Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:56

Vraagje aan de kleurdeskundigen hier op Bokt :D

ik fok al 15 jaar Shetlanders voor het stamboek maar nooit 1 met een aalstreep gehad. Het betreft een jaarling merrie uit een zwarte moeder en een bruine vader. 4-5 generaties voor de vader zit wel wat verdunning. Bij de moeder zit geen verdunning.
Is dit een verdunning of gewoon toevallig een streep?
Merrie is in mijn ogen gewoon bruin.
En zover ik weet moet 1 van de ouders een verdunning hebben wil je een verdunning krijgen....
Wie kan mij helpen? En is het gewoon een bruine of iets anders??

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:58

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:59

Ik gok niet dat er sprake is van verdunning, dan moet minimaal één van de ouders dat al dragen en verdunning toont altijd. Tenzij er natuurlijk stiekem een andere hengst op gezeten heeft :+

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:02

Verdunning (creme) heeft volgens mij niks te maken met een aalstreep.. dan moet een van de ouders een wild gen hebben.
Of misschien is dit contoure shading?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:04

Bruin met countershading, heeft m'n vos ook :)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 13:05

Countershading??? Wat houdt dat in?

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:06

Het is inderdaad sowieso geen wildkleur verdunning, daar is hij veel te donker voor en dat moet inderdaad direct doorgegeven worden door de ouders die het ook tonen.
Er zijn vaker paarden die iets donkerder pigment hebben over hun ruggengraat heen, dat noem je countershading. Echter is dit wel een hele mooie, scherpe lijn waar countershading meestal wat grilliger is.
In theorie zou het ook nog kunnen dat deze pony nd1 heeft, dit is een variant van 'niet-wildkleur' waar de paarden dus wel de primitieve kenmerken hebben (oa een aalstreep), maar niet de verdunning van de vachtkleur. Ook dit wordt dominant vererft, dus moet van de ouders komen, maar een zwarte kan zoiets natuurlijk 'onzichtbaar' hebben omdat je zwart niet nog donkerder kan maken.

nd1 positief of negatief, het blijft sowieso inderdaad een 'gewone' bruine ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:14

Hoe zeker weet je dat de vader puur zwart is? Smoky black is namelijk verdund, maar toont niet persé heel duidelijk. Zeker omdat je aangeeft dat generaties voor vader wel verdund zijn.

Makkelijkste manier om tot de conclusie te komen nis even laten testen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 13:14

Nu je het zegt heeft de merrie eerder een zwart veulen gehad met aalstreep. Maar dit zag je na het verharen niet meer omdat hij van grijs naar zwart ging. Nooit over nagedacht omdat veulen wel vaker een wat donkere streep op de rug hebben.
Laatst bijgewerkt door poown op 26-06-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 13:15

Merrie is zwart, vader bruin. Er zit geen verdunning voor de moeder en bij de vader heel ver weg

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:15

Jans schreef:
Hoe zeker weet je dat de vader puur zwart is? Smoky black is namelijk verdund, maar toont niet persé heel duidelijk. Zeker omdat je aangeeft dat generaties voor vader wel verdund zijn.

Makkelijkste manier om tot de conclusie te komen nis even laten testen :D

Smokey black geeft alleen geen aalstreep.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:20

Jans: smoky black is de crème verdunning, dat staat compleet los van een aalstreep. Daarop testen is dus ook echt zonde van het geld in dit geval.
Aalstreep + verdunning is wildkleur, maar echte wildkleur is het zeker niet met een zwarte en bruine ouder (is altijd duidelijk anders dan zwart en bruin) en geen verdunning van vacht in de pony zelf. Als je de nd1 status wilt weten doe je het wel via een wildkleur test trouwens.

poown: bij veulens komt countershading sowieso heel veel voor. Als je niet heel geinteresseerd bent in kleurgenetica zou ik het ook gewoon bij een bruine met countershading houden in dit geval. Als je het wel super interessant vindt zou je kunnen testen voor wildkleur (dun) om te kijken of er nd1 uitkomt, maar het enige verschil dat dat maakt is dat je dan kan zeggen dat je een bruine met aalstreep hebt ipv countershading ;)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:25

Verdunningsfactor (creme, dus) is toch niet toegestaan voor 'echte' stamboek Shetlanders? Dun (wildkleur) wel.
Maw, zit er nou dun of verdunning achter de vaderlijn? Dat als eerste. Ik neem aan dat je 'dun' en dus wildkleur bedoelt, want je fokt stamboek Shetlanders, dus noem het beestje (kleurtje) iig bij de goede naam. Anders krijg je zoveel verwarring, zie boven :+

Wil verdunning (creme) of dun (wildkleur) tot uiting komen dan móet één van de ouders creme (dwz palomino, valk of smokey) of wildkleur zijn.

Jouw veulen kan dus geen van beide dragen, want dan had één van de ouders wildkleur (of creme, maar dan is het geen 'echte' Shetlander) moeten zijn.

Blijft over countershading of nd1 (een non-dun gen, vandaar de naam nd) die wél wildstrepen en een aalstreep geeft. Die zou dan via de vaderlijn vanwege diens zwarte kleur (want daar zie je het niet op) vererft kunnen zijn.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:45

Ik heb er totaal geen verstand van en vind het daarom super interessant om te lezen. Maar toch een opmerking wil ik even plaatsen: wat een prachtige Shetlander <3

Kruip weer onder mijn meeleessteen...

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Verdunningsfactor?? Pony met aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:49

Dat is inderdaad geen dun maar Nd1, dat geeft geen verdunning van de kleur. 1 van mijn paarden heeft het ook.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:04

Ik vind de streep erg duidelijk voor countershading.
Dus gok net als de meeste op nd1.

Creme mag gewoon hoor. In de kleine maten zie je ze best veel, in de grote maat zijn er maar een handje vol. Alleen appaloosa niet.

Dit is mijn grote maatse 1e premie kampioens ruin met vol NSPS papier, zomers is hij echt goud maar daar heb ik zo snel geen foto van.
Afbeelding

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:19

Jans schreef:
Hoe zeker weet je dat de vader puur zwart is? Smoky black is namelijk verdund, maar toont niet persé heel duidelijk. Zeker omdat je aangeeft dat generaties voor vader wel verdund zijn.

Makkelijkste manier om tot de conclusie te komen nis even laten testen :D


heb me laatst laten wijs maken dat je smokey helemaal niet ziet, maar alleen kan zien met een test? klopt dat?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:04

EJuniorJoost schreef:
Jans schreef:
Hoe zeker weet je dat de vader puur zwart is? Smoky black is namelijk verdund, maar toont niet persé heel duidelijk. Zeker omdat je aangeeft dat generaties voor vader wel verdund zijn.

Makkelijkste manier om tot de conclusie te komen nis even laten testen :D


heb me laatst laten wijs maken dat je smokey helemaal niet ziet, maar alleen kan zien met een test? klopt dat?

Soms zie je het wel, maar vaak zijn ze gewoon zwart om te zien.
Dit is bijvoorbeeld een smokey black lusitano:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... ts-mor.jpg

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 21:08

Dank je lily_fee Vind het zelf ook een mooie merrie. Tikje rijp voor haar leeftijd maar dat komt wel goed ze is ook wat te zwaar op het moment. Voor de vader zit dun idd de dun factor. Ik heb zelf ook een palomino (crème) lopen maar dat is een hele andere bloedlijn.
Vind het wel interessant maar ben er niet zo in thuis. Geloof niet dat ik haar laat testen maar vind het gewoon interessant om te weten. Ook mbt de afstamming . Merrie is destijds bij een hengstenboer gedekt dus vind het belangrijk om te weten of deze streep uit die combinatie kan komen. Anders is dna onderzoek misschien handig. Maar zoals ik nu lees is dat niet aan de orde