Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 15:07

:wave:

Dat ik een bijzondere pony had dat wist ik, maar ze is echt heel vreemd! Het gaat om haar kleur. Ponylief staat ingeschreven in het appaloosa stamboek en heeft ook echt appaloosa kenmerken, dus ik twijfel niet aan het feit dat ze geen appaloosa zou zijn. Dit is haar vader (zwart panterbont):
Afbeelding
En dit is moeders (zwart-bruin panterbont):
Afbeelding
En dan zal je denken, nu gaat TS een foto plaatsen van een mini pony, wit met zwarte stippen, maar nee!
Dit is mijn pony toen ik haar ruim een jaar geleden kreeg:
Afbeelding
En een jaar later, dus nu een paar maanden geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Nu mijn vraag: wat voor kleur is ze nu eigenlijk echt? In haar paspoort staat: Zwart, en dat lijkt op de eerste foto ook echt, maar ze is nu bruin met oranje stippen... :? :')
Wat is er met Kylie (want zo heet ze, zonder haar achernaam ;) ) aan de hand?

:evaw:

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:29

Ik denk toch gewoon zwart appaloosa zonder vlek patroon.
Het appaloosa gen doet wel vaker gekke dingen met kleur.
De moeder van mijn appaloosatje was ook zwart appaloosa zonder stippen. maar die kreeg in de zomer ook wel eens vos kleurige vlekken op haar hoofd, vooral wanneer ze geschoren was.
Nu staat er op stal ook een zwarte/donkerbruine panterbonten appaloosa die echt 20 verschillende kleuren in zijn stippen patroon heeft.
Waarschijnlijk zal ze vanzelf ook witte haren door haar vacht krijgen, dan wordt het helemaal een toverballetje!

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:29

de pony lijkt me nu alleen niet meer zwart?

Eloya

Berichten: 5189
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:32

is ze geen donkere vos?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:33

Het LP gen dat verantwoordelijk is voor appaloosa heeft soms ook als rare 'bijwerking' dat zwarte haren naar vaalbruine haren veranderd worden.
Hier een voorbeeldje, deze is ook zwart geboren en genetisch zwart getest:
http://equinetapestry.com/2012/03/appal ... -shifting/

Omdat ze wel kenmerken heeft, maar geen vlekjes of shabrak zou ik erop gokken dat het uiteindelijk een marmerbonte gaat worden. Marmerbont kan namelijk heel traag zijn in het doorkleuren. Dus dan is ze genetisch gezien zwart appaloosa, hoewel je dat niet aan haar fenotype zou afleiden).

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:16

Beafie schreef:
Ik denk toch gewoon zwart appaloosa zonder vlek patroon.
Het appaloosa gen doet wel vaker gekke dingen met kleur.
De moeder van mijn appaloosatje was ook zwart appaloosa zonder stippen. maar die kreeg in de zomer ook wel eens vos kleurige vlekken op haar hoofd, vooral wanneer ze geschoren was.
Nu staat er op stal ook een zwarte/donkerbruine panterbonten appaloosa die echt 20 verschillende kleuren in zijn stippen patroon heeft.
Waarschijnlijk zal ze vanzelf ook witte haren door haar vacht krijgen, dan wordt het helemaal een toverballetje!


Je ziet af en toe inderdaad witte stipjes, dus wie weet!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:17

Eloya schreef:
is ze geen donkere vos?


Eigenlijk weet ik wel zeker van niet, ze staat ingeschreven in het appaloosa stamboek, heeft twee appaloosa ouders en ook nog is appaloosa kenmerken, dus het moet wel flink mis zijn gegaan als het een donkere vos is :D :)

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 16:20

mooney schreef:
Het LP gen dat verantwoordelijk is voor appaloosa heeft soms ook als rare 'bijwerking' dat zwarte haren naar vaalbruine haren veranderd worden.
Hier een voorbeeldje, deze is ook zwart geboren en genetisch zwart getest:
http://equinetapestry.com/2012/03/appal ... -shifting/

Omdat ze wel kenmerken heeft, maar geen vlekjes of shabrak zou ik erop gokken dat het uiteindelijk een marmerbonte gaat worden. Marmerbont kan namelijk heel traag zijn in het doorkleuren. Dus dan is ze genetisch gezien zwart appaloosa, hoewel je dat niet aan haar fenotype zou afleiden).



