Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:49

Xyris: hij is 9 jaar nu! Dus opzich met schimmel denk ik dat hij al lang wit had moeten wezen.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:50

cp112 schreef:
King Arthur was geen schimmel naar mijn weet Shelly. Wel max sabino meen ik.

Nee schimmel heb ik ook nog nooit gehoord over hem. Ik weet weinig van kleuren wat doet het sabino?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 22:00

Sabino is samen met rabicano nog een beetje wazig voor mij. Dat zijn de laatste twee op mijn lijst en verwacht ik aan het einde van de week af te hebben. Later komt nog Dominant White en Non-dun etc erbij, maar met sabino en rabicano is het boeltje voor de korte termijn even compleet. Sabino durf ik zo dus even niets zinnigs over te zeggen, maar ik dacht wel dat een maximal sabino ook wit geboren werd... Niet?

Sabino is eigenlijk een witpatroon dat meestal witte vlekjes met grillige randen geeft. Een maximal sabino is dan volledig wit.

Misschien dat de hengst vos getest is maar niet vos geboren? Dat is mijn gok dan.

En met 9 jaar hoeft een schimmel niet helemaal wit te zijn maar het ligt wel in de verwachting dat hij dan een stuk lichter zou zijn als hij nu is ja..

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:04

Icecrystal schreef:
Xyris schreef:
@Amanda, jeetje wat een mooie foto's, ik zal haar nog wel even vragen wat de kleuren precies zijn! Eerste lijkt me een palomino, de merrie met de veulen aan de voet een vos-champagne (Gold Champaign) en het veulen zwart-champagne (Classic Champaign) al zou die ook donkerbruin als basiskleur kunnen hebben (Amber-Champaign) maar zijn puur gokjes! Benieuwd of ik gelijk heb *D.


Eerste is een gold champagne en laatste merrie met veulen ook gold. Veulen zelf classic (zwart) en volgens mij was Rose amber champagne met Crème en haar veulen Amber Champagne :)


Kwam dit net tegen haha, zal even opheldering geven!
Icecrystal heeft ze allemaal precies goed! :D
Heb 2 gold champagnes, de ene lijkt palomino en de andere is een beetje meer richting vos en die vos champagne noemen ze ook wel een self gold champagne. :j

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:09

Xyris schreef:
Sabino is samen met rabicano nog een beetje wazig voor mij. Dat zijn de laatste twee op mijn lijst en verwacht ik aan het einde van de week af te hebben. Later komt nog Dominant White en Non-dun etc erbij, maar met sabino en rabicano is het boeltje voor de korte termijn even compleet. Sabino durf ik zo dus even niets zinnigs over te zeggen, maar ik dacht wel dat een maximal sabino ook wit geboren werd... Niet?

Sabino is eigenlijk een witpatroon dat meestal witte vlekjes met grillige randen geeft. Een maximal sabino is dan volledig wit.

Misschien dat de hengst vos getest is maar niet vos geboren? Dat is mijn gok dan.

En met 9 jaar hoeft een schimmel niet helemaal wit te zijn maar het ligt wel in de verwachting dat hij dan een stuk lichter zou zijn als hij nu is ja..


Vader is vos geboren dat weet ik zeker. Hij leeft nu helaas niet meer te vroeg gestorven helaas.
Een ingewikkeld iets dus!

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:11

mijn 3 jarige pintaloosa Luna
kruissing Appaloosa x Tinker

als veulen zonder stippen

Afbeelding

jaarling

Afbeelding

twenter

Afbeelding

3 jarig
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door hipkippie op 21-09-17 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:12

Ik vind je champagne artikel heel gaaf!
En wat een prachtige paarden komen daar voorbij zeg!

Hier loopt een kleur geteste gold champagne met zilverappel in de weide. Een nmprs gefokt jaarling merrietje van 88 cm hoog. Ooit komen daar nog mooie foto's van door een prof fotograaf!

