Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kleur is deze merrie

 
Profiel   

Ik heb een 4-jarige merrie in training om te beleren. Echter weten we niet welke kleur ze is. Ze heeft geen papieren en geen brandmerk dus vrijwel zeker niet geregistreerd. Volgens fokker/vorige eigenaar is het een clydsdale x quarter horse x appaloosa.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hopelijk zijn deze foto's duidelijk genoeg anders kan ik morgen ochtend wat nieuwe maken. Het is nu namelijk donker.
Ze heeft dus enkele witte stippen. Manen zijn zwart/wit. Vacht lijkt roan maar dan met de stippen. Dus wie o wie kan mij helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:21 



 
Profiel   

Bruinschimmel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:23 



 
Profiel   

Stoer, enig idee welke kleur de ouders hebben?
Ik verwacht schimmel of snowflake appaloosa maar ook ik ben geen expert ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:25 



 
Profiel   

Op het eerste gezicht zou ik zeggen een bruin geboren schimmel inderdaad.

Echter met de hoofdfoto erbij (mensenoog) en als de afstamming klopt zou het ook een marmerbonte (varnish roan appaloosa) kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:26 



 
Profiel   

Mijn eerste gedachte was ook schimmel maar ze is deze kleur geboren en zelfs iets donkerder geworden in de laatste paar maanden.

Edit even gegoogled op varnish roan appaloosa. Dat lijkt er inderdaad wel wat op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:33 



 

Schimmels kunnen ook weer donkerder worden: mijn zwartschimmel wordt elk jaar in de lente egaal zilver, in de zomer zwart met grote witte appeltjes en in de winter weer egaal zwart. Alleen zijn hoofd wordt consequent steeds witter, de rest van zijn lichaam verandert elke paar maand van donker naar licht en terug.
Zo'n mensenoog is inderdaad niet iets wat je bij een echte schimmel zo verwachten, maar hoeft niet per se op een appaloosa te duiden; bij Clydesdales en Shires komt zoveel oogwit vaker voor, ook bij paarden met minder wit op het hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:42 



 
Profiel   

Dank jullie alvast voor alle input!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 12:43 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Schimmels kunnen ook weer donkerder worden: mijn zwartschimmel wordt elk jaar in de lente egaal zilver, in de zomer zwart met grote witte appeltjes en in de winter weer egaal zwart. Alleen zijn hoofd wordt consequent steeds witter, de rest van zijn lichaam verandert elke paar maand van donker naar licht en terug.
Zo'n mensenoog is inderdaad niet iets wat je bij een echte schimmel zo verwachten, maar hoeft niet per se op een appaloosa te duiden; bij Clydesdales en Shires komt zoveel oogwit vaker voor, ook bij paarden met minder wit op het hoofd.



Wij hadden 2 echte schimmel op stal met 'mensen ogen' dus is niet heel ongebruikelijk, zijn 2 kwpn paardjes.

Ik denk een schimmel, maar weet het niet zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 11:22 



 
Profiel   

Maar als hij deze kleur geboren is is het toch geen schimmel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 11:25 



 
Profiel   

Appaloosa's hebben gestreepte hoeven en stipjes rond ogen/neus/geslachtsdelen. Dat kan ik niet zo uit de foto's halen, heeft ze die? Kan varnish roan zijn, maar die paar witte stippen komt ook bij schimmels voor en schimmels zijn ook soms toverballen qua kleur. Mijn eerste ingeving was schimmel, maar ook twijfel door t oog.
De tijd zal t leren denk ik ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 11:44 



 
Profiel   

Geen stipjes rond neus en ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 12:07 



 
Profiel   

Schimmel met appaloosa kenmerken( zoals bv het oog)

Wat de onderliggende kleur ook is ( panterbont, marmerbont...whatever).. de schimmelfactor zorgt er voor dat het gaat verdwijnen.

Gezien de lichte staart is varnish roan volgens mij minder waarschijnlijk.. ( daarbij heeft de staart de kleur van het lijf/wordt niet wit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 12:19 



 
Profiel   

Is een van de ouders schimmel? Dan zou ze schimmel kunnen zijn. Verder zie ik duidelijk appaloosa kenmerken, en draagt de clydesdale vaak sabino en stekelharig. Als je het echt zeker wilt weten allemaal kun je een genetische test laten doen op vachtkleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 12:46 



 
Profiel   

Ik heb geen idee of een van de ouders schimmel is. Paard staat bij mij om zadelmak te maken (wat ze inmiddels is) nieuwe eigenaar heeft oude eigenaar nooit ontmoet omsat verkoop via een handelstal/rehoming is gegaan dus informatie verkrijgen is wat lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 13:20 



 
Profiel   

Ah, dat begrijp ik! Nouja, in ieder geval is het zo dat bij deze kleuropties het één het ander niet uitsluit. Ze zou alleen Appaloosa kunnen zijn, alleen stekelharig, alleen sabino, alleen schimmel, alle vier of elke mogelijke combinatie van deze vier. Ik zie sowieso wat kenmerken van Appaloosa (het vele oogwit, de vlekkerige verdeling van de witte haren). De grote witte bles zou kunnen wijzen op sabino, maar dat hoeft niet per sé. Sabino's hebben vaak ook hoge witte sokken (vaak, maar ook niet altijd...) en dat heeft dit paard dan weer niet.

Moraal van het verhaal: er zijn vele opties :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 14:41 



 

Ik heb een varnish roan merrie. Die is zwart bont geboren en nu wat palomino achtig van kleur :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 14:49 



 
Profiel   

Dank je in ieder geval. De beste optie zou dus testen zijn maar dat laat ik over aan de eigenaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen