mutation from a white parent, but in this case, the mutation is new and unique to this horse."


If the white foal's mutation is indeed in KIT, then it's dominant, meaning that if he became a sire, it would affect half of his offspring. How far he spreads his new mutation depends on whether his owners think he has a talent for racing. So far, the signs are good, said his owner, Peter Congilose. "He can turn on a dime. He's agile, he's quick.?...?I've never seen a horse that can move like this."

(c)2012 The Philadelphia Inquirer
Distributed by MCT Information Services



foto:
Afbeelding

Jette

Berichten: 1456
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:42

Ben ik scheel of is zijn voorpluk vos?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:46

Ja die herinner ik me, die is dit voorjaar geboren uit een draver moeder?
Die had idd een voskleurig medicine hat (ook de oren), de rest is wit.

Jette

Berichten: 1456
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:49

[VN] Bijzonder wit Standardbred veulen geboren

Dit is wat er bij VN op bokt is verschenen. Gaaf beestje! Wel raar, wat gebeurd er dan bij zo'n KIT mutatie?

edit; wat er gebeurd is dus niet bekend lees ik net :') maar er staan ook een linkje in naar een volgend artikel en zo nog verder. Interessant om te lezen!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:53

rina schreef:
Trauma kan ik me niet voorstellen, dan zou ze dat bij elke dracht moeten hebben gehad. En hetzelfde geldt voor voeding, 2 veulens zijn hier geboren, en Lena heb ik gekocht samen met mams toen ze 3 was. Alle 3 de veulens hebben een andere vader, en toch hadden alle 3 de veulen meer of minder een roanspot. Die van Lena is wel de grootste.


Een keer botsen tegen de wand of deur met een dikker veulen-buik geldt als trauma ... bij het liggen gaan en neer klatsen op de grond geldt als trauma ... zo zijn er 100 + 1 redenen voor trauma.
Maar dit is maar een van de mogelijke oorzaken ... het wilt niet zeggen dat alleen dit verantwoordelijke is, misschien bij iedere dracht een andere oorzaak en misschien omdat de merrie daar 'aanleg' voor heeft (het afwijkend kleur cellulair).

Peterina schreef:
Natuurlijk kan het ook een vorm van Birdcatcher Spots zijn:


Voorbeelden van de veel verschillende expressie van Birdcatcher Spots:
http://www.google.be/search?q=birdcatch ... 80&bih=845

Mijn goud palomino merrie heeft een grote Bend d'or vlek op haar LV been en enkele kleintje op haar LA bil. Toen zij 10 jaar was begonnen verbleektte vlekjes op haar achterbil voor te komen; ze zijn niet zoooo zichtbaar maar je kan ze wel beter zien hoog-zomer dan in de winter.
witte vlekje op heup en vage eentje onder linkse klein donkervlek:
Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:54

anneliesdj schreef:
Ja die herinner ik me, die is dit voorjaar geboren uit een draver moeder?
Die had idd een voskleurig medicine hat (ook de oren), de rest is wit.


"the foal has some spots of brown along the spine"

Het is wat je 'brown' noemd?! :?

Net toegestuurd door Wendy:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Peterina op 06-06-12 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Berichten: 3670
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:57

Peterina schreef:
It is literally spontaneous,” says Brooks. “There are about 14 different unique mutations in a gene called KIT. For a reason we don’t fully understand, many of these spontaneous white horses have one of these KIT mutations.

KIT genen zijn oa Sabino 1, Sb2, Sb3, Splash 1-11 ... DW, .... zit ik al op de 14 'different' mutaties die wit kunnen geven? :+

een quote uit dat topic. voor de uitleg over het KIT gen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:46

momo_lover schreef:
Peterina schreef:
It is literally spontaneous,” says Brooks. “There are about 14 different unique mutations in a gene called KIT. For a reason we don’t fully understand, many of these spontaneous white horses have one of these KIT mutations.

KIT genen zijn oa Sabino 1, Sb2, Sb3, Splash 1-11 ... DW, .... zit ik al op de 14 'different' mutaties die wit kunnen geven? :+

een quote uit dat topic. voor de uitleg over het KIT gen


Klopt maar ik had wel verkeerd ivm de bekende KIT genen, juist is:
- Sabino: SB1 (DNA test beschikbaar), SB2, SB3
- Splash: Spl1, Spl2, Spl3
- Dominant White: DW1-11 (maar er zijn waarschijnlijk nog 3) ... deze hebben white haren, roze huid en bruine ogen. Veel info hierover in deze 'paper': http://www.duncentralstation.com/PDF/KI ... Castle.pdf

Laurentii

Berichten: 2097
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:18

Zou er iemand eens kunnen kijken naar dit veulen?
Hier is ze een halve dag oud.
Vooraanzicht dacht ik een vos.
Maar dan draaide ze zich om, zwarte staart en kogels.
En haar oortjes zijn ook zwart.
Maar toch vosse manen ...

Afbeelding Afbeelding

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:32

Ik zit op de mobiel dus ik houdt het kort. Er zijn 17 verschillende KIT mutaties verbonden aan dominant wit. de uiting is van 50 tot100 % daarnaast is splashrd in geen enkele wetenschappelijke publicatie aan KIT verbonden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

Nog niet verbonden maar het is wat ze noemen een 'shadow' gen en bevindt zich altijd in de directe beurt van Chrom.3 op de KIT.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:41

silly_silas schreef:
Zou er iemand eens kunnen kijken naar dit veulen?
Hier is ze een halve dag oud.
Vooraanzicht dacht ik een vos.
Maar dan draaide ze zich om, zwarte staart en kogels.
En haar oortjes zijn ook zwart.
Maar toch vosse manen ...

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]


Veulen is 100% bruin. Wacht maar een maand of twee en dan zijn de manen ook verkleur.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:45

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:
Ja die herinner ik me, die is dit voorjaar geboren uit een draver moeder?
Die had idd een voskleurig medicine hat (ook de oren), de rest is wit.


"the foal has some spots of brown along the spine"

Het is wat je 'brown' noemd?! :?

Spine = ruggengraat, die is op deze foto niet zichtbaar ;)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 00:02

Ik meld me voor de aankomende dagen even af :o Voor de verandering ben ik eens in de buurt van een paard te vinden :')

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:11

Hoi,
ik kom even binnenvallen, in mijn onderschrift staat namelijk een link over mijn merrie Flicka, zij heeft sinds een paar weken allemaal witte vlekjes, ik vroeg me af of jullie daar iets over weten te vertellen?

ik ga nu eerst even dit topic doorspitten, interessant!

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:58

weer veel interessante dingen geplaatst zeg..

maar het veulen uit het voorpaginabericht
http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/large_lightbox/hash/a4/0d/a40d8db9b8c27bf395c841146b238085.jpg

zit dus genetisch anders in elkaar dan bijvoorbeeld het veulen uit dit topic
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&p=78099341&uf=30398#p78099341

omdat in het eerste geval t om een spontane (en nog onbekende mutatie op het KITgen) moet gaan aangezien de ouders bruin/donker zijn. bij het tinkerveulen zijn lijkt t meer een extremere variant van beide ouders (meer wit)

wel vind ik dat beide veulens erg op elkaar lijken qua fenotype (wit met rond de bovenlijn hele lichte vos/bruinige vlekjes). zou het genotype niet stiekem toch hetzelfde kunnen zijn bij deze 2 veulens (of iig zelfde mutatie kitgen??) of denk ik dan te simpel?

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:16

verder heb ik me nog even bezig gehouden met sooty en ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken

sooty zorgt dus voor zwarte haren door de vacht en kan op veel manieren tot uiting komen
- countershading, zwart vanaf de bovenkant, pot as idee (in minimale expressievorm niet te verwarren met dun)
- zwart van onderaf, idee alsof ze door de modder gelopen hebben (waar stef paar mooie voorbeelden van had)
- strepen of appeltjes (http://boktimg.nl/w/images/1/17/Haflinger_sooty1.jpg[url]
http://www.whitehorseproductions.com/im ... egBars.jpg
[/url])
- meer egaal donkerder kleuren zoals de merrie van faline (http://www4.picturepush.com/photo/a/8421277/640/Alles/goldy.pnghttp://www1.picturepush.com/photo/a/8421284/640/Alles/twee5hy9bz.jpg) in extreme expressievorm zelfs zo dat de oorspronkelijke kleur niet meer te herkennen is zoals bij de palomino die gepost werd http://www.morgancolors.com/heathermoorgoldbanner.jpghttp://www.benshappytrails.com/banner.jpg

