Wat voor kleur is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:31

Hey,

Mijn pony heeft een beetje een aparte kleur, en ik was heel benieuwd of iemand me hier iets meer over kon vertellen.
In het stamboek is ze gewoon opgenomen als 'vos', maar zelf doet ze me meer denken aan zilverappel. Zilverappel bestaat niet bij shetlanders, en daarom vraag ik me af om sommige van jullie dit al wel vaker hebben gezien (of misschien zelf een look-alike-zilverappel hebben :P )


Afbeelding

Afbeelding
Manen

Afbeelding
Niet zo duidelijk te zien, maar ze heeft een aalstreep (hier kan je ook zien dat ze óok nog eens stekelharig is :oo )

Afbeelding
Hier kan je ook zien dat ze niet egaal is, maar een beetje een vlekkerig donkerbruin-lichtbruine kleur heeft. Dit zijn geen appeltjes, ze heeft over haar hele lichaam dit patroon

Afbeelding

Laat alstjeblieft een reactie achter, ik ben heel beniewd :)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:09

Aalstreep is wss countershading. Als je pony wildkleur zou zijn, dan zou de aalstreep veel scherper zijn.
Bovendien is wildkleur niet zo donker.
Zilver op bruin zou kunnen. Maar je zegt dat dat niet voorkomt bij Shetlanders.
Ik denk dat het Sooty op vos is (evt Flaxen Vos); dat verklaart ook meteen de countershading.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:18

Koffievos/koolvos

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 20:36

Dankjulliewel.
Maar de lichte manen, hoe kan dat dan? Normaal kan dat toch niet bij koffievos?

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:38

xFace schreef:
Dankjulliewel.
Maar de lichte manen, hoe kan dat dan? Normaal kan dat toch niet bij koffievos?

Dat noemt men dan zweetvos.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:54

Kan het niet zijn dat ze wel zilverappel oid is, maar dat ze geen volle shetlander is? Dat er mini blied oid in zit? Ik vind haar namelijk best rank voor een volle shet.

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:13

Nee, ze is echt een volle shetlander. Wel een minishetlander, die zijn meestal wel wat ranker.
Heb hier een foto van haar ouders.Afbeelding

Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:21

Is idd gewoon een vos.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:26

Mooi!

Ziet er uit als koffievos sooty met flaxen.
Dus, zweetkoffievos + sooty. Klinkt gek. :P Sooty weet ik niet zeker.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:30

Zal wel sooty zijn idd. Zeker aangezien ze niet overal dezelfde kleur heeft.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:33

Ik vind haar een droppie en nog prachtig ook! Hoe heet ze? En wat meet ze? Dat hengstje is echt megageweldig!

Ik vind het leuk om te lezen wat voor antwoorden je krijgt, want heel ver weg lijkt ze ietsjes op de kleur van mijn mini en ik heb geen idee wat voor kleur dat is.

Afbeelding

Afbeelding

Maar mijn mini haar ondervacht is wit. Als ze nat is gebeurt er dit:

Afbeelding

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:39

Monique, die van jou is helemaal apart zeg :oo Met die witte ondervacht.

Ze heet Eowyn, en meet 86 cm. Het hengstje is Raoul van stal Olyhof :)

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 21:41

Dit is haar trouwens in de winter, dan is ze een stuk egaler.
Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:49

Ik twijfelde nog even of het mushroom zou zijn, maar met die winterfoto erbij is het heel duidelijk dat het een zweetvos met sooty is. De mate waarin sooty zich uit (dus hoe donker de vacht kleurt) is namelijk vaak seizoensgebonden, vandaar dat ze in de winter egaler is.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:29

Ha de kleurbekenner heeft gereageerd. Hi Mooney. Hoe gaat het met vu?

En Xface, ik vind ze alledrie prachtig! Die zilverlichte manen, echt heel mooi tegen zo'n donker vachtje. Ga je met haar fokken?

En kan de kleurbekenner nog even zeggen wat mijn mini dan voor kleur is?

