Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Palomino bonte shetlander x appaloosa of vos roan

 
Profiel   

Hallo iedereen
Weet iemand welk kleur het veulen uit deze combinatie zou kunnen hebben?
Mijn hengstje is palomino bont met ook donkere vlekken aan de binnenkant van de achterbenen . Zijn moeder is palomino bont en zijn vader grullo.
Mijn merrie is vos roan (staat op haar paspoort) maar mijn dierenarts zegt appaloosa. Hier enkele fotos van haar(neus,hoeven, staartwortel) vroeger was ze ook veel donkerder dan nu zie foto's

Grtjes

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier fotos van de hengst en zijn vader.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 13:08 



 
Profiel   

Vos en palomino (50-50) met kans op bont en appaloosa/roan (ook beiden 50%).

Oh jemig. Wat een verschil met die laatste foto! Wat zijn haar ouders, is daar iets over bekend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 13:33 



 
Profiel   

Je merrie zit echt wel appaloosa in.
De kenmerken om in het stamboek te mogen zijn:
KENMERKEN
artikel 1: Onder de kenmerken van een Appaloosa wordt verstaan een paard/pony met een vlektekening welke op een redelijke afstand, ca. 5 meter zichtbaar is. Tevens dienen minimaal 2 van de navolgende kenmerken aanwezig te zijn:
a) gevlekte geslachtsdelen;
b) gevlekte mond;
c) vertikaal gestreepte hoeven;
d) een witte rand om de iris van één of beide oogbollen.
Reglementen van de vereniging “Het Nederlands Appaloosa Stamboek” | 6
VLEKTEKENING
artikel 2: Onder Appaloosa vlektekening is te verstaan:
a) Panterbont, dat is een witte of lichte ondergrond, waarop over het gehele lichaam verspreide vlekken, in alle denkbare kleuren.
b) Sneeuwvlokkenbont, dat is een donkere ondergrond in iedere denkbare kleur, waarop witte of lichte vlekjes.
c) Schabrakbont, dat is een donkergekleurde ondergrond in alle denkbare kleuren, met vanuit de heupen en het kruis een duidelijk herkenbaar wit of lichtgekleurd gebied (schabrak of deken). Het witte of licht gekleurde gedeelte kan zich alleen op de heupen en het kruis bevinden, maar zich ook uitstrekken tot over bijna het gehele lichaam. In het witte of lichtgekleurde gedeelte kunnen vlekken in alle denkbare kleuren aanwezig zijn.
d) Marmerbont (Appaloosa roan), geboren met een donkere ondergrond, waarop zich witte of lichte gekleurde gebieden bevinden of ontstaan. De lichte gebieden kunnen zich in de loop van de tijd uitbreiden. Donker gekleurd blijven in ieder geval plaatsen waar de harde beenderen zich vlak onder de huid bevinden, met name heupen, ellebogen, knieën, schouders en hoofd. Op het lichaam kan een beperkt aantal vlekken, in alle denkbare kleuren aanwezig zijn.
e) Few Spot, geboren met een witte of lichte ondergrond, waarop een donkere kleur in de flank, op en achter de ellebogen, onder de hals en op de onderbenen. Op het lichaam kan een beperkt aantal vlekken in alle denkbare kleuren aanwezig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 13:56 



 
Profiel   

Dankjewel voor de info volgens mij stond in haar boekje schabrakbont denk ik en ze heeft idd vlekken op geslachtsdelen op de mond en de strepen op de hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 14:13 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Vos en palomino (50-50) met kans op bont en appaloosa/roan (ook beiden 50%).

Oh jemig. Wat een verschil met die laatste foto! Wat zijn haar ouders, is daar iets over bekend?



Van haar ouders weet ik niet echt iets van misschien dat er iets in haar boekje staat maar ik denk het niet. Ik zal eens kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 14:14 



 
Profiel   

@pepper 32 dit staat idd ook in haar boekje

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 14:18 



 
Profiel   

Denk niet dat uw merrie roan is maar zoals de DA zegt een appaloosa, zij het een marmerbont of schrabrakbont. Basis kleur is vos.