Heb toevallig ook een palomino merrie die even oud is dus, daaraan zou je mooi de kenmerken en verschillen kunnen benoemen?
Ga eens kijken of ik een mooie foto van de dames samen kan maken met mn telefoon .. ze hebben alleen al wel een wintervachtje aangemaakt. :o

Mijn zwart panterbonte merrie was vroeger ook veel donkerder maar inmiddels helemaal wit. De manen en staart waren bijna zwart en inmiddels grijs met wit.. appaloosa doet een hoop met de vacht hoor.

Afbeelding
Mijn panterbonte merrie als jaarling

Afbeelding
Dezelfde merrie 9 jaar later met haar veulen aan de voet

Afbeelding
11 jaar oud met palomino veulen aan de voet(2016)
Laatst bijgewerkt door RSDICBS op 21-09-17 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:12

hipkippie schreef:
mijn 3 jarige pintaloosa Luna
kruissing Appaloosa x Tinker

als veulen zonder stippen

[ [url=m/JCUKBH.jpg]Afbeelding[/url] ]

bijna 2 jarig

[ [url=m/qh9IRE.jpg]Afbeelding[/url] ]

3 jarig
[ [url=m/rL8VEY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is precies zelfde als mijne!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 22:17

@Shelly, misschien kan ik het beter toelichten zodra ik het artikel over sabino af heb! Ik breek me op het moment nog een beetje het hoofd erover!

@Faline, thanks voor de feedback, als het goed is staat het dan ook goed in het bijbehorende artikel (Champagne-gen maar als je even zou willen dubbelchecken dan graag! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik even niet meer weet of er foto's van jouw paarden zijn gedeeld en of (en welke) ik (ze) heb gebruikt in het artikel. Heb zo waanzinnig veel foto's ontvangen en vooral van champagne dat ik het af en toe even niet meer weet :+ .

@Hipkippie, wat een plaatje! Vooral als veulen erg knuffelbaar :+ thanks!

@Da_re, thanks! Ben ook enorm blij met het resultaat van dat artikel, vooral vanwege de foto's! En thanks voor de toelichting bij de appaloosa, ik ga even kijken of ik dat nog kan toevoegen. Het is wel mooi om dat verschil te zien!

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:25

Xyris schreef:
@Shelly, misschien kan ik het beter toelichten zodra ik het artikel over sabino af heb! Ik breek me op het moment nog een beetje het hoofd erover!

@Faline, thanks voor de feedback, als het goed is staat het dan ook goed in het bijbehorende artikel (Champagne-gen maar als je even zou willen dubbelchecken dan graag! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik even niet meer weet of er foto's van jouw paarden zijn gedeeld en of (en welke) ik (ze) heb gebruikt in het artikel. Heb zo waanzinnig veel foto's ontvangen en vooral van champagne dat ik het af en toe even niet meer weet :+ .

@Hipkippie, wat een plaatje! Vooral als veulen erg knuffelbaar :+ thanks!

@Da_re, thanks! Ben ook enorm blij met het resultaat van dat artikel, vooral vanwege de foto's! En thanks voor de toelichting bij de appaloosa, ik ga even kijken of ik dat nog kan toevoegen. Het is wel mooi om dat verschil te zien!



Ja echt heel erg netjes gedaan, staat er ook mooi uitgelegd en door alle fotos direct herkenbaar!

Ga even Dyan een berichtje doen.
Die heeft nog een mooie pintaloosa mini hengst waarbij je ook goed kunt zien wat de jaren met appaloosa kenmerken doen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 22:38

Appaloosa-gen geüpdate, ontzettend bedankt!

@Da_re, dank je wel!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 22:42

@Hipkippie, ik zie net dat je een foto van jouw paard als jaarling hebt. (Had ik eerder even niet gezien) heb je heel toevallig een portrait foto van één jaar? Ik kan de foto's bij infonu maar heel beperkt bewerken, portrait en landscape gaat helaas niet samen in een rijtje van 3 foto's naast elkaar.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:52

Xyris schreef:
Appaloosa-gen geüpdate, ontzettend bedankt!