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:35

Ja. Vorig jaar is het veulentje helaas overleden bij de geboorte, dus dat was best een klap. Toen heeft ze een jaar gehad om te herstellen en we hebben het dit jaar weer opnieuw geprobeerd. Een paar weken geleden is ze drachtig gescand van Collovatti v. stal Brammelo. Hopelijk dit keer meer geluk met het veulen :x

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:37

Zo van de foto's zou ik vos roan zeggen Monique, is ze witter in de zomer dan in de winter? Of zou schimmel een optie kunnen zijn? (ik weet niet hoe oud ze is?). Bij die van jou speelt er in ieder geval nog wat meer dan alleen vos en eventueel sooty.
Met Vu gaat het goed :D

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:48

Ach wat verdrietig Xface dat het veulentje is overleden. Wel heel fijn dat ze nu weer drachtig is. Wanneer is ze dan uitgeteld? Heb je foto's van dat hengstje?

OT Dit minishetje van mij, is nu 18. Ik kreeg haar toen ze 16 was bij de aankoop van mijn huidige paard. Ze was altijd een fokmerrietje geweest en het laatste veulentje was dat jaar tijdens de geboorte overleden in de baarmoeder. De dierenarts kreeg het er niet uit en heeft het in de baarmoeder in stukken moeten snijden om het eruit te krijgen. Het shetje was helemaal getraumatiseerd zeiden ze. Waarschijnlijk niet doordat ze het gezien heeft, maar omdat ze geen veulentje had denk ik of zo. Nu konden ze niet meer met haar fokken en was ze overbodig. Dus dan maar weg doen. En ik kon natuurlijk weer geen nee zeggen, zo zielig. In ieder geval kan ik nu pas na 2 jaar haar achterhand poetsen.

(Dank je Mooney, ik kreeg ook via de pb een vraag over haar zomervacht. Ik zal morgen een foto van haar maken zoals ze nu is en dan zal ik je die in een pb mailen anders zit ik het topic van de topicstarter te vervuilen)
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 01-08-17 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:55

Afbeelding
Het hengstje :) Is ook een mini, meet maar 84 cm. Word een heel klein veulentje dus :D

Ik vind het juist leuk trouwens al je de foto's van je pony's ook hier post! Ik ben heel benieuwd hoe ze er uit ziet in zomervacht.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:59

Wat een prachtig hengstje! Echt megamooi! Met die beauty van jou moet er iets heel moois uitkomen! In ieder geval witte manen.

Ik zat nog mijn antwoord te wijzigen, hahaha, toen had jij al dat hengstje geplaatst. Ik had even uitgelegd over mijn merrietje.

Wat leuk dat je het leuk vindt van haar foto's, als je het echt niet erg vindt dat ik het erin zet, zal ik morgen speciaal foto's van haar maken. Ik heb eigenlijk helemaal geen goede foto's van haar besef ik me nu.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:02

Geen antwoord, maar wat een mooie pony en wat een leuke kleur! <3

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:13

Behalve natuurlijk dat het gezond moet zijn, maar waar hoop je op qua kleur? En wil je het veulen dan houden voor een tweespan met de moeder of zo?

xFace

Berichten: 459
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 23:19

Deoiridh schreef:
Geen antwoord, maar wat een mooie pony en wat een leuke kleur! <3


Dankjewel, echt heel lief :o


Monique1963 schreef:
Behalve natuurlijk dat het gezond moet zijn, maar waar hoop je op qua kleur? En wil je het veulen dan houden voor een tweespan met de moeder of zo?


Qua kleur maakt het me niet zo veel uit, ik hoop vooral op een merrietje. Al zou het natuurlijk wel extra leuk zijn als het veulen ook de witte manen van paps en mams heeft, in combinatie met de donkere kleur.
Eowyn staat op een shetlanderfokkerij, dus het veulen word aangehouden tot 3 jaar ongeveer. Dan word er gekeken of het mag blijven en ook gebruikt kan worden voor het fokken of het verkocht word. (Maar een tweespan met Eowyn zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn :D Eowyn is nog niet beleerd voor de wagen, maar ik hoop dat dat er ooit nog van komt)

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat voor kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:46

Ik dacht dat Eowyn beleerd was omdat ze in de eerste foto een schoffie heeft. Maar als ze dan ooit beleerd is dan zou het met haar veulentje een mooi span kunnen zijn!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:55

Absoluut sooty en flaxen. De basisvoskleur kan dan gewoon vos of koffievos zijn.