Oke, ze is inderdaad nog jong, net 2 geworden, dus misschien gaat ze dan nog echt door kleuren!

Eloya

Berichten: 5189
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:45

Ik bedoel vos als basiskleur, een vos kan ook nog doorkleuren naar appaloosa :P

je kan altijd nog testen maar vind het wel een leuke pony!

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:48

Laten testen voor zekerheid. Aparte is het wel. Mooi.

Appaloosa hoeft toch niet per se doorgegeven te worden? Als ouders niet homozygoot zijn? (correct me if i'm wrong)
En zwart x zwart kán vos geven.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:52

mijn verzorgshet is ook een appaloosa met alle kenmerken. Toen ze jong was was ze een vos. ondertussen krijgt ze steeds meer vlekjes. Het is dus heel goed mogelijk dat ze nog gaat doorkleuren ze is ondertussen 9 jaar oud

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:58

Dit is trouwens ook nog een mooi voorbeeld van een genetisch zwarte die door appaloosa vos is 'geworden' qua uiterlijk (uit homozygoot zwarte vader, vandaar dat het geen vos kan zijn in dit geval)
[KS-ITP] Van mini veulen tot reuzachtige (bijna) jaarling
Die is uiteindelijk echt heel roodkleurig geworden, hier als volwassen merrie: http://boktimg.nl/img/m/cPkFVS.jpg

Met twee heterozygote ouders heb je inderdaad 25% kans op een effen veulen, maar ze heeft wel vrij duidelijk kenmerken.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:08

Ik heb echt totaal geen verstand op de gebied, dus sorry Eloya :o

Hoe kan je dit dan laten testen? En wat zou er dan uit zo'n test kunnen komen, wat voor kleur het word/later wordt?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:15

nanne, de basiskleur is de kleur (zwart, vos of bruin) zonder alle speciale genen eroverheen. Dus een vosbonte heeft een vos basiskleur, een valk heeft een bruine basiskleur en een zwart panterbonte heeft een zwarte basiskleur. Even wat voorbeeldjes.

Als mijn idee correct is dan heeft jouw paardje dus een zwarte basiskleur. Eloya denkt dat ze genetisch vos is, dan is de basiskleur vos.
Je zou haar kunnen testen op extension (vaak red factor genoemd). Als ze dan EE of Ee is dan heeft ze een zwarte basiskleur, komt de test terug als ee dan is het een vos. Zegt niets over hoe ze eruit gaat zien als het inderdaad door appaloosa komt dat ze zo raar verkleurd. Het vertelt je wel wat over de mogelijke kleuren van haar nakomelingen mocht je ermee willen gaan fokken.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:52

Oke, het is nu al een stuk duidelijker, dankjewel! :D
Waarschijnlijk heeft ze dan een zwart basiskleur, ook omdat het in haar paspoort staat. En wat jij net zei, ze zou kunnen door kleuren naar marmerbont.
Ik denk niet dat ik haar ga laten testen, dat vind ik denk ik een beetje onzin, en als ik ooit met haar wil gaan fokken (misschien 1 pony'tje) dan kan ik haar altijd nog testen op extension.

Edit: Hoe werkt zo'n test? Wat is dat precies en hoe kom je eraan? :o Sorry, zou het echt niet weten... Denk zelf als ik dit hoor, dat ik naar de DA iets moet ophalen, of dat de DA langs komt en iets test ofzo, maar zou echt niet weten :o :+ :D _/-\o_

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:43

Zou zoiets ook een koper tekort kunnen zijn?

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:32

Ik zou ook zeggen zwart :j

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 10:15

LBLGypsyCobs schreef:
Zou zoiets ook een koper tekort kunnen zijn?


