Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:10

Dat heb je inderdaad goed, het wordt dan een pintaloosa genoemd. Ik vermoed dat het blauwe oog bij de paint vandaan komt. Blauwe ogen zijn niet ongekend bij appaloosa's maar zijn ook niet gewenst. Leuk veulen!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:12

Dankjewel!! Ja idd, de blauwe ogen komt bij de paint vandaan. :)

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:32

Ik was benieuwd hoe je dit kan weten: (nieuwschierigheid van mij hoor, is dat gewoon een standaard iets dat als het een gezamenlijk gen is het dan nooit homozygoot kan zijn?)
“Tobiano en roan staan op hetzelfde gen, dit paard kan dan ook onmogelijk homozygoot-tobiano zijn.”

Roosje is getest, kan morgen wel even de papieren opzoeken.

Roosje als veulen
Afbeelding

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:35

Xyris schreef:
@Shelly21, ik heb nu 1 landscape foto van jouw paard in het appaloosa-artikel staan. Dat is de eerste foto die je hebt gepost. Hoe oud was ze hier? En hoe oud is ze op de fotos die je als laatste gepost hebt?
Bij infonu verzoeken ze me steeds 3 foto's met dezelfde maten te posten. Ik wil graag zo veel mogelijk verschil tonen. Zie je heel toevallig de kans om, tegen de tijd dat je paard is geschoren, nog een foto voor me te maken? Dan kan ik mooi de kleurverschillen laten zien in een rijtje van 3.

@MaritB, echt een mooierdje zeg, voor dezelfde reden als bij shelly21, heb je toevallig 3 foto's die de kleurverschillen weergeven? Bij voorkeur landscape, dan kan ik mooi de foto's plaatsen van het hele lichaam!


Ja hoor, ik verwacht dat hij ergens in oktober geschoren zal worden (is nu al zweten van de dikke vacht). Zal ik ze dan gewoon weer in topic plaatsen hier?

Hij was trouwens op de foto in het artiekel 8 jaar. Nu 9 jaar. Kan even spitten naar oudere geschoren foto's.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 00:17

Afbeelding

Geschoren, mei 2015 hij is hier nog net 6 jaar maar voor de knhs kalender 7 jaar. Beduidend minder spikkels!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 02:13

Oh wauw wat een verschil! En thanks +:)+.

@Niene87, is jouw veulen een roan-tobiano? In dat geval klopt het wat je zegt. Ze kunnen nooit homozygoot zijn van tobiano, roan of sabino1 als dit gecombineerd is met een ander gen op het KIT-gen.

In de praktijk kunnen ze echter wel homozygoot tobiano, roan of sabino zijn, maar er zijn maar twee 'zitplekken' (allelen) op het gen. Er passen nooit meer dan twee genen op. Dus de mogelijkheden zijn:

To/To (homozygoot tobiano)
Rn/Rn (homozygoot roan)
Sb1/Sb1 (homozygoot sabino1)

To/Rn
To/Sb1
Rn/Sb1

En dan natuurlijk:
To/n
Rn/n
Sb1/n

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:16

Xyris schreef:
@JoycexEnya, een dead giveaway zijn toch wel de coonstripes, strepen die min of meer een rondje maken bij de staartaanzet, dit zie ik niet bij jouw paard terug, maar misschien is het gewoon wat onduidelijk?

Verder komt roaning ook voor bij andere witpatronen, zo ook bij sabino (zal je morgen kunnen lezen). En bij appaloosa maar jouw paard heeft daarvoor te weinig appaloosa-kenmerken. Hoe oud is ze nu? En heb je enig idee wat voor kleur de ouders waren?
Roan zou trouwens ook kunnen maar dat betwijfel ik omdat het contrast dan groter zou moeten zijn tussen het lichaam (met witte haartjes) en het hoofd en de benen (zonder witte haartjes)

Ik gok sabino, hier een lijstje met kenmerken (geen eisen):
    Niet altijd, maar meestal wel hoge witte benen met grillige onregelmatige randen.
    Lightning strikes en knifebladesocks. Verticale punten die doorlopen boven de sok.
    Buikvlekken met grillige en onregelmatige randen. De vormen lopen sterk uiteen.
    Grillige witpatronen en opvallende witpatronen op het hoofd en vaak loopt de bles ook door onder de kaak.
    Losse grillige vlekjes op de onderkaak of onderlip.
    Donkere lipvlek op de bovenlip.
    Grillige vlekken op de hals.
    Pigmentvlekken op de huid waar witte vacht uit groeit. Ook wel inktvlekken genoemd.
    Gedeeltelijk of volledige maanogen (blauwe ogen). Het wit van de vacht loopt vaak langs de ogen maar dit is geen vereiste.
    Roaning, niet te verwarren met roan. Een witpatroon van losse witte haartjes die vaak rond de witte vlekken zitten. In sommige gevallen doet roaning zich voor over het hele lichaam.


