Heeft dit een naam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Heeft dit een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 01:01

Hoihoi,

Ik heb een zweetvos merrie en zij heeft een apart achterbeen.
Afbeelding
Met haar witte achterbeen er naast, zie je pas echt goed, dat haar andere been niet wit is.. Maar hij is ook zeker niet vos.
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's zijn van 2014, (Geschoren), gemaakt door Arlette Beukenkamp van Lets Fotografie)

Hier 1 Maart 2017 (Ongeschoren);
Afbeelding

En 18 maart is haar veulen geboren. En zie zijn rechter achterbeen;
Afbeelding
Hij heeft het veel minder, maar hij heeft het ook.


Ik heb het eerder eens gevraagd in een topic over aparte aftekeningen en toen zei iemand een roan spot. Maar echt veel is er niet over te vinden... In Juni kreeg ik op de keuring ook weer de vraag of dat door het scheren kwam en later toen we stonden te wachten kwam hij ook nog even naar ons toe om te kijken en voelen en hij had het nog nooit gezien en vond het bijzonder :Y)

Nu er een speciaal forumdeel is over kleurengenetica, dacht ik, eens kijken of iemand weet wat dit is! :)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Heeft dit een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:48

Bijzonder! Opvallend dat die ene hoef ook donker is. Kan het van sooty komen? Ik blijf even volgen, benieuwd of iemand het weet.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Heeft dit een naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:05

Stekelharig?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:39

Veelal wordt dit beschreven als 'gemengde aftekening' en is gewoon een onduidelijk overgang van aftekening naar vacht kleur. Dat gezegd ... soms wordt het ook beschreven als 'forel verkleuring' ... wat terug duidt op een duitse beschrijving van de kleur schakeling van vos-schimmel.

Ook apart dat de hoef een andere kleur heeft ... weer aanduiding dat het 'kleur' sterker is in die been dan de aftekening.