bijzondere tinkercombinatie, hoe wordt het veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

bijzondere tinkercombinatie, hoe wordt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 12:35

aangezien hier op bokt mensen zitten die vele malen meer kennis van kleurengenetica hebben dan ik wil ik toch deze combinatie eens hier plaatsen.

Om mijn werk hebben we voor volgend voorjaar hopelijk de volgende combinatie:

ITS Elvis (zilverappel zwart) x Angel (zwart met 3x witvoet, bles)

ITS elvis is een zoon van de zwart bonte Rob Roy, uit een dochter van de bruin bonte Thunder

Angel is een dochter van de bruinbonte Celtic sir Gwynfor uit de zwart bonte oud nederlands kampioen bij het NsvT merrie Frida. Frida is vermoedelijk een halfzus van Drumshambo (dna match grotendeels maar is verder niet uitgezocht)

Moeder frida heeft uit de combinatie met celtic een effen gekleurd veulen gegeven (angel)
In combinatie met Sir Camelot heeft zij een effen gekleurde zwarte en een zwart bonte met blauw oog gegeven.

Voor Angel wordt dit haar eerste veulen maar ik ben toch wel heel erg benieuwd welke kleuren combinaties er mogelijk zijn.

help?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: bijzondere tinkercombinatie, hoe wordt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:39

Ik ga er even vanuit dat bij beide de vosfactor niet bekend is en dat Elvis "sabino" is, of toch iig een soort bont gezien zijn aftekeningen.

Dan krijg je dit:
23.44% - Silver Black Sabino
23.44% - Silver Black
23.44% -Black Sabino
23.44% - Black
1.56% - Red (Chestnut/Sorrel)
1.56% - Chestnut Sabino
1.56% - Chestnut
1.56% - Red (Chestnut/Sorrel) Sabino

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:45

Als ik het goed begrijp zijn beide tinkers effen toch? Behalve dat moeder dus flinke aftekeningen heeft.

Elvis is heterozygoot silver, dus 50% kans dat hij het door geeft. Beide ouders dragen geen agouti, dus geen kans op een bruin veulen. Als beide ouders vosfactor dragen dan is er 25% kans op een vos, 75% kans op zwart. Is minimaal 1 van de ouders homozygoot zwart dan zal er geen kans zijn op vos.

Dus in conclusie, als minimaal 1 ouder GEEN vos draagt dan heb je:
50% zwart
50% zilverappelzwart

Rekenen we een kleine kans op het dragen van vosfactor mee, dan kom je op:
46.88% zilverappel zwart
46.88% zwart
6.26% vos (waarvan 50% kans op vos die zilver draagt)

EDIT: Azmay heeft inderdaad sabino nog meegerekend, dat heb ik niet gedaan omdat uit je beschrijving de merrie ook weleens sabino zou kunnen zijn. Dus daar heb ik meer info voor nodig als je naast de basiskleur ook kans op sabino wil weten.
Daarnaast is het verschil tussen red en chestnut in die berekening dat red een 'gewone' vos is en de chestnut de zilverdrager is. Deze zien er dus hetzelfde uit, maar zijn genetisch anders.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: bijzondere tinkercombinatie, hoe wordt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 23:20

de merrie heeft naast dat ze flinke aftekeningen heeft ook wat sabino kenmerken, dwz witte vlek op haar buik en een witte pluk in het binnenste van haar verder zwarte staart.