[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:50

Roan wordt momenteel enkel door UC Davis gedaan en is nog steeds een zygosity test geloof ik, nog niet echt een genetische test.


Bedankt xPablobokt :)

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:21

sanso schreef:
Misschien een erg domme vraag hoor O:)
Kun je een paard laten kleurtesten als ouders onbekend zijn?


Ik heb dat net gedaan. Enkele dingen waren zowiezo uitgesloten om te testen gewoon door naar het paard te kijken.

met wat hulp van buitenaf wat aan te duiden voor de test, de haren verstuurd :)

Ik blijf het wel ingewikkeld vinden die kleurgenetica :O

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:29

Ik wil mijn merrie ook graag laten dekken en heb haar haren laten testen.

Leuke hengsten mogen zich steeds (via) pm aanbieden :) Ras maakt niet zo uit, maar geen springbloed. Ik zoek een cool-in-de-kop hengst, niet schrikkerig/kijkerig, aangenaam in omgang, ideaal paard voor wandelingen.
Niet groter dan 1.60 m en niet kleiner dan 1.50 m
Het oog wil ook wat, ik wil graag een leuk gekleurd of bont (liefst geen vos(bont)) veulen.

De merrie komt uit de USA; papierloos, er is niets van haar verleden gekend (menig mensen zeggen dat ze Mustang zou zijn)

AA nT nn (voor LWO)
Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:11

Ik heb een leuke paint en Quarter dekhengst ;) je vind ze in mijn profiel of via hun Facebookpagina’s in mijn onderschrift :)

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:47

Amigo : lijkt me goed om te laten weten waar je naar op zoek wilt, wat wil je verbeteren aan de merrie en wat zijn haar sterke kanten. Fokken op kleur zou ik niet proberen, kleurtje is leuk meegenomen maar moet je niet als grote prioriteit stellen.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:25

Amigo_tje schreef:
Ik wil mijn merrie ook graag laten dekken en heb haar haren laten testen.

Leuke hengsten mogen zich steeds (via) pm aanbieden :) Ras maakt niet zo uit, maar geen springbloed. Ik zoek een cool-in-de-kop hengst, niet schrikkerig/kijkerig, aangenaam in omgang, ideaal paard voor wandelingen.
Niet groter dan 1.60 m en niet kleiner dan 1.50 m
Het oog wil ook wat, ik wil graag een leuk gekleurd of bont (liefst geen vos(bont)) veulen.

De merrie komt uit de USA; papierloos, er is niets van haar verleden gekend (menig mensen zeggen dat ze Mustang zou zijn)

AA nT nn (voor LWO)
[ [url=m/LtLjtC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is AA nT nn(LWO) het enige dat je aan gegevens hebt?

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:28

Amigo_tje schreef:
Ik wil mijn merrie ook graag laten dekken en heb haar haren laten testen.

Leuke hengsten mogen zich steeds (via) pm aanbieden :) Ras maakt niet zo uit, maar geen springbloed. Ik zoek een cool-in-de-kop hengst, niet schrikkerig/kijkerig, aangenaam in omgang, ideaal paard voor wandelingen.
Niet groter dan 1.60 m en niet kleiner dan 1.50 m
Het oog wil ook wat, ik wil graag een leuk gekleurd of bont (liefst geen vos(bont)) veulen.

De merrie komt uit de USA; papierloos, er is niets van haar verleden gekend (menig mensen zeggen dat ze Mustang zou zijn)

AA nT nn (voor LWO)
[ [url=m/LtLjtC.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik zou er een paint of quarter opzetten met een goede rug (op de foto lijkt ze flink overbouwd). Zijn vaak fijne gebruikspaarden met meewerkend karakter. Nog verbeterpunten? Wel even goed kijken of ze 5-panel getest zijn trouwens.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:35

ze is idd overbouwd, dus daar kijk ik idd naar. ik wil geen hengst die overbouwd is;

Mn paard wordt louter recreatief gebruikt, ik heb gee piste ter beschikking. Ze heeft een heel mooie draf, en de galop is ook zeer goed bevestigd;
Op straat is niet gauw bang, maar ze is wel een gevoelige merrie. Dus zowiezo geen gevoelige hengst.

De kleur is geen prioriteit. Prioriteit is dat ik een fijn veulen eraan overhou die vooral goed functioneert op de baan en op wandeling onder het zadel. Een levensgezel dus.
Maar zoals ik al zei, ik ben niet ongevoelig, dus leuk kleur is fijn (anders had ik haar haar nooit laten testen)

@ femke_tweety, ja, dat is hetgeen wat ik heb opgegeven. In samenspraak met een ervaren fokker die optie's aangeduid. Dat vond zij al een heel goed iets.

Ik wil ook maar 1 veulen van haar, t is niet de bedoeling om honderduit te gaan fokken.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:32

Als je geen pittig dier wilt zou ik niet voor een doorsnee kwpn hengst kiezen denk ik. Eerder voor een ''koel in de kop'' ras. Maarja die kruisingen kunnen soms leuk uitpakken en soms krijgen ze alle slechte dingen van de ouders mee :Y)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:13

Romina steiner heeft een hele lieve goedzak van een hengst Lusitano , lekker cool in het hoofd niet te groot en ook nog eens een leuke kleur
Hij heeft een goede rug is compakt gebouwd voldoende lengte in de hals

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 10:54

Ik vind het heel leuk dat er weer een paard met testuitslag werd gedeeld. Ik zou het alleen wel op prijs stellen als het een beetje on topic blijft hier. Vragen over hengstenkeuze kunnen bij het betreffende subtopic of gericht op kleur hier: [KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:35

Ik heb nog eentje om toe te voegen
Dunalino

Afbeelding

AAeeCRnDnd2

Colorstable

Berichten: 100
Geregistreerd: 25-03-13

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:34

Afbeelding

AA NO Ee NSB1 NTO

Toverballetje!