Wat bedoel je hiermee? Wat zou er dan gebeuren?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 10:16

marleen_a_a schreef:
Ik zou ook zeggen zwart :j


Ja, ik denk idd zwart als basiskleur, ook omdat ze er toen ik haar kreeg bijna zwart uitzag en in haar appaloosapaspoort staat bij kleur zwart... :D

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 19:30

Nou, ik had verwacht dat Kylie wit zou doorkleuren, maar ze krijgt op haar borst en hals oranje stippen! Ook af en toe eentje die verdwaald op haar buik of rug zit. Zal er binnenkort even een foto van maken. Knappe toverbal ook _/-\o_

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:40

Ik denk dat LBL vraagt of ze geen tekorten in de voeding heeft (koper) maar appaloosa's staan inderdaad bekend om de kleurveranderingen. Dit is gewoon heel typisch appaloosa en wordt vaak terug gezien bij zwarte appaloosa's (wat het juist zo bijzonder maakt). Ik ben heel benieuwd hoe ze uiteindelijk er uit gaat zien!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:55

Haha tof paardje.

Zo vanaf die tweede foto waar je ernaast zit dacht ik aan de zeldzame kleur Brindle, maar dat kan niet voor appaloosa geloof ik. Wel leuk zo een toverbal.
Je houd ons toch wel op de hoogte met foto's he?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 01:11

nanne02 schreef:
Edit: Hoe werkt zo'n test? Wat is dat precies en hoe kom je eraan? :o Sorry, zou het echt niet weten... Denk zelf als ik dit hoor, dat ik naar de DA iets moet ophalen, of dat de DA langs komt en iets test ofzo, maar zou echt niet weten


Het makkelijkste is wanneer je zelf staart of manen haren er (voorzichtig) uittrekt. Belangrijk is dat de haar-wortel er nog aanzit. (!) Anders kunnen ze niet testen.
(Bij volwassen paarden kan het manen of staart haren zijn, bij jonge paarden bij voorkeur de staart.)
Die doe je in een zakje (boterhammenzakje ofzo).
Dan kun je op : https://www.vhlgenetics.com/nl-nl/home.aspx via de webshop een bestelling plaatsen voor 1 of meerdere genetische kleurtesten.
De haren kun je gewoon per post in een envelop opsturen naar hun laboratorium in Wageningen. (de haren in het zakje/boterhammenzakje doe je gewoon in een normale envelop en die stop je in de brievenbus)
Daarna krijg je een certificaat waar de genetische kleur op bepaald is.

Zijn er nog 4 dingen relevant:
- Je moet zelf kiezen waarop je wilt testen. Vos, Agouti, Zwart, Creme, Appaloosa, Dun, etc. Er bestaat ook een combi-test die 12 verschillende kleuren test voor een zeer voordelige prijs. Maar daar zit Appaloosa niet bij, die zou je dus apart moeten bestellen.
- De uitslag bevat niet de "naam" van de kleur van je paard. Maar de genetische code. Maar als je die op bokt zet dan zullen er veel mensen zijn die aan je kunnen uitleggen welke naam daarbij hoort en wat de grote en kleine letters betekenen. (en wat het voor een effect het (kan) hebben op de nakomelingen van je paard)
- Niet voor alle kleurmutaties/kleurgenen zijn testen beschikbaar. Flaxen is bijvoorbeeld niet te testen.
- Het is absoluut mogelijk dat een duidelijk appaloosa gekleurde vader met een duidelijk appaloosa gekleurde moeder toch alsnog een effen 1-kleurig veulen op de wereld zetten. Dat heeft te maken met hoeveel appaloosa genen ze zelf dragen en welke er aan het veulen doorgegeven wordt. Ik weet niet of je op school al iets aan genetica gehad hebt bij de biologie les, bijvoorbeeld over oogkleuren bij mensen, maar zo werkt het ook bij paarden vachtkleuren. Hoewel vachtkleuren bij paarden veeeeeel ingewikkelder is dan oogkleuren bij mensen.

Benieuwd hoe je jonge paardje verder doorkleurt als ze ouder is. Wie weet wat er nog allemaal onder vandaan komt.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Welke kleur is mijn appie nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 06:35

Ik zal zeker foto's blijven plaatsen! En wauw, Rivano, wat een lap tekst! Dankjewel voor de info. Ik ga er over nadenken.

Xyris, als dat zo is, wat zou ik dan bijmoeten voeren?