[FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:36

Haar moeder is een zwart/donkerbruine roan en haar vader een amerikaanse welke op de site staat als overo met blauwe ogen:
Afbeelding

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:32

Mooie paarden zie ik hier voorbijkomen, ik heb een zwak voor vlekjes! Sinds vorig jaar loopt er hier ook eentje rond. Al is het vlekkenpatroon zéér minimaal .

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:37

Pandakaas. Zowel hengst als veulen zijn denk ik sowieso tovero (dus tobiano + overo) en als ik dan zou gokken verwacht ik dat de overo vorm dan Splash is, en niet frame overo. Maar bij enige twijfel (die er wat mij betreft wel is) altijd even testen als je van plan bent om te fokken, je wilt niet per ongeluk een frame overo x frame overo combinatie maken en een dood veulen riskeren.

Stella: dat is een minimale tobiano, geen overo ;) wel leuk paard verder, maar past dus niet echt in het topic

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:12

Mijn excuses, ik dacht dat bij tobiano het wit over de ruggengraat kwam een bij overo niet... my mistake! Ik vind kleur en vererving super interessant, maar ben absoluut geen kenner.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:55

Heeft een kern van waarheid hoor, bij frame overo gaat het wit nooit over de rug/hals. Maar andersom, dus dat het bij tobiano altijd over de rug gaat, dat gaat dus niet op. Wat het bij jouwe 'verraad' zijn de 4 witte voetjes, dat is vaak erg kenmerkend voor tobiano.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:56

Ja idd, zoiezo tobiano + overo en dat kan dan idd zowel frame of splash zijn.. ik zou ook testen voor de zekerheid als je ermee wil gaan fokken :)

Stella-fara het is in de praktijk meestal wat ingewikkelder .. :)

Wel heeft een tobiano altijd 4 witte voeten/benen. Dat is het belangrijkste kenmerk ( hoewel er ook heel uitzonderlijke gevallen zijn met gekleurde voetjes, maar dat komt echt extreem weinig voor)

En een frame overo heeft dan weer raar of zelden 4 witte voeten/benen (tenzij in combinatie met een ander patroon) en het wit komt meestal ook niet over de rug idd.

Maar als verschillende patronen bij elkaar komen kan het verwarrend worden :P

Edit: bijna tegelijk met moony een gelijkaardige uitleg, sorry :D

Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:02

Bedankt voor jullie reactie :) Ik vind het erg interessant om te horen wat jullie er van denken. Ik wil met haar gaan fokken ja. Het plan was inderdaad al dat we haar daarom zeker willen gaan testen. Juist omdat ik niet de verkeerde combinaties wil maken! Maar voor het zo ver is won toch mijn nieuwsgierigheid het om eens te vragen ;)

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:08

Tinniie schreef:
En een frame overo heeft dan weer raar of zelden 4 witte voeten/benen (tenzij in combinatie met een ander patroon) en het wit komt meestal ook niet over de rug idd.


Afbeelding
Yuma heeft 4 witte benen en is frame overo getest, maar idd ook tobiano

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 08:38

Ja een tovero heeft dan weer altijd witte benen omdat die ook tobiano zijn ;)
De echte puur frame geteste paarden hebben bijna nooit 4 witte benen/voeten. :)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:09

Klopt chakira van mij is frame en heeft geen rijksmonumenten. Zij heeft enkel een brede bles.

Volgens mij is Marco frame getest en niet splash.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 10:13

Rijksmonumenten? :P

Ja frame in minimale vorm geeft dikwijls brede blessen, die een soort zandlopervorm hebben, met een versmalling in het midden.
Dit zijn allemaal solids die n/o getest zijn:
Afbeelding

Splash geeft minimaal dan weer dikwijls witte benen en een bles die onderaan zwaarder is. Of kol + sneb, maar splash laat graag wit op de neus zitten.

En tobiano op zich geeft meestal ‘gewone’ aftekeningen aan het hoofd. Blesjes, kolletjes, streepjes,.. als het uitbundiger is, kan je er bijna van uitgaan dat er iets extra bijzit.

Sabino geeft ook weer hoge witte benen, buikvlekken en laat heel dikwijls wit onder de kin en onder de lip achter.

Zo kan je bij minimal getekende paarden al gericht gaan gokken of ze een bontgen dragen :P

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:21

Tinniie schreef:
De echte puur frame geteste paarden hebben bijna nooit 4 witte benen/voeten. :)

De uitzonderingen bevestigen de regel... :D

Een oude foto, maar duidelijk te zien 2 kompleet witte achterbenen en voor het 'dropped frame'. En meer frame kun je haast niet hebben :D

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 10:30

Ja idd, maar heb je haar al eens op w20 getest? Ik vermoed dat zij dat nog wel eens extra zou kunnen dragen. Coloured hier op bokt heeft een minimal frame met bles en 4 witte benen, die dus ook w20 erbij blijkt te hebben.

