pearl + cream gen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:02

hengst draagt pearl + cream.

heb je dan telkens 50% kans op een van de 2 of geeft hij sowieso of pearl of cream door?
iemand een idee?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:07

Zijn als het goed is 2 verschillende genen
Als bijvoorbeeld 1 pearl gen(heterozygoot) heeft en 1 cream gen(heterozygoot), dan heb je 50% kans dat hij het pearl gen doorgeeft en 50% kans dat hij het cream gen doorgeeft.
Is hij homozygoot voor beide genen, dat wil zeggen dat hij van cream én van pearl 2 genen heeft, dan zal hij het altijd doorgeven

Uiteraard kan hij ook voor 1 gen homozygoot zijn, en voor de andere heterozygoot zijn

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:25

Voor zover ik weet zitten pearl en cream op hetzelfde locus, dus het is niet CR/n en prl/n maar CR/prl. Hij geeft dus altijd 1 van de twee door, nooit niets en nooit beide.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de laboratoria wel stug de CR/n en prl/n notatie aanhouden, dus of dat is niet helemaal correct (maar duidelijker voor de leek) of mijn literatuur is achterhaald.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:39

Kan wel kloppen Mooney. Pearl toont ook alleen op Palomino, Valk of Smokey black. 1 Keer Cream dus. Voor zover ik weet niet op Cremello, Perlino of Smokey Cream (=dubbel cream).
Pearl in homozygote vorm is heel herkenbaar. Soort brons/koperkleurige vacht krijg je dan. Voor zover ik weet is er dan green sprake van Cream.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:41

Hoe kan een dubbel pearl gen wel tonen, als het alleen zichtbaar is als er een cream gen aanwezig is zoals je zegt?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:45

fleurtjeuh schreef:
Hoe kan een dubbel pearl gen wel tonen, als het alleen zichtbaar is als er een cream gen aanwezig is zoals je zegt?

Sorry, was niet helemaal duidelijk: Pearl toont alleen icm met 1x Cream OF in homozygote vorm (zonder cream).

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:48

Ah dankjewel
Weer wat geleerd vandaag :)

Toch bijzonder dat deze 2 verschillende genen op dezelfde plek zitten.
Ik dacht dat het 2 losstaande genen waren

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:53

Het zijn ook niet twee verschillende genen, maar twee verschillende allelen van hetzelfde gen ;)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:14

ok,dank,ik wou even zekerheid of het idd zo was dat ze altijd gewoon een van beiden doorgaven.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:42

mooney schreef:
Het zijn ook niet twee verschillende genen, maar twee verschillende allelen van hetzelfde gen ;)



Niet helemaal correct. Het zijn niet hetzelfde gen, maar twee verschillende kleuren genen die helemaal los van elkaar ge-erft kunnen worden.

Pearl en cream kunnen beiden doorgeven worden .... logisch toch als de hengst ze al allebei heeft? ;)

Met een hengst die en Pearl en Cream draagt hebt je kans dat hij een of beide genen doorgeeft.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:49

en is er ook kans dat hij geen van beiden doorgeeft dan?

want dat is mijn vraag.

het gaat over een veulen.

zou palomino zijn,maar lijkt behoorlijk wit.
heeft 2 blauwe ogen.bizar,want volgens mij heeft palomino altijd bruine ogen?
volgens de fokker moet hij zeker palomino zijn,want de papa is pearl en cream,heeft pearl niet doorgegeven,dus zal hij cream doorgegeven hebben.
mama is sabino en kan ook silver dragen,maar is daar niet op getest.

ik geloof eigenlijk dat hij gewoon full sabino kan zijn,daardoor ook de blauwe ogen,maar dan kan hij geen palomino zijn toch?of klopt dat niet?

vandaar dus de vraag.
is hij sowieso palomino als hij geen pearl heeft?of kan hij ook geen van beiden zijn en gewoon full sabino?

kan silver de blauwe ogen veroorzaken?

het is een veulen die ik zou invoeren,en zal sowieso niet getest worden bij de fokker.
ik heb veel interesse in hem als hij effectief cream zou dragen.

vandaar de vraag of het klopt dat hij sowieso cream is als hij niet het pearl-gen gekregen heeft.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:54

Als de fokker hem niet wil laten testen, kan jij hem toch laten testen?

