[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:41

Met de nieuwe test of de zygosity test?

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:06

Even mijn papieren erbij gezocht :)
Afbeelding


Maar idd het hele dun gedoe vind ik nog altijd heel vaag. Ik heb er ook al zonder streep D weten testen. En andersom paarden waarvan je denkt dat ze zoiezo D zijn, het dan niet blijken te dragen.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:24

Ah, de nieuwe test dan inderdaad, cool, dankje! En ja precies, dat is heel verwarrend maar daarom vind ik het juist ook wel interessant (maar gosh kan het veel misverstanden veroorzaken).

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:39

Afbeelding

classic champagne getest silver en agouti, beide ouders EE: EEChchaass

Afbeelding

black tobiano, getest op agouti omdat het stamboek haar bruin vond :) : aa

Afbeelding

bay silver, getest op silver en agouti SsAa

Afbeelding

bay silver appaloosa, getest op PATN1 en red/black: EEPATN1patn1Aa
moeder is silver black.

Afbeelding

silver bay dun frame overo, getest op silver, agouti, LWO, tobiano, sabino SW 1,2,3: SsAaLWOlwo, geen tobiano, geen sabino en geen SW1,2,3. Vermoedelijk wel DW maar hier verder niet op getest. Verder is ze EE.

Ze heeft een aalstreep en zebrastrepen maar gezien de uitslagen van andere Dun testen hier, ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar haar Dun status. Zou het niet zo kunnen zijn dat het echte Dun bijvoorbeeld maar voor de helft wordt doorgegeven aan een nakomeling? Dus alleen een aalstreep of alleen primitieve markings? Hét kenmerk van Dun was toch vooral het verdunnen dus lichter maken van de vacht, dat mist toch bij die d1?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:15

Tinniie schreef:
Neen mama is Dd ... dus hij zal zoiezo ook Dd zijn. Hij is enkel getest op agouti en lwo, de rest is duidelijk via de ouders :)
De verschillende opties zijn D, nd1 en nd2 momenteel.

EeaaTOTO en eeAaDd olws n/o zijn zn ouders


Hier wil ik even op inhaken wat betreft het Dd verhaal.
De moeder van mijn veulen was ook Dd (nog met de oude testmethode), maar mijn veulen is dus nd1/nd2 (met de dun kenmerken).
Dat moeder Dd is, betekent dus niet automatisch dat het veulen dit ook is.

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:46

Heb je een foto van jou veulen?
De mijne is toch echt duidelijk bay dun, ik ga daar echt niet nog eens 40€ aan weggooien om het op een papiertje te hebben :/
Ouders zijn EeaaTOTO en eeAaDd OLWS n/o .. vader is niet getest op dun denk ik, maar is gewoon black tobiano zonder enige primitieve aftekeningen ;). Afbeelding
Afbeelding

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:07

Tinniie schreef:
Heb je een foto van jou veulen?
De mijne is toch echt duidelijk bay dun, ik ga daar echt niet nog eens 40€ aan weggooien om het op een papiertje te hebben :/
Ouders zijn EeaaTOTO en eeAaDd OLWS n/o .. vader is niet getest op dun denk ik, maar is gewoon black tobiano zonder enige primitieve aftekeningen ;). [ [url=m/asyDtD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aibR5F.jpg]Afbeelding[/url] ]


Foto's van mijn veulen staan op de vorige pagina bovenaan. Inmiddels is ze al 2 jaar oud.
Aalstreep nog steeds goed zichtbaar.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:08

die van jou Tinniie moet echt het dungen hebben, zijn gehele kleur is 'verdund'

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:06

Tinniie schreef:
EeaaCRcr olws n/o
[ [url=m/B5HLN2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet je toevallig hoe deze er nu uit ziet?

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:25

Ja, toevallig vorig weekend op bezoek geweest :P
Afbeelding

Om foto's te gaan nemen van z'n halfbroertje.. ook een specialleke trouwens :)

Afbeelding
Afbeelding

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:28

NRJ schreef:
Tinniie schreef:
Heb je een foto van jou veulen?
De mijne is toch echt duidelijk bay dun, ik ga daar echt niet nog eens 40€ aan weggooien om het op een papiertje te hebben :/
Ouders zijn EeaaTOTO en eeAaDd OLWS n/o .. vader is niet getest op dun denk ik, maar is gewoon black tobiano zonder enige primitieve aftekeningen ;). [ [url=m/asyDtD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aibR5F.jpg]Afbeelding[/url] ]


Foto's van mijn veulen staan op de vorige pagina bovenaan. Inmiddels is ze al 2 jaar oud.
Aalstreep nog steeds goed zichtbaar.


Al kan die aalstreep ook goed versterkt worden door de schimmel, die veroorzaakt namelijk ook wel eens aalstrepen. Maar ja, het klopt inderdaad wel dat je zonder testen het nooit 100% zeker zult weten, ookal denk je 99% zeker te zijn :P

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:23

Wat een super leuk en interessant topic! Komen echt een paar prachtige exemplaren voorbij :9

@ Tinnie, owh dat halfbroertje is leuk! Is ie champagne?

Ik heb een 2-jarige classic cream champagne quarter hengst die homozygoot zwart is: EEaaCRnCHn.
Beide ouders dragen ook dun en bij geboorte leek hij dun (aalstreep, lichte zebrastrepen op de benen en donkerdere oorpuntjes), maar hij draagt het gen dus niet. Wel wil ik graag op dn1 en dn2 laten testen omdat hij dus primitieve markings heeft.

Echte standfoto's heb ik niet (sorry, moet ik dringend eens laten maken). Maar hopelijk geeft dit een beetje een beeld.