@Da_re, dank je wel!

Leuk de foto staat er bij. Eens goed lezen zo. Wat een ingewikkeld gen is het ook.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:52

Ah leuk, het panterbonte hengstveulen!

De palomino merrie van de andere foto heeft nog steeds geen appie kenmerken en is inmiddels 1 jaar oud.

De stippel is voor 2018 gedekt met een zilverappel classic creme champagne hengstje en ben heel benieuwd wat voor moois ze daarvan gaan maken!


Ga je nog een overzicht hier plaatsen van alle artikelen die je geplaatst hebt?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:56

Ik heb net bij het appaloosagen stuk gekeken, wauw, wat heb je dat mooi gedaan zeg en lekker lezend, super!!! Klasse! Leuk ook zo met al die fotos van de bokkers.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:06

Thanks voor alle complimenten :o het enige waar ik me nog aan stoor is het feit dat ik de foto's die naast elkaar staan zo moeilijk kan uitlijnen. Mijn browsers updaten het niet goed (zal dus wel aan infonu liggen) waardoor ik niet goed kan zien wat het eindresultaat is. Ik ben wat dat betreft een beetje een OCD-er, maar kan er helaas weinig mee zo |o .

Ik plaats zo even een overzichtje +:)+

Appaloosa is zeker een ingewikkeld gen. Ik heb best wat moeite gehad om door die heen te bijten hoor. In eerste instantie had ik begrepen dat de verschillende genen onderaan het artikel ook al testbaar waren, maar er is zo veel foutieve informatie over het gen op internet...

Ik weet helaas niet meer welk gen of welk stamboek, maar kwam laatst ook informatie tegen op een stamboek die gewoon niet klopte 8)7 is echt heel erg oppassen... Veel informatie heb ik dan ook uit wetenschappelijke engelse stukken :j :') mijn Engels is in ieder geval goed bijgeschaafd.

En Da-re, als het eenmaal zo ver is, laat je het dan weten? Ik ben nu ook wel erg benieuwd!


Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 23:12

Bij champagne heb je onder een foto staan gold creme champagne (achter) en classic champagne veulen. De merrie is gewoon gold champagne, zonder crème :))

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 23:13

Ohh thanks +:)+ ik pas het gelijk aan! :+

maria1991

Berichten: 1127
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:30

Ik heb een niet verkleurende panterbonte appie. Heb je daar nog wat aan? Leuk en overzichtelijk allemaal zeg

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:32

Ik had trouwens nog een close-up voor je gevonden van mijn "normale bruine" die nogal een toverbal was.
Het leverde vooral in de verharing van winter- naar zomervacht een bijzonder plaatje op :+


Afbeelding

Afbeelding

En voor het idee;
De jaargetijden even in plaatjes;

Lente
Afbeelding

zomer
Afbeelding

Later in de zomer
Afbeelding

Herfst
Afbeelding

Winter
Afbeelding

Laat in de Winter
Afbeelding

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:34

Ik was ook het champagne stuk aan het bekijken en bij 1 foto heb je staan: gold champagne (champagne op zwart basis). Dat is waarschijnlijk gewoon een typfoutje, maar ik zou het wel aanpassen naar vos. :)

Anoniem

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:39

Netjes hoor! <3
Heel overzichtelijk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:40

Gigixponys schreef:
Ik was ook het champagne stuk aan het bekijken en bij 1 foto heb je staan: gold champagne (champagne op zwart basis). Dat is waarschijnlijk gewoon een typfoutje, maar ik zou het wel aanpassen naar vos. :)
Dat paardje is toch geen vos?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 14:48

Oeps thanks, Ik zit soms urenlang naar het beeldscherm te staren, dan word ik op een gegeven moment wat minder accuraat. Ik pas het later even aan!