Basis kleur van veulen wordt vos, welke combinatie (+ creme, of + appaloosa, of + tobiano) is afwachten.
Percentueel is de berekening:
12.50% - Vos Pintaloosa (= tobiano + appaloosa)
12.50% - Palomino Tobiano
12.50% - Vos Tobiano
12.50% - Palomino Appaloosa
12.50% - Vos Appaloosa
12.50% - Palomino
12.50% - Palomino Pintaloosa (= tobiano + appaloosa)
12.50% - Vos

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 19:08 



 
Profiel   

Peterina schreef
Denk niet dat uw merrie roan is maar zoals de DA zegt een appaloosa, zij het een marmerbont of schrabrakbont. Basis kleur is vos.

Basis kleur van veulen wordt vos, welke combinatie (+ creme, of + appaloosa, of + tobiano) is afwachten.
Percentueel is de berekening:
12.50% - Vos Pintaloosa (= tobiano + appaloosa)
12.50% - Palomino Tobiano
12.50% - Vos Tobiano
12.50% - Palomino Appaloosa
12.50% - Vos Appaloosa
12.50% - Palomino
12.50% - Palomino Pintaloosa (= tobiano + appaloosa)
12.50% - Vos



bedankt voor de berekening ik denk ook appaloosa en dierenarts heeft het wel ergens in haar paspoort geschreven dat ze appaloosa is maar ik weet niet of het dan officieel vast staat deze kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 19:39 



 
Profiel   

Stel dat ik mijn merrie zou laten dekken door een appaloosa hengst. Zou ze dan veel kans maken om een appaloosa veulen met veel vlekken te hebben? Want zelf heeft ze geen duidelijke vlekken op haar vacht behalve mond enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 06:08 



 
Profiel   

roanshabrakbont is een kleur die het appaloosastamboek hanteert, dus betekend eigenlijk appaloosa. Ik heb zelf een bruinroan shabrakbont. Bij mij zitten in het 'shabrak' wel wat stippen.
Kun je op z'n kont ook echt geen één stip ontdekken? Hoeft er maar 1 te zijn ;-)
Gewoon bruin of vos shabrakbont kan ook, maar juist de roan vind ik zo leuk omdat het echte toverballen zijn, ze dachten vroeger vaak dat ik een andere pony had omdat hij in de winter heel donker is en in de zomer bijna wit.
Ik heb verder geen verstand van kleur en overerven, maar dacht dat als je dekt met een fewspothengst dat er meestal garantie is op stippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 08:49 



 
Profiel   

Je kunt ook je merrie evt voor stamboekopname aanbieden bij het NAS. Als ze wordt geaccepteerd op bouw, beweging en kleur dan komt ze in het hulpboek. Als je dan een veulen gaat fokken kan die een echt nas papier krijgen en komt die in het gewone veulenboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 09:40 



 
Profiel   

Pepper32 schreef
roanshabrakbont is een kleur die het appaloosastamboek hanteert, dus betekend eigenlijk appaloosa. Ik heb zelf een bruinroan shabrakbont. Bij mij zitten in het 'shabrak' wel wat stippen.
Kun je op z'n kont ook echt geen één stip ontdekken? Hoeft er maar 1 te zijn ;-)
Gewoon bruin of vos shabrakbont kan ook, maar juist de roan vind ik zo leuk omdat het echte toverballen zijn, ze dachten vroeger vaak dat ik een andere pony had omdat hij in de winter heel donker is en in de zomer bijna wit.
Ik heb verder geen verstand van kleur en overerven, maar dacht dat als je dekt met een fewspothengst dat er meestal garantie is op stippen.