Nou de genetica die ik erover heb kunnen vinden, ben wel benieuwd hoe de ideeen daar hier over zijn.
Een van de theorieën (sponenberg beschreven) is dat sooty bij bruine en zwarte paarden (paarden met zwarte haaruiteinden) genetisch anders in elkaar zit dan sooty bij paarden zonder zwarte haaruiteinden (vos). Deze hypothese komt voort uit het feit dat sooty bij bruine paarden vooral countershading tot gevolg heeft terwijl bij paarden waarbij hun kleur gebaseerd is op vos (rode haaruiteinden) sooty zorgt voor een egale verdeling van de zwarte haren (en een donkerdere tint zoals koffievos).
De countershading door sooty bij paarden met zwarte haaruiteinden zou verklaard kunnen worden met de aanwezigheid van een extra allel op de extensionlocus. Dit allel wordt extension Brown genoemd, genoteerd als EB. Dit allel zou dominanter zijn dan het wildtype extensionallel E+, maar minder dominant dan het extension black allel ED. Een paard met AA-EB- zou een donkerbruin fenotype hebben en een paard met het genotype AA- E+- zou een lichtbruin fenotype hebben. Als deze theorie klopt en het extensionbrown allel inderdaad zou bestaan kan dit het verschil tussen lichtbruine en donkerbruine paarden verklaren, het sootyeffect wat lichtbruine paarden donkerbruin maakt is dan te verklaren met de aanwezigheid van het extensionbrown allel. Omdat het extensionbrown allel dominant is over het wildtype extensionallel past ook binnen het idee dat sooty (donkere kleur) dominant is ten opzichte van ‘niet sooty’ (de lichte kleur).
Doordat het extensionbrown allel dominant is zorgt het (net als alle andere dominante allelen op de extensionlocus) voor de vorming van zwart pigment omdat een dominant extensionallel ervoor zorgt dat de melanocytreceptor wordt geactiveerd en dus eumelanine wordt geproduceerd.
Met het extensionbrown allel kan sooty bij voskleurige paarden niet verklaard worden omdat deze paarden geen zwarte haarpunten hebben als gevolg van het recessieve extenstionallel Ee.
Dit zou wel verklaard kunnen worden als er nog een ander gen; het zogenaamde sootygen zou bestaan. Dit gen is echter nog niet aangetoond en ook over de werking zijn van dit eventuele sootygen zijn de meningen verdeeld. Waarschijnlijk is dat het sootygen dominant zou zijn omdat ervaring van veel fokkers is dat een sootyvos vaker zijn sootyfenotype doorgeeft het gewone vosfenotype (de lichtere variant). Ook wordt de mogelijkheid dat het sootygen incompleet dominant is niet uitgesloten, dit zou het verschil in uiting tussen nauwelijks zichtbaar en extreme donkere verkleuring kunnen verklaren.

Nou kom ik met dat sootygen niet zo ver, ik kan er weinig over terugvinden, is er iemand die een artikel of iets anders over heeft?

verder ben ik ook nog niet helemaal uit het extensionbronw allel, want een palomino is toch ook op een vos gebaseerd, maar bij palomino kan sooty ook meer in patronen (appeltjes of de ponys die stef poste bijvoorbeeld of de haflinger van boktwiki) voorkomen wat dan dus weer niet strookt met het idee dat t bij vosgebaseerde paarden sooty egaal verdeeld (en dus waarschijnlijk met een andere genetische oorzaak). (alhoewel ik vind dat de sooty palomino van feline en de extreme voorbeelden die hier in het topic geplaatst zijn wel weer deze theorie ondersteunen en ik ben ook nog geen vos tegengekomen met countershading patroon)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:45

lientje89 schreef:
weer veel interessante dingen geplaatst zeg..

maar het veulen uit het voorpaginabericht
http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/large_lightbox/hash/a4/0d/a40d8db9b8c27bf395c841146b238085.jpg

zit dus genetisch anders in elkaar dan bijvoorbeeld het veulen uit dit topic
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&p=78099341&uf=30398#p78099341

omdat in het eerste geval t om een spontane (en nog onbekende mutatie op het KITgen) moet gaan aangezien de ouders bruin/donker zijn. bij het tinkerveulen zijn lijkt t meer een extremere variant van beide ouders (meer wit)

wel vind ik dat beide veulens erg op elkaar lijken qua fenotype (wit met rond de bovenlijn hele lichte vos/bruinige vlekjes). zou het genotype niet stiekem toch hetzelfde kunnen zijn bij deze 2 veulens (of iig zelfde mutatie kitgen??) of denk ik dan te simpel?

Er was een tijdje terug ook een veulen geboren uit 2 effen bruine ouders die beide dragers van Sabino bleken te zijn. Veulen was echt extreem sabino met vlekken tot over de rug lopend.
Is nog DNA getest om te zien of het de echte ouders wel waren of sperma verwisseld was (dekgeld 10.000 euro ofzo??).

WendyBZ

Berichten: 13143
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:48


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:54

Afbeelding
Die vind ik echt supercool qua kleur.
Ik zou helemaal lyrisch zijn als er zoeen uit rolde.
Alleen jammer dat je dat niet/moeilijk kunt plannen.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:55

Dus Sponenberg denkt dat koffievos door sooty komt en Gower denkt dat het met recessief agouti te maken heeft toch? Dus vplgens haar zouden vossen met eeAA zouden lichter zijn dan vossen met eeAa of eeaa. Waarvan die laatste dan koffievos zou zijn?

butengeweun

Berichten: 3670
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:55

je kijkt dan wel zeer vreemd op.
Annelies dat is de dus Macahan loss van de link boven je post. Leuk dat hij ook echt op de baan loopt.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:56

Was ook een reactie op de post boven mij ;)