Heb je misschien een foto van het veulen?
Liefst standfoto en hoofdfoto?
Dat kan helpen een beeld te vormen

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:01

Als pearl een polymorfisme van cream is (en daarmee dus een variant van hetzelfde gen, of, simpel gezegd, een cream-gen dat iets gemuteerd is waardoor het oa ook volledig recessief is), dan kan een paard ze natúúrlijk beide dragen. Ee paard kan immers ook dubbel cream zijn. Of dubbel pearl.
En als pearl een polymorfisme is, kan een paard dus niet én homozygoot cream én homoygoot pearl zijn. Zijn het verschillende genen, dan kun je dus wel dubbel homozygoot cream én pearl hebben.

Ik kan nergens iets vinden of het echt verschillende genen op verschillende loci zijn of niet.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 12:02

als hij geen cream draagt,is mijn interesse stukken minder.
vandaar.

als hij komt,test ik hem sowieso,maar zou behoorlijk teleurgesteld zijn als hij dan geen cream zou dragen.

totaal geen goeie foto's eigenlijk.

nu,met het correct antwoord op de vraag of een hengst die cream + pearl is,altijd minstens een van beiden doorgeeft,heb ik een antwoord die ik nodig heb.

Afbeelding

dit is de 'beste' standfoto die ik vind....heeft dus een roze neus en blauwe ogen.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:06

Als de vader pearl/cream is, is dus één van beide genen doorgegeven. Daarmee toont hij óf niets (in het geval van 1x pearl) óf is hij enkelverdund en daarmee palomino.
Daarbovenop kan hij best loud sabino zijn vanwege z'n moeder. Sabino is ook een wijzigingsfactor, die over de basiskleur vos én over de verduningsfactor cream (palomino) heen komt.
Hij kan dus loud sabino over vos zijn (waarbij hij dus wél ook pearl draagt) óf loud sabino over palomino (waarbij hij geen pearl draagt, maar wel cream).
Óf mama draagt ook pearl (en toont dat dus sowieso niet), en kind heeft pearl van mama en cream van papa geërfd. Dan krijg je tenslotte ook een pseudo-double dilute (pearl/cream) Al dan niet met loud sabino.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:45

Peterina: heb je daar literatuur van? Mijn meest recente literatuur is namelijk van Sponenberg in 2009 en daar wordt inderdaad aangegeven dat pearl een polymorfisme is van cream. In het boek Horse Genetics wordt vervolgens ook aangegeven dat dit allelen van hetzelfde locus zijn, waardoor een prl/CR paard dus niet beide door kan geven, maar 1 van de twee doorgeeft. Uiteraard kan een paard wel prl en cream hebben, maar dan elk van 1 ouder.

Ik denk dat Ibbel de mogelijkheden mooi heeft toegelicht verder.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:15

Mooney. Mijn excuus ... ik heb een collega gecontacteerd en idd de laatste research duidt aan dat beide genen op dezelfde Locus zitten en dat hoogst waarschijnlijk Pearl een mutatie is van het Cream gen. Zij zei ook dat als je beiden heeft dan kan die paard nooit beiden doorgeven ... het is een of de andere.

Tengeltje: Misschien van interesse voor jou is dat een Crpl (dus 1x pearl en 1x creme) eruit kan zien als een cremello met heel lichte vacht kleur en blauwe ogen (of blauw groen ogen). Ook wordt de huid (bij Prl + Cr) verbleekt (roos-achtig ivm de normale donker huid van bijv palomino). Maar als dat waar zou zijn ivm het jonge paard dan moet hij de pearl van papa hebben gekregen EN de cream van mama ... vraag is dan of mama überhaupt cream draagt?
Sabino geeft geen blauw ogen, maar een DW gen wel ... deze komen wel voor bij tinkers.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: pearl + cream gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 14:20

dank voor de info allemaal!

hij komt normaal gezien hierheen. wanneer weet ik nog niet,als hij er is,wordt hij sowieso getest en ben er razend benieuwd naar,want kan eigenlijk zo goed als vanalles zijn....

ik hou jullie op de hoogte!