Rechtsvoor is wel een zwart voetje he? Ze hebben dikwijls 1 of 2 of zelfs 3 witte benen/voeten, maar echt met 4 kom je heeel weinig tegen, moet je eens op letten.
Tenzij ze dan weer splash ofzo extra dragen, wat je dikwijls duidelijk ziet aan het volledig witte hoofd

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 10:35

Ik vind het wel altijd heel mooi zo’n achterbenen, dat is die dropped frame he?
Kiki heeft ook zo 1 achterbeen <3

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:46

Nee nooit getest en ze is nu 21 dus dat hoeft van mij ook niet meer zo nodig :D

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:44

ik heb wel eens een veulen gefokt die was effen valk, maar omdat de vader tovero was hebben we toch een testje gedaan en zij bleek echt frame te zijn, na lang zoeken vonden we een paar witte haartjes onder de kin :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:50

DubbelDun schreef:
Nee nooit getest en ze is nu 21 dus dat hoeft van mij ook niet meer zo nodig :D


Ja idd begrijpelijk :)


jolandje schreef:
ik heb wel eens een veulen gefokt die was effen valk, maar omdat de vader tovero was hebben we toch een testje gedaan en zij bleek echt frame te zijn, na lang zoeken vonden we een paar witte haartjes onder de kin :D


Haha ja dat zijn de echte camouflage-experts. Af en toe kom je zo eentje tegen idd, maar ze zijn wel veel zeldzamer. Zo is de kleurgenetica gewoon, de uitzonderingen bevestigen de regel :) Ik test mijn veulentjes uit onze overo merries ook gewoon altijd (tenzij het overduidelijk overo’s zijn :P )

Ik vind het leuk om te weten voor mijn statistieken, Jade zit nu aan 1/4 frame doorgegeven, dus ik heb goede hoop voor nummer 5 volgende maand :P

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:39

Heel interessant, bedankt voor de uitgebreide toelichting! Heel duidelijk ook: geen bles en vier witte benen, dus geen overo. Ik had het weer veel te simpel bedacht .

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:29

hihihi sorry, denk je het goede getypt te hebben op je telefoon.... Maar chakira is dus effen met alleen een brede bles en twee blauwe ogen. Ik zal een foto plaatsen. En ik heb ook een zilverbruin sabino merrie met bruine ogen en een zilver tobiano sabino hengst met twee blauwe ogen. Geboren uit de zilverbruine sabino merrie.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:37

Dit topic ligt al weer even stil, maar ik wil jullie voorstellen aan mijn jaarling merrie Nova <3 Sorrel frame overo. Dochter van Especial Diamond (de zoon van like A Diamond en was het paard van Andrea Fappani waarmee hij ook in de wedstrijden heeft gelopen) en de moeder is van Spat Olena. Reining/Cutting bloedlijnen, precies zoals ik altijd al wilde!

Als veulen:
Afbeelding

Bijna 1 jaar:
Afbeelding

Afbeelding


Close up-je van d'r blauwe oog <3
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:43

wat een gaaf dier <3

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:44

Dankje, ik ben ook heel erg blij met haar <3 <3 <3


Ik weet dat er bij overo 50% kans is op een solid en 50% op bont, maar de vader van Nova heeft behoorlijk wat frame-veulens geproduceerd. Al deze veulens zijn van Especial Diamond (uit verschillende merries) :

Afbeelding


En deze twee veulens komen uit dezelfde vader en moeder als Nova:
Afbeelding (dit veulen is 5 jaar geleden geboren en inmiddels een volgroeide Paint die wordt uitgebracht in de reining. Ze is verkocht naar Spanje)

Afbeelding (Op deze foto is het een jaarling, maar dit is Nova haar een jaar oudere broer. Inmiddels is hij dus 2. Ook hij zal worden uitgebracht in de reining in de toekomst).

En als laatste foto deze, dit is haar volle broertje (merrie op de foto is haar moeder), vorige maand geboren:
Afbeelding

Allemaal overo's :D

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:46

Afbeelding
wat denken jullie , kan dit veulen overo zijn of misschien toch sabino? , de moeder is vosbont , maar de vader is vos Splashed White Sabino Overo en heeft twee helderblauwe ogen

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:41

Kan een overo toch donkere ogen hebben?

Ik heb een veulentje uit een effen palomino hengst, en uit een sivlerdapple overo (niet getest) merrie. De merrie is Silver Jewel, foto’s staan op mijn website. De website is www.thebackyardstables.com

Hun veulentje leek op het eerste zicht gewoon palomino, maar heeft toch witte sokken en een dun streepje over zijn neus. Maar hij heeft geen blauwe ogen, dus dan is hij toch niet overo neem ik aan? Of kan een overo donkere ogen hebben? Het wit moet ergens vandaan komen en geen enkel van beiden ouders is bont.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [FOTO] Topic voor Overo's en hun liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:45

Ik heb een Frame Overo met best veel wit op het gezicht en toch 2 bruine ogen, dus het kan wel :)