Ze is op het moment 5 jaar, ze komt uit ierland toen ze een jaarling was dacht ik, daarom zijn helaas der ouders onbekend.
Haar vacht heeft in de zomer altijd een soort vlekken patroon. De dierenarts zei misschien hoorde ze bont te zijn.

Ik ga zeker even dat combi pakket van vachtkleur aanvragen, ik heb een klein plukje manen, zou dat genoeg zijn? (zit haarzakje nog aan volgens mij)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:26

@JoycexEnya, ik ben heel benieuwt wat daar uit komt. Zolang er haarzakjes in zitten is het goed bij mijn weten maar check het even voor de zekerheid bij het bedrijf waar je het in wilt gaan zenden.

5 jaar, ze zou dan inderdaad kunnen gaan schommelen maar de meeste paarden zijn dan al veel verder hoor! Ik gok dus nog steeds op iets van sabino of dus stekelharig. Let wel: Niet alle vormen van sabino zijn testbaar, stekelharig ook niet. En een vlekkenpatroon? Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Dit zouden appeltjes kunnen zijn wat men vaak ziet bij countershading (sooty) of toch iets van marmerbont (appaloosa) al komt dat niet vaak voor bij de tinker.

Appaloosa
Sooty

En ja, het sabino-gen staat online!
Sabino

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:31

Zal proberen een foto te maken, eerst werken.

Edit: toch een foto gevonden

Afbeelding
Afbeelding


Het is niet zomer en wintervacht, want het verhaart zeg maar niet. Foto's zijn van aug dit jaar

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:27

Ik gok nog steeds op sabino in combinatie met roaning, deels ook door de witte onderlip en de vlek op de bovenlip (kenmerken van sabino). Als je het toch absoluut zeker wilt weten, test dan op het schimmel-gen. Dit kan je uitsluitsel geven over of je paard een schimmel is. Ben je wat nieuwsgieriger aangelegd, plak er een sabino1 testje aan vast. Ellende is dus wel dat niet alle vormen van sabino te testen zijn.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:50

Xyris schreef:
@Niene87, is jouw veulen een roan-tobiano? In dat geval klopt het wat je zegt. Ze kunnen nooit homozygoot zijn van tobiano, roan of sabino1 als dit gecombineerd is met een ander gen op het KIT-gen.

In de praktijk kunnen ze echter wel homozygoot tobiano, roan of sabino zijn, maar er zijn maar twee 'zitplekken' (allelen) op het gen. Er passen nooit meer dan twee genen op. Dus de mogelijkheden zijn:

To/To (homozygoot tobiano)
Rn/Rn (homozygoot roan)
Sb1/Sb1 (homozygoot sabino1)

To/Rn
To/Sb1
Rn/Sb1

En dan natuurlijk:
To/n
Rn/n
Sb1/n


Ik heb even haar test erbij gepakt en ze is
N/Rn (Roan Zygosity)
A/A (Rapport Agouti-factor)
E/E (Rapport Vos-Factor)
N/TO (Rapport Tobiano Test)

zelfde paard :')
als 5 jarige
Afbeelding

Als veulen
Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:56

Ze is homozygoot agouti dus. Dat is wel leuk Nienke!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 17:16

Pfff lastig dat er geen eenduidige weergave is van dit soort tests. Dit geeft mensen die er geen kennis van hebben de indruk dat een paard zowel homozygoot roan als homozygoot tobiano kan zijn terwijl het feitelijk allemaal op het kit-gen staat waar maar 2 plekjes vrij zijn. Genetisch gezien ziet je paard er dus eigenlijk zo uit:
E/E A/A Rn/To

Maar wat een verschil zeg, roan kan ook leuke dingen doen.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:19

Maar aldus dus test is ze TO
En jij schrijft To
Wat is daarin het verschil?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 17:34

Oh nee sorry daar is geen verschil in :+ enige werkelijke verschil is als de eerste letter ook een kleine letter is. Genen met hoofdletters/beginnen met hoofdletters zijn altijd dominant, genen die beginnen met kleine letters zijn altijd recessief. Hier zijn nog wat uitzonderingen op maar dat leg ik wel even uit als ik thuis ben +:)+

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:09

Het is weer een duidelijk overzicht geworden van sabino, leuk hoor!!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 19:22

Thanks rocy!