Hier was ze idd heel donker eerst en nu bleek maar ze blijft ook bleek. Op haar vacht zelf vind ik niet direct een vlek. Ik zal eens fotos trekken van haar vacht enzo zodra ik tijd heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 16:21 



 
Profiel   

Pepper32 schreef
Je kunt ook je merrie evt voor stamboekopname aanbieden bij het NAS. Als ze wordt geaccepteerd op bouw, beweging en kleur dan komt ze in het hulpboek. Als je dan een veulen gaat fokken kan die een echt nas papier krijgen en komt die in het gewone veulenboek.


Ik ken niet zo veel over stamboek dingen ik wil dat wel doen maar weet helemaal niet hoe. In ben wel ook aant kijken om mijn hengst te keuren en heb iemand gevonden die me al veel heeft kunnen uitlegge

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 16:22 



 
Profiel   

Je kunt hier meer informatie vinden. Kijk als ze nu geen NAS (NederlandsAppaloosaStamboek) papier heeft onder Hulpboek
http://www.appaloosa-stamboek.com/regle ... lement.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 16:28 



 
Profiel   

Pepper32 schreef
Je kunt hier meer informatie vinden. Kijk als ze nu geen NAS (NederlandsAppaloosaStamboek) papier heeft onder Hulpboek
http://www.appaloosa-stamboek.com/regle ... lement.pdf


Bedankt ik zal morgen even kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-17 20:50 



 
Profiel   

Pepper 32 hier nog foto's van haar. Ik zie ni direcht echt vlekjes maar ze zit ook nog wel in haar vacht
1ste foto nog es mijn hengstje en laatste foto was ook van mijn merrie 3 jaar geleden.[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 21:06 



 
Profiel   

Ik zie zo inderdaad ook geen stippen, maar met het lange haar ook lastig te zien zo.
Heb je haar ooit wel eens gewassen in zomervacht? Dan zie je bij die van mij de stippen in het pigment van de huid erdoor.
Ik schrik wel een beetje van de voetjes als ik heel eerlijk ben. Ik denk dat ze een keertje hoefbevangen is geweest of niet? Dan groeien de voeten in een andere vorm dan normaal en extra snel. Ze hebben dat extra vaak verzorging nodig en een hoefsmid die hier echt goed is om te corrigeren. Weet niet of je ooit wat met haar wil doen, maar grote kans dat ze er anders niet zo goed mee kan lopen.
En weet je inmiddels al of je je eigen hengt gaat laten dekken of toch voor de stippen gaat?
Is echt een leuke en mooie merrie om te zien! Hoe groot is ze eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 22:11 



 
Profiel   

Zijn het de achterben dat je bedoeld? Ze is niet hoefbevangen geweest of toch niet dat ik weet maar ze heeft idd een aandoening. Patellafixatie ik weet dat dit niet gewenst is maar als ik een veulentje zou hebben is die om zelf te houden. Ik had haar gekocht en dan na een paar maanden zag ik opeens dat ze anders liep. En ik heb ze wel eens gewassen maar ik heb daar nooit opgelet.


Laatst bijgewerkt door lisa249950 op 03-06-17 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:16 



 
Profiel   

Ze is rnd de 95 cm. Ik wou graag gaan mennen voor haar patella maar alles is zo duur snap je. En ik wil graag eens door een appalooosa en misschien 1 x door de mijne. Mijne zal wel ter dekking komen staan voor andere merries maar eerst moet ik weten dat hij vruchtbaar is. Dus ik moet weten of het zeker aan mijn merrie ligt waardoor ze niet drachtig geraakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-17 23:18 