* Als veulen (mei/juni 2015), foto's van de fokster:
- met mams erbij, hier zie je duidelijk de aalstreep (foto is wel wat donker)
Afbeelding

- halve standfoto
Afbeelding


* Als jaarling (zomer 2016):
- actiefoto
Afbeelding

- zijn aalstreep die vooral in de zomer duidelijk te zien is
Afbeelding


* En foto van vorige maand (april 2017):
- deze foto is wat lichter door het kleureffect van de fotograaf.
Afbeelding

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:14

Neen dubbel crème.. bijzonder tintje he :) welke juist zal een raadsel blijven want dat maakt voor de eigenaars niets uit dus ze hebben ook geen ambitie om te testen.

Wilson heeft al zoveel tintjes gehad! Echt mooi <3
Ik las gisteren ook ergens dat de nd1 ook wel als 'dungen' wordt bekeken. Maar dan een andere varriant als D. Sommige mensen benoemden die markings als countershading maar dat blijkt toch onterecht te zijn. Ik ben benieuwd hoe die test nog verder gaat evolueren want ik blijf het toch een vaag verhaal vinden, het hele dun-gedoe :P

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:35

@Tinnie, ja idd, heel erg bijzonder! Wat voor kleur heeft de moeder? En de vader is jouw hengst?

De theorie rond kleurgenen vind ik echt zo boeiend. Maar best ook verwarrend en idd nogal vaag wat betreft dat dun gen haha. Benieuwd hoe dat nog gaat evolueren :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:24

Laat ik hier weer eens leven in schoppen met mijn mysterieuze veulen (appaloosa x vos met bles+witte voeten). Het lab wil nog monsters zodat ze bij de collectie kan van "paarden met onverklaarbaar wit waar nader onderzoek naar gedaan kan worden gedaan".

Geteste genotype:
Extension: e/e
Agouti: A/A
LP: N/N
PATN1: N/N
W5, W10, W20: N/N
Splash (1,2,3,4): N/N

Afbeelding
Afbeelding

Ik had verwacht dat ze LP/N zou zijn ivm het wit op het lichaam en de witte sclera en met flinke bles en 4 witte voeten (hoog gras op 1e foto) was ze ook een goede kandidaat voor W20. Maar op papier houdt ze het lekker basic :+

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:25

Dus ze heeft wit maar geen 'witte' genen als ik dat goed begrijp?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:29

Klopt, in principe zou ik ook nog op sabino1 kunnen testen. Maar gezien haar bloedlijnen en de plaats van het wit op het lichaam denk ik niet dat dat het wel is.
En zijn alleen heel veel 'witgenen' maar ze zijn nog lang niet allemaal ook gevonden en beschreven. Dus ze heeft ze waarschijnlijk wel, maar een variant die we nog niet kennen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:44

Mysterieus Mooney :P

Waarom zou ze geen sabino1 kunnen zijn? Ik dacht dat dit namelijk juist witte benen en bles gaf want daar is Flo op getest en die had het niet. Weer wat geleerd.

Oh tinniie die lijkt smokey Cream dun

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:48

Om maar even heel saai te doen :
Afbeelding
E/E
Zwart zonder vosfactor

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 13:54

Sabino1 geeft in heterozygote vorm inderdaad witte benen en een bles (en soms een buikvlek). Stekelharigheid komt ook voor bij sabino1. Dus in eerste instantie lijkt dat inderdaad een mooie fit. Echter is het wit bij sabino meestal van onderaf, dus een buikvlek en stekelharigheid tot in de flanken. Bij Vu is het juist voornamelijk bovenop en de onderkant van de buik is gewoon vos, dus dat is al vreemd.
Daarnaast komt sabino1 niet of weinig voor in Welsh pony's, een homozygote sabino1 is namelijk voor minstens 90% wit dus als het algemeen voorkomt in de populatie zou dat fenotype regelmatig op moeten duiken.
Vandaar dat het waarschijnlijk geen sabino1 is, ik vind het in ieder geval een te minieme kans om erop te testen.

Als je trouwens een paard met witte benen en/of bles hebt en het geen sabino1 is, dan is W20 ook een leuke om te testen. 'Veel' paarden die in de volksmond sabino worden genoemd zijn W20 positief.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:11

Wat voor gen is die W20 dan?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:20

W20 is een gen binnen de Dominant White groep. Binnen dominant white worden eigenlijk veel verschillende genen geordend die dominant vererven (daarom dominant) en een witpatroon opleveren. Dat kan verschillen van wat 'gewone' witte aftekeningen zoals dus W20, tot compleet wit (en wit geboren paarden) zoals het type W4. De variatie tussen de verschillende types is dus heel groot en het vermoeden is dat er nog heel veel types ook nog niet gevonden zijn. Sommige types zijn zo zeldzaam dat het echt maar in 1 familie paarden te vinden is, maar W20 is in veel verschillende rassen te vinden.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:48

Is rabicano dan ook een wit gen?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 15:00

Rabicano is nog puur een naam voor een fenotype, de genetica erachter is nog niet bekend. Stel dat het gevonden wordt zal het denk ik aan de plaats en werking van het gen liggen onder welke groep het wordt geschoven, dat zou onder de witpatronen kunnen, maar bijvoorbeeld in de groep bij roan zou ook niet gek zijn.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:41

Ik heb ook weer een geteste, en best een verrassing met uitkomst homozygoot W20, ik wist namelijk nog niet eens dat mijn goedgekeurde dekhengst (In de ban van Pjotr) dit ook had :D. Ik had vorig jaar ook een veulen van hem hetrozygoot W20 getest maar dacht dat dat van de moeder kwam met haar vele witte aftekeningen, maar nu blijkt Pjotr ook W20 te hebben, erg gaaf *D

ee AA CRcr W20/W20

Afbeelding

Afbeelding