Even ter uitleg Niene:
Dominant: Altijd geschreven met een (of meerdere) hoofletter(s). Toont altijd op de vacht.
Incompleet dominant: Altijd geschreven met één (of meerdere) hoofdletter(s). Toont altijd op de vacht maar toon in heterozygote vorm niet zo sterk als in homozygote vorm (zoals bijvoorbeeld het crème-gen).
Recessief: Altijd geschreven met kleine letter(s). Toont pas op de vacht in homozygote vorm. In heterozygote vorm verstopt het (bijvoorbeeld vos en flaxen).
Incompleet recessief: Altijd geschreven met kleine letters. Toont pas op de vacht in homozygote vorm of in combinatie met een ander allel op hetzelfde gen. Crème is zo'n gen dat het pearl-gen (dat op hetzelfde gen staat) helpt te tonen.
prl/n = toont niet.
cr/prl = prl toont wel, houdt zich het midden van een paard met één crème-gen en twee crème-genen inclusief een parelglans.
prl/prl = prl toont wel, lijkt op een paard met één crème-gen met een parelglans.

En dan is er natuurlijk de kleine n die weergeeft dat een allel leeg is.

De ellende is alleen dat het ene bedrijf bepaalde genen op de ene manier beschrijft en het andere bedrijf op een ander. Het ligt dus heel sterk aan het bedrijft dat een gen test hoe deze omschreven wordt, maar het ligt ook nog eens aan de onderzoekers die het gen hebben ontdekt.

Zo heb je bij zilver, champagne, appaloosa en sw2 dat de genen, zodra ze NIET aanwezig zijn weergegeven worden als:
Zilver: z/z
Champagne: ch/ch
Appaloosa: lp/lp
Sw2: sw2/sw2

Dit betekend dus niet dat de genen recessief zijn, want ze zijn allemaal dominant. Het betekent dat de genen niet aanwezig zijn. Om het makkelijk te houden dus.

Wat je net zelf weergeeft met jouw paard is ook een mooi voorbeeld. Wat ik vermoed is dat het roan-gen en het tobiano-gen onafhankelijk van elkaar getest worden (er zijn dus twee individuele tests nodig) en dat het daarom ook apart van elkaar geschreven wordt. Maar in werkelijkheid staan beide genen op het kit-gen waar maar twee 'zitplekken' zijn. Er kunnen dus nooit meer dan twee pakketjes informatie op staan. In het geval van jouw paard To/Rn (of dus TO/RN).

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:42

Nou, de special is een feit. Helaas mocht ik die niet zo groot maken als ik wilde, ik wilde er een soort samenvatting van maken maar dit heb ik moeten plaatsen in een extra artikel die hopelijk morgen goedgekeurd wordt.

Ik heb niet alle foto's kunnen gebruiken, deels wegens ruimtegebrek in de artikelen zelf, deels omdat de foto's op de website geupload worden en per artikel krijg je er een X aantal MB's fotoruimte bij. Wel heb ik mijn best gedaan om iedereen uit het topic te vertegenwoordigen. Mocht er toch iemand missen laat het me even weten! Dan doe ik mijn best alsnog een foto te plaatsen.

De special:
Kleurengenetica van het paard

Voor hen die nog niet zo veel van genetica weten, nog een keertje de genetica special:
Genetica algemeen


Voor alle artikelen, scroll in de specials even naar beneden!

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie hulp!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:36

Xyris, het is prachtig geworden. Wat een werk heb je er aan gehad, maar je mag er met recht trots op zijn. Super!! :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 00:01

Thanks :+ ik moet er wel bij vermelden dat ik op het moment bezig ben met het verwijderen van alle foto's die niet door de bokkers zelf blijken te zijn gemaakt.

Het doel van dit topic was namelijk het verzamelen van rechtenvrije foto's. Echter blijken achteraf niet alle foto's die gepost zijn ook door de posters gemaakt te zijn met als gevolg dat ik nu een boete van ruim 150,- aan mijn broek heb hangen. Ik probeer nu dus te achterhalen of alle foto's ook daadwerkelijk gemaakt zijn door de posters. Kan ik dat niet (er staat een logo/naam op die niet direct aan de bokker gelinkt kan worden) dan wordt die verwijdert.

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:23

Gave artikelen! Heb ze allemaal een keertje vluchtig bekeken :)
De CaVaLa foto's zijn door mijzelf gemaakt in ieder geval ;) Mijn boktnaam en fotografie-naam komen niet overeen, maar heb de linkjes in mijn onderschrift staan naar de site en facebookpagina :)

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:02

Mijn foto is door mijzelf gemaakt dus dit zou geen probleem moeten geven!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:32

Oke bedankt voor het melden! Ik ga alles nog een keer extra langs en heb in de tussentijd even drastische maatregelen genomen.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:40

Ai, vervelend seg! Mijn foto's zijn ook allemaal eigen foto's :)

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:03

Nou dat is ook vervelend zeg, wat jammer nou...