 
Profiel   

Nee de voorvoetjes. Je kunt zien dat ze een andere vorm hebben. Er zit een soort snaveltje aan zeg maar. En je ziet ook dat de groeiringen(ribbels) niet met de zelfde afstand lopen, maar dat ze aan de achterkant van de voet omlaag naar beneden gaan. Dan zijn ze vaak bevangen geweest.
Patellafixatie komt inderdaad vaak voor bij shetten. Heeft de hoefsmid al eens geprobeerd om de stand iets te veranderen? (meestal zetten ze ze iets binnendoor).
Ik weet niet hoe oud je merrie is en of je er iets mee doet? Meestal wordt het als ze meer spieren krijgen een stuk beter. Als ze er echt regelmatig last van heeft en het niet komt omdat ze nu echt erg aan het groeien is zou ik wel even goed nadenken of je van haar wel een veulen wilt. Het is namelijk wel erfelijk want komt door de stand van de achterbenen. Ze kunnen er echt flink last van hebben en dan moet je speciale ijzers of opereren en is geen goedkoop grapje. Je geeft aan dat je het veulen zelf wilt houden, maar ze worden soms wel 30jaar oud en ik denk dat je nooit zeker zo ver vooruit kunt kijken.
Er zijn ook heeeeeel veel lieve shetten die er al rondlopen en opzoek zijn naar een lief baasje. Die zou je ook kunnen nemen. Kun een een even grote zoeken en misschien zelfs gaan 2span rijden in de toekomst. Dan heb je ook niet het risico dat ze straks met een hengstje zit en moet laten castreren en kosten van dierenarts, chippen, enten, paspoort en in het begin alle extra ontworming ed die bij een veulen komen kijken heb je ook niet.
En je zou natuurlijk ook voor de kosten die een veulen of 2e pony kost, zeker over al die jaren kunnen gaan sparen voor een sulky en tuigje en dan kun je heel veel leuke dingen met ze doen en beetje aan het werk is ook wel goed voor je pony. Ik men zelf ook en het is echt ontzettend leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 17:57 



 
Profiel   

De voorvoetjes dat zou ik niet weten het kan natuurlijk dat ze dat heeft gehad bij vorige eigenaar. Ze is 7 jaar geweest. Ze heeft er niet heel veel last van en ondanks haar patella is ze een enorme goede springpony. De hoefsmid heeft nog niet echt iets anders gedaan maar het is ook een nieuwe hoefsmid dat ik heb dus hij heeft nog niet echt een andere methode kunnen proberen. Ik weet dat ze 30 jaar kunnen worden net zoals geitjes ook 20 kunnen worden die ik ook heb lopen en al mijn andere beestjes. Als ik er nog 1 bijneem wil ik echt een appaloosa merrietje hebben maar omdat ik ze hier bijna niet vind lijkt dekken me makkelijker ook omdat het dan 1tje van mijn eigen merrie is.
Mennen lijkt me leuk maar sparen he. Voorlopig werk ik nog niet dus ligt dat moeilijk. Ik had een tuigje al maar het was te groot en heb ik het moeten verkopen. Ik hen er enorm verlies van gedaan qua geld en heb nu de moed opgegeven om verder te zoeken achter een tuigje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 19:24 



 
Profiel   

Ik hoef niet per se een veulen te fokken maar ik zie soms prachtige veulens verschijnen en ik zou zo graag 1 tje kopen maar het is voor ons te ver weg.
Mijn hengst is zelf te klein voor mijn merrie dus als ik niet zou helpen is de kans ook klein dat het lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 19:30 



 
Profiel   

Tliefst zou ik echt zo een miniatuur paardje kopen[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-17 19:57 



 
Profiel   

Je betaald uiteraard voor de kleur en een mini is ook nog duurder. Maar je zou er ook eentje zonder papieren kunnen kopen en er zijn ook mensen die ze kunnen komen brengen als je geen vervoer hebt. Maar misschien moet je gewoon blij zijn met de beestjes die je al hebt. Ze worden ook groot en zijn dan minder schattig en zeker als ze gaan puberen of uitbreken kan het ook niet leuk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 12:44 



 
Profiel   

Idd ze zijn wel redelijk duur. Eentje zonder stamboek mag ook altijd het is nu wel niet voor direct. Brengen zou handig zijn maar meestal komt dat niet voor denk ik. Mijn ponys zijn beiden volwassen. 1 pubert en 1 kan enorm koppig zijn maar het zijn wel echte schatjes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-17 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen