Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idjit75
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-17

Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 04:26

Mijn mini shetlandermerrie Kaysa

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
g]
is licht vos geboren (er werd door de stamboek controleur nog gedacht aan mushroom zelfs) en met 2 maanden werd er een grote zwarte vlek zichtbaar op haar rechter bil en achterbeen en deze is blijven zitten, ook nu ze door haar veulenvacht/winterhaar heen is.
Moeder is koffievos-bont, vader is zwart (en vererft dus vos). Haar manen zijn van flaxen als veulen naar (donker)grijs aan het veranderen nu en in haar nog lichte staart zit ook een pluk donker(zwart) haar.
Genetisch gok ik e/e en a/a of A/a (mams nog-agouti waarschijnlijk, paps is A/a afgaande op zijn nakomelingen). Maar wat is die vlek? Dierenarts vond het erg bijzonder en denkt aan chimera. Voor Bend Or spot is het veel te groot volgens haar. Iemand opperde nog somatische mutatie, maar daar vind ik nergens heldere uitleg over die dit fenomeen kan verklaren. Iemand hier een idee/verklaring?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 04:32

Ik heb geen idee over je veulen, maar papa kan niet A/a zijn aangezien hij zwart is. Dus klein foutje in je tekst, wie weet voorkomt het verwarring bij het uitzoeken wat er nou met je veulen is :P

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 04:38

Kan het niet zijn dat ze alsnog helemaal zwart wordt? Hoe oud is ze?

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 06:26

Chimera lijkt mij niet, dat is echt bizar zeldzaam en zou ook bij de veulenvacht zichtbaar moeten zijn.

Als ze een schimmeltje zou zijn lijkt het op een bloody shoulder, maar dat wordt hem ook niet. :Y)

Ik denk daarom een erg groot uitgevallen bend or spot. Zie je regelmatig bij vossen, al zijn het dan wel stippen. Maar misschien heeft iemand anders een beter idee! :o

Idjit75
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 07:26

Je hebt helemaal gelijk catnip; uiteraard is pappa a/a. T was al laat

Anoniem

Re: Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:54

Ik vind het zo apart dat op de veulenfoto met vlek, de vlek helemaal doorloopt tot en met haar been en later niet meer...
In de winter verdwijnt deze vlek en krijgt ze haar 'normale' kleur weer? En in de zomer deze vlek?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:40

Idjit75 schreef:
Je hebt helemaal gelijk catnip; uiteraard is pappa a/a. T was al laat


Voor mij duidelijk ook, ik zat haar 'veulen' te noemen, ik bedoelde natuurlijk je merrie :P

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:48

In de eerste verharing worden veulens vaak wat donkerder dan ze uiteindelijk worden. Je ziet dat alle benen vrij donker zijn op die foto, dat is waarschijnlijk de reden waarom de vlek daar verder door lijkt te lopen.

Chimaera is het waarschijnlijk niet omdat het en zeldzaam is, maar ook omdat het als veulen nog niet zichtbaar was.

Ik denk dat dit een leuk 'schoonheidsfoutje' is, of het een genetische grondslag heeft of niet is eigenlijk al niet te zeggen. Het kan zijn dat er in dat gebied een foutje zit waarom er toch wat eumelanine (zwarte pigment) wordt aangemaakt. Het kan ook zijn dat het een soort ophoping is van pheomelanine (het vos pigment) waardoor het zo donker wordt.

Bij vossen zie je inderdaad vaker kleine donkere plekken, bend or spots. Dus een uitvergrote versie daarvan zou ook een mooie theorie zijn.

Verder dan theorieƫn ga je alleen niet komen in dit geval.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:10

Somatische mutatie, niet? Idd een soort foutje in de genen dat hierdoor de tint 'uitschakelt' helaas niet erfelijk :) ik had ook zo'n merrie op het oog .


Afbeelding

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: Vos met zwarte vlek. Hoe zit dit in de kleurgenetica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 01:34

Ik heb niets toe te voegen over de vlek.

Maar afgaande op de eerste foto denk ik aan zilverappel bruin maar dan licht uitgevallen qua vos kleur.
De voorbeentjes hebben een erg typerende kleur en de manen zijn niet gewoon wit.