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:47

Ik kan er ook weer eentje bijvoegen, kleine note erbij is dat ik vanmorgen nog maar even n extra testformulier en haren opgestuurd heb naar AG omdat ik n beetje (eigenlijk veel!) flabbergasted ben :D

Afbeelding
Afbeelding

Ee Aa nd1/nd1 SW1

even papa en mama erbij kwa genen ;)

Ee Aa CRcr Dd n/w20 (GP MISTER DUAL JAC)
EE aa n/w20 (DG DRY JILL)

fleurtjeuh
Berichten: 10357
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:52

Zouden mensen misschien de benamingen van hun genetische uitslag erbij kunnen zetten?
Al die afkortingen maken het wel wat lastig af en toe :p

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:03

Mijn veulen is bay (draagt ook het vos gen) met homozygoot nd1 (niet dun maar wel de markeringen van een dun) en dus tot mijn verbazing splashed white1

Moeder is homozygoot zwart met n/w20 (w20, dominant white gen))
Vader is sooty dunskin met n/w20

zo makkelijker? :D

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:13

Zijn de ouders getest op splash white1?

En in hoeverre kun je dat geen hebben zonder dat het zichtbaar is. (Zoals tobiano soms niet toont, terwijl het normaliter als dominant gezien wordt)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 21-05-19 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:15

Femke_Tweety schreef:
Zijn de ouders getest op splash white1?


Dat vroeg ik me ook af. :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:40

Papa niet, maar zit niet in zijn lijn en met zoveel veulens hadden we dat ook al wel geweten :P zou van mama moeten komen... ben benieuwd naar de AG uitslag.

In theorie zou ze ook w20 moeten zijn, want die hangt bij Arany aan zn rode e (die hij gegeven heeft want mama is EE) maar kan natuurlijk ook net cross-over zijn he..

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:41

Coloured schreef:
Femke_Tweety schreef:
Zijn de ouders getest op splash white1?


Dat vroeg ik me ook af. :)


beide niet getest, vader niet omdat t niet in zijn lijn zit.

Moeder is alleen getest op LWO en n/n verder geen vermoeden gehad dat ze SW zou kunnen dragen dus niet getest. LWO test vanwege haar vader (tovero).

Moet sowieso van moederskant afkomen maar wat ik vooral apart vind is dat ze geen w20 draagt, ik had eerder w20 verwacht dan SW1

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:45

Das een heel eigenaardige uitslag hoor. Ben benieuwd wat AG ervan maakt.
Ik dacht ook niet dat paps nd1 was hoe kan ze dan homozygoot zijn? En ze moet w20 hebben kan niet anders. Waar heb je laten testen als ik vragen mag? Dun dacht ik ook wel niet want vacht is niet verdund.
Of ze zou idd een cross over zijn

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:05

Fotsy schreef:
Das een heel eigenaardige uitslag hoor. Ben benieuwd wat AG ervan maakt.
Ik dacht ook niet dat paps nd1 was hoe kan ze dan homozygoot zijn? En ze moet w20 hebben kan niet anders. Waar heb je laten testen als ik vragen mag? Dun dacht ik ook wel niet want vacht is niet verdund.
Of ze zou idd een cross over zijn


Ik had de haren en het formulier voor AG al klaar liggen, deze test is van Etalon (wilde dat een keer doen voor het stamboek maar dat doe ik dus niet meer ;) )....

Papa is Dd dus waar nd1/nd1 vandaan komt weet ik ook niet, Jill moet dat dan doorgegeven hebben denk ik...

Paps en mams hebben beide w20 dus ik had op zijn minst n/w20 verwacht....

Snap je mijn verwarring? Ik snap hier serieus niets van ;)

Test is al onderweg naar AG en Frosty word dus getest op SW1, W20 en de rest want helemaal vertrouwen doe ik de uitslag van Etalon niet :D

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:20

Erg interessant om dit allemaal te zien. Toch snap ik er nog steeds niets van. -O- Ik vind dit zo lastig he :=
Ik heb zelf een geteste Valk pre hengst. Wanneer ik naar zijn uitslag kijk begrijp ik er niets van. Wellicht dat iemand hier mij meer over zijn genen kan vertellen?

Kan hij schimmel doorgeven? Sorry dat ik misschien stomme vragen stel. :o?

ggEeAACCrppchchzz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:23

Nee, kan hij niet.

Hij heeft 2x kleine g.

Hij kán wel een schimmelveulen krijgen, maar dan moet de merrie schimmel zijn.

Bowo
Berichten: 2834
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:05

ggEeAACCrppchchzz

Ee > hij draagt vosgen (dus kan vos, palomino, cremello krijgen)
AA > dubbel agouti, dus kan geen zwarte/smokey black/smokey cream veulens krijgen
CCr > 1x cream (maar dat is standaard voor valk)
pp weet ik zo even niet
chch > geen champagne
zz > ik denk dat dat zilver is? in dat geval, geen zilver

(ik ben niet helemaal thuis in de afkortingen van de wat minder voorkomende genen)